Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lavendel

Lavendel

22-11-2020 om 22:06

Isolatie/quarantaine

Morgenochtend laat ik mij testen op corona, ivm keelpijn en verhoging. Ik weet dat als ik positief zou zijn, mij aangeraden wordt om in isolatie te gaan in ons huis. Daar zit ik erg mee. Twee van mijn drie kinderen gaan dat namelijk echt niet trekken. Zoon met ASS hangt erg aan mij. Ook mijn jongste zou dit verschrikkelijk vinden. Het zou hen meer schade toebrengen als ik mij zou isoleren, dan als zij zelf corona zouden krijgen (zij zijn 11 en 8). De oudste (13) zou het nog wel aankunnen, maar het gaat me om de andere twee, voor wie dit echt drama zou zijn.

Ik kan natuurlijk wel afstand houden van mijn man, als in niet aanraken en kussen (doe ik nu ik sinds mijn klachten natuurlijk al niet) en evt apart gaan slapen. Ook kan ik alles schoonmaken wat ik gebruik. Maar afstand houden van mijn kinderen is gewoon onmogelijk.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een geadviseerde isolatie thuis, bij wie dat niet ging?

Ik hoop maar dat ik negatief test, maar ik denk er wel vast over na.


Triva

Triva

22-11-2020 om 22:13

Gewoon

Allemaal in quarantaine voor buitenshuis. Sowieso moet dat ivm jouw koorts.

Lavendel

Lavendel

22-11-2020 om 22:22

Triva

Dit hoeft nu nog niet, omdat mijn verhoging onder de 38 graden is. Als dat morgenochtend anders is, blijven ze uiteraard thuis.

Test afwachten.

Het isoleren van één persoon lijkt me in één huishouden sowieso onmogelijk. Als gezin in quarantaine en voor elkaar zorgen is logischer. Morgen eerst maar testen, hopen dat de uitslag negatief is.

Yuria

Yuria

23-11-2020 om 07:00

Wat niet kan, kan niet

'Maar afstand houden van mijn kinderen is gewoon onmogelijk.'

Dat lijkt me ook een brug te ver. Dan zou ik met het hele gezin in quarantaine gaan, dat is praktischer en beter vol te houden.

Valeria

Valeria

23-11-2020 om 07:44

niet dat ik het zou kunnen

Maar als je je niet isoleert moeten je gezinsleden nog een hele tijd thuis blijven als jij weer naar buiten mag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-11-2020 om 07:56

Gewoon met z’n allen

Je gezonde verstand gebruiken en met z’n allen in isolatie gaan. Mentale gezondheid is minstens zo belangrijk als de fysieke.
De kans dat ze al besmet zijn is sowieso groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2020 om 11:23

Lavendel

Ben ik weer de enige die het bizar vindt dat een ouder volstrekt onmisbaar is? Dat de kindertjes een weekje of twee weekjes zonder mamma niet aankunnen?

Wat als mamma naar het ziekenhuis moet of - god verhoede - dood gaat? Lijkt me een goede oefening voor je gezin om het eens een weekje (of twee) zonder je te doen.

Waarderen ze je daarna des temeer.

Jasmijn

Jasmijn

23-11-2020 om 11:28

Het is denk ik nogal onhandig dat je in je eigen huis 'er niet bent' dat lukt niet. Je zou dan nog beter bij iemand anders kunnen gaan logeren, dan ben je echt niet thuis en dan is het denk ik minder een probleem voor je kinderen dan dat je je bij wijze van spreke op zolder terugtrekt.
En Ad, ik heb geen kinderen met ASS maar dat maakt het grote verschil, google maar eens wat ASS inhoudt.

Dat blijft zo

Hier ook. Natuurlijk gaat het leven door maar ik hoop voorlopig nog even mijn kinderen alle kans te geven de overgang te maken van studie naar werk naar zelfstandigheid.
Dat kan zomaar mis gaan als je mij er tussenuit haalt. De balans bij mijn kinderen is makkelijk zoek. En je hoopt ook dat het lukt, niets is zeker en dan wordt het (deels) een uitkering/voorziening. Natuurlijk hebben ze ooms en tantes, een vader en een goede vriendin. Maar of die dat gaan begrijpen hoe dat toegaat bij ASS en of dan niet veel teveel energie wordt opgeslorpt door het onbegrip is een grote (on)zekerheid.

