Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annie

Annie

07-02-2014 om 11:43

Kind is moe, slaapt al de hele morgen

Zoon (11) is niet ziek en wilde vanmorgen naar school maar zag er zo witjes uit dat ik hem min of meer weer naar bed heb gestuurd. Ik ben boodschappen gaan doen (heerlijk rustig dus in huis) en hij sliep nog toen ik terug kwam. Het is inmiddels kwart voor twaalf en hij slaapt nog. Nog steeds denk ik dat hij niet ziek is. Hij is gisteren wel iets later naar bed gegaan dan normaal (kwart over negen) omdat we uit eten zijn geweest. Het weekend was druk met twee sportwedstrijden. Hierdoor lag hij zondag pas om half tien in bed en sliep rond tien uur.
Maar... ik begin nu wel te twijfelen. Moet ik een keertje bloed laten prikken (hebben we vorig jaar ook gedaan; kwam niks uit, volgens mij kan hij niet zo goed tegen de winter).

Bianca

Bianca

07-02-2014 om 13:06

Tja

Ik zou zeker even bloed laten prikken en overleggen met huisarts. Waar is hij de vorige keer op gecontroleerd?
Zijn infectieziektes als Pfeiffer uitgesloten?

Vitamine D is hier een grote boosdoener. Die maakt je lijf alleen met zonlicht en je haalt het bijna niet uit voeding. En deze zit niet standaard in een test (zover die er is, ik moest er speciaal om vragen). En het is nu winter; veel mensen hebben vit D tekort nu (zonder het te weten).

En kijk ook eens naar Vit B12. Helaas in deze laatste geloven huisartsen niet vaak (die van mij noemde het een hype. Is nu ook ex huisarts). Maar was bij mij weldegelijk de reden waarom ik me super slecht voelde. Nu had ik ook een ernstig tekort met veel meer klachten dan alleen de vermoeidheid, maar vermoeidheid kan wel een teken zijn.

En let dan op dat de referentiewaarden bij de labs soms idioot laag liggen. Ik zou volgend het lab het een vit D waarde van 31 prima in orde zijn, maar volgens de internist (second opinion) had ik een ernstig tekort! Bij kinderen geldt ook een hogere ondergrens mbt vit B12

Dus vraag de uitslagen op (heb je recht op) en ga zelf op onderzoek uit op internet (dat heeft min of meer mijn leven gered!)

Hadewich

Hadewich

07-02-2014 om 13:08

Eh...

Lijkt me toch dat ie ziek is of in ieder geval niet helemaal fit. Bloed prikken is toch niet meteen nodig als hij een keer niet fit is??

Maar

Is hij alleen vandaag moe, of al langere tijd? Voor 1 keertje lang slapen lijkt me bloedprikken erg overdreven. En als hij al langere tijd steeds moe is, zou ik juist zijn bedtijd wat meer in de gaten houden. Blijkbaar had hij trouwens vorig weekend nog energie genoeg voor 2 sportwedstrijden, dus het lijkt mij dan zo'n vaart niet lopen...

Annie

Annie

07-02-2014 om 13:40

Een keertje lang slapen en wel of niet fit...

Ik heb wel het gevoel dat hij al iets langer niet topfit is. Sinds een griepje in de kerstvakantie. Maar ook niet ziek, wel fit genoeg voor wedstrijden inderdaad. Normaal is hij nooit later dan half acht wakker, dus kwart over twaalf valt voor mij niet onder een keertje langer slapen.

Bianca

Bianca

07-02-2014 om 13:41

Better safe than sorry

Even een tegengeluid.
Mijn dochter heeft ook een druk leven, met soms twee sportwedstrijden in een weekend. En die was ook moe. Zoals jouw zoon vanmorgen, maar dan kwam dit steeds meer voor.

Zij bleek dus Pfeiffer te hebben. Daar hoef je niet acuut heel ziek van te zijn.
We zijn een ruim jaar verder en ze is nog steeds best vaak moe. Zeker na veel drukte. Ligt er iedere avond rond 8 uur in (ze is 12).

Ik laat toch regelmatig even alles nakijken bij haar. In sept was haar vit D te laag.
Had ik dit niet geweten, was dit nadelig geweest voor haar groei en ontwikkeling. Nu krijgt ze extra vit D en ze krijgt toch meer energie.

Als jij je zorgen maakt (en blijkbaar doe je dat, anders post je hier niet). Zou ik zeker even langs de huisarts gaan.

Ik zou me na zo'n lange slaap toch ook een beetje zorgen maken, normaal is het niet.

Als dit de eerste (en enige) keer is, dan zou je ook even kunnen aankijken.
Hadden we bij dochter ook gedaan, maar achteraf toch spijt van gehad.

topfit

Wie is dat wel in deze tijd van het jaar? Ik ken er weinig... Misschien groeit hij ook hard, zit hij aan het begin van de pubertijd, enz. Voor 1x lang slapen (al is dat heel lang) zou ik geen huisarts lastigvallen en al helemaal geen onderzoeken laten doen. En nogmaals: als je hem dan al niet topfit vindt, dan zou ik dus even wel wat meer op zijn bedtijd letten. En verder gezond eten, misschien wat extra vitaminen geven, en genoeg frisse lucht en beweging.

en

Je geeft in je eerste bericht ook aan dat hij blijkbaar vorig jaar hetzelfde had (niet topfit in de winter), en dat er uit bloedonderzoek toen niets gekomen is. Wat was het advies van je huisarts toen? En waarom denk je dat er nu iets anders aan de hand is?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2014 om 14:23

Hier

Ik ben het eens met Bianca. Laat toch maar eventjes bloed prikken en vraag ook naar de vitamine D waarde. Ontzettend veel mensen hebben een vitamine D tekort. Zowel mijn moeder, zus en ik slikken al jaren extra vitamine D omdat we ernstig tekort hadden (en mijn zus werkt zelfs altijd buiten als ecologisch hovenier!). Zoon krijgt ook al een tijd extra vitamine D, naast zijn Multi.
Hij was al vermoeid sinds de zomervakantie, bleef gewoon sporten en naar school gaan maar omdat het van kwaad tot erger ging hebben we begin december toch maar bloed laten prikken. Hij bleek Pfeiffer gehad te hebben en omdat hij daar dus al maanden mee door had gelopen heeft zijn lichaam het moeten bezuren waardoor hij nu al ruim 2 maanden thuis is en zijn sport (selectievoetbal) op heeft moeten geven voor de rest van het jaar. Hopelijk kan hij binnenkort weer voorzichtig naar school gaan ook al zal hij dit schooljaar over moeten doen.
Hij is zo vatbaar dat hij kwakkelt met van alles; buikgriep, spierblessures, tandvleesontsteking en noem maar op. Volgens de huisarts kan het nog wel een halfjaar duren voordat hij helemaal hersteld is en dan is hij een jaar bezig geweest met die Pfeiffer. Het is te hopen dat hij geen chronische gevolgen overhoudt van de Pfeiffer. Het is een rotziekte, zeker als je die langere tijd negeert.
Maar vitamine D tekort kan ook voor klachten zorgen. Alvast extra geven kan geen kwaad. En wellicht heeft je zoon ook baat bij een lichttherapielamp in de winter. Al deze zaken kunnen iemand helpen om de winter beter door te komen!

Rafelkap

Rafelkap

18-02-2014 om 15:06

wakker

is hij al wakker?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.