Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Daantje

Daantje

10-09-2020 om 07:43

Kind verkouden, keelpijn en de stiefkinderen

Goedemorgen, sinds gisteren is mijn dochter van 8, enorm verkouden, keelpijn en lichte verhoging. Na een bel rondje GGD / huisarts / school en sportvereniging , besloten om haar thuis te houden (zodat ze kan uitzoeken en niemand kan aansteken). Nu zegt de GGD dat de kans van Corona vrij klein is, maar morgen zullen mijn 2 (stief)kinderen komen. Kan dit nu wel doorgaan allemaal?! Want wil het niet op mijn geweten hebben dat zij straks ook ziek zijn, maar een omgangsregeling omgooien op het laatste moment uit voorzorg is ook lastig ( weet niet of dit gewaardeerd gaat worden) wat zouden jullie doen?


Paperclip

Paperclip

10-09-2020 om 07:52

Melden en aan hun de keus laten

Ik zou het zeker nu al aangeven. De klachten en dat je dochter thuis blijft. En dan kun je het aan de ouders van de stiefjes overlaten om te beslissen wat te doen.
Ik zou zelf zéér not amused zijn als ik zoiets niet vooraf zou horen zodat ik zelf mijn plan kan trekken.

Daantje

Daantje

10-09-2020 om 08:21

Melden leek mij ook het best

Bedankt paperclip voor je advies , ik heb inderdaad de ‘ex’ op de hoogte gesteld en erbij vermeld dat ik het een lastige situatie vind aangezien ik niet wil dat ze allemaal ziek worden.. Maar... zij vind eigenlijk dat het gewoon ons weekend is en dat we ons aanstellen, ik kan daar zo boos om worden het gaat om de gezondheid van de kinderen !!

Raffie

Raffie

10-09-2020 om 08:32

Boos?

Nou dat klinkt niet gezellig, hoezo aanstellen, je hebt ze toch gewoon de keuze gelaten?
En hoezo boos, het is toch hun keuze dat ze toch komen?
En wat maakt jou het uit of de kinderen verkouden worden, het lijkt eigenlijk of je niet echt op ze zit te wachten, of lees ik dat verkeerd?

Mijntje

Mijntje

10-09-2020 om 08:53

contact

Het gaat natuurlijk niet alleen om de gezondheid van de kinderen, maar ook met wie die in contact staan en met wie die weer in contact staan enz. Ex kan dus ook op die manier besmet raken, haar buren en haar ouders enz enz.
Ik zou het niet eens vragen maar zeggen dat het niet kan dit weekend. Het is namelijk al donderdag. Heel vervelend maar het is niet anders. En toch nog eens aandringen op een test (al kan dit even duren). Hoezo kan dit geen corona zijn?

Nu maar laten doorgaan

Volgens mij heb je het juiste gedaan door de andere kant de keus te laten. En die wil het laten doorgaan. De gezondheid van de kinderen zal daar verder hoogstwaarschijnlijk geen risico door lopen, maar mijn keuze zou het niet geweest zijn: als je op dit moment een verkouden kind hebt, loop je een grote kans dat die thuis moet blijven van school totdat je een negatief testresultaat binnen hebt, dus met een beetje pech zit je een week thuis met je kinderen.

Maar goed, je kan nu niet alsnog terugkrabbelen, dat is een recept voor herrie.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-09-2020 om 09:05

Keuze gelaten

Je hebt haar laten kiezen en zij wil het laten doorgaan. Dan heb jij het prima gedaan. Als je niet had gewild dat ze kwamen, had je je man dat moeten laten zeggen tegen zijn ex.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2020 om 09:11

Goed toch?

Je hebt het nu toch goed gedaan? Keurig gemeld zoals het hoort en ex doet ermee wat zij wil.
Misschien wel een idee om er even over na te denken hoe je wilt dat het gaat als het andersom is. En daar alvast even over te praten. Want dat gaat natuurlijk gebeuren. Mogen de kinderen ook bij jullie komen als zij verkouden zijn?

Pirata

Pirata

10-09-2020 om 09:56

Apart houden

Je weet niet zeker wat ze mankeert. Ik zou dus proberen ze uit elkaar te houden, in elk geval due 1,5m. En heel veel deurklinken etc. reinigen en de ramen open.

Piep

Piep

10-09-2020 om 10:05

Ach welnee

Kinderen van die leeftijd merken er nauwelijks wat van. Ik zou ze zeker niet uit elkaar houden en telkens de boel ontsmetten. Als ze ook verkouden worden mogen ze niet naar school. Verder dan dat gaan de gevolgen niet.