Dat is precies de reden dat ik heel erg voorzichtig ben zelf.

Triva

Triva

23-11-2020 om 11:38

Valeria

"Maar als je je niet isoleert moeten je gezinsleden nog een hele tijd thuis blijven als jij weer naar buiten mag."

Daar ontkom je nooit aan, ze waren huisgenoten vlak voor haar klachten begonnen en ook gisteren nog.

Flavia

Flavia

23-11-2020 om 11:46

met en zonder isolatie

alleen als jullie samen in isolatie gaan, dan mogen de huisgenoten pas 10 dagen na de laatste klachten van de patient weer naar buiten terwijl de patient al 24 uur na de laatste klachten weer naar buiten mag.

Yuria

Yuria

23-11-2020 om 12:05

'Wat als mamma naar het ziekenhuis moet of - god verhoede - dood gaat? Lijkt me een goede oefening voor je gezin om het eens een weekje (of twee) zonder je te doen.'

Waarom zou je je kind voortijdig willen laten 'wennen' aan het wegvallen van een ouder? Denk je echt dat het kind daar sterker/beter van wordt?

Vroeger dachten psychologen dat het goed was voor een kind om jong geconfronteerd te worden met stress. Daar zouden ze stressbestendig van worden. Maar er is allang aangetoond dat het juist heel slecht is als het stresssysteem op jonge leeftijd geactiveerd wordt. Daar worden kinderen juist angstiger en minder stressbestendig was.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2020 om 12:06

Jasmijn

ASS? Nooit van gehoord

Maar ook dan moet je gezinnetje wel even zonder je kunnen.
En anders maar met een mondkapje op als ze binnenkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2020 om 12:08

Yuria

"Vroeger dachten psychologen dat het goed was voor een kind om jong geconfronteerd te worden met stress. Daar zouden ze stressbestendig van worden. Maar er is allang aangetoond dat het juist heel slecht is als het stresssysteem op jonge leeftijd geactiveerd wordt. Daar worden kinderen juist angstiger en minder stressbestendig was."

Nu begrijp ik waar al die ADHD/ASS kinderen vandaan komen: nieuwe inzichten!

Afstand thuis

Wij houden hier wel continu afstand thuis, hoewel dat in een half jaar wel een keer mis gaat, maar grotendeels consequent gebeurt.

We slapen bijna letterlijk in de uithoeken van het huis. We maken niet samen gebruik van de keuken.

In elke ruimte liggen schoonmaakdoekjes waarmee je bij binnenkomst handgrepen en oppervlakken die je gebruikt even kunt afnemen of iets pakken met een doekje in je handen.

Bij binnenkomst worden handen gewassen en mondkapjes in de emmer gedaan (in plastic afvalzakje wat ik later met voorzorgen verwijder. en de kapjes was en vlakbij bij een open raam hang.

Elke ochtend doe ik extra ramen open en er wordt de hele dag van voor naar achteren gelucht.

Er komt wel eens een kind in mijn kamer dan zet ik een raam (verder) open en er staat een stoel express op 2 meter afstand waar ze dan vanzelf gaan zitten.

Het voordeel met mijn kinderen met een ASS is dat ze van regeltjes houden en routine en niet van aanraking. Hoewel ze die schaarse 'hug' altijd na wederzijds consent wel missen. Maar het gaat hier goed.

Yuria

Yuria

23-11-2020 om 12:24

'Nu begrijp ik waar al die ADHD/ASS kinderen vandaan komen: nieuwe inzichten!'

Daar heeft het niets mee te maken.

Yuria

Yuria

23-11-2020 om 12:26

Stress bij kinderen

Lees anders het boek 'stress bij kinderen' van J. van der Ploeg eens.

Tango

Tango

23-11-2020 om 13:07

Doe ik iets niet goed?

