Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bibi63

bibi63

08-09-2014 om 23:05

Koolhydraten minderen kinderen?

Eigenlijk een algemene vraag. Stel, je vindt dat koolhydraten niet zo gezond zijn. Je wilt dat voor jezelf minderen, door broidmaaltijden te vervangen voor andere dingen, aardappels niet eten, rijst niet en pasta's niet. Best lastig, zeker als je voor een gezin moet koken, maar ala, je stopt er tijd en energie in.
Maar hoe sta je daar tegenover mbt je kinderen. Als je het voor jezelf niet goed vindt, dan eigenlijk ook niet voor je kinderen. Maar is dat wel zo? Wat geef je ze dan mee naar school? Is dat wel realistisch? Ze zijn per slot van rekening in de groei.
Ik vroeg het me af. Hoe doe je dat dan? En is dat wel verstandig?
Bibi


Jasmijn

Jasmijn

08-09-2014 om 23:10

hier

Wij (man en ik) hebben ook een tijdje koolhydraatarm/vrij gegeten. Soms was een dag bijna helemaal koolhydraat vrij, soms ook niet. Een keertje een dagje met veel groenten,sla en een stukje vlees leek me nooit zo'n probleem voor de kinderen. Als het een beetje te saai werd, maakte ik voor hen gewoon alsnog een beetje macaroni,rijst of een aardappeltje erbij. Wij aten dat dan niet maar namen extra groente. En mijn kinderen namen wel gewoon ontbijt en lunch met brood, want zij zaten niet te wachten op een salade en trouwens mee naar school voor hen is brood toch veel makkelijker.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-09-2014 om 23:25

"Stel, je vindt dat koolhydraten niet zo gezond zijn"

Waarom 'vind' je ze niet gezond? Je hebt gewoon koolhydraten nodig, en je kinderen al helemaal. Ik snap best dat mensen wat willen minderen (zeker als je bijvoorbeeld overgewicht hebt), maar het lijkt mij erg onverstandig om je kinderen zomaar op een koolhydraatarm dieet te zetten.
(Mijn intensief sportende zoon is ook een koolhydraat-teller, maar dan met het doel om er vooral veel van binnen te krijgen, hij heeft die namelijk hard nodig voor voldoende energie)

Inge

Inge

09-09-2014 om 08:15

Kinderen deden niet mee

Als ouders hebben we een paar jaar koolhydraatarm gegeten. De kinderen aten gewoon brood bij ontbijt en lunch (mee naar school). In het weekend aten ze geregeld mee met salade e.d. als ze dat zelf lekkerder vonden.
Bij het avondeten was er meestal iets van koolhydraten bij voor de kinderen, ik denk minstens 5 dagen van de 7.

Ik ben prima groot geworden met koolhydraten, ik zie geen probleem voor mijn kinderen om ze te eten.
Wel let ik op toegevoegde suikers in producten. Wij eten zoveel mogelijk zelfgemaakte sauzen, marinades, soep, etc. Daar hoort voor mij geen zoetigheid in qua smaak.

Andere kwestie

"Stel, je vindt dat koolhydraten niet zo gezond zijn"
Volgens mij heeft het niet zoveel met gezond te maken. Hooguit de meer specifieke vorm: suiker.
Dan krijg je een andere zin "stel je vindt dat suikers niet zo gezond zijn" en dan vliegen mensen niet zo op de kast.

Koolhydraten heb je niet nodig. Je kunt ze uit het menu weglaten. Ook voor je kinderen. Maar ik zou dat wel beperken tot bewerkte koolhydraten. Dan eet je dus wel bonen, maar geen brood. Je gebruikt wel melk in de koffie (in melk zitten ook koolhydraten), maar geen suiker. Je eet wel rauwe wortel, maar geen aardappelen (als je net gekookte aardappel door gekookte wortel vervangt, ben je nog verder van huis).

