Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jo Hanna

Jo Hanna

23-10-2019 om 14:32

Is iedere dag hardlopen ongezond?

Ik ben begonnen met hardlopen en ik lees her en der dat je iedere keer na een training een rustdag moet inlassen. Dat komt niet altijd even goed uit omdat het in mijn weekschema soms beter past om twee dagen achter elkaar te lopen. Daarnaast overweeg ik ook om op termijn, uiteraard nadat ik goed heb opgebouwd, juist iedere dag, meteen na het opstaan te gaan lopen, omdat dat voor de 'duidelijkste routine' is en omdat ik dan energiek de dag kan starten.

Maar, overal wordt dus het belang van rustdagen benadrukt. Waar zit 'm dat in, dat dat nodig is? Ligt dat aan de intensiteit van de training? Ik heb nog nooit ergens gelezen dat je niet iedere dag een half uur naar je werk en terug naar huis moet fietsen bijvoorbeeld. Ik loop in een rustig tempo, sloof me totaal niet uit en ben dat ook niet van plan. Iemand een idee hoe dit zit?

Groet,
Jo Hanna

Zwem

Zwem

23-10-2019 om 14:56

Je voelt het vanzelf

Volgens mij is een rustdag voor beginners die te hard van stapel lopen. Niet alleen bij hardlopen, ook andere sporten.

Als je rustig aan doet en stopt als je denkt dat het teveel is, dan is twee dagen achter elkaar toch geen probleem? En al ga je te hard of te diep, dan voel je dat vanzelf. Dan doe je dat een keer twee dagen achter elkaar en daarna nooit meer

Ik hoef geen rust na een zwemdag. Als het intensief was, moet ik hooguit de dag erna wat minder intensief doen. Hardlopen heb ik pas 2x twee dagen achter elkaar gedaan. Ging prima. Drie dagen zou misschien teveel zijn, maar dat gaat op het moment toch niet gebeuren.

Autimam

Autimam

23-10-2019 om 15:04

Ja, rust is nodig

Ikzelf loop 2x per week. Mijn trainer heeft het destijds aan mij zo uitgelegd: bij elke training onstaan er minscule scheurtjes in je spieren. In die scheurtjes ontstaan nieuwe spiercellen. Maar dat lukt alleen met voldoende rust. Hij adviseerde zeker niet vaker dan 3x per week te lopen. En al helemaal niet als je boven de 40 bent, dat is vragen om blessures. Je kunt wel elke dag vroeg opstaan (voor je routine), maar ga dan 4 of 5 keer per week wandelen, dat is beter. Een halfuurtje doet al wonderen voor je gezondheid en energie. Ik woon op een klein halfuur wandelen van mijn werk, ideaal!

Zwem

Zwem

23-10-2019 om 17:06

Maar

Ze slooft zich niet uit. Zoveel gaat er dan niet kapot.

En anders is het 1 training met een beetje lange pauze, waarna er hersteld wordt

Je voelt het vanzelf of het kan, of het lekker is, of dat het niks is.

Autimam

Autimam

23-10-2019 om 17:14

Zwem

"Ik ben begonnen met hardlopen" schrijft JoHanna. Als beginner zou ik zeker niet te hard van stapel lopen. Het duurt een hele tijd voordat je spieren en vooral je pezen (!) zich aangepast hebben. Overdrijf je, dan worden je spieren sneller sterker dan je pezen aankunnen en kun je fijne peesontstekingen (en zelfs scheuringen) tegemoet zien. Ik heb al eens een jaar met een achillespeesontsteking gezeten, terwijl ik toch al jaren liep. Ik raad het dringend af. Luister naar de deskundigen. Zelf weten hoor, maar better safe than sorry.
Overigens, bij 2 of 3 keer per week lopen vliegt je conditie ook al omhoog. Ik ben destijds begonnen met 1x per week en ik was al verbaasd hoe snel ik vooruit ging.

Lanza

Lanza

23-10-2019 om 17:39

Ga anders

in het begin iedere dag, maar dan wel afwisselend dagen lopen en wandelen. Dat lijkt me beter voor je pezen/spieren.

Adelaide

Adelaide

23-10-2019 om 18:47

Beginnende hardlopers

Krijgen vaak last van hun scheenbenen. Dan gaan ze te fanatiek lopen zonder te rusten en dan kan het scheenbeen gaan irriteren. Daarom inderdaad het advies om niet zeven dagen achter elkaar te gaan hardlopen. Ook al ga je langzaam zoals je zegt, met hardlopen of langzaam joggen komt je gewicht anders op je benen, voeten, spieren, pezen dan wanneer je wandelt. Als je wandelt, heb je altijd contact met de grond, als je hardloopt, zweef je steeds even en komt dan met je hele gewicht op één been terecht. Dat is dus een grotere belasting.

Jo Hanna

Jo Hanna

23-10-2019 om 18:55

Opbouwen

Dank voor jullie reacties, Ik begrijp dus: in ieder geval zorgvuldig/lang opbouwen. Klinkt ook wel logisch. Het afwisselen hardlopen/wandelen is wel een goed alternatief, in ieder geval voor het eerste jaar. Kan misschien ook nog met soort crosstrainer/stepper afwisselen die ik heb staan. Wandelen frist me alleen mentaal wat minder op. Maar beter voorzichtig dan gedoe met blessures. Daar heb ik echt helemaal geen zin in.

Groet,
Jo Hanna

Annemarie

Annemarie

24-10-2019 om 19:19

Nog een tip

Naast opbouwen, nog een tip, zorg dat je 2 (of 3)paar hardloopschoenen hebt. Ten eerste heb je dan 2 paar ingelopen schoenen mocht er 1 paar eerder slijten. Ten tweede is het beter voor de schoenen mocht je uiteindelijk meerdere dagen achtereen gaan lopen, dan kunnen ze drogen(je krijgt toch ook zweetvoeten bij hardlopen) en gaan ze minder snel kapot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.