Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Luisje

Luisje

04-08-2015 om 22:48

Knettergek van de luizen

Een van mijn kinderen heeft luizen sinds een maand. Ze heeft een enorme bos haar en ik controleer het elke dag - dat kost me ruim 2 uur. We hebben inmiddels alle luizenmiddelen geprobeerd, de neten zijn nu bijna verdwenen maar elke dag vind ik weer een volwassen @#$%-beest.
Ik ben zo langzamerhand aan het eind van mijn Latijn en kind ook. Wie heeft de gouden tip?

four

four

04-08-2015 om 23:27

dimeticon

Gebruik een middel met dimeticon, en gebruik vooral genoeg, gezien de grote bos haar. Doe niet alleen het kind waarvan je denkt het luizen heeft, maar gewoon iedereen in huis. Als je steeds volwassenen luizen blijft vinden, ondanks behandeling, dan heb ik de indruk dat meer mensen in huis ze hebben.

Herhaal de behandeling na een week, en eventueel na twee weken nogmaals. Heb ze er hier nog nooit niet mee weggekregen.

Tink

Tink

05-08-2015 om 00:06

oh erg he

Wat een ellende toch, die beestjes. Hier hadden we begin dit jaar ook een enorme uitbraak, het heeft geloof ik ruim 6 weken geduurd voor we er echt vanaf waren. Er zijn een paar flessen XTluis doorheen gegaan en ik heb me 3 slagen in de rondte gekamd voor het zover was overigens... ze zijn enorm hardnekkig en tegen de meeste middelen ook aardig resistent helaas. En ook ik heb kinderen met veel en dik haar.

XTluis vonden we hier prettiger dan Prioderm. Prioderm stinkt nogal en je bent even bezig met behandelen (wassen, uitspoelen, tussendoor wachten, nog eens wassen...). XTluis ruikt een heel stuk aangenamer en na het aanbrengen in de haren hoef je verder alleen maar minstens 8 uur te wachten met uitspoelen. Voor het naar bed gaan erin doen en 's morgens haren wassen, klaar. Het haar werd er ook nog eens lekker zacht van en erg makkelijk te kammen, scheelde de dagen daarna weer wat.

Volhouden is het enige wat je doen kan denk ik, en inderdaad de rest van het gezin ook heel goed controleren. Eventueel een tijdje de jassen e.d. in zakken doen (ook op school straks) en het beddengoed op 60 graden wassen, al schijnt dat officieel niet meer te hoeven. Ik heb dat in het begin ook een aantal keer gedaan, vooral bij het kind dat de ergste besmetting had. Of het heeft geholpen weet ik niet, maar mijn psychische jeuk werd er in elk geval een beetje door gesust

En blijf (na de vakantie natuurlijk) de school alert houden, er hoeft maar 1 klasgenoot te zijn waarvan de ouders onvoldoende of zelfs helemaal niet in actie komen en dan kan het probleem heel lang in stand blijven!

Sterkte want het is een rotprobleem. Hou vol, zet 'm op!

Moedervan

Moedervan

05-08-2015 om 02:32

Via internet

Bestel hoofdwater bij bik-bik.nl. Deze drogist maakt het zelf en je hoeft dit spul alleen maar met een pipet op het hoofd te druppelen. Niks wassen en langdurig gedoe. Het werkt als een tierelier!

Mijntje

Mijntje

05-08-2015 om 06:17

xt luis. Geen aandelen, maar ik ben ook luizenmoeder en iedereen komt er zo vanaf. Mijn man is scheikundige en vond dit een aardig goedje. Insmeren, mee geen slapen, uitspoelen en behandeling na 1 of 2 weken (zie gebruiksaanwijzing) herhalen. Wel blijven kammen voor de zekerheid, maar dan zijn ze ook echt weg.

gloria

gloria

05-08-2015 om 08:13

maar wel iedereen

Als iemand hier luizen had, dan moest iedereen eraan geloven. Ik heb nooit maar één iemand in huis behandeld.

Half a twin

Half a twin

05-08-2015 om 08:13

Dimeticon

Een midel op basis van dimeticon helpt goed. Dat dood de luizen en de neten. Wel volddoende gebruiken zeker bij dik haar. Dan ben je zeker de luizen kwijt en de neten die je dan nog vind zijn dode neten.
Zeker ook alert blijven, je weet niet wat vriendjes en vriendinnetjes je huis in slepen of wat je "cadeau" krijgt via de spoetclub.
wij hadden het hier net voor de vakantie, door puberdochter thuisgebracht na een sportdag in de brugklas.
Na de vakantie ga ik op de VO school praten over een soort luizenprotocol, dat ze in ieder geval gaan melden als er in de brugklas of de tweede of andere jaarlagen hoofdluis voorkomt.
De basisschool waar mijn jongste nog heen gaat heefteen strak plan van aanpak bij luis, de VO school niet, dat was een tegenvaller na 8 jaar op de juiste momenten alert zijn en nu niet met als gevolg een heel gezin met luis.

Kammen....

Koop een Assy luizenkam. Die heeft hele lange tanden en verwijdert ook neten. Doe heel veel crèmespoeling
in je dochters natte haar. Kammen hoeft dan echt niet meer dan een half uur te kosten. wat bedoel jij trouwens met controleren?? Is dat iets anders dan kammen? Zelfs met een enorme bos lang haar ( heb ook zo'n dochter) doe je dat met wat oefening echt in een half uur. Kam 14 dagen stug door en je moet er echt vanaf zijn. Tenzij je dochter natuurlijk om de klikklak wordt herbesmet. Dan heb je een ander probleem. had mijn dochter ook. Maar als je na 4 dagen ' geen luis gezien' tijdens het kammen opeens een grote treft, dan weet je dat je het elders moet zoeken ( klas, vriendinnen)...