Ijsvogeltje, jouw intensief sportende zoon heeft wel koolhydraten nodig. Hij kan dat wat hij aan energie verbruikt niet op een andere compacte manier wegkauwen. Maar de meeste kinderen en volwassenen krijgen bij een gewoon dieet zonder toegevoegde/bewerkte koolhydraten, meer dan voldoende energie (calorieën) binnen.
Een beetje te veel zelfs.

bibi63

bibi63

09-09-2014 om 08:27

Reactie

Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om mij persoonlijk op zich, maar meer iets wat ik me afvroeg.

Er zijn inmiddels van heel veel kanten geluiden dat we onze energie veel beter kunnen halen uit eiwitten en vetten (en uiteraard voldoende groente eten enz), dan uit koolhydraten. Dus zo min mogelijk brood, aardappels, pasta enz.
Uiteraard begrijp ik dat kinderen en jongeren veel meer nodig hebben. Maar ik vroeg me gewoon af: als het volgens diverse deskundigen niet erg gezond is om veel koolhydraten (dus o.a. brood) te eten, zouden ze dat dan ook bedoelen voor kinderen/jongeren. Mij lijkt op zich wel, ondanks het feit dat ze veel meer energie nodig hebben, en dat uiteraard ook via voedsel naar binnen moeten zien te krijgen. En áls dat zo zou zijn, wat gaat er dan mee naar school?

Bibi

Barvaux

Barvaux

09-09-2014 om 10:08

miriam

"Maar de meeste kinderen en volwassenen krijgen bij een gewoon dieet zonder toegevoegde/bewerkte koolhydraten, meer dan voldoende energie (calorieën) binnen.
Een beetje te veel zelfs."

Als je alle toegevoegde/bewerkte koolhydraten weg laat en je bent al niet te dik zul je toch iets moeten veranderen want anders val je gegarandeerd af. Hoezo de meeste kinderen en volwassenen? Als je elke maand een kilo aankomt val je daaronder, anders niet en ga je echt te weinig kcal binnen krijgen.

De meeste

De meeste kinderen en volwassenen zijn zwaarder dan nodig (er zijn zelfs boze tongen die beweren dat ze te zwaar zijn).

Primavera

Primavera

09-09-2014 om 11:38

Voedselmode

De geluiden van heel veel kanten dat iets niet gezond zou zijn maakt gewoon deel uit van de voedselmode van het moment. Alle taboes keren om de tijd met een andere naam weer terug, niks nieuws onder de zon.
Een tijdje geleden was het mediterrane dieet volgens de onderzoeken zo gezond en als er nou iets vol zit met koolhydraten.... Verder wordt er vervolgens een hoop geromantiseerd en aangepast aan de eigen overtuigingen van de dieetgoeroe het moment en voillà we moeten onze overtuigingen over goed en slecht weer bijstellen. Wat vroeger slecht was is nou goed en andersom. Van geen suiker maar light, naar light is slecht en liever bewerkte fruitsuikersiroop. Van zoet naar hartig nou nee toch maar beter zoet als het maar 'natuurlijk' aandoet. Van vol naar mager, nee toch liever vet maar geen koolhydraten. Van matig vlees en vis naar eiwitrijk en weer terug. Van fruit is goed naar fruit is slecht, van het bananedieet naar de taboe op bananen, enz.

De vervelende waarheid is dat we gewoon gevarieerd moeten eten en dat er in dat gevarieerde eten verschrikkelijk veel mogelijkheden zijn waarvan de één niet slechter of beter is dan de ander. Het is juist een groot evolutionair voordeel van de mens dat hij op velen soorten menu's goed kan gedijen. Juist soorten die bijzonder eenzijdig zijn in hun voedselmogelijkheden ( zoals die arme panda) lopen het risico om snel uit te sterven.

Op het moment dat door onze luxere levensstijl ons persoonlijke energieverbruik niet meer in balans is met de hoeveelheid energie die we met voedsel innemen onstaat er een probleem en dus komen er allerlei theorieën en voorstellen hoe we toch dezelfde hoeveelheden kunnen blijven eten zonder aan te komen of vervelende welvaartsziekten te ontwikkelen. Naar het eerste enthousiaste blijkt het in de praktijk meestal toch niet zo goed te werken waardoor we ons vervolgens dus weer met evenveel enthousiasme op de volgende voedselmode werpen eraan voorbijgaand dat die onder een andere naam zo'n tiental jaren eerder al eens was langsgeweest.

geheel eens met primavera

En uiteindelijk komt het dus gewoon heel simpel neer op: eet gevarieerd en met mate.

