Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-12-2018 om 17:40
Ik heb al even gezocht in het archief, maar vond vreemd genoeg nauwelijks relevante informatie over orthodontie, dus ik stel mijn vraag maar gewoon.
Mijn zoon van 10 moet volgens de tandarts halverwege volgend jaar een beugel wegens een schadelijke overbeet. Nu heb ik online al zitten kijken naar verzekeringen, maar als ik alles ga doorrekenen vraag ik me af of een aanvullende verzekering voor orthodontie wel zo rendabel is.
Man en ik zitten nu bij Anderzorg en betalen daar volgend jaar 191 euro per maand. Hij heeft het standaard eigen risico, ik heb maximaal eigen risico. Verder geen aanvullende verzekering. Tandartskosten betalen we zelf. We hebben nooit zoveel, dus het is goedkoper om dit uit eigen zak te betalen.
Omdat de beugelperiode van zoon pas halverwege het jaar start, ga ik ervan uit dat we 3 jaar vastzitten aan een aanvullende verzekering. Ik ben gebonden aan een verzekeraar die geen wachttijd hanteert en waar zoon meteen volgend jaar terecht kan.
Op het moment zijn wij dus vrij minimaal verzekerd. Het premieverschil met een verzekering met aanvullende orthodontie is daardoor groot. Bijv. met CZ Gezinnen zouden we ruim 80 euro per maand meer betalen dan bij Anderzorg. Als ik dat even doorbereken over een periode van drie jaar, zou ik aan extra premie al bijna 3000 euro kwijt zijn, terwijl de vergoeding maar 75% van de kosten tot maximaal 2000 euro is.
Bijverzekeren lijkt dus niet per se voordeliger. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Zijn er wellicht nog andere verzekeraars die geen wachttijd hebben en meer vergoeden? Ik hoor graag jullie ervaringen!
20-12-2018 om 13:13
Beetje mosterd na de maaltijd
Je hebt je verzekering al aangepast, dus dit komt een beetje als mosterd na de maaltijd. Maar ik wil je toch nog even mijn ervaringen vertellen:
onze drie kinderen zijn alle drie door de tandarts doorverwezen naar de orthodontist. Slechts eentje is daadwerkelijk in behandeling genomen.
Bij één kind vonden wij zelf de afwijking niet overtuigend genoeg, bij een ander kind vond de orthodontist dat er onvoldoende reden tot behandeling was.
Kortom: een doorverwijzing naar een orthodontist hoeft niet altijd te betekenen dat er ook behandeld gaat worden. Ik had in jouw geval even afgewacht wat het advies van de orthodontist zou zijn. Dan betaal je dus voor één consult en dat is wel te overzien. Omdat het sowieso pas halverwege volgend jaar aan de orde zou zijn, zou je ook af kunnen spreken dat de behandeling pas in 2020 gaat starten.
21-12-2018 om 09:21
Charis
Wat verzekeraars nog niet uit hun systeem hebben gehaald, in ons voordeel, is dat je jaarlijks over kunt stappen en jaarlijks dus opnieuw met bepaalde budgetten kunt beginnen. Het enige waarop je moet letten, is of er een wachttijd geldt. Maar stel dat je volgend jaar december denkt 'hm... ik zou graag toch nog een x bedrag vergoeding krijgen voor een beugel', dan zou ik me er inderdaad opnieuw in verdiepen.
Hetzelfde geldt overigens dus ook voor een bril, tip ik maar even. Dus wie nu gaat overstappen en nog geen bril heeft gekocht, het kan nog .
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.