Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

vivrenub

vivrenub

11-02-2020 om 15:21

Koopverslaafd

Hoihoi,

Help! Ik zit met een groot probleem: Ik kan niet stoppen met kopen!
Door mijn nieuwe baan kreeg ik meer bestedingsruimte; het begon met een aankoop per week, om mijzelf goed te voelen.
Inmiddels geef ik elke dag zoveel geld uit dat ik langzaam dieper en dieper de schulden in raak.
Psychische hulp helpt maar even, maar snel daarna begin ik weer met kopen.
Zijn er meer mensen met dit probleem?

Ik hoop dat ik hier wat steun kan vinden in de ervaringen van anderen en wat goede tips krijg om er mee om te gaan.

zebra

zebra

11-02-2020 om 15:53

gezin

heb je een gezin? Of heb je andere mensen om je heen die je kunnen steunen hierin? Ik herken het zelf niet maar het is natuurlijk zorgwekkend dat je erdoor in de schulden raakt. Heb je misschien iets aan een budgetcoach?

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2020 om 17:41

Nou, Vivrenub

Je vraagt wel een beetje naar de bekende weg met jouw "Zijn er meer mensen met dit probleem?"

De particuliere schuldenlast in Nederland is, mede door toedoen van het decennia lang stelselmatig afschuiven van verantwoordelijkheden van overheid naar burgers, gevaarlijk hoog. Goed dat je jezelf de vraag stelt hoe je het tij kan keren!

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de waanzinnige verspilling van grondstoffen, energie en arbeid die gepaard gaat met al dat kopen (en wegdoen). Ontwikkel bij jezelf zo veel weerstand daartegen, dat je automatisch de intrinsieke motivatie verkrijgt om niet meer te (willen) kopen dan je echt nodig hebt.

Is dit je allemaal wat te abstract? Werk dan toe naar een leefritme dat geen tijd meer overlaat voor kijken en kopen. Ga bijvoorbeeld een opleiding volgen naast of op je werk. Of word lid van een sportschool en ga er op regelmatige basis heen. Goede kans dat je dan op termijn ook geen aankopen meer nodig hebt om je goed te voelen.

Rode krullenbol

Wendelmoed

Wendelmoed

11-02-2020 om 19:53

Vervangen

Probeer het eens door andere verslavende bezigheden te vervangen, zoals eindeloos rondhangen op internetforums, of hardlopen, of slow cooking. Enig idee hoe lang het duurt om zelf bouillon te trekken, jam te maken, zuurdesembrood te bakken? Kun je uren mee bezig zijn.
Zoek in ieder geval psychologische hulp en houdt dat vol. Als je daar niets aan hebt ga je de oplossing ook niet hier op een forum vinden.
In tussentijd kan ik aanraden je koopverslaving te richten op zaken die niet zo duur zijn. Een busje kruiden, een nieuw hardloophemdje, een bakblik.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2020 om 19:57

Oh dear ...

In #3 schrijf ik "weerstand", terwijl ik "weerzin" bedoelde.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-02-2020 om 20:18

Over die schulden

Het is inmiddels al geruime tijd een bekend gegeven dat wie diep in de schulden raakt punten verliest als het gaat om IQ. Puur door de stress alleen al! Het is dan natuurlijk moeilijker om verstandige beslissingen te nemen. Zo bezien betreft het een vicieuze cirkel die je zo snel mogelijk moet doorbreken.

Verklaar daarom de oorlog aan stress en investeer in ontspanning die gratis of goedkoop is te bereiken. Forumgenoot Wendelmoed geeft daarvan reeds enkele denkbare voorbeelden. Ter aanvulling daarop zou ik nog de optie willen noemen van het (leren) repareren van spullen. Zo'n bezigheid kan ook de nodige voldoening geven.

Succes ermee!

Rode krullenbol

Verandering perspectief

Probeer je perspectief te verleggen van de korte buzz die het kopen je geeft naar de rust die je krijgt als je niet meer de winkel in hoeft, je aankoop geen plek in huis hoeft te geven en er geen gedoe meer van hebt (kledingstuk dat een plek in de kast nodig heeft, gewassen moet worden enzo). Meer meuk is meer werk. In een opgeruimd huis (lees: niet volgestouwd met spullen die je niet nodig hebt maar alleen maar hebt gekocht om het kopen) creëer je meer ruimte om je problemen aan te pakken. Nog beter: zet die zooi op Marktplaats, dan krijg je er nog wat voor terug waarmee je je schulden aan kan pakken.

skik

Watervrouw

Watervrouw

12-02-2020 om 15:27

Informeer eens bij je gemeente

Ik weet dat er gemeentes zijn die proberen schuldsaneringen en andere ellende voor te zijn door een soort pre-signalering en hebben info en spreekuren.

Ga in ieder geval al je uitgaven in beeld brengen en kijk waar je geld heen gaat en hoeveel. Als je daarmee bezig bent dan ga je bewuster kopen. Misschien kun je een nieuw uitdaging vinden en het consuminderen en jezelf spaardoelen stellen, dat werkt heel bevredigend.

Ik herken je probleem niet maar heb wel financieel grote stappen terug moeten doen. Ik kocht ook best veel en vond winkelen echt heerlijk maar doe dat allang niet meer en dat went snel.

Een voordeel, je hebt waarschijnlijk voor de rest van het jaar kleding in je kast!

Iris

Iris

12-02-2020 om 16:37

Marie Kondo

Sinds ik -tig afleveringen van Marie Kondo heb gekeken en mijn kledingkast heb uitgeruimd, merk ik dat ik bijna geen spullen meer koop. Omdat ik eigenlijk veel sneller denk 'heb ik het wel nodig?'
Los ook nog eens van het feit dat ik, door alles weer eens door mijn handen te laten gaan erachter kom dat ik bepaalde dingen allang in huis heb (die ik vergeten was)
Misschien helpt dit voor jou ook? Vraag jezelf eens af waarom je het koopt?
En de grens van schulden hebben, dat wil je toch niet, waarom ben je die grens overgegaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.