Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kan mijn voet gebroken zijn?

Goedenavond
Gisteravond tijdens een feest ging een vriend van mijn vriend per ongeluk op mijn voet staan. Die man is ruim 100 kg en het deed pijn, maar niet dramatisch. Alleen, toen we naar huis gingen, begon het veel meer pijn te doen. Vandaag is het ontzettend pijnlijk, maar niet gezwollen of blauw.
Moet ik een foto laten maken of even afwachten? Kan het kwaad om eventueel te lopen met gebroken voetbeen? Het is onder de middelste teen, klein plekje maar heel erg auw.
Sini


Triva

Triva

04-09-2016 om 21:24

simpel

Je 'laat' geen foto maken, je maakt een afspraak met de huisarts en die 'laat' wel of geen foto maken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-09-2016 om 21:26

Ja, dat kan

Mijn vriend heeft zijn voet gebroken tijdens het hardlopen. Schijnbaar zijn die middenvoetsbeentjes erg kwetsbaar. En het blijft ook lang pijn doen. Tijdens de vakantie is jongste met haar knie op mijn voet gevallen, en het is nog steeds gevoelig. Is waarschijnlijk niet gebroken want ik kan er prima mee lopen, ik moet er alleen niet op duwen

Target

Target

04-09-2016 om 21:34

Auwie

Als je auwie aan je voet hebt en je twijfelt er aan of die gebroken is, ga je idd naar een huisarts voor nader onderzoek waarna er wel of geen foto nodig is. Maar dat weet de huisarts wel.

Diagnose door het scherm.

Ik vermoed dat het niet gebroken is anders was de teen gezwollen. Maar idd, morgen even bellen naar de huisarts is een goed idee.
Sterkte!

Sinilind

Sinilind

04-09-2016 om 22:05 Topicstarter

HA dus

En ja ik weet wel dat ik eerst naar HA moet --

Target

Target

04-09-2016 om 22:11

wil40 dat hoeft niet per se

Mijn dochters pols was nauwelijks gezwollen, maar omdat de pijn na een 4tal dagen niet minder maar meer, werd er een foto gemaakt en was er een breukje te zien en kon ze alsnog 6 wkn het gips in.

Meelezer

Meelezer

04-09-2016 om 22:11

Is dit een forum voor ouders of voor kinderen?

Auwie aan je voet? Wat is dat voor infantiel taalgebruik?

Target

Target

04-09-2016 om 22:40

Soms, Meelezer, het valt misschien niet mee,

moet je iets beter lezen om iets te begrijpen. Begin nog eens letterlijk opnieuw.

Target.

Een klein breukje in de pols kan zeker een minimale zwelling geven. Toch een zwelling dus.Maar een teentje die klem zit tussen de andere tenen en gebroken is zal waarschijnlijk iets opvallender gezwollen zijn.
Maar de huisarts zal dat beter kunnen inschatten neem ik aan.

Juno

Juno

04-09-2016 om 22:44

Foto

Eens met de rest, morgen naar de HA. Wat je zelf kan doen is kolomdeuk uitoefenen op elke teen afzonderlijk. Je duwt dan op het topje van je teen. Dit hoort geen pijn te doen. Best kans dat de HA er niets aan doet en je gewoon stevige schoenen moet dragen om de voet zo veel mogelijk in één stand te houden. Ga langs, dan weet je het. En neem nu als je het niet trekt een pijnstiller.

Juno

Juno

04-09-2016 om 22:46

O en,

Als je door moet naar het ziekenhuis, neem iemand mee. Volgens mij mag je niet met een gebroken voet rijden. Nu is er nog niets aan de hand, want je weet niet of het gebroken is, maar dat is wellicht anders als je uit het ziekenhuis komt.

Ikke

Ikke

05-09-2016 om 09:07

Gebroken?

Ik heb ooit een middenvoetsbeentje gebroken in de eerste gymles op de middelbare school. Tijdens een partijtje voetbal ging er een (tengere) klasgenoot op mn voet staan. Nog gewoon doorgelopen de hele dag, naar huis gefietst, ging wel steeds meer pijn doen. Maar niet dik of blauw, dus we verwachtten geen breuk. Volgende dag nog steeds erge pijn, toch even langs de huisarts en die vond ff voor de zekerheid een foto maken wel handig. En dus inderdaad gebroken. Zes weken gips tot aan mijn knie. Dus er hoeft niet perse zwelling te zijn om toch een breuk(je) te hebben...

Meelezer

Meelezer

05-09-2016 om 09:19

Waar lees ik nu verkeerd?

Als je auwie aan je voet hebt en je twijfelt er aan of die gebroken is, ga je idd naar een huisarts voor nader onderzoek waarna er wel of geen foto nodig is.

Het staat er toch echt? Auwie aan je voet? Wat lees ik nu verkeerd?

Target

Target

05-09-2016 om 10:26

Meelezer

als je het echt wilt begrijpen zet maar een emailadres neer, ik wil de draad niet verder vervuilen

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 10:37

Juno

"Volgens mij mag je niet met een gebroken voet rijden."