Alles mag, als je er maar te vaak en niet te veel van eet. Dat is mijn dieet

Amen

Primavera verwoordt het mooi.

Het hele verhaal 'koolhydraten zijn niet gezond' komt allemaal uit de hoek van de discussies over gewicht. Koolhydraten zouden dan niet gezond zijn omdat je er dik van wordt. Dus voor wie niet dik wordt lijkt het me dan weinig uit te maken.

Wat ik met ondertussen al een tijdje afvraag: vooral in Amerika is men momenteel niet alleen anti-koolhydraat maar ook behoorlijk anti-gluten. Hoe zit dat nou met de daar ook welig tierende conservatievere Christenen? Je kan toch niet aan de ene kant braaf bidden "geef ons heden ons dagelijks brood" en aan de andere kant glutenvrij eten? Zijn al die glutenbestrijders dan ongelovigen? Of moeten de Christenen massaal aan het glutenvrije brood? (dat is wat men in de tijd van het Rijke Roomsche Leven 'versterving' placht te noemen, maar dat terzijde)

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

09-09-2014 om 15:26

Barvaux en Primavera

Barvaux: "Als je alle toegevoegde/bewerkte koolhydraten weg laat en je bent al niet te dik zul je toch iets moeten veranderen want anders val je gegarandeerd af."
Ja, meer eiwitten en (goede) vetten eten. Het gaat niet om de caloriën in dit idee maar waaruit je ze haalt. Wat mij o.a. lastig lijkt is de tig boterhammen mee naar school van een puber, in iets anders te veranderen, wat net zo voedzaam is.

Primavera: Helmaal eens met jouw stelling, zo ervaar ik het ook hoor. Alhoewel koolhydraten/brood toch wel hardnekkig blijven rondgonzen. Wellicht zit daar toch wel een punt.

Ik ben vooral benieuwd wat degenen die menen dat koolhydraten/brood zoveel mogelijk vermeden moet worden (toch ook deskundigen) zich dan voorstellen bij de meeneem lunch van een puber. Of eigenlijk, volgens mij is alles gericht op volwassenen en ben daarom benieuwd wat 'men' dan denkt over kinderen/pubers.

Bibi

Ely

Ely

09-09-2014 om 19:22

Ik leefde

In de veronderstelling dat koolhydraten wel nuttig waren voor kinderen in de groei. Niet de lege koolhydraten maar een fijne volkoren boterham of peulvruchten lijken mij een prima bron. Suiker lijkt me iets wat we allemaal kunnen missen, behalve dan dat het zo'n gedoe is, vind ik dan.
Nou heb ik twee verhalen gehoord over koolhydraatarm of zelfs -vrij eten die ik toch met jullie wil delen:
- schijnt dat als je te weinig koolhydraten eet je hersenen een bepaalde stof gaan missen waar je vreselijk sjacharijnig door wordt.
- schijnt dat als je lichaam went aan koolhydraatarm /-vrij eten je daarna mega snel dik wordt als ze weer wel eet. Al is het maar een beetje...

Jullie raden het al, ik hou mijn lichaam in shape met af en toe een frietje of heerlijk stukje brood

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 20:32

Eet van alles

Primavera heeft het uitstekend verwoord. Zolang iemand geen specifieke voedselintolerantie/allergie heeft, is het gewoon het beste om zo gevarieerd mogelijk te eten waarbij je je gezonde verstand laat spreken. "Te" van alles is niet goed. Maar een mens (en zeker opgroeiende kinderen) heeft van alles wat nodig (behalve alcohol en suikers/geraffineerde koolhydraten). Maar ook daarvoor geldt dat als je gezond bent je best af en toe mag zondigen. En als je wilt/moet afvallen, moet je gewoon minder eten en meer bewegen. Niet lukraak bepaalde voedselgroepen drastisch verminderen of helemaal schrappen. Want het werkt niet, is ongezond en je houdt het niet lang vol. Plus je komt geheid weer aan zodra je met het desbetreffende flauwekuldieet stopt. Geniet met mate, eet van alles in beschaafde porties is mijn dieet en ik heb nog steeds hetzelfde maatje als toen ik 18 was Het enige wat ik echt helemaal geschrapt heb 8 jaar geleden is alcohol en ik heb mijn suikergebruik aardig verminderd.

