Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blub

blub

17-09-2014 om 11:56

koolhydraat blokker is dat wel veilig?

Een vriendin van mij probeert al jaren af te vallen, hoewel ze naar mijn idee niet dik is. Maar nu is ze erg enthousiast over koolhydraatblokkers die ze voor de maaltijd inneemt. Ik vind dat best eng klinken. Neemt je lijf dan nog wel genoeg voedingsmiddelen op uit je eten? Je hebt koolhydraten toch gewoon nodig? Ze zitten momenteel nogal in een verdomhoekje geloof ik...

Ze probeert mij er nu ook aan te krijgen (ben aangekomen sinds ik niet meer kan sporten, zit ik niet erg mee).
Ik was het niet van plan hoor, maar ik vraag me toch af; helpt het idee nou of helpen deze pillen echt?
Ik ben eigenlijk altijd van mening geweest dat al die pillen, poeders en shakes gewoon kassa zijn voor de producenten en dat mensen die slank willen zijn erg open staan voor "makkelijk afvallen"

Ervaring iemand?

Esther

Esther

17-09-2014 om 12:11

Geen idee of dat helpt

Maar ik heb Metformine voorgeschreven gekregen om af te vallen. Dit stabiliseert het koolhydraatgehalte in je bloed zodat je veel minder last hebt van eetbuien. Ook eet je minder tijdens de reguliere maaltijden. Hier werkt het fantastisch, na jaren tevergeefse lijnpogingen ben ik nu 10 kilo afgevallen in 10 weken.

Blub

Die handel wordt toch niet via multilevelmarketing aan de man gebracht? Dus dat die vriendin zelf die spullen verkoopt?

Je hebt koolhydraten op zichzelf niet per se nodig. Wie te weinig vet of eiwit binnenkrijgt, krijgt akelige gebreksziekten, maar in theorie kan je zonder koolhydraten. In de praktijk eet je dan wel heel afwijkend.

Maar ik geloof niet echt dat er middelen bestaan die de opname van bepaalde categorieën voedingsstoffen blokkeren en die vrij verkrijgbaar zijn. En pas op met buitenlandse preparaten, zeker Chinese, want daar kunnen allerlei dingen in zitten die niet op het etiket staan en die niet goed zijn voor de gezondheid (zie bijvoorbeeld hier: http://www.skepsis.nl/chinesemed.html)

Waarschijnlijk werkt het niet, en als het wel werkt is de kans groot dat er ook bijwerkingen zijn. Ik zou er niet aan beginnen zonder voorafgaand overleg met een arts. En dan nog alleen als ik die arts kon vertellen wat er in die pillen zit.

Groeten,

Temet

bertje1

bertje1

17-09-2014 om 21:00

je kunt niet zonder koolhydraten

absoluut niet! Je hersenen draaien op glucose. Er is echt wel een minimum.
Het is ook wel vrijwel onmogelijk om koolhydraatvrij te eten. (en is ook niet nodig).

Koolhydraten of zetmeelproducten

Sommige mensen verwarren koolhydraten met zetmeelproducten als pasta, aardappels en brood. Zo hoorde ik eens iemand zeggen dat ze totaal geen koolhydraten meer at, maar wel groente en fruit. En daarin zouden dan geen koolhydraten zitten. Maar koolhydraten zijn suikers en die zitten in het meeste fruit, en zelfs redelijk veel in bijvoorbeeld mais of sperziebonen.
Kan het niet zijn dat je vriendin wil minderen met aardappels, pasta, rijst en brood? Veel mensen vallen dan wel af, omdat ze dan minder calorieen binnen krijgen omdat het volume van fruit en groente zoveel groter is voor hetzelfde aantal calorieen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2014 om 21:26

Koolhydraatblokkers

Een mens heeft wel degelijk koolhydraten nodig. Niet zoveel als de meesten innemen, zeker niet via geraffineerde suikers, bewerkte produkten en alcohol, maar een mens kan niet zonder. Als je wilt afvallen helpt het als je eerst alleen die produkten schrapt. Koolhydraatblokkers werken niet. Ze zijn verzonnen door handige bedrijven om mensen alleen maar geld lichter te maken. De koolhydraten worden nog steeds opgenomen, maar langzamer. Daarnaast hebben ze veel bijwerkingen en zodra je ermee stopt, kom je weer aan.
Metformine zorgt ervoor dat de lever minder glucose aanmaakt en men minder eetlust heeft. Het is eerste-keus medicijn bij Diabetes Type 2 en verminderde vruchtbaarheid en PCOS. Het wordt niet aangeraden om dit middel voor te schrijven als hulpmiddel bij het afvallen vanwege de werking op het bloedglucosegehalte (kans op hypoglykemie) en andere bijwerkingen.
Kortom, wil je afvallen en op gewicht blijven, let er dan op wat je in je mond stopt en ga meer bewegen. Al die pillen en poedertjes maken alleen maar je portemonnee lichter.

blub

blub

18-09-2014 om 09:07

Dank

Voor alle reacties en info.