Pirata

Pirata

10-09-2020 om 10:12

Ach welja

Laat het (mogelijke) coronavirus zich maar lustig verspreiden via kinderen, want die hebben er toch geen last van... En de volwassenen en kwetsbaren in de omgeving van die kinderen?

Flavia

Flavia

10-09-2020 om 10:12

Piep

het gaat niet zo zeer om hoeveel last de kinderen er van hebben, maar wel dat ze nog steeds mensen kunnen besmetten die er WEL veel last van kunnen hebben.

Dat isoleren is om de besmettingsketen te verbreken, heeft niets met het ziektebeeld te maken.

Als mijn jonge kind (niet aan de hand nu) niet naar school zou mogen zou dat betekenen dat ik ook mijn werk niet volledig kan doen. Zo veel vrije dagen heb ik niet om de hele winterperiode op te vangen. En haar vader en stiefmoeder ook niet.

Piep

Piep

10-09-2020 om 10:17

Moeder

De moeder heeft toch bepaald dat het kan? Dan zal er vast geen kwetsbaar persoon in haar omgeving zijn. TS zegt daar ook niks over, dus dan is het prima toch? Zo lang ook deze stiefkinderen maar thuis blijven met klachten.

Ely

Ely

10-09-2020 om 10:28

Dit dus

Ik vind dit dus een enorm lastig aspect aan de huidige Corona situatie. Tuurlijk wil niemand het op z’n geweten hebben dat een kwetsbaar iemand enorm ziek wordt nadat hij/zij via jou besmet is.
Maar..... ik geloof dat het percentage positieve testen nog steeds onder de drie procent is. Dus de kans dat dit Corona is is klein. Dan is er nog de kans dat de besmetting doorgegeven wordt, met de genoemde maatregelen verklein je die ook.
Als je besmettingen redelijkerwijs kan vermijden doe je dat, lijkt me. Alleen iedereen kijkt anders naar dat redelijkerwijs....
ik kan me gewoon niet voorstellen hoe we dit met elkaar moeten doorkomen als we niet af en toe wat elkaars kant op bewegen. Als we nu alles heel rigide vastzetten sterven er straks meer mensen van eenzaamheid en achterstallige zorg dan aan Corona.
Ik ben bang dat we dus af en toe risico’s moeten nemen, net zoals we dat voor Corona deden met griep /verkoudheid en andere besmettelijke ziektes die we erbij vonden horen. Daar moeten we met elkaar een nieuw normaal in vinden. Pre Corona ging je ook niet op bezoek bij je vriendin die chemo krijgt als je verkouden was, dat soort dingen.

Mijntje

Mijntje

10-09-2020 om 10:41

Nee

"Pre Corona ging je ook niet op bezoek bij je vriendin die chemo krijgt als je verkouden was, dat soort dingen."
Nee, maar bij dit virus kan je het al doorgeven terwijl je geen klachten hebt. Dat is dus het addertje. Ik snap niet dat je continu weer moet voorlichten.

Wat is nou 1 weekendje even niet naar je vader/moeder? Ik neem aan dat die kinderen ook niet naar school gaan. Het is blijkbaar moeilijk om flexibel te zijn en aan een ander denken. Die ander hoef je dus helemaal niet te kennen.
Hier ligt het exen/stiefmoederschap gevoelig, dan is het beter dat de ex communiceert met het andere gezin want de ander wil aardig gevonden worden.

Piep

Piep

10-09-2020 om 10:52

Regels

Je volgt gewoon de regels als je je kind thuis houdt met verkoudheid. Dat is in dit geval de enige regel die geldt. Als je die opvolgt is dat toch prima? Alle extra regels (zoals poetsen en de rest van het gezin thuishouden) leg je jezelf op. Prima, moet iedereen zelf weten, maar leg ze niet aan anderen op.

Pirata

Pirata

10-09-2020 om 11:00

Piep

Het is een zaak van ons allemaal om dit virus niet verder te verspreiden.
Wat is het nou voor een moeite om even afstand te houden en met een doekje in het rond te wapperen?! Wat heeft dat met opleggen te maken trouwens, het was een advies van mij en geen commando.

Mijn kind met verkoudheid heb ik ook even geïsoleerd tot uit de test bleek dat hij geen corona had. Vond hij overigens geen probleem. En ik heb geen blaren op mijn handen opgelopen van het doekje dat ik enkele malen per dag over de deurklinken haalde.