koolhydraten

Ik eet ook minder koolhydraten, maar dat komt omdat ik een paar kilo kwijt wil. Ik ben juist dol op alles met koolhydraten

Mijn kinderen zijn mager, dus hun belast ik er niet mee. Het is toch niet veel moeite om voor hen een pastaatje te koken?

Overigens zijn koolhydraten niet slecht, maar je moet wel de goede nemen: dus volkorenpasta ipv de gewone. Dat zijn langzame suikers en bevatten meer voedingswaarde. Dus als je dan een keer pasta eet maak je volkorenpasta. Dan heb je ook minder snel trek.

Wat die glutenhype in Amerika betreft: wij hadden laatst meetings met collega's uit de US en ze blijken idd ineens allemaal op een glutenvrij dieet te zitten. Dus alles moest voor hen worden aangepast. Maar het gaat hen niet om de gluten om zich, maar om het feit dat ze verwerkt worden in producten die slecht voor je zijn. Met dezelfde reden waarom mensen koolhydraatarm eten. Zij hebben het gewoon nog een tandje verder doorgevoerd en misschien wij ook wel over een jaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 22:06

Gluten

Weer zo'n overdreven, paranoia flauwekul hype uit Amerika. Glutenvrij. En weer pikt er iemand een flinke graan (no pun intended) van mee, in dit geval William Davis, auteur van de bestseller "Broodbuik". Helaas heb ik juist dit boek gewonnen bij een prijsvraag; ik heb het even in gekeken en meteen weggegeven; had ik iemand anders er niet blij mee kunnen maken was het bij het oud papier beland.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/tarwe-ten-onrechte-in-kwaad-daglicht.aspx

Pffft. ADHD genezen door geen tarwe meer te eten? Sorry, maar dan ben je volkomen ongeloofwaardig en lachwekkend. Voor de normale, gezonde mens is het volstrekt onnodig en zelfs onwenselijk om je op allerlei hippe, overhypte diëten te storten.

gluten

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004201/
Geen onzin hoor Elisa.
Er is een verband maar we weten nog niet precies hoe.
Bij schizofrenie wordt een hoog aantal patienten gevonden die daarnaast een glutenallergie hebben.
We weten er nog niet het fijne van maar dat voeding van invloed kan zijn is wel duidelijk.
Ik verwacht dat de komende jaren er meer bekend zal worden. Er wordt onderzoek naar gedaan.

Elisa

Ik vind het nu ook een overdreven hype hoor, maar doe nu toch met het Kh arme eten mee dus wellicht vind ik het over een paar jaar geen hype meer. Meningen kunnen in de loop der tijd veranderen dus ik ben niet zo stellig.

Overigens vind ik je bron niet de betrouwbaarste.. het voedingscentrum is immers nog blijven hangen in de schijf van 5. Die ze overigens binnenkort gaan aanpassen maar dat terzijde.

Kh arm eten werkt wel degelijk om af te vallen en zorgt voor minder pieken in de suikerspiegel. Ik heb zelf 2 keer zwangerschapsdiabetes gehad en heb toen uitgebreid uitleg gehad van internist en diëtiste. Moest mijn Kh drastisch beperken of anders aan de insuline. De zwangerschapsdiabetes was uiteraard vervelend en belastend, maar ik kwam daardoor wel maar 6 kg aan tijdens de zwangerschap. Elk nadeel heb soms een voordeel, dacht ik toen