In een beetje moderne auto (wie rijdt er nu nog in een handgeschakelde?) kun je prima met 1 voet rijden. Meestal met de rechtervoet, maar desnoods gaat het ook prima met de linker of met alletwee...

Marjoleine64

Marjoleine64

05-09-2016 om 10:38

Idd huisarts

Mijn man heeft een keer zijn middenvoetsbeentje gebroken door van de trap te vallen (hij viel om andere reden). Dat deed wel pijn, maar ook pas de volgende dag zodanig dat hij via HA naar ZH ging. Werd mooi in het gips gezet! Probleem als je met een breuk te lang blijft doorlopen is dat het al deels genezen is voor het ontdekt wordt, en dan moet het opnieuw gebroken worden om netjes te kunnen zetten. Dat is veel ingrijpender dan direct zetten, en je zit zelf ook veel langer in de pijn. Dat hebben we een keer meegemaakt met een gebroken pink van zoon.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 11:04

rijden met een gebroken voet

In een automaat kun je inderdaad nog rijden (ik háát automaten, by the way, blijkbaar ben ik de enige?). Maar als je onverhoopt een ongeval krijgt (shit happens) en het blijkt dat je voet gebroken is, of je een ander medisch dingetje hebt, ben je waarschijnlijk wel "fout", ook al was jij niet de oorzaak. Je kunt daar ontieglijk veel gezeik mee krijgen.

Petra

Petra

05-09-2016 om 11:15

kosten denk ik?

Ik heb een jaar geleden mijn kleine teen keihard gestoten...voelde gewoon of ie helemaal in elkaar kreukelde maar ben er niet mee naar de huisarts gegaan. Dat is nu het gevolg van eigen risico. De huisarts is nog wel gratis maar de doorverwijzing en daarbij de foto's kan ik dan allemaal gaan betalen en dat geld bewaar ik liever voor de boodschappen.
Ik heb ooit eerder mijn kleine teen gebroken en toen werd ie aan mijn andere teen geplakt met pleisters en het ging vanzelf weer over. Dus nu niet eens gegaan. Heb het in de gaten gehouden en ben met wat steviger schoenen gaan lopen. Na een week of 6 was het min of meer over.

Dus wellicht dat Sinilind dat geld ook wil besparen als inderdaad het advies bij een gebroken voet hetzelfde zou zijn als bij een teen, maar ik vrees van niet dus. Als ik lees dat mensen er soms voor in het gips moeten denk ik dat je ook maar even naar de huisarts (en verder) zal moeten gaan.
Ik weet zelf niet wat ik zou doen, als de boel niet heel dik wordt en ik geen rare bobbels op mijn voet zo hebben, zou ik het misschien even een weekje aanzien (en stevige schoenen dragen)

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 11:28

Petra o.t.

Hoe vervelend het ook is dat je je eigen risico moet betalen, zitten er vind ik wel grenzen aan het zorgmijden. Als je denkt dat je iets gebroken hebt, moet je echt naar de dokter. En als de ziekenhuisrekening los komt, vraag je een betalingsregeling. Ik heb voor volgend jaar meteen een gespreide betaling aangevraagd, omdat ik nu al weet dat ik het volle bedrag zal moeten betalen. En als ik meteen even reclame mag maken voor het Nationale Zorgfonds... meld je aan. Er zijn al meer dan 111.000 geïnteresseerden en misschien terwijl ik dit schrijf al meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 11:33

Target en meelezer

Waarom ingewikkeld doen tegen elkaar? Meelezer, Sinilind heeft zelf 'auw' gezegd en Target heeft daar auwie van gemaakt. Auwie vond ik over de rand, auw erop. Beide niet erg genoeg om je druk om te maken.

Juno

Juno

05-09-2016 om 11:33

Ad Hombre

Mijn best moderne auto is gewoon handgeschakeld. Ik zou niet eens een automaat willen. En rijden met lichaamsdelen die niet optimaal functioneren is inderdaad een verzekeringsdingetje, als er iets gebeurt en er blijkt dat je willens en wetens in die auto bent gestapt ben je aansprakelijk.

Jasmijn

Jasmijn

05-09-2016 om 11:45

Juno (o.t.) handgeschakelde auto vs automaat

Ik rijd sinds een jaar ook met een automaat. Wilde er ook nooit aan hoor, maar ik zocht een auto van een bepaald model en prijs en deze kwam tevoorschijn op autotrader. Vond het eerst ook maar niets, automaat, was zo gewend aan handgeschakeld, maar nu ik een automaat heb...jeetje wat relaxed zeg! Nooit meer hellingproef (wat ik trouwens prima onder de knie had hoor) en verder rijdt het super relaxed, je zou je inderdaad gaan afvragen waarom je eigenlijk nog handgeschakeld zou gaan rijden, zie er geen voordelen aan namelijk (zeg ik nu pas hoor, wilde namelijk ook nooit in de automaat van mijn vader rijden, vond ik doodeng)

Triva

Triva

05-09-2016 om 11:58

Jasmijn

Het enige voordeel wat ik zie aan handgeschakeld is dat je went aan een automaat en als je dan plots in een andere auto moet (in wat voor situatie dan ook) dat dan wellicht lastig omschakelen is.

