Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Juliëtte

Juliëtte

27-11-2015 om 11:43

Is dit een verantwoorde maaltijd?

Door verschillende factoren (vegetarisme, trainingen, autisme, om maar wat te noemen) vind ik het moeilijk om hier dagelijks een goede maaltijd neer te zetten die iedereen zonder al te veel protest opeet (en die makkelijk op te warmen / in porties te verdelen is - dit vanwege de verschillende tijdstippen waarop gegeten wordt).
Nu heb ik van de week een soep gemaakt die iedereen lustte en waarvan het mondgevoel oké is...Maar is dat nou iets wat je je kinderen één of liever zelfs twee keer per week voor kunt zetten?
Ik gril groenten (aubergine, courgette, ui, knof, knolselderij, pompoen, zoete aardappel) een uurtje in de oven, doe er water en kruiden bij en zet een flinke tijd de staafmixer erop. Volkoren brood erbij, en soms een eitje of een vega geval. Kun je dat je kinderen twee keer per week geven? Zou hier een hoop rust geven.
Iemand nog andere ideeën?

Ik twijfel m.n. omdat de groenten zo lang in de oven staan (gewoon koken heeft een heel andere smaak).

Noet

Noet

27-11-2015 om 11:46

ja hoor

dat zou ik zo doen, wij eten inmiddels al bijna 2 jaar 2x per week een afwisseling van zelf gemaakte groentensoep en blik tomatensoep. En dan zonder brood of andere dingen er bij.
De andere dagen is het verantwoord (nou ja meestal dan toch)

Hanne.

Hanne.

27-11-2015 om 11:50

lijkt me top

Het lijkt me een top maaltijd.

Groenten hebben in de oven altijd meer tijd nodig om gaar te worden dan in de pan dus over die kooktijd zou ik me niet druk maken. Bovendien verdwijnen er vooral vitamines in het kookwater en dat gebruik je nu niet.

Ik maak ook altijd minimaal 1x per week soep, en één van de favorieten is ook een geroosterde groenten soep (in mijn geval ui-paprika-tomaat). Zelfs het brood gaat bij mijn in de soep en wordt meegepureerd (althans een sneetje of 2)

bieb63

bieb63

27-11-2015 om 11:57

tip

Je hebt tegenwoordig ook diepvries gegrilde groente (van AH eigen merk en van Bonduelle of Iglo). Erg lekker. Er zit paprika, rode ui, aubergine en courgette in. Als je het eens wat sneller wilt, dan ontdooi je die groente (en evt. aardappel e.d.) gewoon in je bouillon (vegetarische dan) en dan de staafmixer erdoor.
Maar los daarvan is een soep met veel groentes altijd een prima maaltijd.
Overigens kun je ook de groentes bakken ipv in de oven. Gaat ook veel sneller en geeft ook een veel lekkerdere smaak dan wanneer je ze gewoon kookt. Dus in een grote pan de groentes (incl. de aardappel e.d.) lekker bakken in beetje vet. En dan bouillon/water en kruiden er door en vervolgens de staafmixer. Geeft ook weinig vitamine verlies.

klinkt goed.

Lijkt me gezond en lekker.

Hortensia

Hortensia

27-11-2015 om 12:12

Niks mis mee

In ieder geval beter dan elke dag pizza of friet

Moni

Moni

27-11-2015 om 14:01

Dit eten wij ook als maaltijd

maar dan zonder die staafmixer. En die staafmixer maakt voor de gezondheid niets uit.

Angela67

Angela67

27-11-2015 om 14:07

even gegoogled

Dit is wel nog een aardige tip misschien:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/recepten/kookhulp/grillen-hoe-gril-ik-.aspx

"Koester vitamines / Vitamines en mineralen blijven beter behouden als je:
* vlees klein snijdt, dan is het namelijk sneller gaar en verliest zo minder voedingsstoffen.
* groente en aardappelen juist zo min mogelijk snijdt. Maak er dikke plakken van, dan verliezen ze minder van hun vocht waarin de vitamines en mineralen zitten"

gr Angela

Heel gezond

Met name voor mijn zoon is dat geen 'echte' maaltijd omdat hij meer bite wil en massa, maar toen de kinderen kleiner waren was het regelmatig de avondmaaltijd van dochter die verder weinig naar binnen kreeg dan een zelfgemaakte gevulde groentensoep en vlees. Dat was elke dag soep dus, dan was ik gerust dat wat ze verder nog binnen kreeg extra was maar niet noodzakelijk.

Wikka

Wikka

27-11-2015 om 16:38

prima, maar wel iets meer eiwit en misschien ook vet er bij

Het lijk me prima, heerlijk!

Als je echt een volledige maatlijd wilt geven, zou je er wel wat meer eiwit en misschien ook vet (doe je olie in de soep? bij de gegrilde groenten?) in/bij doen.
Bijv. geraspte kaas in de soep.
Of een ei p.p. er bij (of in de soep).
Of een bonenburger o.i.d.
Of linzen of bonen in de soep.
Of een tosti er bij (van volkorenbrood).
Boter of olijfolie bij het brood.
Of roomkaas, humus, pindakaas, notenspread of een of andere tofu-spread o.i.d. voor op het brood.
Of wat noten erbij, of wat gemalen noten door de soep.

Ook zou je er nog wat rauwkost bij kunnen serveren, bijv. snoeptomaatjes (lekker en makkelijk), komkommer of rauwe worteltjes.

Juliëtte

Juliëtte

27-11-2015 om 16:59

Olie en ei

Ja, die groenten zijn ingesmeerd met olie voor ze de oven in gaan. En ik geef er een gebakken ei of een vega burger oid bij. Mooi dat jullie zo eensgezind zijn, ik was al zo blij dat ik iets had wat iedereen lustte

Katniss

Katniss

27-11-2015 om 17:20

Een of twee keer?

Of je twee keer per week groentesoep mag eten van zelf gepureerde groenten? Ik vind het een bijzondere vraag en denk dat in de meeste gezinnen wel wekelijks iets slechters op tafel komt.
Wij eten een keer per week (oven) friet en bijna elke week (diepvries) pizza. En dan ook nog wel eens broodjes shoarma (met een tomaat en een paprika). Lobbige groentesoep zou ik er hier niet in krijgen. De kinderen eten alleen bliksoep (vreselijk, maar ja), en dan geloof ik ook nog het credo op het blik 'bevat 150 gram groente per kom'.

Juliëtte

Juliëtte

27-11-2015 om 18:06

Katniss

Ik snap je reactie, maar ik vroeg me echt af hoeveel er nog in die groenten zit na dat uur in de oven.
Misschien zit er in blikgroente wel meer, geen idee?

Zeker gezond

helemaal met die goeie tip(s) van Wikka mbt eiwitten. Je kunt zo een potje bonen meestaafmixen en niemand die dat merkt.

bieb63

bieb63

02-12-2015 om 21:09

wat hier in de smaak valt

is broccolisoep (gepureerd). Ook heel simpel. Uitje, preitje en knoflook fruiten. Bouillon erover heen. Flink broccoliroosjes erdoor (en de bovenkant van de stelen ook gewoon meenemen). Kwartiertje koken. Staafmixer erdoor heen. Afmaken met wat kookroom, peper (en evt kerrie). En voor de niet vegetariërs er apart wat uitgebakken spekblokjes bij serveren.
In principe kan dit concept met héél veel soorten groentes, al dan niet bestaande uit hoofdzakelijk 1 groente, of een mix van allerlei groentes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.