bibi63

bibi63

09-09-2014 om 23:18

Misschien nog interessant om over na te denke

Er zij heel wat voedseldingen waar velen allergisch op reageren. Lang niet iedereen, maar toch, waarom reageren veel mensen op een voedselproduct allergisch? Misschien omdat het van oorsprong niet bedoeld is voor de mens om te eten? Ik doe maar een gooi. Maar er zijn ook zat dingen waar niet of nauwelijks allergisch op wordt gereageerd, voor zover ik weet dan.
Berucht zijn bijv. gluten (tarwe), melk ( anders dan moedermelk), exotisch fruit ( groeit niet hier), pinda's ( groeit ook niet hier)
Maar wie is er allergisch voor spruiten, boerenkool, bloemkool, wortels, vlees enz. Allicht wel een enkeling, maar volgens mij heel weinig.
Zou daar de modus liggen? Her oorspronkelijke voedsel van onze prehistorische voorvaderen. Het voedsel dat bereikbaar was en dus wellicht hetgeen je nodig had.
Of draaf ik nu erg door.....
Bibi

Krachtvoer

#9 "De vervelende waarheid is dat we gewoon gevarieerd moeten eten en dat er in dat gevarieerde eten verschrikkelijk veel mogelijkheden zijn waarvan de één niet slechter of beter is dan de ander."
Dat doet alsof het kan vriezen of dooien en je er eigenlijk niks van kan zeggen en dat is ook niet helemaal waar.
De waarheid is dat je voldoende vitamine, vezel, eiwit en overige mineralen binnen moet krijgen om gezond te blijven.
Voor koolhydraten bestaat er geen minimum. Je kunt ook zonder. Ze doen niets anders dan energie leveren. Je hebt ze nodig voorzover het andere voedsel je onvoldoende energie (calorieën) verschaft.

Ongezond zijn ze niet. Ik heb trouwens nog nooit ergens de bewering gelezen dat koolhydraten ongezond zouden zijn (van vetten is dat in het verleden wel beweerd).

Primavera

Primavera

10-09-2014 om 08:32

Ja Bibi, je draaft door

Ten eerste is het handig om te specificeren over welke prehistorische voorvaarderen je het hebt. Voor zover ik weet komen die ergens uit Afrika en is bovendien het klimaat nogal eens veranderd waardoor het voedselaanbod verschillend zal zijn geweest en ongetwijfeld anders dan de bloemkool en boerenkool die je nu kent.
Prehistorische volkeren aten zeker al prehistorische granen en dus gluten, paddestoelen, noten, vis en een hoop andere dingen waar je allergisch voor kan zijn.

Het idee dat bepaald voedsel voor de mens 'bedoeld' zou zijn en ander voedsel niet komt uit een romantisch idee dat de mens perfect geschapen of ontstaan is in een soort utopisch prehistorisch paradijs waar alles met elkaar in evenwicht is en de enige reden dat we nu bepaalde gezondheidsproblemen hebben er aan ligt dat die domme mens zich daarmee maar niet tevreden stelt.
De evolutietheorie zegt echter dat er helemaal geen evenwicht is, maar een keiharde strijd om het bestaan van de verschillende soorten, dieren, planten, bacteriën, virussen, enz. Degene die zich het best kan aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden overleeft als soort, de rest sterft uit. In deze strijd is de mens niet hoger geplaatst dan een koolsoort, beide hebben een manier gevonden om te overleven. Door op zeer veelzijdig voedsel te kunnen overleven en zijn intelligentie heeft de mens zich kunnen vestigen en voortplanten op vele plekken van de aarde die een heel ander klimaat hebben dan die van zijn prehistorische voorvader. De koolsoorten door zich te laten telen tot een variant die door onze succesvolle soort als lekker wordt beschouwde is verzekerd dat hij hierdoor tegen andere kooleters verdedigd wordt en dat hij door de mens steeds op nieuw geplant wordt. Andere oude groentes of koolvarianten waren minder lekker of makkelijk te telen onder verschillende omstandigheden en worden zo goed als niet meer verbouwd.

