Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

beetje ongerust

beetje ongerust

12-01-2019 om 23:32

Jicht en jeuk

Afgelopen maandag kreeg ik zomaar ineens, zonder eerder ergens last van gehad de hebben een acute aanval van jicht in mijn teen.Nog nooit van
gehoord maar ach ach wat deed dat een pijn. Huisarts schreef dicolfenac voor, ik moest bloed af laten nemen en heb een vervolgafspraak voor aanstaande dinsdag.
Ik rook niet drink niet ben wel te zwaar.
Nu heb ik sinds gistermiddag vreselijke jeuk. Aan die teen en er ook tussen. Ik zie niets vreemds, niet rood of schilferig niets wat lijkt op een schimmel. Ik heb toch maar voetschimmelcreme gehaald maar wordt er gek van. Kan niets vinden over jeuk bij jicht maar wie weet heeft er hier wel eens iemand mee temaken gehad.

Alison

Alison

13-01-2019 om 02:27

Mijn vader en opa

hebben jicht (gehad) maar ik kan me geen jeuk herinneren. Als ik google kom ik op mogelijke oorzaken uit waarvan deze me een goede kanshebber lijkt

vochtophoping
Bij vochtophoping gaat de huid strak staan. Dit kan jeuk veroorzaken.

https://www.nieren.nl/bibliotheek/24-symptomen-van-chronische-nierschade/44-jeuk

sterkte ermee. Ik heb gezien wat het is

Pirata

Pirata

13-01-2019 om 05:18

Genezing?

Ik zit zelf nu tijdelijk aan de medicijnen wegens een reumatische ontsteking aan een vinger. Geen NSAID maar prednison overigens.
Wat mij opviel na een halve dag: de vinger ging jeuken, binnenin. Voor mij een teken dat het medicijn begon te werken. En dat klopte, daarna begon de zwelling af te nemen. De jeuk is ook weg (duurde een dag).
Ik zou dus zeggen: even volhouden, bij mij was het de kriebel der genezing.

beetje ongerust

beetje ongerust

13-01-2019 om 12:20

Alison

Dank je wel. Ikk heb het gelezen en ben bang dat ik hier een hup uit herken. Jicht kan te maken hebben met nierfalen en de vreselijke jeuk dus ook. Eng, het moet maar snel dinsdag zijn.

Toss

Toss

13-01-2019 om 18:58

Jeuk

Ik denk dat je bij nierfalen aan een grotere jeuk moet denken dan plaatselijk rond een teen. Daar hoef je nu niet heel ongerust over te zijn denk ik.

Pirata

Pirata

13-01-2019 om 20:56

Panikeren

Ik zou ook niet gelijk in de paniekstand schieten inderdaad. Heb je mijn bericht ook gelezen?

niet toevallig ook winterteen?

Het is weliswaar niet heel koud, maar toch...het is niet stomtoevallig ook een winterteen? Want dat gaat ook gepaard met pijn en jeuk. Als dat erger wordt met warmte, zou je misschien ook daar aan kunnen denken - naast de jicht.

Groeten,

Temet

beetje ongerust

beetje ongerust

13-01-2019 om 21:32

Pirata

Natuurlijk heb ik ook jouw bericht gelezen.
Uit mijn bloedwaardes weet ik al deze erg hoog waren. 40 is de grens voor het urinezuur kristal gehalte en ik zit op 39. Ik heb denk ik al zo'n 20 jaar diabetes 2, goed onder controle trouwens. Slik 2x daags 1000 mg metformine en daarom wilde de arts mij geen prednison geven voor de jicht.
Temet, wintertenen ken ik maar dit is echt anders. De teen jeukt en ook links en rechts ernaast en onder en boven op de voet inmiddels ook.
Van alle andere verschijnselen heb nierfalen herken ik de meeste gelukkig niet. Gelukkig is het zo dinsdagmiddag.
Bedankt voor jullie reacties. Wordt gewaardeerd.

Pirata

Pirata

13-01-2019 om 21:41

bijwerking

Die jeuk staat wel in de bijsluiter van de metformine:
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/m/metformine
Misschien door de interactie met de Diclofenac. Het schijnt nogal zelden voor te komen.

Toss

Toss

13-01-2019 om 22:02

Bel

Bel morgen even je arts om te laten overleggen. Jezelf onnodig ongerust maken en met je medische achtergrond is ook niet nodig.

beetje ongerust

beetje ongerust

15-01-2019 om 16:50

Gisteren

Inderdaad gebeld en mocht langs komen ondanks dat ik voor vandaag al en afspraak had. Het is een ontstekingsreactie die naar buiten komt. Weer wat geleerd. Zalfje tegen de jeuk wat echt helpt. Inmiddels was mijn hele bovenhoek rood en geïrriteerd.
Ik weet nu ook dat mijn urine zuur wat is gemeten te hoog was maar alleen gemeten is om de diagnose jicht te bevestigen. Mijn nierfunctie is gelukkig prima en suiker gelukkig ook. Pfff lijk wel een hypochonder 😂

Pirata

Pirata

15-01-2019 om 16:54

Mooi

Dat is goed nieuws. Gaat die ontsteking nu al beter?

beetje ongerust

beetje ongerust

15-01-2019 om 18:43

Pirata

De jeuk is zeker minder en ook echt veel minder rood. De pijn ook veel minder maar niet weg. Dat schijnt volgens de arts ook normaal te zijn en kan tot maximaal 4 weken duren maar ik blijf positief, dat gaat vast sneller.

Alison

Alison

16-01-2019 om 09:51

Gelukkig

Ik ben blij voor je dat je nierfunctie goed is. Mijn vader zit maar een beetje af van dialyseren en dat wil je niet. Fijn dat de jeuk minder is. Ik hoop dat die snel helemaal weg is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.