Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kind (16) extreem moe

Meer dan 2 weken terug kreeg zoon (16 jaar) keelpijn. Volgende dag koorts erbij. Corona test aangevraagd. Die was gelukkig negatief.
Na een paar dagen waren keelpijn en verhoging over, maar bleef zoon extreem moe.
Inmiddels ruim 2 weken verder. Twee keer bloed geprikt en vanalles onderzocht maar niets gevonden. Geen Pfeiffer, cmv, lyme, infectie enz.
Maar kind ligt 23,5u per dag in bed, meeste tijd daarvan niks te doen want elke prikkel is teveel. Ziet er ook zwaar vermoeid uit (wallen onder ogen etc)
Volgens de huisarts is het een post virale vermoeidheid, en is dat iets heel gebruikelijks.
Het zegt mij weinig. Iemand hier bekend mee? Of tips om verder te zoeken naar een oorzaak?

Tabitha

Tabitha

18-09-2020 om 21:45

Toch Pfeiffer of Corona?

Ik weet van meerdere mensen die pas later positief testen voor Pfeiffer, blijkbaar kan het een tijdje duren voor het te detecteren is in het bloed. Een vriendin van mij testte pas positief toen ze het ergste gehad had.
De Corona test is ook niet 100% betrouwbaar.
Dus misschien binnenkort nog een keer testen op Pfeiffer en misschien ook op Corona-antistoffen? Al weet ik niet of dat laatste zo kan.
Sterkte voor hem!

Piep

Piep

18-09-2020 om 22:00

Corona

Het kan toch corona zijn, er zit een foutmarge in de test. Nog een keer laten testen.

Lou

Lou

18-09-2020 om 23:01

Tjonge

Ik vraag me haast af of de huisarts je wel goed gehoord heeft. Heb je dit duidelijk verteld?

"Kind ligt 23,5u per dag in bed, meeste tijd daarvan niks te doen want elke prikkel is teveel."

Dat al twee weken lang. En zei de huisarts toen dat dat heel gebruikelijk is?

Ik zal wel onder een steen leven dan maar ik vind het niet echt heel gebruikelijk klinken. Zit de huisarts in een collectief waardoor je makkelijk even naar een andere huisarts kan gaan, dan zou ik dat doen. En anders toch nog even bellen met de vraag hoelang nog je deze extreme vermoeidheid gebruikelijk kunt noemen, plus wat de stappen zijn als het op dat moment nog niet beter gaat.

Succes en beterschap voor je zoon.

terug ja

Ik zou terug gaan. Als het niet zo plotseling na die infectie begonnen was zou ik denken aan een vitamine (D, B12) tekort. Maar daar is ook op geprikt neem ik aan?
Ik zou teruggaan naar, indien mogelijk, een andere huisarts. Misschien heeft je huisarts wel gelijk, geen idee, maar ik zou een second opinion willen.
Sterkte!

Monique

Monique

18-09-2020 om 23:18

Dochter en ik

Zowel m'n dochter als ik hebben last van extreme vermoeidheid.

Ik zelf kreeg het voor het eerst toen ik 18 was en lag inderdaad ruim 23uur per dag op bed. Kon niets doen.
Dit heeft een aantal weken geduurd voor ik langzaamaan weer iets vooruit ging. Na 4-5 maanden toen weer langzaam aan gaan werken.
Is daarna diverse keren terug gekomen dat ik aantal weken/paar maanden bijna niets kon.

Dochter heeft soortgelijke klachten. Kwamen we op haar 11e achter doordat ze niet naar school kon fietsen (na 1km stortte ze in elkaar).
Is nu 22, en loopt nog steeds bij artsen die nog steeds niet weten wat het is.

Beiden hebben wel een laag vit B12 en hebben injecties hiervoor.
Denken zelf in de richting van CVS/ME.

Sterkte voor je zoon!

Post viraal syndroom

https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/post-covid-mecvs-revisited-.htm

Moeheid is moeilijk te diagnosticeren en moeilijk te behandelen.

Daarom komt het makkelijk terecht in de hoek van de 'psychische' klachten.