Punt is dat ik mijn vriendin dit uit haar hoofd probeer te praten, maar ik heb geen echte argumenten, of had. Zoeken op internet levert vooral veel reclame op (zo goed zoek ik niet denk ik).
Ze verkoopt ze trouwens niet. Ze koopt ze bij een of andere vitamine-winkel bij haar in de stad. Ik geloof dat deze winkel al heel veel aan haar heeft verdient, want blijkbaar verkopen ze ook afslankmiddelen.

Maar ze is er dus wel enthousiast over en wil dat ik het ook ga proberen. Omdat ik in haar ogen te dik aan het worden ben. Niet fijn...

Naar mijn idee is de enige gezonde manier om af te vallen; minder (of anders) eten en meer bewegen. Tja en dat laatste gaat niet meer bij mij, vandaar. Maar zelf heb ik dus gewoon vrede met mijn iets dikkere lijf, want ik ben echt niet te dik.

tante Sidonia

tante Sidonia

18-09-2014 om 11:31

Blub je hebt een prima idee

over wat gezond afvallen is. Gezond eten, niet snoepen geen alcoholishce versnaperingen. Maar bewegen is ook zeer belangrijk.
Eigenlijk zijn alle hulpmiddelen en dieten ongezond omdat ze er voor zorgen dat je bepaalde gezonde voedingsmiddelen niet binnenkrijgt of ze zorgen er zelfs voor dat je ziek bent. Bovendien zorgen dieten voor het jojo effect: als je op een bepaald moment stopt omdat je voldoende bent afgevallen, dan komt het er snel weer aan. Je moet een nieuwe levenstijl ontwikkelen. Een levensstijl van gezond eten en goed bewegen. Punt is vaak dat je vanaf een bepaalde leeftijd minder calorieen in zou moeten gaan nemen, maar daar gaat het vaak fout...

Dat je beperkt bent, Blub, geloof ik direct, maar bewegen niet mogelijk gaat er niet in bij mij.
Of lig je verlamd op bed en tik je met een rietje de juiste letters in?☺

Blub

Het klinkt alsof je vriendin zelf ook wel beseft dat ze niet zo handig bezig is en nu graag wil dat jij meedoet zodat ze zichzelf beter voelt. Vervelend dat ze je daarvoor moet aanpraten dat jij te dik wordt.

Sidonia, Blub schreef niet dat ze niet bewoog, maar dat het om medische redenen niet mogelijk was om meer te bewegen dan ze nu doet (en wat kennelijk minder was dan ze deed).

Groeten,

Temet

overigens

Bertje, het kan best dat de hersenen draaien op glucose, maar vziw maakt het lichaam die glucose zelf aan. Uit vet en eiwitten, onder andere.

Maar goed, dat doet er nou ook weer niet zo heel veel toe want ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat geheel koolhydraatvrij eten in de praktijk eigenlijk onmogelijk is - tenminste, als je het nog een beetje leuk en gezond wilt houden. In zuivel en groenvoer zitten ze immers ook.

Groeten,

Temet

blub

blub

18-09-2014 om 14:36

over bewegen

Ik beweeg nog wel hoor. Ik fiets en wandel veel, vooral om ergens heen te gaan. Wandelen ook wel gewoon zomaar, maar ik kom meestal niet verder dan 5km.
Maar sporten zoals ik eerst deed, nee dat gaat niet meer. Ik deed vrij fanatiek aan sport, op mijn hoogtepunt 9 uur per week, en dan voelt dit ineens als "niks meer doen".

Ik vrees inderdaad trouwens dat mijn vriendin best weet dat ze fout bezig is, maar in haar onzekerheid probeert ze het ook of ik mee wil doen. Dan voelt ze zich denk ik veiliger. Ze is ook zo'n type die met uitgaan altijd samen wil plassen.
Maar ik ga er sowieso niet in mee en haar uitleggen dat ze niet slim bezig is, als ze ervoor open wil staan. Anders houd ik erover op, want ik wil geen ruzie.

