Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

20-09-2015 om 20:19

Kinkhoest of longontsteking?

Een beetje hypochondrische titel, maar ik vraag me echt af of ik een van die twee heb. Ik ben al twee weken niet lekker. Het begon met normale verkoudheidsverschijnselen, hoofdpijn en verstopte neus, en nu ben ik al een week enorm aan het hoesten. De afgelopen dagen had ik afwisselend verhoging en koorts (38-39.5) en ik hoest zo hard dat ik er helemaal pijn in mijn rug van heb. Het is vooral kriebelhoest en groen slijm wat omhoog komt (sorry beelddenkers).
Morgenochtend bel ik de huisarts, maar denken jullie dat het zoiets kan zijn? Hoe lang blijft dat dan (ik ben het nu al zo zat). Ik heb afgelopen week wel 2,5 dag gewerkt, maar zoals ik me nu voel lukt dat echt niet (balen dus om je twee keer in twee weken ziek te moeten melden).

De kleur

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/122940-sputum-wat-kun-je-eraan-aflezen.html

Kinkhoest
http://www.henw.org/archief/volledig/id3503-kinkhoest.html

Op grond van de kleur kun je in principe aan een bacterie denken. Kuurtje antibiotica.

Veel mensen hoesten hier in mijn omgeving. Het commentaar is meestal dat het komt door de weersomslag met koude langdurige regenval.
Als je dan doorloopt of een verminderde weerstand hebt kun je wel snel een bronchitis of longontsteking oplopen.

Pien

Pien

20-09-2015 om 20:36

Kinkhoest

Bij kinkhoest hoest je met gierende inademing. Alsof je lucht moet inademen door een te smalle luchtpijp. Het zijn hoestbuien waar je bijkans in blijft. Kinkhoest voelt niet als een kriebelhoest.

Ik zou zeker naar de dokter gaan als het je te lang duurt en je er niet lekker van bent.

Katniss

Katniss

20-09-2015 om 20:39

Oh, dat is het niet

Ik heb geen gierende inademing. Wel hoestbuien waar ik bijna in blijf, doodmoe word je ervan. Het stomme is dat het ook niet de hele tijd is, alleen als ik praat, lach of iets doe. Zolang ik op de bank blijf liggen is er niets aan de hand ;-(

Pien

Pien

20-09-2015 om 21:02

Dan

Is het inderdaad zeker geen kinkhoest. Bij kinkhoest maakt het niet uit of je ligt, zit, staat of loopt. ik heb 20 jaar geleden kinkhoest gehad.

Het hoesten lijkt bij jou getriggerd te worden door beweging. Dan zal er dus iets loskomen wat je onwillekeurig gaat weghoesten.

Ik zou de huisarts maar eens naar je longen laten luisteren. Succes.

Moni

Moni

20-09-2015 om 21:12

Vraag om codeïne voor de nacht

Dat dempt de hoestprikkel en helpt om te slapen.

Wikke

Wikke

21-09-2015 om 00:15

klinkt niet als kinkhoest

zie de gierende inademing en evt. braken bij hoesten enz.

Een goede verkoudheid duurt zomaar 2 tot 3 weken.

Koorts is zinvol: het helpt alle betrokken processen die bij het opruimen van de ziektekiemen betrokken zijn sneller te laten werken en zorgt ervoor dat virussen zich minder snel kunnen delen. Bij langer dan 3 dgn koorts, of oplopende koorts na een koortsvrije periode is het zinvol de huisarts te bellen of als je een voorhoofdsholte/bijholteontsteking denkt te hebben, maar ook hierbij zijn ze niet scheutig met een antibioticakuur.

Uithoesten is beter dan onderdrukken, maar voor de nacht zou je bij een kriebelhoest (zonder slijm is dat, dus echt die irritatie van de keel/luchtwegen), idd codeinetabletten kunnen vragen en je matras iets hoger kunnen zetten aan het hoofdeinde.

Het is eind september dus het griepseizoen gaat ook weer van start Beterschap, geduld hebben, uitzieken en je keel verzachten met (kamille)thee met honing, zuigen op dropjes of wat dan ook. Het gaat bij het zuigen niet per se om de snoepjes/menthol, maar om het beter doorbloed krijgen van de keel.

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 10:06

Nee

Het is een ordinaire bijholteontsteking. Daar kun je je dus ook heel ziek van voelen. Antibiotica gekregen.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

21-09-2015 om 12:31

beterschap

kattnis.
Wel apart dat je van bijholteontsteking gaat hoesten. Of dat hoort gewoon nog bij de onderliggende oorzaak van de verkoudheid!?

Katniss

Katniss

21-09-2015 om 13:53

Het is groen slijm wat vanuit de bijholten naar de keel zakt. Erg fijn ;-(

diana

diana

22-09-2015 om 07:33

spuit elf

Mijn zusje heeft longontsteking gehad. Ze zei dat die te herkennen was aan een soort sputterend, borrelend geluid. Dat zijn longblaasjes die knappen.
Mijn man heeft kinkhoest gehad. Hij had een hoest die klonk als een soort blaffende zeehond. Een hoestbui eindigt vaak in gieren en geen lucht meer kunnen krijgen. He is een droge hoest.
Gelukkig heb je geen van beide.

Jamie

Jamie

22-09-2015 om 07:39

diana

Longblaasjes die knappen???

diana

diana

22-09-2015 om 08:23

dat

Dat zei ze, ik ben verder geen medicus of zo. Heb wel dat reutelende geluid gehoord, heel typisch.

diana

diana

22-09-2015 om 08:48

even nagevraagd

Ik heb even nagevraagd, dit werd zo genoemd, ze knapten niet echt maar het had wat te maken met de manier waarop de longblaasjes zich wel of niet vulden en dat werd door de dokter 'knappen' genoemd. Wellicht had ik de vorige keer dat ik dat woord gebruikte knappen tussen aanhalingstekens moeten zetten.

Puck

Puck

22-09-2015 om 11:03

Diana

Ehhh... ik heb longontsteking gehad maar herken dat geluid toch echt totaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.