Als ik de reactie van Annej lees heb ik echt het idee dat ik iets niet goed doe, en dus ons hele gezin niet.
Wij houden geen afstand in huis. Slapen allemaal op onze eigen kamer en ik bij man, maar dat deden we altijd al. We eten samen aan tafel, zonder anderhalve meter afstand, we gebruiken allemaal dezelfde keuken, toilet, badkamer etc. zonder dat ik meer ben gaan poetsen. Nu scheelt het wel dat we allemaal maar beperkt mensen zien, maar ik heb nog wel contacten via werk en ga ik naar de sportschool en dochter gaat 1 dag in de week naar school en ziet een aantal vrienden en gaat naar een andere sportschool. Zoon en man hebben echt het kleinste netwerk.

Maar even om op de vraag terug te komen van topicstartster. Ik denk inderdaad dat isolatie in je eigen huis erg lastig is. Je zou ervoor kunnen kiezen om op een hotelkamer te gaan zitten, maar dat zou ik er niet voor over hebben. Ik zou inderdaad apart gaan slapen van je man en verder wat meer afstand houden waar het kan en evt. mondkapje opzetten, maar de kans is inderdaad al aanwezig dat je je huisgenoten toch al besmet hebt.
En hopen maar op een negatieve test. Laat je het nog even weten?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-11-2020 om 13:20

Ach Tango

Volgens mij houden de meeste gezinnen in huis geen afstand van elkaar.
Alstublieft zeg, dan zouden mijn man en ik eerst door de snelteststraat moeten voordat we sex zouden hebben😁

Er wordt hier ook helemaal niks extra schoongemaakt, alleen de handen bij binnenkomst.

Lavendel

Lavendel

23-11-2020 om 13:23

Bedankt

Voor de reacties. Isolatie en quarantaine is een verschil. Als het nodig is, dan isoleren we onszelf met het hele gezin in het hele huis. En moeten de gezinsleden idd 10 dagen na mijn laatste klachten nog thuisblijven, so be it.

Ad, je uitspraken vind ik nogal stuitend. Oefenen voor als je doodgaat... isoleren zodat ze je meer gaan waarderen....kinderen die niet gewend, zijn aan stress krijgen ADHD/ASS.... waar haal je het vandaan. Ik probeer je in dit geval maar te zien als roeptoeter die geen idee heeft waar hij het over heeft.

Pennestreek

Pennestreek

23-11-2020 om 13:24

Tango

als jullie allemaal niet tot een risicogroep behoren is er geen reden om in huis zo strikt afstand te houden. Als je de risico's van besmetting buiten de deur maar beperkt. Dus daar wel afstand houden, handen wassen handen wassen handen wassen, mondneusmasker dragen.

Wij hebben met onze besmette huisgenoot ook geen afstand gehouden. Vooral omdat we niet doorhadden dat het corona was (helemaal aan het begin van de crisis, toen we nog dachten dat pubers het niet konden krijgen). Tegen de tijd dat we een positieve testuitslag hadden, had het niet zoveel zin meer. En bovendien in ons rijtjeshuis niet voor elkaar te krijgen. De rest van het gezin heeft geen symptomen gehad. Ik wil niet beweren dat we niet besmet zijn geweest, toen dachten we ook nog dat besmet zijn zonder symptomen niet kon, maar ook op dit vlak weten we nu beter.

Het was inderdaad zo dat de zieke 48 uur na herstel gewoon weer naar buiten/werk kon, wij moesten vanaf het moment van klachtenvrij nog 14 dagen in quarantaine.

Lavendel

Lavendel

23-11-2020 om 13:25

Tango

Wij doen dat dus ook niet, al dat schoonmaken. En afstand houden zeker niet. Ze gaan naar school, ik naar mijn werk (onderwijs), er spelen hier vriendjes...
Ik denk dat AnneJ met haar twee kinderen daar echt een uitzondering in is.

Ik laat de uitslag nog weten, bedankt voor de interesse.

Pennestreek

Pennestreek

23-11-2020 om 13:27

count your blessings. Als je zulke dingen zonder enig gewetensbezwaar kunt roeptoeteren heb je gelukkig voor jou nooit iets echt heftigs meegemaakt denk ik maar.
En je leest weer eens niet wat er staat. Er staat niet dat kind moeder absoluut niet kan missen, maar dat het moeilijk is als moeder wel in huis, maar niet toegankelijk. Ik denk dat meer kinderen daar moeite mee zouden hebben. Lavendel kan zich toch ook moeilijk op haar kamer opsluiten.