Esther

Esther

18-09-2014 om 16:34

Appels en peren

Jullie vergelijken het afvallen met medicijnen met het afvallen zonder medicijnen. Vanzelfsprekend is afvallen zonder medicijnen beter. Maar dat is helemaal niet de vergelijking die je moet maken. Daar waar medicijnen voorgeschreven worden om af te vallen gaat het om de vergelijking tussen niet afvallen (of zelfs aankomen) en wel afvallen m.b.v. medicijnen.

Daar waar sprake is van ernstig overgewicht kan een afweging gemaakt worden tussen de nadelen van eventuele medicijnen en de nadelen van ernstig overgewicht. In mijn geval voel ik met met medicijnen en inmiddels 10 kilo lichter een stuk beter dan een paar maanden geleden. De bijwerkingen van de medicijnen zijn in mijn geval een stuk beter verdraagbaar dan de gevolgen van mijn overgewicht.

Ik ben dus zelf verbaasd dat je in Nederland gemakkelijker een maagoperatie krijgt om af te vallen, dan dat je de optie krijgt om het met medicijnen te proberen. Ik ben erg blij dat ik een arts gevonden heb die dat wel doet. Een operatie lijkt mij veel ingrijpender.

blub

blub

19-09-2014 om 08:55

Medicijnen voorgeschreven

Dat lijkt me echt iets heel anders dan wat mijn vriendin doet; naar een vitaminewinkel gaan en zelf iets kopen. En bovendien is mijn vriendin niet eens te dik. Haar BMI is nog binnen de norm, maar ze wil zelf een platte buik en een minder dikke kont hebben.
Ik ben niet zo thuis in het afslank wereldje, en ken dus alleen de verhalen en frustratie van mijn vriendin waardoor mijn idee erover erg eenzijdig is.

Ik denk ook als je arts medicijnen voorschrijft om af te vallen dat het dus ook echt nodig is en dat het verantwoord gebeurt. Bovendien doe je het dan onder begeleiding en lijkt me dat er iets wordt uitgelegd over eventuele bijwerkingen.
Dit krijg je dus niet als je zelf aan de slag gaat, wat het dus ook risicovoller maakt.

Maar als het waar is dat artsen liever opereren dan medicijnen voorschrijven dan begrijp ik je verbazing wel.
Maar ik heb zelf inmiddels (helaas) ook het een en ander aan geblunder meegemaakt in de zorg. Het lijkt wel of ze je liever de dure weg laten bewandelen dan de meest voor de hand liggende goedkope oplossing. Is naar mijn smaak ook een vorm van graaien.

Temet, glucose

Wat ik er van begrepen heb is dat je lichaam glucose kan maken uit eiwitten uit voedsel en eiwitten uit je spieren, maar dat dat omslachtiger en minder efficiënt is dan de glucose direct uit koolhydraten halen. Hersenen gebruiken 20% van de energie die je lichaam nodig heeft. Als je hersenen voor hun glucose alleen afhankelijk zou zijn van eiwitten omdat je geen koolhydraten eet, dan zou je ontzettend slank (of zelfs mager) zijn terwijl je behoorlijk veel zou moeten eten. Dat klinkt heel aantrekkelijk, veel eten en toch slank zijn. Bodybuilders doen dat, die willen hun vetpercentage zo laag mogelijk houden. Ze eten zich helemaal suf aan kip en vermijden koolhydraten. Zij zijn behoorlijk veel tijd en geld kwijt aan eten. Als je niet genoeg eiwitrijk voedsel binnenkrijgt om je hersenen van de nodige glucose te voorzien, dan gaan je hersenen minder goed functioneren. Zodra je merkt dat je vergeetachtig wordt, wordt het tijd voor een boterham of bord pasta.

skik

skik

skik

Het is dan wel belangrijk welke keuze je dan maakt: kies je voor langzame of snelle koolhydraten? Een bord witte pasta voegt in dat opzicht nl niet veel toe, dan zou je nog beter een bord linzen of erwten op tafel kunnen zetten.

Overigens zeg ik dan nou heel wijs, betekent niet dat ik dat altijd doe hoor. Maar de visie dat een brood/pasta/rijst een must zouden zijn is allang achterhaald. Koolhydraten haal je niet perse uit zetmeelproducten en als je het wel doet kies dan de langzame variant.

