Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Michela

Michela

19-12-2016 om 10:43

Inkomen als studeren of werken geen optie is?

Mijn zoon zal hopelijk met heel veel moeite zijn vwo diploma halen dit jaar. Vorig jaar is hij gezakt en hoeft alleen maar de 'gezakte' vakken opnieuw te doen en goede cijfers bij onderdelen kunnen blijven staan.
Hij wil heel graag gaan studeren, een betastudie, maar dat zal (waarschijnlijk) geen optie zijn.
Na een operatie heeft hij heel veel hoofdpijn altijd en bij inspanning nog meer zodat hij dan alleen maar op bed ligt en niets kan doen.

Voor een wajong is hij te goed maar wat is er wel mogelijk? Ik heb stichting MEE gebeld en die moesten mij doorsturen naar CMD van de gemeente. De eerste opmerking die gemaakt werd was dat zíj zou gaan voor een second opinion (zucht) en verder wist ze niet wat ze voor zoon/ons kan doen.

Het formulier voor de bepaling van het arbeidsvermogen bij het uwv is verstuurd maar hoe verder? Bijstand? Wie heeft hier ervaring mee of tips voor mij?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-12-2016 om 11:07

uit eigen ervaring

Eén van mijn kinderen heeft het MBO geprobeerd. Hij heeft het helaas niet gered. Ook hij was te goed voor de Wajong.

Wat is CMD trouwens?

Via de gemeente (jeugd/jongerenzorg in zijn geval, hij was nog net geen 18toen hij van het MBO af moest) is hij bij het REA aangekomen, waar gedurende 2 maanden werd getest waar zijn kwaliteiten en beperkingen lagen. Bepaling arbeidsvermogen was toen (op advies van MBO) al gedaan, omdat duidelijk moet zijn dat dat arbeidsvermogen er wel is (ofwel: geen recht op Wajong).

De bedoeling was dat hij daar dan een "opleiding naar werk" zou gaan volgen. Die konden er helaas weinig mee: hij had genoeg talent maar dat lag in een gebied waar je niet zo makkelijk werk in kon krijgen.

Terug naar de gemeente, waar hij (omdat hij inmiddels meerderjarig was, begeleid zelfstandig woonde en ik niet kon bijdragen in zijn levensonderhoud wegens laag inkomen) een bijstandsuitkering kreeg met de bedoeling dat hij dan wel vrijwilligerswerk zou gaan doen. Dat doet hij inmiddels op een plek waar goed rekening wordt gehouden met zijn beperkingen zodat hij niet over zijn grens wordt gejaagd.

Neem anders nog eens contact op met Stichting Mee met de mededeling dat de gemeente het ook niet weet. Mijn ervaring is, dat er teveel wijzigingen in de regels te snel op het bordje van de gemeente zijn gegooid waardoor de gemeente het ook niet meer weet en dat het ze voorgekauwd moet worden...

Mijn kind had godzijdank vanuit de organisatie van het begeleid wonen inmiddels een begeleider met haar op de tanden en de volhardendheid van een pitbull, iemand die alle weggetjes en mogelijkheden wist vanuit zijn werk. Dat was ook een zegen!

Ik wens je veel sterkte en uithoudingsvermogen toe! (sorry, leuker kan ik het niet maken). Het is uiterst frustrerend dat jij dat moet uitzoeken terwijl zij ervoor betaald worden Maar er zijn echt wel mogelijkheden, je moet alleen wel de persoon zien te vinden die dat weet. Bij Mee, bij maatschappelijk werk, bij organisaties die kennis hebben van de diagnose van je zoon (als die er tenminste is). Het is een enorme zoektocht maar er zijn mogelijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 11:16

Triest

Ik las net nog dat het aantal toekenningen van Wajong met 90 procent is gedaald. Prachtig resultaat op overheidspapier . Net zo mooi als in het verleden de daling van wao'ers. Ze lieten de cijfers van nieuwe ww'ers er maar niet direct naast zien. En hoeveel daarvan nu in de bijstand zitten of zonder uitkering heb ik ook nog nooit trots vermeld zien worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2016 om 11:16

Zoon

Jullie maken toch wel werk van een schadevergoeding van het ziekenhuis hoop ik?

zebra

zebra

19-12-2016 om 12:04

helaas geen echt advies

voor jou of je zoon. Wat rot voor hem zeg! Kan een osteopaat misschien iets voor hem betekenen?

Alison

Alison

19-12-2016 om 12:09

Wajong

Ik verbaas me over wat je schrijft over de wajong. In ons geval heeft een aanvraag heel positief uitgepakt.
Het klopt dat je niet meer een wajong krijgt zoals dat vroeger was maar dat wil niet zeggen dat je geen hulp krijgt.
Mijn zoon werd 17 en vanwege zijn autisme/ADD/trauma's en schoolproblemen heb ik hem aangemeld voor een wajong keuring. Uitslag was dat hij geen wajong kreeg want te goed maar het heeft hem wel een opleiding bij het Rea college opgeleverd en hulp en begeleiding. Dus ik zou zeker aankloppen bij het UWV omdat ze in mijn ervaring zoon heel goed geholpen hebben.
Voor de andere zoon heb ik de papieren klaar liggen. Moet alleen ng de moed verzamelen om de aanvullende informatie bij elkaar te zoeken

Mocht je er behoefte aan hebben heb ik een hele goede letselschade advocaat voor je trouwens

Michela

Michela

19-12-2016 om 14:06

Reactie

CMD staat voor centrum maatschappelijke dienstverlening.

