Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Noor

Noor

24-03-2017 om 14:26

Inzamelen geneesmiddelen?

Weet iemand of er ook inzamelpunten bestaan voor niet-gebruikte geneesmiddelen die nog lang niet over de houdbaarheidsdatum zijn? Ik heb een paar dozen van het een en ander staan die zoon heeft gekregen voor en na een operatie. Veel heeft hij niet nauwelijks gebruikt. Als ik het naar de apotheek breng, wordt het vernietigd. En eigenlijk vind ik dat zonde.

Vesta

Vesta

24-03-2017 om 14:31

nee,

die zijn er officieel niet. Het mag namelijk niet omdat medicijnen over het algemeen niet onder gecontroleerde omstandigheden bij consumenten worden opgeslagen.

In die gevallen kunnen er chemische reacties optreden die onverwachte stiffen opleveren.

De kwaliteit en veiligheid kunnen niet meer gegarandeerd worden.

Noor

Noor

24-03-2017 om 14:34

bang

Daar was ik al bang voor, Vesta. Ik zal ze dan maar ter vernietiging aanbieden bij de apotheek. Het voelt wel aan als verspilling.

Vesta

Vesta

24-03-2017 om 14:40

minder uitlaten geven

Wat ik zelf doe (apotheek zit bijna naast ons huis) is altijd maar voor een week of maar 1 strip bij een nieuw medicijn laten uitgeven. Als ik langer moet gebruiken kan ik altijd meer halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2017 om 14:55

Vesta

Moet jij dan niet elke keer opnieuw die terhandstellingskosten betalen à 6 zoveel per 'levering'?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2017 om 15:00

Zonde van het geld

Toen mijn dochter bijvoeding moest hebben in de vorm van flesjes drinkvoeding, kregen we meteen zo'n idiote grote voorraad bezorgd bij de eerste de beste levering, dat het gewoon zoeken in de (royale) koelkast was om het kwijt te kunnen. En toen vond ze het vreselijk spul. Ze kreeg er kramp van in haar buik. Ook al zit het dan nog dicht, neemt de apotheek het niet meer terug. Zonde! Daarna heeft ze zakjes poeder gekregen, die ze bijvoorbeeld in een glas vruchtensap kon oplossen en dat viel een stuk beter. Ik vroeg me toen ook af waarom ze niet eerst aankijken of de flesjes goed bevallen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-03-2017 om 15:10

Uitgegeven

Ik heb ooit eens een discussie gehad met de apotheek over of mijn medicijn al dan niet was uitgegeven. Ik had tien dagen op proef, dat beviel niet maar inmiddels hadden ze al voor drie maanden besteld. Of ik dat maar even wilde betalen (van mijn eigen risico). De apotheek beweerde dat het al was uitgegeven omdat ze de sticker met mijn naam op het doosje hadden geplakt. Het was nooit de apotheek uit geweest, maar toch konden ze het niet meer aan een ander geven (wat volgens mij vooral een administratief probleem was, maar in elk geval niet het mijne).

Misschien de Kruispost

Hier in Amsterdam is een club artsen die hulp verleent aan onverzekerden, daklozen en uitgeprocedeerden. Neem anders met hen contact op, ik weet dat zij in elk geval in het verleden wel blij waren met overgeschoten medicijnen. Zie hier: http://www.oudezijds100.nl/kruispost

Groeten,

Temet

Vesta

Vesta

24-03-2017 om 15:16

Kaaskopje

ik haal niet zo heel vaak medicijnen (gelukkig) maar ben wel gevoelig voor bijwerkingen. Het is dus vaak zoeken naar wat werkt.
Dan komt het vaker voor dat ik toch andere moet. Die terhandstelling zit er dan ook bij voor het ene of het andere.
De meeste medicatie slik je of kort: antibiotica kuur, of lang/chronisch. Als de medicatie dan goed is ingesteld neem ik natuurlijk wel meer mee.
Ik vind de terhandstelling in het geheel minder belangrijk dan het weggooien van medicatie, dat is toch een belasting voor het milieu die voorkomen kan worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2017 om 15:37

Vesta

Duidelijk .

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2017 om 15:40

Phryne

Voor zover ik weet, is 'uitgegeven' pas een feit als het over de toonbank is gegaan. Het is mij niet helemaal duidelijk of je wel of niet hebt moeten betalen. Wel zeker?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-03-2017 om 18:38

Kaaskopje

Nee. Het was in eerste instantie wel van mijn eigen risico gegaan maar ik heb heel veel stampei gemaakt en het terug gedraaid gekregen. Paar maanden later moest ik een bloedonderzoek en ging ik alsnog over mijn eigen risico heen, maar het gaat ook een beetje om het principe

Kaaskopje

Kaaskopje

24-03-2017 om 18:55

Phryne

Dat kan ik me héél goed voorstellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.