Hangkous

Hangkous

23-11-2020 om 13:29

Wees gerust Tango

Je bent niet de enige.
JeRoen ik in augustus klachten had een getest moest worden zei de GGD ook dat ik apart moest gaan slapen. Maar ja waar dan? Ik heb geen bank waar je op kunt slapen en de kampeerspullen zaten in de vouwwagen in de stalling.
Het verste apart dat haalbaar was werd met het hoofd aan het voeteneind liggen, zodat ik man niet in zijn gezicht kon niezen/ hoesten.
Verder in huis wel afstand gehouden waar mogelijk maar wel aan de normale tafel gegeten een wat vaker alle deurklinken afgenomen.
Verder niks extra schoongemaakt.
Wasbare mondkapjes doet iedereen zelf in de wasmand, na het sorteren van de was ga ik toch altijd mijn handen wassen. Puber zweetsokken en onderbroeken vind ik te vies om zonder handen te wassen mijn brood te gaan smeren.

En Ad ook voor kinderen zonder sticker ASS of zoiets kan het moeilijk zijn om moeder wel in huis te hebben maar dat ze niet deelneemt aan de dagelijkse gang van zaken. Jouw situatie is niet de maat der dingen.

Wat ik verder nog zou willen zeggen slik ik maar in.

Voor To succes en hopen dat de test negatief is dan ben je snel van alles af.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-11-2020 om 14:04

Lavendel

"Ad, je uitspraken vind ik nogal stuitend."

Misschien moeten we maar gewoon constateren dat ik stuitend ben.

Het is veel handiger als iedereen het overal maar over eens is.

Uitzondering Tango

Laat je door mij niet gek maken Tango.
Ik heb een chronische ziekte waardoor ik kwetsbaar ben en een paramedische achtergrond en een paar kinderen waarvan ik denk dat die echt nog niet zonder mij kunnen. Die combi dus.

Daarbij moet ik zeggen zijn de mensen in mijn omgeving ook voorzichtig.
Ik was gisteren bij een vrienden, met nog een vriendin, waar gelucht werd en permanent een balkondeur op een kier. Je kon direct handen wassen en met papier afdrongen. We mochten niet in de keuken en de tafel was gedekt met afstand.

Ik werd opgehaald en teruggebracht met de auto en had mijn mondkapje op en vriendin wees me op de knip van het achterraam dat open kon tijdens de rit.

Dus ik zoek het uiterste op, terwijl ik me toch blijf bewegen.

Pirata

Pirata

23-11-2020 om 14:39

AnneJ

Als meer mensen het zoals jij zouden doen, hadden we volgens mij een stuk minder besmettingen!
Ik houd mijn hart vast voor kerst en de dagelijkse cijfers een week erna.

Triva

Triva

23-11-2020 om 15:51

Pirata

"Als meer mensen het zoals jij zouden doen, hadden we volgens mij een stuk minder besmettingen!'

Met je eigen huisgenoten vind ik dat totaal onhaalbaar wat Annej doet. Ik pieker er niet over! Als je jezelf beschouwt als iemand die extra gevaar loopt dan denk ik dat in 1 huis wonen nooit voldoende is om het uit te sluiten tenzij je huis zo groot is als drie aparte appartementen met 3 keukens, 3 badkamers etc.

Yuria

Yuria

23-11-2020 om 16:00

Tango

Hier houden we ook geen afstand binnen ons gezin hoor. We staan naast elkaar in de keuken, botsen tegen elkaar op in de badkamer, zitten naast elkaar op de bank. Extra schoonmaken thuis of de hele dag alle ramen tegen elkaar open doen we ook niet.
Tot nu toe zijn er geen coronagevallen bij ons (in de hele familie niet, gelukkig).

Laetitia

Laetitia

23-11-2020 om 16:08

Flavia

Dat geldt alleen als Lavendel positief test en haar kinderen niet of negatief testen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.