Het feit dat we aan allergieën en andere ziektes lijden ligt aan het feit dat onze voortplanting niet statisch is en het juist de bedoeling is dat er kleine variaties optreden die misschien wel handig kunnen zijn in andere omstandigheden en misschien niet. Als het een groot probleem is voor de gezondheid en daarmee voor de voortplanting sterven die personen en geven het niet door. Als het een klein foutje is wat geen belemmering vormt voor voortplanting dat blijft die gewoon in het nageslacht bestaan omdat het misschien nog wel eens van pas kan komen. Denk aan een afschuwelijke ziekte als taaislijmvliesziekte. Waarschijnlijk is die meer verspreid in onze genen omdat heterozygoot zijn bescherming gaf tegen de pest. Net als drager van sikkelcelanemie beschermt tegen malaria. Dat homozygote nagezeten doodgaat is in evolutionair opzicht een kleine opofferen vergeleken bij allemaal uitsterven door een besmettelijke ziekte.

Primavera

Primavera

10-09-2014 om 10:47

Nou Miriam

Vezels en vitaminen vind je in de natuur over het algemeen samen met koolhydraten verpakt. Het wordt een stuk lastiger om die binnen te krijgen als je alle koolhydraten vermijdt. Verder hebben we met onze huidige westerse levensstijl minder energie nodig en zouden we het ons ook kunnen permitteren om die energie uit eiwitten en vetten te halen.
Aan de andere kant bewijzen vele gezonde vegetariërs ons dat de mens ook prima zonder dierlijke producten kan. Het wordt alleen wat lastig om te eten als je zowel koolhydraten als dierlijk voedsel gaat uitsluiten, waarbij ik dus weer terugkom op mijn stelling dat er heel wat variatie mogelijk is in de voeding van de mens wat gaat van een dieet wat voornamelijk uit eiwitten en vet bestaat naar een dieet wat voornamelijk uit koolhydraten bestaat en alles wat daar tussen zit. Niet dat je zomaar kan eten wat je wilt, maar wel dat het allemaal niet zo precies komt.

Ook denk ik niet dat het ideale dieet bestaat. De één geeft minder kansen op bepaalde ziekten en de ander beschermt weer tegen andere kwalen. Als je alles weglaat wat ergens schadelijk voor is dan kun je niets meer eten en als je alles eet wat goed voor je zou zijn dan eet je je te barsten. Het blijft schipperen.

Dat zeg ik niet

Primavera, ik zeg niet dat je koolhydraten moet mijden. Ik zeg dat je ze niet nodig hebt. Zoals je geen koe hoeft te eten om de nodige eiwitten binnen te krijgen, hoef je geen banaan te eten voor vitamine B6.

Je hebt gelijk dat dieetverhalen sterk mode gevoelig zijn, maar er is met het koolhydratenverhaal wel iets relatief nieuws. Dat is dat fabrikanten van alles in koolhydraten hebben verstopt (vezels in brood, koolhydraten in melk, etc.) om bijvoorbeeld vetten te mijden. Het verhaal dat koolhydraten nodig zijn is in de markt gezet om een (inmiddels achterhaald) gezondheidsideaal te halen. Om eetgewoontes af te leiden van natuurlijke producten als bonen, vlees en zelfs aardappel.

De meeste koolhydraten in het mandje van de supermarkt, zitten niet in natuurlijke producten, maar in bewerkte producten. Het verhaaltje gaat bovendien dat die producten onontbeerlijk zijn om aan je natuurlijke behoefte te voldoen (zonder brood krijg je te weinig vezel).

Dat is allemaal onzin.

"Verder hebben we met onze huidige westerse levensstijl minder energie nodig en zouden we het ons ook kunnen permitteren om die energie uit eiwitten en vetten te halen"
Precies. Voor de energie hebben we die koolhydraten niet nodig. Iets anders hebben ze niet te bieden.

Geen koolhydraten nodig?

Koolhydraten zijn toch heel belangrijk voor het functioneren van o.a. je hersenen?

