Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Petra

Petra

03-03-2017 om 13:02

Kies afgebroken, wat zouden jullie doen

Ik loop al zo'n tien jaar rond met een halve kies. De kies was afgebroken aan de binnekant en deed absoluut geen pijn.
Ook de tandarts vond het nooit een probleem om de kies zo te laten.
Nu is vanochtend de hele vulling afgebroken en staat er alleen nog maar een dun stukje buitenwand.
Het doet verder geen pijn gelukkig, maar er moet wel iets aan gebeuren natuurlijk.
De tandarts is op vakantie, dus ik kan maandag pas terecht , wel iets ingesproken.
Nu is het een kies vrij ver achterin, dus je ziet er niets van. Ik weet natuurlijk nog niet wat er nog mogelijk is, maar twijfel erg wat te doen.
Een opbouw? Geen idee of dat nog kan, een kroon, erg duur, of de kies er gewoon helemaal uit laten halen?
Ik ken diverse mensen die dat hebben gedaan en de kies echt niet missen.
Wat zouden jullie doen?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-03-2017 om 13:05

eruit

en je geld reserveren voor herstelwerkzaamheden voorin, die op een dag ook gaan komen.

Ik mis ook twee kiezen op verschillende plekken (en heb een paar kronen op zichtbare posities) en dat gaat prima.

Inanna

Inanna

03-03-2017 om 13:09

idem

ik mis ook 2 kiezen op niet zichtbare plaatsen en mis ze totaal niet

Thursday Next

Thursday Next

03-03-2017 om 13:59

herstellen

maar als dat niet kan eruit.
Een kroon zou ik niet doen.
Ik mis zelf een kies die wel voorin zit maar bij mij zie je het nauwelijks.
Ik had ook de keus tussen een kroon of niks, en heb er geen spijt van dat ik voor "niks" heb gekozen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-03-2017 om 14:03

Wat zou ik doen

Ik zou niet met een incompleet gebit gaan lopen. Of in ieder geval geen gat (bij mij zijn kiezen getrokken voor ruimte dus ik heb er maar drie per rijtje). Implantaten lijken me een hele onderneming en is ook niet nodig als er nog een goede wortel is, dus dan een kroon.

hier ook gaten

Ik ben twee kiezen kwijt (wortels losten op, dus opbouwen ging niet meer) en heb geen implantaten laten plaatsen, aangezien ik van de gaten geen last heb en je ze ook niet ziet. Heb dus niet de behoefte om veel geld uit te geven aan implantaten, met ook nog eens het risico (al zal dat klein zijn) dat het eindresultaat niet prettig zit of anderszins tegenvalt. In praktijk blijkt een incompleet gebit niet per se een probleem te zijn.

Ik vraag me af bij jou of er nog iets te kronen valt, en zo ja, hoe lang dat dan blijft zitten. Maar ik ben ook geneigd te denken: eruit halen, en in de praktijk kijken of vervanging wel nodig is (en dat is het vermoedelijk niet).

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

03-03-2017 om 17:52

Overleg

Ik zou naar de tandartsvergoeding van mijn verzekering kijken en overleggen met de tandarts wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb kronen, een implantaat en achterin een ontbrekende kies. Misschien dat ik daar nog eens voor een implantaat kies, maar dat is een duur en langdurig traject. Missen doe ik 'm niet, in praktische zin. Ik vind het wel een vervelend idee dat er een gat in mijn gebit zit, hoewel je dat dus niet ziet.
Succes, hoop dat je in ieder geval pijnvrij blijft.

Petra

Petra

03-03-2017 om 18:41

vergoeding

Bedankt voor jullie reacties. De meeste vinden het dus geen probleem om een kies te missen.
Ik heb een tandarts vergoeding van 250 euro per jaar, maar dat is niet de reden om iets wel of niet te doen.
Als ik maandag hoor van de tandarts dat er een opbouw op kan, doe ik het wel, maar een kroon denk ik niet, kost toch veel lees ik en een kies missen die je toch niet ziet lijkt me geen ramp.

