Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

overbezorgde? moeder

overbezorgde? moeder

08-11-2017 om 20:55

karate ++ klappen op romp

pff. ik zal wel weer zeuren volgens mijn zoon (18). Het zit zo hij zit al heel lang op karate. Bruine band +
Hij is lang en ontzettend dun. Geen laagje spek danwel bescherming... ik vind eigenlijk dat de klappen behoorlijk aankomen.
ik vind het eigenlijk eng worden (laatst nog een klap op lever, dat is toch niet normaal???). Heeft iemand een idee of er mogelijkheden zijn om bescherming te dragen? iets aan is natuurlijk weer warm ben ik bang..

tante Sidonia

tante Sidonia

08-11-2017 om 23:05

omg

Hier spreekt een moeder die een symbiotische relatie heeft met haar volwassen zoon.

"Ik vind dat de klappen behoorlijk aankomen". Dat voel je ook fysiek of zo? Echt hij is de enige die het voelt. Als jij het voelt dan komt dat doordat het proces van loslaten bij jou akelig slecht ontwikkeld is.

ga ervan uit dat er professionele begeleiding is bij deze sport en laat het los. Hij is 18!

sterkte!

Hij zit er al heeeeel lang op.

Je zoon heeft de bruine band en zit al jaren op karate. Hij zal wel weten wat normaal is in deze sport neem ik aan.

En door zijn leeftijd en ervaring weet hij zelf wel óf en hóe hij zijn lichaam kan beschermen.

bescherming

Volgens mij dragen taekwandoka's daadwerkelijk een soort borstkuras, maar ja, dat is een andere sport. Als hij zoiets bij karate probeert wordt hij bij een wedstrijd vermoedelijk van de mat gestuurd. Of, nog erger, door zijn maats uitgelachen.

En mannelijke karateka's mogen vziw ook niks onder hun hes dragen (vrouwen wel een hemd), dus nee, hij zal het van zijn weringen moeten hebben. Of hij moet zich richten op kata's lopen, dat wordt hij nooit geraakt.

Als je een sport wil met veel bescherming moet hij op schermen gaan, daar zijn alleen het achterhoofd en de niet-dominante had niet ingepakt. Je zweet je dan ook kapot.

Groeten,

Temet

kweenie Temet

Keepers van ijshockey zien er ook nogal ingepakt uit zou ik denken. Overbezorgde moeder vraagt zich af of ze overbezorgd is. Het antwoord is 'ja'. En dan nog wat, stel dat je hier een briljante tip krijgt, als bv bodyprotector. Gaat je zoon het dan dragen?

o ja

Je hebt gelijk, hockeykeepers (ook de veldspelers trouwens) zijn helemaal goed ingepakt, daarmee vergeleken is een schermpak een luchtig niemendalletje

Groeten,

Temet

Wieke

Wieke

09-11-2017 om 18:28

Gevaarlijke sport

Tja, karate wordt wel als een gevaarlijke sport beschouwd, waarbij relatief veel ongelukken / blessures voorkomen. Voetbal trouwens ook. Een goede reden om er niet aan mee te doen, of alleen kata's te doen, want het is maar een sport en zou je daarvoor schade willen oplopen?

Ik heb zelf een keer bij karate een lullig maar serieus ongelukje gehad waardoor voor mij duidelijk werd dat ik dat niet wilde. Heb toen niet meer meegedaan met sparren, alleen oefeningen en kata's.

Wieke

Wieke

09-11-2017 om 18:31

Voetbal

Vriend is trouwens met voetbal gestopt omdat er teveel geweld werd gebruikt bij wedstrijden (gezapig amateurniveau, en dan toch een tegenpartij die gemene trappen uitdeelt...).

Wieke

Wieke

09-11-2017 om 18:34

Niet overbezorgd

TO, ik vind je niet overbezorgd, maar tja, je gaat er niet echt over...

Misschien er eens over praten met je zoon, hoe hij het zelf ervaart en er over denkt?

Teuntje

Teuntje

10-11-2017 om 11:48

Ik snap je gevoel wel

Hier een fanatieke alpinist. Gaat er heel verantwoordelijk mee om maar ja het blijft een risicosport. Er is ook al het e.e.a gepasseerd dat gelukkig goed is afgelopen. Ik denk er maar niet teveel over na. Dus ik snap je bezorgdheid wel maar jij kunt er niet zoveel mee.
Wat ik niet goed begrijp, waarom nu? Hij zit er al heel lang op, heeft veel ervaring. Waarom wordt je ongerustheid nu zo groot dat je het over bescherming wilt gaan hebben? Is er iets veranderd?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-11-2017 om 13:05

Breuken

Ik ken wel wat mensen die aan karate doen en de verwondingen die zij hebben opgelopen zijn allemaal door aanvallen gebeurd. Gebroken middenvoetsbeentje en vingers, dat soort werk. Incidenteel eens een blauw oog, maar nooit inwendige verwondingen door incasseren.

Dat is dan

blijkbaar een "full contact" variante... Die dus, die door de puriteinen terzake niet ernstig genomen wordt. En terecht.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-11-2017 om 13:13

Vechtsport

Tsja, wat anderen ook al zeggen, het is een vechtsport, met fysiek contact. Ik heb ook bij judo gezien hoe sommige kinderen (10-12 jaar) bijna door de mat heen gesmeten werden, en een keer een kind met gebroken arm zien afvoeren. Daar was de tegenstander ongelukkig bovenop gevallen. Mijn broer heeft een tijd rugby gedaan, maar is gestopt toen hij zag hoeveel serieuze blessures er ontstonden, daar had hij geen zin in. Bij voetbal is er gelukkig ook steeds meer aandacht voor het voorkomen van schade door koppen bij jeugdspelers.

Ik zie overigens niet waarom het feit dat je zoon een lange tengere jongen is verschil maakt in kwetsbaarheid. Een vetlaagje beschermt bij mijn weten niet echt tegen blessures. Daar heb je spieren voor nodig, die dan ook nog op het juiste moment aangespannen moeten zijn.

@ #7: geen kata zonder kumite

Wieke. Het een kan niet zonder het ander...
Er zijn scholen waarbij elk fysiek contact uit den boze is, vb: het Koreaanse shotokan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.