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koolhydraten.aspx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_(metabolisme)

Volgens mij is een nadeel van een extreem koolhydraatarm dieet dat je vergeetachtig wordt.

skik

Amerikaanse glutenfobie

Het label 'glutenfree' was tot voor kort niet aan voorwaarden gebonden in de Verenigde Staten. Er konden dus gluten zitten in het zogenaamd glutenvrije brood. Dus de niet aan coeliaki lijdende mensen die zich zo veel beter voelen door het gebruik van glutenvrije producten kunnen wel eens erg veel baat blijken te hebben gehad bij het placebo-effect.

skik

Hoeveel dan?

Ik vind het een vaag verhaal skik.
Het grappige is dat van alle vitamineren en mineralen zo'n beetje tot op de milligram nauwkeurig is beschreven hoeveel je ervan moet hebben.
Maar bij koolhydraten komt men niet verder dan 40% tot 70% van de dagelijkse inname. Dat is nogal wat en het is nogal een marge.

Volgens mij is er wel ervaring met koolhydratentekort bij sporters (man met de hamer).
Maar dat zegt niet zoveel over niet sporters.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-09-2014 om 12:50

Miriam

Ken je de voedselzandloper? Die rekent snel af met jouw bewering uit #20:
"Ongezond zijn ze niet. Ik heb trouwens nog nooit ergens de bewering gelezen dat koolhydraten ongezond zouden zijn (van vetten is dat in het verleden wel beweerd)."
Hierin staat heel duidelijk uitgelegd dat *bewerkte* koolhydraten (dus geraffineerde suikers en tarweproducten) op lange termijn niet gezond zijn voor de mens (en teveel koolhydraten in het algemeen ook niet).
Ik zeg niet dat deze arts (ja de auteur is arts) het allemaal perfect weet, maar hij is wel de enige voor zover ik weet die zijn uitspraken onderbouwt met verwijzingen naar onderzoeken. Hij maakt het hiermee in mijn ogen behoorlijk geloofwaardig.
Mede na het lezen van dit boek ben ik ook overgegaan op een 'minder koolhydraten' dieet. Geen echt dieet, ik eet gewoon met het gezin mee, maar ik ontbijt bij voorkeur niet met brood maar met noten, fruit of havermout, lunch met salade indien haalbaar en neem 's avonds gewoon heel weinig aardappelen, rijst of pasta en wat meer groente. Niet moeilijk vol te houden, en nog lekker ook. Mijn doel is niet om er (veel) mee af te vallen maar om me fitter te voelen. Ik voel me er prima mee.

Nou nee

Ook (en zelfs) die meneer beweert niet dat koolhydraten slecht zijn.
Hij zegt iets over een deelverzameling van koolhydraten (suikers).

Als je uit zijn verhaal begrijpt dat je beter geen (toegevoegde) suikers kunt gebruiken dan is dat prima. Als je eruit begrijpt dat je koolhydraten moet mijden (geen bonen meer eten) dan doe je volgens mij iets verkeerds.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-09-2014 om 13:08

Je kan alles verkeerd begrijpen als je wil

Ik heb het toch nergens over bonen? Ik zeg toch heel duidelijk *bewerkte koolhydraten* oftewel suikers en tarweproducten? Juist bonen worden in de voedselzandloper wél aangeraden als bron van koolhydraten, met zoals noten (bevatten ook best veel koolhydraten) en fruit/groente. Dat ik bonen verder niet noem komt omdat onze kinderen daar niet van houden en we dat dus niet vaak op tafel zetten.

tonny

tonny

10-09-2014 om 13:13

temet - ot

'Hoe zit dat nou met de daar ook welig tierende conservatievere Christenen? Je kan toch niet aan de ene kant braaf bidden "geef ons heden ons dagelijks brood" en aan de andere kant glutenvrij eten?'

Altijd weer opmerkelijk hoe sommigen naar (conservatieve) christenen kijken.

Uiteraard gaat het in het Onze Vadergebed niet letterlijk om al dan niet glutenvrij brood :0
Het gaat om een bede om dat wat een mens voor die bepaalde dag nodig heeft om te leven.

fundamentalisme

Het valt me op dat mensen op christenen reageren alsof het allemaal fundamentalisten zijn en dat op een manier waaruit blijkt dat ze zelf zaken letterlijk nemen en dat dan christenen in de schoenen wrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.