Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Suzanne

Suzanne

14-11-2018 om 09:46

Kind wil niet naar school

Mijn dochter van 13 jaar wil niet meer naar school. Ze zit nu in 2VWO en is al lang niet op school geweest. We hebben al met een arts gesproken en er kwam uit dat ze hoogsensetief is. Ze is gevoelig voor prikkels en kan niet tegen drukte. Op school voelt ze zich niet op haar gemak. Ze krijgt hoofdpijn en buikpijn. Ze trekt het echt niet meer op school. Ik heb haar de laatste weken toch gedwongen om naar school te gaan, maar als ze dan op school is moeten we haar weer ophalen. Ik heb gekeken naar opties. We hebben een online school gevonden maar het is veel te duur om zelf te betalen. Nu werd mij verteld dat je een samenwerkingsverband met school kan aangaan zodat school de online school moet betalen. Nu hebben we eerst gekeken wat school mijn dochter kan bieden. Ze hebben een stiltekamer waar ze soms naartoe kan en voor de rest moet ze het redden. Nou mijn dochter had het geprobeerd maar het leverde geen resultaat op. Nu hebben wij binnenkort een gesprek met een jeugddeskundige die werkt voor onze huisarts. Die afspraak kon pas over twee weken omdat ze het zo druk hadden. Mijn dochter wil echt niet naar school en ik kan haar niet dwingen. Tips?

Passend ONderwijs

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/zorgplicht-en-samenwerken-scholen-passend-onderwijsverantwoordelijkheid-van-de-scholen

In elk geval is het handig om je er goed in te verdiepen.

Er zijn ook vast draadjes over thuiszitters.

De jeugddeskundige van de huisarts lijkt me een zwaktebod. Maar wie weet. Ik zou er weinig van verwachten en er zeker niet mijn lief en leed mee delen. Het is een verkapte vorm van melden kindermishandeling en stuurt door naar het wijkteam in plaats van het oplossen van het probleem van je dochter: een prikkelarme schoolomgeving. Op persoonlijke titel kan iemans soms juist een steun zijn maar het is niet de route.

Verder zou ik je dochter aanmoedigen om nu thuis door te gaan met studeren en leren. Ze heeft boeken en ze kan thuis door dat kan haar helpen sneller door te gaan met een andere oplossing als dat uiteindelijk kan.

"Nu werd mij verteld dat je een samenwerkingsverband met school kan aangaan zodat school de online school moet betalen." Dit snap ik niet.

Scholen zijn sinds 'Passend Onderwijs' georganiseerd in samenwerkingsverbanden waarbinnen ze de oplossing dienen te zoeken voor een kind dat Passend Onderwijs nodig heeft. Binnen het samenwerkingsverband kunnen er dan ook scholen zijn voor speciaal onderwijs of rebound of maar net wat men prefereert.

Er zijn meer mogelijkheden als Webchair of wereldschool maar dat is aan het samenwerkingsverband die vaak niet zitten te springen om dat te financieren en blijven proberen om je kind terug naar school te krijgen.

https://onderwijsconsulenten.nl/
Deze kunnen je goed informeren en adviseren hoe verder want het is een lastige situatie voor jou en je dochter.

Volgen

https://twitter.com/katinkaslump

Door deze onderwijsjurist te volgen, zij is het boegbeeld voor leerrecht ipv leerplicht, kun je veel informatie opdoen.

Je doelen: welzijn en leerlijn

Wees er attent op dat het nu vooral gaat om het welzijn van je dochter, dwang en uitval gaan haar welzijn niet bevorderen en helpt haar schoolgang niet.
En een voortdurende leerlijn, los van het feit of ze naar school gaat of niet, een onderwijsvoorziening die voor haar haalbaar is.

De kortste weg naar oplossingen die dat dichterbij brengen is jou doel. En als je denkt dat oplossingen niet passend zijn, wees dan ook resoluut. Te vaak wordt in oplossingen gezocht, met name door scholen, maar ook door instanties, die niet helpen en een kind herhaald een faalervaring geven waarna de negatieve spiraal alleen maar erger wordt.
Maak geen compromis voor de lieve vrede terwijl je al weet dat je kind het niet gaat houden. Denk aan haar welzijn en leerlijn.

Jan

Jan

14-11-2018 om 17:15

Negeer anneJ

Die heeft een wereldbeeld wat je eerst moet begrijpen voor je deze Posts in perspectief kunt plaatsen.
Ot: de huisarts lijkt me een prima stap.

En.. Jan

"We hebben al met een arts gesproken en er kwam uit dat ze hoogsensetief is. Ze is gevoelig voor prikkels en kan niet tegen drukte. Op school voelt ze zich niet op haar gemak. Ze krijgt hoofdpijn en buikpijn."

Ze is al bij een arts geweest.

Guppie

Guppie

14-11-2018 om 20:02

Beter in eigen energie.

Kijken voor een andere, wellicht kleinere school, misschien iets lager niveau.
Zorgen voor een goede lichamelijke gezondheid en zorgen voor stofjes die het zenuwstelsel helpen te versterken, zoals magnesium, lysine en vitamine B. Ook zijn er wel manieren en producten om je te helpen beter in je eigen energie te blijven en tegen straling.