Ingrid ( op deze manier kun he het zelfs zonder chemicaliën af. Echt!)

Klikklak?

Klipklap!

four

four

05-08-2015 om 10:04

dimeticon

Overigens geven wij hier de voorkeur van dimeticon van Prioderm. Volgens mij heeft deze de kortste inwerktijd (kwartier), daar hoef je dus niet een hele nacht mee te slapen. Kwestie van iedereen behandelen, en dan kan de eerste al gaan douchen. (het is wel lastig uit je haar te krijgen, heel vet, dus meerdere keren haren wassen is nodig).

Luisje

Luisje

05-08-2015 om 12:10

Wow wat veel tips!

Bedankt allemaal, ik ga zo naar de drogist en koop XT-luis! Ik zal jullie op de hoogte houden van de luizenoorlog...

Luisje

guera

guera

06-08-2015 om 19:10

wij ook prioderm lotion

De xt luis werkte hier toch niet voldoende op de 1 of andere manier. Ik doe ruim prioderm in het haar, echt ruim een halve fles (schouderland haar). Dan frut ik al het haar in een knot. Zet kind voor de tv met een handdoek om. Vervolgens in bad en uitwassen. Het lukt nooit perfect om het haar vetvrij te krijgen want dochter van 8 is er na 3 keer wassen helemaal klaar mee. Volgende dag dus nog vette kop maar dan doen we of een knot of twee strakke vlechten dan zie je daar niks van en is ook nog es goed ivm herbesmetting. Dan die avond nog es in de cremespoeling en kammen en wassen. Als we puf hebben kam ik het tussendoor nog om de dag en anders een keertje en dan dus na 9 dagen weer in de lotion. Werkt hier als een dolle. Ondanks dat toch vaak een keer of 3 per jaar wel luizen dus het kost me wel een euro of 70 ofzo ha ha (bijna 1,5 fles per keer)....

four

four

06-08-2015 om 19:36

dimeticon van prioderm

Heeft volgens mij de hoogste concentratie dimeticon. Wast daardoor ook verreweg het lastigste uit, maar het werkt inderdaad. (en ook al is het duur, ik vind het in gebruik wel efficiënter, dus heb minder ml nodig per persoon, al gaat er hier ook wel bijna een heel flesje doorheen bij degenen met het meeste haar).

Violetta

Violetta

07-08-2015 om 00:05

Prioderm

Hier ook Prioderm, en ik vind dat dat tegenwoordig helemaal niet meer stinkt. Inderdaad wel heel vet, heb wel vier keer mijn haar moeten wassen. Grote kinderen kun je zelf leren hun haren iedere dag met een luizenkam te kammen. Voorover hangen met een wit papier eronder. Zo deden we het hier.

Mijntje

Mijntje

07-08-2015 om 06:46

resistent

Wat ik weet van xt luis is dat luizen hiervoor niet resistent zijn, het werkt verstikkend. Ik vond het destijds niet moeilijk om uit te wassen.
Maar ik zie alweer nieuwe verpakkingen, ik zie nu dat luizen voor prioderm ook niet resistent zijn. Het zal ongeveer hetzelfde zijn.
Maar in 15 minuten dood (prioderm), dan lijkt het me wel super sterk spul.
En ik zou altijd blijven kammen, je weet maar nooit.

Tango

Tango

09-08-2015 om 22:58

Hier ook luizen gehad

Net weer in de zomervakantie natuurlijk. Gelukkig was ik er snel bij, zoon had er maar enkele. Bleven wel steeds terugkomen ondanks Prioderm met Demeticon maar misschien was het flesje wel te oud. Na een flinke kambeurt eerst maar eens zijn haar korter laten knippen (thuiskapster is gelukkig niet zo bang van luizen, eerlijk gezegd dat hij luizen had hoor). Toen ging het kammen al een stuk makkelijker. We gingen op vakantie en daar regelmatig blijven kammen, in het begin steeds nog enkele grote luizen en toen opeens niets meer en dat bleef gelukkig zo. Nu weer thuis en zoon is nog steeds luisvrij. Waardoor ze opeens weg zijn gegaan begreep ik eigenlijk niet want we kamden op vakantie echt niet elke dag.

Soof

Soof

15-08-2015 om 20:12

Luis

Mijn kinderen hebben al 3 jaar luizen

Ely

Ely

15-08-2015 om 21:46

Huh Soof?

Hoe bedoel je?

Half a twin

Half a twin

15-08-2015 om 22:06

Ga behandelen

Soof ga behandelen, dan komen wij er misschien ook voorgoed vanaf.

Soof

Soof

16-08-2015 om 16:06

Doe ik ook

Ik behandel het elke dag en heb ook al alles geprobeerd maar elke keer wordt er weer hoofdluis gevonden

Wikke

Wikke

16-08-2015 om 16:09

kammen

Heb je ook geprobeerd alle gezinsleden 2 weken lang 3 keer per dag te kammen en dat vol te houden?

Soof

Soof

16-08-2015 om 19:52

Alles

Ja ik weet niet meer wat ik moet doen

Ely

Ely

16-08-2015 om 22:47

Tsja

Als je echt alles hebt geprobeerd aan middeltjes en kammen rest er maar één oplossing; millimeteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.