Ik vind cruisecontrol rijden al onprettig. Ben altijd bang dat je je rempedaal niet snel genoeg kan vinden als je je rechtervoet van de pedalen haalt.

Algemeen:
Voor zover ik weet mag je niet rijden met je voet in het gips als die voet de pedalen moet intrappen. Met een gebroken teen kun je wel rijden en ik denk ook dat als je gewoon kunt lopen je heus wel mag rijden zolang je voet dus niet in het gips zit. Overigens geloof ik ook niet dat het de bedoeling is dat als je rechts in het gips zit je in een automaat dan maar met je linkerbeen de pedalen gaat bedienen....

Sally MacLennane

Sally MacLennane

05-09-2016 om 12:11

schakelen

Controlfreak als ik ben, heb ik alles liefst zelf onder controle. Inclusief de hellingproef

Target

Target

05-09-2016 om 12:15

Autorijden/kaaskopje

Je mag wel autorijden maar op eigen risico. Je krijgt niets uitbetaald van de verzekering als je in een ongeluk terecht komt is me verteld door de orthopeed.

Kaaskopje: niet helemaal. Laat het maar.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 12:25

Jasmijn en Juno

Jasmijn:
"je zou je inderdaad gaan afvragen waarom je eigenlijk nog handgeschakeld zou gaan rijden"

Zeker in dit fileland...

"wilde namelijk ook nooit in de automaat van mijn vader rijden, vond ik doodeng"

Verandering is altijd lastig. Ik zou niet weten wat er eng aan is. Afslaande motoren behoren voorgoed tot het verleden om maar eens een ander voordeel te noemen.

Juno:
"En rijden met lichaamsdelen die niet optimaal functioneren is inderdaad een verzekeringsdingetje, als er iets gebeurt en er blijkt dat je willens en wetens in die auto bent gestapt ben je aansprakelijk."

Gelul, en het soort van gelul dat iedereen blijkbaar graag napraat. Als je in een auto stapt moet je goed in staat zijn dat ding te besturen. Als je dat niet bent ben je strafbaar. Als de verzekeraar niet wil uitbetalen (bij WA moeten ze trouwens wel: wettelijk verplicht!) zullen ze toch echt aannemelijk moeten maken dat jij niet in staat was die auto te besturen. Met alleen je linkervoet in het gips in aan automaat lijkt me dat een moeilijke zaak.

Een vergelijkbare vorm van gelul is dat jij opdraait voor de kosten als een auto van rechts of op een voorrangsweg door rood rijdt en op jouw auto botst. Ook gelul, en deze heb ik zelf uitgeprobeerd. De door-rood-rijder betaalt is gewoon de Sjaak. Die mythe is ook onuitroeibaar. Mensen vinden het gewoon te leuk om na te vertellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 12:28

Target

"Je krijgt niets uitbetaald van de verzekering als je in een ongeluk terecht komt is me verteld door de orthopeed."

Wat weet een orthopeed van jurisprudentie? Als ik een orthopeed was zou ik mensen ook niet gaan vertellen dat het mag. Stel je voor dat ze toch in de problemen komen. Dus de rationele strategie van iedere arts of andere deskundige is: afraden.

(ik accepteer geen aansprakelijkheid voor mijn forumpostjes, dat begrijpen jullie zeker wel?)

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2016 om 12:51

Ik heb geen auto en geen rijbewijs, maar zijn er echt mensen mét rijbewijs die niet weten dat door rood rijden hoe dan ook strafbaar is, of je nu van links of rechts of middendoor komt? Ik weet wel dat er mensen zijn die op een kruising zonder stoplichten niet snappen wat de regels zijn, daar heb ik de littekens nog zo her en der van zitten.

Jasmijn

Jasmijn

05-09-2016 om 14:06

Ad Hombre (ot)

Nee, automaat rijden is beslist niet eng....en toch was ik die auto niet in te krijgen voordat ik zelf een automaat had. Snap ik nu ook niet meer, maar toch was het zo.
Nu moet ik altijd wel weer even 5 minuten wennen aan een handgeschakelde auto, maar dat verleer je ook niet zo snel.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2016 om 14:21

Kaaskopje

"Ik heb geen auto en geen rijbewijs, maar zijn er echt mensen mét rijbewijs die niet weten dat door rood rijden hoe dan ook strafbaar is, of je nu van links of rechts of middendoor komt?"

Nee, dat begrijpt iedereen wel (strafrecht/politie), maar er heerst een hardnekkig misverstand dat jij toch aansprakelijk (privaatrecht/verzekering) bent als je van links komend een auto die door rood rijdt raakt. En aangezien ik dat wel eens gedaan heb weet ik dat dat een fabeltje is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.