Vanuit de rechtsbijstandsverzekering is de zaak van zoon ondergebracht bij Hofmans letselschade en volgens de medisch expert is het ziekenhuis niets te verwijten. Doordat zoon er zo beperkt door is geworden, zijn ze wel bezig om er nog wat uit te slepen.

Ik kan ook zo boos zijn op mijn moeder. Zij heeft zoon weten te overtuigen dat hij echt wat aan zijn ogen moest laten doen. Ik weet wel dat de meeste operaties goed gaan maar zoon zit met de gebakken peren en niet zo'n beetje ook.

De neuroloog, de osteopaat, de cranio-sacraal therapeut, acupunctuur en een paranormaal therapeut hebben niets geholpen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-12-2016 om 14:20

wat afschuwelijk!

Elke operatie heeft risico's, helaas... Afschuwelijk dat het je zoon ook is overkomen.

Alison, de gemeente verwijst ook naar het REA.

http://www.reacollegenederland.nl/studenten/doelgroep/

Is REA College iets voor jou?

Wil je graag een baan en ben je bereid om daarvoor het beste uit jezelf te halen? REA College is er voor studenten vanaf 18 jaar. Volwassenen en jongvolwassenen, die niet terecht kunnen in het reguliere beroepsonderwijs. Deze studenten bieden wij een beroepsopleiding op maat of een gerichte training waarmee je snel aan het werk komt.

Wanneer kun je bij REA College terecht?

Als er volgens het UWV of de gemeente sprake is van afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld als gevolg van letselschade. Vaak wijst een arbeidsdeskundige of re-integratiecoach studenten op de mogelijkheden van REA College, al dan niet in overleg met de werkgever.

Ook kun je jezelf als student aanmelden bij REA College. Lees meer hierover op de pagina aanmelden.

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan is er de mogelijkheid om je in onze Topklas voor te bereiden op een beroepsopleiding.

Li

Li

19-12-2016 om 14:28

Open Universiteit

Hij heeft VWO niveau, dan kan hij het proberen bij de Open Universiteit. Dan hoeft hij niet eens zijn diploma gehaald te hebben. Ik heb er zelf gestudeerd en vond het een uitstekende universiteit, goed georganiseerd en met goed lesmateriaal. Voordeel is dat je (meestal) gewoon thuis studeert en je eigen tempo aanhoudt.

Wel een beperkt aantal vakken, maar als er iets bij zit is dat misschien een optie.

REAcollege

Houd er wel rekening mee dat als een jongere een opleiding doet bij het REAcollege dat deze dan niet meer in aanmerking komt voor studiefinanciering. Dus het kan ook de moeite lonen om het toch nog even af te wachten of de gezondheid van je zoon nog verbetert.
Het voortraject, de talentexpeditie, kan mogelijk wel goed in kaart brengen wat er op dit moment wel mogelijk is. Er wordt rekening gehouden met de belastbaarheid maar er kan ook nog een regulier advies uit komen.
Het is misschien wat lastig maar ook met verminderd zicht kun je nog een wetenschappelijke opleiding doen, mits je verder gezond bent natuurlijk.
Zou zonde zijn als je die weg afsluit omdat je geen studiefinanciering meer kunt krijgen.
Het REA college kost geen geld aan leermiddelen of schoolgeld, maar je krijgt er ook geen beurs voor en er zijn wel reiskosten.

Brianna F

Brianna F

19-12-2016 om 15:23

veel sterkte

Ik lees mee, heb een dochter van 27 met dezelfde problemen, afgewezen door UWV, maar niet in staat te werken vanwege rugklachten en al 2 jaar aanhoudende hoofdpijn welke ook verergert bij inspanning (2 jaar geleden aangereden)Is afgestudeerd, kan wel 1 uur aaneengesloten werken, maar UWV vond dat dat wel 4 uur kon. We gaan in beroep uiteraard, maar verder?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-12-2016 om 16:06

studiefinanciering

AnneJ: "Houd er wel rekening mee dat als een jongere een opleiding doet bij het REAcollege dat deze dan niet meer in aanmerking komt voor studiefinanciering."

Klopt. Vandaar ook zoals je noemt die talentenexpeditie. Overigens zouden de OV-kosten door onze gemeente vergoed worden, tijdens de expeditie werd dat al gedaan. Als er vervolgstappen zouden worden gezet zou er ook wel naar een oplossing (en jouw draagkracht tot kind 21 is) worden gekeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.