Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 14:35

Kinderen met groeiproblemen

Hoe gaat het met de kinderen met groeiproblemen? Wij zijn gisteren weer op halfjaarlijkse controle geweest bij de kinderendocrinoloog. Zoon (net 14) is nu 1.49 en 37kg. Hij vertoont nog geen tekenen van lichamelijke puberteitskenmerken en zijn lengte blijft hangen tegen de -2,5 groeilijn. Ook al klopt het aardig met zijn botleeftijd die 2 jaar achter ligt en het feit dat zowel zijn vader als ik laat in de puberteit kwamen, hij moet nu toch bloed laten prikken op geslachts- en schildklierhormonen om te zien of daar iets uitkomt wat het ingaan van de lichamelijke puberteit tegenhoudt. De arts verwacht het niet maar hij wil e.e.a. eventueel uitsluiten. Volgende maand belt hij met de uitslag en bespreken we hoe en wat verder. Maar we moeten er voor nu vanuit gaan dat zoon gewoon laat is; hij zal zolang zijn botleeftijd achter loopt waarschijnlijk later de groeispurt krijgen en een paar jaar langer doorgroeien dan gemiddeld en zo kan hij nog boven de 1.75 uitkomen (zijn vader en ooms zijn langer dan 1.83). Geduld hebben dus maar dat is moeilijk voor een verder gezonde puber van 14

Elisa,

Gebruikt je zoon medicijnen die de groei beïnvloeden?
Bij kinderen die medicijnen gebruiken zoals ritalin etc, wordt vaker een tragere groei waargenomen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 15:01

Flanagan

Hij heeft jarenlang Concerta geslikt en jarenlang slecht geslapen plus hij heeft vorig jaar een zware vorm van Pfeiffer gehad. Allemaal factoren die van invloed kunnen zijn op de groei. Dit is natuurlijk allemaal meegenomen in de anamnese maar de achterstand in botleeftijd is het meest bepalend en feitelijk ook gunstig. Hij groeit wel, maar heel langzaam. Als je kijkt naar de groeilijn van een jongen van 12 volgt hij die aardig; hij zit er net onder maar die groeilijn moeten we aanhouden als leidraad. Belangrijkste is dat hij een normaal gewicht heeft (hij eet hartstikke goed), eindelijk goed slaapt en toch gestaag blijft groeien.

Meisjes

Meisjes die veel afvallen en onder een bepaald gewicht bemerken dat de menstruatie tijdelijk uitblijven. Zo ook de meisjes op de basisschool die zwaarder zijn dan 35 kilo; zij kunnen eerder ongesteld worden.

Het uitblijven van een zwaardere stem of beharing terwijl de klasgenoten (gemiddeld 55- 60kilo zwaar) daar geen last van hebben, is pijnlijk.
Vriendje (-2,5) van zoon voelt zich ook minder weerbaar door de lengte. Alleen is dat een geval Aziatische afkomst.
Aan die 37 kilo valt wel wat te sleutelen. Met 14 krijgen ze niet alleen een groeispurt, ze krijgen ook een eetspurt. Ik denk dat je zoon wat laat is omdat hij nog wat licht van gewicht is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 16:59

Laatbloeier

Och, mijn zoon zit er niet echt mee dat hij wat kleiner is. Hij zit in de derde klas en iedereen is veel groter/ouder dan hij maar hij maakt geen probleem van zijn lengte en zijn vrienden/klasgenoten ook niet. Natuurlijk werden en worden er grapjes over zijn lengte gemaakt maar hij gaat er vrolijk in mee of zegt iets gevats terug Daarnaast is hij sterk, slim en sportief dus dat gebrek aan lengte wordt prima gecompenseerd Hij weet dat hij later is door zijn botleeftijd en hij weet dus ook dat hij nog groeit als de rest is uitgegroeid en die groeispurt, baard in de keel en andere puberteitskenmerken komen gewoon ook later. Zijn gewicht is uitstekend; hij is beslist niet te licht, zeker niet voor zijn lengte en als je deze afzet tegen de lijn van de gemiddelde 12-jarige (waar hij dus op zit qua botleeftijd en fysieke ontwikkeling). Hij (vr)eet als een bootwerker. Volgens de arts zal hij waarschijnlijk als alles goed gaat over vijf, zes jaar een lange, slanke maar gespierde slungel zijn. En laatbloeiers zijn mooibloeiers

maar

Dan is er toch helemaal geen sprake van een groeiprobleem? Hij is alleen maar later dan gemiddeld.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 18:28

Jippox

Iedere achterstand in groei valt onder groeiproblemen/groeistoornissen en moet nader onderzocht en gemonitord worden. Met name het uitsluiten van bepaalde oorzaken is natuurlijk belangrijk net als het in de gaten houden van de botleeftijd. Als deze in gaat lopen of zelfs gelijk gaat lopen met de kalenderleeftijd wordt het een heel ander verhaal... Net als wanneer er een probleem is met de hormoonhuishouding. Daarom moet zoon halfjaarlijks blijven komen en moeten we (zoon zelf dan) heel nauwkeurig in de gaten houden of hij lichamelijke puberteitsverschijnselen krijgt en meteen aan de bel trekken als dit zo is. Als de lichamelijke puberteit eenmaal in gang is gezet, is het al bijna te laat om nog aan een eventuele behandeling te beginnen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 18:45

Anderen

... maar ik ben dus benieuwd naar hoe het gaat met de andere kinderen met groeiproblemen/groeistoornissen? Er was ooit een draadje en ik wilde daar even nieuw leven inblazen

welnee

Echt niet iedere groeiachterstand valt onder 'probleem of stoornis'. Sterker nog, de genetische variatie is zo groot, in veruit de meeste gevallen is er niets aan de hand en al helemaal niets aan te doen.

Acceptatie, dat is nog wel eens een punt, maar dat is toch echt een heel ander soort probleem.

Draadje

Elisa, bedoelde je dit draadje?

Wees eigenlijk nog maar blij dat je nog geen baard in de keel hoor. Dan heeft hij nog wat tijd om te groeien.
De lange meisjes op de bs die vroeg ongesteld werden, stopten met groeien en werden in lengte voorbij gegaan door hun kleinere vriendinnen.

Veel slapen bevordert de groei. Tijdens de slaapfase hoeft het lichaam niet te werken en kan het groeien.
Laat je zoon elke dag een uur eerder zijn bed in gaan. Dat is 7 uur extra per week.

Mijn kind is altijd al een slaapkop geweest. Is nu 14 ,5jr en 1,86m. Best lastig, we moeten nu uitkijken naar een nieuwe auto-

http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/groeihormonen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-02-2015 om 21:37

Flanagan

Ja, dat was het draadje. Zoon slaapt gelukkig erg goed (hij heeft nog nooit zo makkelijk en goed kunnen (door)slapen) en heeft ook nog veel slaap nodig. Komt door jarenlang slaaptekort en ook door die lange, zware Pfeifferperiode. Hij probeert iedere nacht minstens 9 uur te slapen en als hij kan uitslapen, komt hij niet voor 12 uur 's middags zijn bed uit; een echte puber dus En ik geniet nog even lekker van mijn ventje hoor. Zijn vrienden zijn allemaal al zo groot en hebben al een echte diepe mannenstem... Maar het zal niet zo heel erg lang meer duren voordat hij groter is dan ik. Ben zelf ook maar 1.58 Het is wel ergonomisch zo klein zijn

Oja, (ot)

Het is februari en de 14- jarige GGD vragenlijst is weer aangekondigd. Hier kind maar even aangegeven de vragen verstandig te beantwoorden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.