Teuntje

Teuntje

15-11-2018 om 07:11

Eerst

Ipv meteen in een ‘oplossing’ te schieten (ze is hoogsensiteif, kan niet tegen drukte en prikkels, dus internetschool) zou ik eerst proberen te kijken waarom het nu vastloopt. Ze is tot 2vwo gekomen. Hoe ging het op het BO en de brugklas? Ook al drama of liep dat redelijk? Waarom decompenseert het dan nu, wat is er anders geworden? Hoe gaat het in andere situaties, vriendenkring, sport, hobbies?
Een arts (wat voor arts?) heeft gezegd dat ze hoogsensitief is. Zou kunnen natuurlijk, dat zijn meer mensen en daar is al aardig wat over bekend. Daar kun je mee leren omgaan en dat lijkt mij een nuttiger plan dan meegaan in het vermijden van prikkels zoals niet meer naar school en internetschool. Hoe wordt dan de rest van haar leven, alleen achter de eigen voordeur? Het zou (tijdelijk) onderdeel kunnen zijn van een soort stappen-behandelplan maar ik vraag me ernstig af of je kind er op termijn mee gebaat is om dat nu als oplossing te zien.

Fransien

Fransien

15-11-2018 om 08:16

Psycholoog

Ga met je dochter naar een psycholoog die haar kan helpen met haar gevoeligheid. Dan kan ze ook een plan maken om eerst tot rust te komen en dan weer terug naar school op te bouwen. Bovendien heb je dan rugdekking bij de leerplicht en de schoolarts, scheelt ook een hoop stress.
Mijn dochter is behoorlijk gevoelig en dat is in de tweede flink mis gegaan. Ze merkte alles wat er sociaal in de klas gebeurde en dat kostte haar zoveel energie dat ze slecht sliep, bleef piekeren en ik haar zo nu en dan een dag schoolvrij gaf en uiteindelijk anderhalve week thuis gehouden heb (met steun van de huisarts).
Ze heeft nu gesprekken bij de psycholoog en dat helpt haar ermee om te gaan.
Gelukkig is ze erg slim en kost leren en schoolwerk haar weinig moeite, dat heeft haar de tweede door gesleept.

Deirdre

Deirdre

15-11-2018 om 08:16

Welja Guppie

Je hebt mijn dag al opgevrolijkt met je gezever over beter in je eigen energie blijven en tegen straling. Wat is dat nou voor flauwekul?

Dat kind moet leren, op school, thuis, maakt niet uit. Als haar ontwikkeling maar niet stil komt te staan.

Guppie

Toch heeft Guppie ook gelijk Deirdre. Je doet je best om te zorgen dat haar gezondheid optimaal is. Gezonde voeding. Controleren of ze geen ziekte onder de leden heeft als Pfeiffer of vitaminegebrek. Horen ze goed, zien ze goed. Worden ze niet gepest of zijn er andere psychische problemen. Het is goed om wat bij te geven. Ik gaf multivitamine en omegapareltjes.
Kleine school, andere omgeving, kan comfortabeler maken.

Onderwijs voor zieke leerling

Suzanne "Nu hebben wij binnenkort een gesprek met een jeugddeskundige die werkt voor onze huisarts. "
Dat lijkt me een prima stap.
Schoolangst in verschillende vormen komt vaak genoeg voor om zo iemand er verstand van te laten hebben en zelfs een oplossing voor handen te laten hebben.
Wat ik mis in je verhaal is de school. Heeft de school al een oplossing aangedragen (behalve die stilte kamer)? Zijn jullie in gesprek met de school?

Wat ik zie gebeuren is dat jullie je pro-actief en onafhankelijk bewegen om snel een oplossing te vinden. Gek genoeg kan dat averechts werken.
De onderwijswetten (wet passend onderwijs) zijn zo ingericht dat het de school is die naar die oplossingen moet zoeken. Feitelijk zouden jullie op je handen moeten zitten en de school het werk moeten laten doen. Nu doet de school schijnbaar niks. Men lijkt af te wachten, misschien wel in de hoop dat jullie je dochter zelf uitschrijven.
Vanaf dat moment hoeft de school ook niks meer. Een andere school vinden zal niet eenvoudig zijn. Geen school die verplicht is jullie dochter toe te laten.
Dan staan jullie er alleen voor met voor je het weet een boze leerplichtambtenaar die boetes oplegt of erger.

Dit vind ik ook alarmerend "We hebben al met een arts gesproken en er kwam uit dat ze hoogsensetief is"
Wat voor een arts is dat?

De oplossing die je hebt gevonden, afstandsonderwijs, is droomonderwijs. Maar dat is het dus precies. Een mooie maar niet toegankelijke droom.
Laat dat varen, totdat de school mogelijk zelf met dat idee komt (maar dat is niet waarschijnlijk).

Laten we ervan uitgaan dat je dochter ziek is. Voor zieken is er ook afstandsonderwijs. Zie http://ziezon.nl/ Bel die mensen eens op. Voor dit type onderwijs krijgen scholen subsidie.
Er moet wel een plan aan gekoppeld zijn om je dochter weer naar het schoolgaan toe te werken. Afstandsonderwijs is niet de definitieve oplossing.

Schoolangst

En allerlei andere psychische ziektebeelden betekent dat je dochter geholpen moet worden door een psycholoog. Ik neem aan dat een van de doelen is dat ze, op redelijke korte termijn (en niet na jaren) weer mee kan draaien in de maatschappij. Een prikkelarme omgeving is misschien een mooi streven, maar (en misschien helaas) zal ze toch mee moeten doen, tenzij je met je gezin naar een hut op de hei verhuist.
Huisarts is de eerste stap naar een kinderpsycholoog, waarschijnlijk via het centrum
jeugd en gezin. Ze hebben, is mijn ervaring, vaak competente mensen.
Voordat jullie op zoek gaan naar eventuele andere school zou ik dus eerst in gesprek gaan met een competente psycholoog.
Veel sterkte
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.