Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rafelkap

Rafelkap

26-03-2014 om 15:09

is een ouderbegeleider verplicht bij psychiater?

Weet iemand of een ouderbegeleider/maatschappelijk werkster verplicht is bij een kinderpsychiater? Onlangs zat er eentje bij het gesprek en daar moesten we ook apart mee praten.
Wij hebben hier geen behoefte aan. Het klikte ook niet bepaald
Kunnen we haar 'ontslaan'? Of is dit not-done? Weet iemand dit?

bibi63

bibi63

26-03-2014 om 15:18

Eh nee

Waarom zou dat verplicht zijn? Sterker nog de meeste psychologen/iaters willen liever een gesprek met kind alleen en af en toe een gesprek met ouders erbij of ouders alleen..
Gr. Bibi

Pubermoeder

Pubermoeder

26-03-2014 om 17:41

Is niet standaard

Wij hebben een zoon bij de psychiater lopen (hij is 17). Bij de intake hebben we een gesprek gehad met een ouderbegeleider. Bij de psychiater die daarop volgde hebben we eerst samen met zoon een gesprek gehad, daarna hij alleen.
Bij het evaluatiegesprek vonden zowel psychiater als wij dat ouderbegeleiding niet nodig was.

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2014 om 09:36

Dan ga ik aangeven dat wij haar niet meer erbij willen hebben. En ik zal haar nog wel laten weten waarom. Het was echt een belachelijk gesprek.

vreemd

Volgens mij is het niet verplicht, in tegendeel, maar ik ben ook maar een leek op dat gebied. Wat ik er alleen wel vreemd aan vind is dat de psychiater een beroepsgeheim heeft, ouders en client zijn belanghebbende en hebben baadt bij het beroepsgeheim. Hoe zit dat met de begeleiding? Die heeft mi geen geheimhoudingsplicht oid. Weg vertrouwelijkheid in zo'n gesprek. Wilde de maatschappelijk werkster er zelf bij zijn of is ze er bij gevraagd door de psychiater? Ik zou me afvragen in wiens of welk belang er gehandeld wordt?

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2014 om 13:21

vreemd

Ja dat was vreemd. Ze zat er ineens bij. Ik verstond niet eens wat haar functie was en dacht, het zal wel. Toen de psychiater weg was zette zij het gesprek voor samen met de co-assistent. Daarbij keek ze ons boos aan toen wij niet van haar diensten (bemiddeling voor thuisbegeleiding) gebruik van wilden maken. Ze informeerde ook niets wat wij al hadden gedaan of weten. Als wij al thuisbegeleiding t.z.t. willen dan zoeken we die zelf, niet via haar. Wij willen eerst het komende neurologische onderzoek afwachten voordat we energie gaan steken in iets anders.
Ze zei ook letterlijk 'of we niet het beste met de ontwikkeling met onze zoon voor hadden'. Echt onbegrijpelijk, een ongelofelijke belediging en totaal geen inlevingsvermogen in ouders van een bijzonder zorgintensief kind, dat ook nog een achterwaartse ontwikkeling maakt. Met een fysiologische oorzaak, niet door ons gebrek aan kennis. Nouja, haar willen we er dus niet bij hebben. Inderdaad vreemd hoe dat zit met geheimhouding. Niet, blijkbaar.
Ik ben heel boos

vertrouwen?

Hmm heel vreemd. Vreemd van haar, vreemd van de coassisten en heel vreemd van de psychiater. Heb je nog wel vertrouwen in de psychiater? Die staat dit kennelijk toe. Staan jullie als ouders in een verdacht hoekje volgens hen/haar? In je verhaal komt naar voren als of het lijkt dat jullie iets naar hun te aan verantwoording verplicht bent maar dat is andersom. Ik vraag me af of je dat nog kan keren in het gesprek. Ik zou zelfs die co er niet bij willen, eigenlijk en misschien wel helemaal wisselen.

Rafelkap

Rafelkap

27-03-2014 om 18:45

Judith

Die co is al weg, althans per morgen. Grote kans dat we niets meer met de kinderpsychiater van doen hebben, als blijkt na de e.e.g. dat de epilepsie nog niet weg is (waar het echt naar uit ziet helaas). En in die medicatie zit vaak ook wat tegen angststoornissen, waarvoor we de kinderpsychiater om raad vroegen.
Ja, over die kinderpsychiater hebben we ook bedenkingen, we zullen het er de volgende keer zeker even over willen hebben. Hij was al weg voordat de maatschappelijk werkster ging oreren. Eerder spraken we alleen met de co.
Ik kan mij niet voorstellen dat we in een verdachte hoek zitten, ik denk dat de co was vergeten eea te bespreken met ons.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.