Koffiekop

Koffiekop

10-09-2020 om 11:03

Piep en Mijntje

Piep: "Je volgt gewoon de regels als je je kind thuis houdt met verkoudheid. Dat is in dit geval de enige regel die geldt."
Wat is in dit geval 'thuis'? Moeten de stiefkinderen thuis blijven, dus bij hun moeder? Of moeten alle kinderen het weekend binnen blijven bij Daantje? Zelf zo'n simpele regel als 'blijf thuis' is dus nog lastig te interpreteren.

Mijntje: "Wat is nou 1 weekendje even niet naar je vader/moeder? Ik neem aan dat die kinderen ook niet naar school gaan. Het is blijkbaar moeilijk om flexibel te zijn en aan een ander denken."
Misschien is het probleem niet zozeer dat de kinderen hun vader of moeder niet zien, maar is de andere ouder er gewoon niet (ivm werk, of andere afspraken, dat maakt niet uit). En waarom zouden die kinderen ook niet naar school gaan? Die opmerking snap ik niet. Bedoel je omdat het weekend is?

Raffie

Raffie

10-09-2020 om 11:08

grappig

Hoe anders hier wordt gereageerd dan in het andere draadje van stiefkind en verkoudheid.
Daar ging het om een 19-jarige die per se haar vader wilde zien, ondanks dat er een zwakke oudere in gevaar kwam, en dat moest volgens velen maar kunnen.
Hier gaat het om kleine kinderen die twee "thuisen" hebben, en die daardoor dus met een verkouden halfzusje/broertje in aanraking komt.
Het is besproken met de andere (stief-)ouders, en blijkbaar zijn er geen mensen uit de risicogroep die hierdoor direct in gevaar komen.

Ik zie in het eerste geval het probleem wel en de noodzaak niet, in het tweede geval het probleem niet zo erg en misschien de noodzaak wel?

Ik begreep trouwens dat jonge kinderen met verkoudheid inmiddels wel gewoon naar school mogen, of klopt dat niet?

Piep

Piep

10-09-2020 om 11:11

week

Een kind van 8 kan zomaar een week verkouden zijn en dan over twee weken weer. En weer. Daar komt geen einde aan in de herfst en winter. Als je geen risicopatient bent dan ga je je 8jarige echt niet telkens een week isoleren. Gelukkig maar!

Ik denk dat de meeste mensen al genoeg moeite hebben met de regels die er zijn. Het is niet houdbaar om daar nog van alles bij te verzinnen. Ik ben allang blij als mensen hun kind thuis houden als ze verkouden zijn. En ze zichzelf laten testen als ze zelf verkouden zijn. Dat is al een hele opgave, blijkt wel uit allerlei peilingen.

School

Als je al geen rekening wenst te houden met eventuele (kwetsbare) ouderen in je netwerk of die van naasten dan is het rekening houden met (kwetsbare) ouderen in het netwerk van klas- en schoolgenoten.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5181130/corona-update-kind-thuis-richtlijnen-rivm-basisschool-klas-les

Scholen zullen zich daar mogelijk ook wat divers in opstellen maar je kunt er rekening mee houden dat vanaf groep 2 kinderen bij verkoudheid naar huis gestuurd worden.

Niet iedereen zit er op te wachten om een verkouden kind thuis te houden en te laten testen. Voor jezelf niet maar ook niet voor een ander.

Er zit een beslisboom in dit RTL bericht. Je kunt je daar ook gewoon aan houden.

Piep

Piep

10-09-2020 om 11:48

Ze houden zich er toch ook aan? Het kind is toch thuis?

Vink

Vink

10-09-2020 om 11:59

Vader

Als ik jouw verhaal goed begrijp is komend weekend het weekend van vader, jouw man. Het is heel goed dat jullie het melden en voorzorgsmaatregelen nemen maar je kan het niet zo maar op de moeder schuiven. Je hebt gemeld wat er aan de hand is en dan kan zij een keuze maken of overleggen. Als ze wil dat de kinderen naar hun vader gaan dan heeft hij daarmee te dealen en moet er een oplossing voor zoeken. Als de kinderen bij hun vader en jou hadden gewoond had je ze ook over de vloer gehad. Het kan zijn dat de moeder moet werken, afspraken heeft of heel erg aan rust toe is en ook heel erg twijfelt en bezorgd is over de situatie. Ik ben heel erg van het naleven van alle regels maar voor kinderen die in 2 huizen wonen moet er soms van afgeweken worden, wordt anders een ramp ook voor de kinderen behalve in uitzonderlijke gevallen als er kwetsbare personen in huis zijn. Daarbij is bijna 100% kans dat kleuter geen corona heeft maar verkouden is.