Marjoleine64

Marjoleine64

03-03-2017 om 19:06

Hangt ervan af

Ik had ook een kies die eruit moest na verloop van tijd, de achterste in de onderkaak. De kroon moest eraf en de wortel eruit, omdat die aan het ontsteken ging. Toen heb ik een paar jaar zonder kies gelopen, dat gaat op zich best. Maar de kies bovenin die ertegenaan zit heeft dan geen tegendruk meer, en kan dan verder naar buiten komen en juist daardoor schade oplopen. Mede daarom heb ik uiteindelijk toch een implantaat laten zetten. Daar moet je ook niet eindeloos mee wachten, want de kaak wordt steeds iets minder. Mijn tandarts was zeer onder de indruk van mijn kaakbot, lekker dik om makkelijk een implantaat te zetten. Wel duur...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2017 om 20:00

Eruit

Bij mij is er ook een kies uit. De achterste. Mis ik niet.

Bij mij

Helaas 2 kiezen rechtsboven eruit. Ik had een brug en kreeg een ontsteking op ontsteking op de pijler waar de brug dus aan vast zat. Nu mis ik 2 kiezen en dat moet minimaal 3 maanden zo blijven om de ontsteking etc weg te laten gaan en alles te laten helen. Voor mijn gevoel zie je t heel erg het zijn de 2e en 3e kies. Allen nu zielig achterin een kies nog. Straks komt er weer een brug op denk ik. Ik praatte over een implantaat maar daar was de tandarts nog niet enthousiast over. Wordt vervolgddus....
Ik heb voor de rest al veel kronen waaronder 4 voortanden. Die waren beschadigd door een val en de zenuwpunten met ontstekingen er al een jaar of 25 geleden uit gesneden.
Ik heb helaas erg snel ontsteking.

Als het een achterste kies zou zijn zou ik geen kroon doen denk ik.

Jo

Jo

03-03-2017 om 21:44

Behouden als het mogelijk is

@ Petra,

Je loopt al zo'n tien jaar rond met een halve kies. En nu breekt de vulling! Had je een halve vulling of een hele gevulde kies?

Afgebroken kiezen zonder pijn is meestal het gevolg van een eerdere (prijzige) wortelkanaalbehandeling. Als dat zo is, dan heb je geen wijze tandarts die jou niet op tijd een kroon heeft geadviseerd. Want vroeg of laat breken die kiezen omdat je een keertje op iets hards bijt en je het niet voelt. Ook voor een kies (zonder wortelkanaalbehandeling) die voor een grootste deel uit vulling bestaat had je tandarts bijtijds het advies kroon moeten geven.

Wat versta jij onder een opbouw? Een opbouw wordt gebruikt wanneer hierop een kroon gaat.

Mijn achterste kies heeft ook een scheur en de prognose dat deze bekroond moet worden. Mij hiervoor verzekeren zet geen zode aan de dijk, dus dat bedrag heb ik gespaard. Ik moet er niet aan denken dat ik 1 van mijn kiezen zou moeten missen.

Als je geen keuze hebt omdat de wortel ook is gebroken en het einde verhaal is dan heb je een punt. Maar als je wel de middelen hebt, ook al is dat met pijn en moeite, dan adviseer ik je om voor een kroon te gaan.

Tuurlijk kun je zonder die kies leven en heb je nog genoeg kauw functie. Maar wat als de kies die er voor staat ook sneuveld om wat voor reden dan ook. Dan is een brug aan die kant geen optie meer.