Overigens blub: die BMI zegt mij ook niet zoveel. Als ik voor mezelf kijk: ik ben 1.60 en weeg 60 kg. Dat komt op een BMI van 23,4, ruim binnen de norm. Ik zou zelfs nog 4 kg zwaarder mogen zijn, maar als ik mezelf in de spiegel zie zie ik toch echt steeds meer dikkertje dap. Ik vind die max grenzen van de BMI veel te hoog. Tuurlijk, dat is persoonlijk. Maar zou ik dan niet mogen proberen af te vallen?

blub

blub

19-09-2014 om 10:45

Meisje klein

Als jij je met je lijf niet fijn voelt, dan mag je van mij best afvallen. Maar let wel op; lijnen is volgens mij nooit goed; dat beteknt altijd eerst afzien (en afvallen) en dan weer terug naar de oude eetstijl. En dus aankomen.
Verantwoord afvallen betekent voor mij voor altijd anders eten. En dus verantwoord eten.

Alleen wat ik bij mijn vriendin zie; ze is gewoon slank! Ze heeft maat 40, en is in mijn ogen heel mooi. Ze wil dus echt maat 36.Groter vindt ze lelijk. En waar ik van baal is dat ze anderen ook langs die lat legt. Mij dus ook.

Dat een BMI niet veel zegt over hoe tevreden jij bent, zegt dat ook niet iets over jezelf?
Ik ben met 1.67 en 65 kg vergelijkbaar met jou qua BMI. En ik ben erg tevreden over mijn lijf.
Tja en toch vindt mijn vriendin mij te dik.
Is ook een kwestie van smaak.

In mijn sportperiode vond ik mezelf eigenlijk voor het mooie te dun. Maar ik kreeg het er niet aan. Ik ben nu meer tevreden en heb dus ook maat 40.
Wie weet denkt mijn vriendin teveel aan hoe ik toen was...

postuur

Blub - Maten zeggen me ook niet zoveel. Ik heb maat 38, niks mis mee zou je zeggen. Maar ik ben fijn gebouwd en vind maat 36 beter bij mij passen. Terwijl voor iemand anders maat 40 helemaal past. Heeft ook met je bouw en postuur te maken.

Eens dat je verantwoord af moet vallen. Ik geloof ook niet in kh blokkers en shakes etc. Ik zie te vaak om me heen dat mensen na het gebruik ervan eerst flink afvallen, om vervolgens zwaarder te worden dan voorheen.

Koolhydraten nodig voor glucose

Naar mijn beste weten wordt glucose uitsluitend uit koolhydraten gehaald.
Mijn dochter met diabetes moet altijd heel precies alle koolhydraten tellen. Alleen deze zijn van belang voor het behandelen van haar ziekte (teveel of te weinig glucose in het bloed). Eiwitten of vetten spelen geen rol: die kan ze straffeloos eten.

n@nny

Klopt, alleen hoeven Kh niet per se uit zetmeelproducten als brood, pasta gehaald te worden. Ze zitten bijv ook in groente en fruit. Precies wat Iselo hiervoor ook al zegt.

Ik word altijd wel verdrietig van mensen die roepen van ga meer bewegen !!! Kon ik dat maar ik heb jarenlang na het avond eten altijd gewandeld helaas kreeg ik twee jaar geleden last van me rug .. vernauwing, en artrose in rug en nek dus makkelijk praten... er is bij mij niks aan te doen mw u moet er maar mee leven ... dus er mag best wel uitgekeken worden met wat je zegt.. 

iedereen een fijn weekend 

Anita26 schreef op 29-01-2021 om 17:31:

Ik word altijd wel verdrietig van mensen die roepen van ga meer bewegen !!! Kon ik dat maar ik heb jarenlang na het avond eten altijd gewandeld helaas kreeg ik twee jaar geleden last van me rug .. vernauwing, en artrose in rug en nek dus makkelijk praten... er is bij mij niks aan te doen mw u moet er maar mee leven ... dus er mag best wel uitgekeken worden met wat je zegt..

iedereen een fijn weekend

Je kunt niet overal genoemd worden als uitzondering. Overigens, juist als het chronisch is zoals bij jou kun je op zoek gaan - door verzekering gedekt - wat nog wel haalbaar is qua beweging/oefening e.d?

En waarom reageer je specifiek op een bericht uit 2014 trouwens? Er is een actueel draadje over o.a dit onderwerp meen ik!

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.