Jesse_1

Jesse_1

10-09-2020 om 12:49

Boos

Boos zijn om de gezondheid van de kinderen is imho onzin. De kans dat het corona is, is klein en zelfs dan is het gezondheidsrisico voor de kinderen beperkt. Dus om te doen alsof 'de ex' speelt met het leven van de kinderen is wat overdreven toch?

Los daarvan is er een verspreidingsrisico. Je hebt gesproken met de GGD en blijkbaar hebben die niet gezegd dat je (het gezin) in isolatie of quarantaine moet.
Goed dat je de keus bij 'de ex' hebt gelaten. Als je er boos van wordt dat ze toch komen, had je de keus niet bij de ex neer moeten leggen.
Probeer besmetting zoveel mogelijk te voorkomen en dat is het dan.

Mijntje

Mijntje

10-09-2020 om 13:10

Koffiekop

Ik bedoelde dat die kinderen doordeweeks vast ook thuis moeten blijven van school. Volgens mij zijn die niet welkom met een snotneus en gehoest. Quarantaine is niet alleen op school/werkdagen..

Jesse: Het gezondheidsrisico bij kinderen is beperkt, het probleem juist is dat die het doorgeven. Maar als ex alleen maar de hele dag in haar eentje thuis zit is dat geen probleem.

Maargoed, het blijkt dus lastig houdbaar, die regels en al helemaal niet voor gebroken gezinnen die hun exen dan weer in een kwaad daglicht kunnen stellen. Ofwel iemand is overdreven voorzichtig. Ofwel iemand een gevaar voor de mensheid

Koffiekop

Koffiekop

10-09-2020 om 13:14

Mijntje

maar de stiefjes van Daantje zijn (nog) niet verkouden, het kind van Daantje is dat wel. De ex/moeder van de stiefjes neemt nu dus het risico dat zij haar kinderen volgende week thuis moet houden van school omdat ze verkouden zijn geworden door het verblijf bij hun vader en hun verkouden halfzusje.

Ontsmetten Piep

Waarom zou je niet ontsmetten Piep? Zo handig is dat niet als kinderen elkaar (en jou en verder) aansteken.

Voor je het weet blijven ook die kinderen thuis en kun je dan nog werken? En als het wel corona blijkt te zijn, kleine kans maar toch, dan kan het doordringen tot school en dan kunnen klassen naar huis gestuurd worden of de school gesloten. Daar heb je als ouders toch ook last van? Als je dat kunt voorkomen doe je dat toch?

Allemaal een klein risico, maar daar gaat het nu juist wel om. Het uittrappen van het virus zit in dit soort maatregelen.

En ja, kinderen van gescheiden ouders mogen naar beide gezinnen. Maar dan zou ik zelf ook minimaal goed ontsmetten en afstand houden. Zo moeilijk is dat niet en het kan schelen in het overbrengen van besmettingen, in een klein geval zelfs het coronavirus.

Piep

Piep

10-09-2020 om 14:31

Ontsmetten

Omdat ontsmetten in geen enkele maatregel te vinden is. Dus je voorkomt er niks mee. Handen wassen, hoesten in de elleboog, afstand houden, drukte vermijden, met klachten thuis blijven. Dat is nuttig en ook al vaak meer dan de gemiddelde Nederlander kan volhouden (blijkt overal). Dus laten we er alsjeblieft niet nog meer aan toevoegen.

Zeep Piep

Je wast je handen met zeep. Zeep schijnt goed tegen het virus te werken, dan valt het uit elkaar.

Het is aangetoond dat het virus nog lang op gladde oppervlakken vindbaar is. Niet duidelijk is hoe besmettelijk het dan is, maar je weet ook dat verkoudheidsvirussen en griepvirussen doorgegeven worden via handen en oppervlakken.

Wat is er dan logischer dan je oppervlakken waar je vaak met je handen komt met zeep te neutraliseren?

Piep

Piep

10-09-2020 om 14:56

RIVM

Dat moet je niet aan mij vragen. Blijkbaar vindt het rivm het niet nuttig.

RIVM schoonmaakadvies

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/hygiene

"Je kunt met water en zeep of een allesreiniger oppervlakken goed schoon houden. Denk aan deurgrepen, toonbanken, winkelkarren en -mandjes en school- en kantoormeubilair. Door goed schoon te maken, is het risico kleiner om ziekteverwekkers binnen te krijgen. Bij het schoonmaken haal je ziekteverwekkers weg. Hierdoor wordt de kans dat je ze op je handen krijgt kleiner. Voorbeelden van schoonmaakmiddelen zijn schoonmaakdoekjes, zeep of allesreiniger. "

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.