Helaas komt het echt wel regelmatig voor, ook onder jongeren.

https://www.psyq.nl/somatiek-psyche/chronische-vermoeidheid

Als je medisch gezien de meest belangrijke dingen hebt uitgezocht is het verder alert blijven (op klachten of symptomen die een diagnose verhelderen) en balans tussen rust en activiteiten.

Merede3

Merede3

18-09-2020 om 23:36

Monique

https://www.zorgkaartnederland.nl/zorginstelling/overige-kliniek-nederlands-kenniscentrum-chronische-vermoeidheid-amsterdam-3021538/waardering

Ook onze review staat daar tussen. Het nkcv heeft mijn kind het leven terugegeven. Binnen een half jaar. Na twee jaar volkomen uitgeschakeld te zijn geweest. Tot een ándere huisarts haar hiernaar doorverwees. Gelukkig...

Triva

Triva

19-09-2020 om 06:06

Annej

Een puber die maar één half uur per dag uit bed komt sinds 2 wk valt niet onder cve en dat komt écht niet regelmatig voor.

Dit klinkt voor mij heel ernstig. Terug naar arts dus.

Teff

Teff

19-09-2020 om 07:55

Coeliakie?

Is er al getest op coeliakie? Een auto imuun ziekte waarbij je lichaam geen gluten kan verdragen? Dat kan ook zulke heftige vermoeidheidsklachten opleveren. Neem anders elke dag een multi vitamine, als aanvulling...Dat heeft mij erg geholpen.

Jippox

Jippox

19-09-2020 om 20:19 Topicstarter

Vandaag

Heeft kind geprobeerd iets vaker op te staan, want je verzwakt natuurlijk ook van al dat liggen. 4x een kwartiertje. Laatste daarvan was echt duidelijk teveel.
Nu gaan slapen (slaapt steeds zeker 12u per nacht onafgebroken, ondanks hele dag in bed... )

Ik heb weer wat ideeën om nog op te laten prikken (zoals vitamines en antistoffen corona en nog een keer Pfeiffer)

Coeliakie is hij ooit al eens op getest (negatief).

Mentaal is hij oké, baalt enorm van alles maar kan nog grapjes maken. Hij is erg van het gamen (soms wat te) maar ook dat doet hij dus al weken niet want veel te veel prikkels. Dat vind ik ook wel veelzeggend...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-09-2020 om 23:47

Burn-out?

Hij heeft autisme, toch? Het zou ook een burn-out kunnen zijn, ik ken iemand die daar vergelijkbare klachten van had. Maar ik zou eerst iedere lichamelijke oorzaak willen laten uitsluiten en een doorverwijzing vragen naar een kinderarts.

Monique

Monique

20-09-2020 om 00:03

Merede3

Bedankt voor de link. Zal het eens bekijken.

Jippox

Hoe is het nu? Hopelijk komt er iets uit de testen.

Ik heb toen ik jong was Pfeiffer gehad en was ook echt MOE. Bv. Onderaan de trap staan en denken, ik kom nooit boven.
En echt wel willen maar gewoon omvallen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-09-2020 om 10:42

Jippox, hoe is het nu?

Is er wat verbetering?

Jippox

Jippox

28-09-2020 om 11:53 Topicstarter

Weinig

Er is nog nauwelijks verbetering. Volgens huisarts en kinderarts (telefonisch consult) is het een 'post virale vermoeidheid'. Iets wat bij Pfeiffer wel bekend is, maar wat je blijkbaar na elke willekeurige infectie zomaar kunt krijgen. En dat kan zomaar weken duren.

Zelf wilden we vandaag de huisarts maar weer eens bellen (het duurt nu al 3 en een halve week), maar zoon zegt toch wel een heel kleine verbetering te merken en wil het nog even aanzien. We geven het tot woensdag....

Jippox

Jippox

28-09-2020 om 11:53 Topicstarter

Phryne

Overigens speelt er bij hem geen autisme, dat is bij mijn man

Mijntje

Mijntje

28-09-2020 om 13:20

Jippox

Wat naar! Beterschap voor je zoon!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.