Laat in ieder geval een solo foto maken van de kies voor een goede beoordeling door je tandarts.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-03-2017 om 21:56

Ik verbaasde me er ook al over dat die kies gebroken is zonder pijn. Bij mij brak een tijdje geleden een hoek van een kies af en dat was toch echt wel vervelend. Ook wel een week napijn gehad. Ze hebben hem met een drievlaksvulling kunnen opbouwen, dus dat was wel fijn. Wel een eng idee dat de boel zo langzaam in verval raakt. Het is lang goed gegaan maar nu is er toch regelmatig wat aan de hand.

Petra

Petra

04-03-2017 om 09:43

uitleg

Mijn kies is ooit gevuld door een schooltandarts, wat toen nog heel gebruikelijk was. Later heeft mijn toenmalige tandarts de vulling meerdere keren uitgeboord omdat dat mooier en steviger zou zijn.
Dus nu zat er een mega grote vulling in de wandjes die nog stonden.
Zo' n tien jaar geleden is dus een halve vulling met de binnenwand afgebroken, nooit last van gehad en de tandarts vond het dus geen probleem om er niets mee te doen, maar zei wel dat de andere helft ooit zou breken.
Dat is nu dus helaas gebeurd, een groot brok vulling eruit, maar de buitenwand staat nog.
Ik heb nooit een wortelkanaal behandeling gehad en het doet nu dus ook geen pijn, behalve dat heel heet of koud niet leuk is...
Wat ik met een opbouw bedoel? Geen idee eigenlijk, man hier heeft soortgelijke dingen aan meerdere kiezen gehad en die konden weer worden opgebouwd zonder kroon.

Priem

Priem

04-03-2017 om 10:21

opties

Ik zou de opties gewoon met de tandarts overleggen en daarna zelf besluiten wat je wilt.
Het enige is dat mensen vaak denken dat je een missende kies niet ziet, maar dat anderen dat vaak wel zien, omdat die je vanuit meerdere hoeken kunnen bekijken.

Ik ken 2 mensen die een kies redelijk achterin (niet de achterste)missen en beiden zien geen reden daar een plaatje te nemen "omdat niemand het ziet".
Het was het eerste dat ik zag toen ze gingen lachen (en de ander lachen en zingen)en dat vind ik toch wel zonde als ik eerlijk ben

Jo

Jo

04-03-2017 om 10:42

@ Petra

Waarschijnlijk bedoel je met opbouw een vulling. Hierin kan ook een pinnetje worden gezet, maar dat is eigenlijk een onderdeel voor het vervaardigen van een kroon. Met andere woorden, dat er wel op korte termijn een afdruk voor een kroon wordt gemaakt.

Mocht je kies nog hersteld kunnen worden dan zal er sprake zijn van een meervlaksvulling. Prijs varieert tussen de € 76 en € 86, exclusief verdoven (€ 13,45).

Bij grote diepe vullingen is de kans aanwezig dat de vulling tegen je zenuw aan komt. Meestal ziet de tandarts dit direct tijdens het boren. Maar soms is het net op het randje en gaat de patiënt dit binnen enkele weken zelf wel voelen. Uiteindelijk ontkom je dan niet een wortelkanaalbehandeling of tang.

Last van koude en warmte is een indicatie dat er een ontsteking zou kunnen zitten. M.a.w. een wortelkanaalbehandeling (ca. € 470,-).

De prijs van een kroon ligt tussen de ca. € 500,- en € 550,-.

Op de kies/tand met een wortelkanaalbehandeling pijnvrij blijft na de behandeling, advies ca. na 6 maanden een kroon.

Trekken is het allergoedkoopst: tussen € 41 en € 65.

Advies: bel maandagochtend vroeg, dan heb je de meeste kans dat je die dag nog terecht kunt. Succes

Petra

Petra

04-03-2017 om 11:19

Dank je voor de info. Het klinkt duidelijk zo.
Ik voel op mijn tandvlees de vulling zitten, die zit er dus nog, maar het moet wel een groot gat zijn geweest.
Last van koud en warm had ik al 10 jaar, geen ijs meer gegeten, maar nu is dat net iets erger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.