Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik zweet snel en het stinkt

Ik heb het al een aantal jaar. Dat ik veel zweet. Een stuk flink fietsen en ik voel al een natte rug. Maar de laatste tijd lijkt het erger te worden. Vooral als het erg benauwd weer is, zoals vandaag, dan begin ik al te zweten als ik bijv. een volle wasmand van boven naar beneden moet tillen of andersom. Eerst had het geen geur, maar de laatste tijd ruik ik echt een zweetgeur zo erg dat ik mij er voor schaam en soms ook extra (koud) douche. Ik ben soms heel lang bezig met afdrogen, want zodra ik droog ben, komen de zweetdruppels al. Ik douche iedere ochtend en om de dag gebruik ik douchegel en was ik mijn haren. Ik ben midden 30, weeg ong. 80 kg en ben ong. 1,65 m. Gebruik vooral dove deodorant en dan de spuitfles. Heeft iemand tips voor mij hoe ik minder kan zweten? Heb geen zin dat men straks niet bij mij in de buurt wil staan, vanwege mijn stank.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2021 om 11:49

Geen deo gebruiken.
Maar Nude of een zelfgemaakt mensel van kokosolie/banking soda/maizena. Dat laatste werkt bij mij het beste, maar geeft bij anderen een geïrriteerde huid (basisch). Nude is zachter voor je huid, werkt ook behoorlijk goed, maar is wel prijzig.

Slik je antidepressiva? Zweten is een bekende bijwerking. 

Of andere medicijnen? 

Ik zou hiermee naar de huisarts gaan. 

Draag je alleen katoenen en linnen kleding? Synthetische materialen zitten snel benauwd en je gaat eerder stinken. 

Je zet ook je gewicht en lengte erbij, is daar een reden voor? 

Stampertjebloempje

Stampertjebloempje

28-06-2021 om 12:04 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden. Deo is toch juist bedoelt tegen zweet? Ik gebruik geen medicijnen. Mijn lengte en gewicht zet ik er bij,  want misschien is het zo dat mensen met mijn 'bouw' sneller zweten. Als ik buiten even afkoel, dan is het zweten ook zoweer over, totdat ik weer in een warme/benauwde omgeving terecht kom.

Wel deo gebruiken, en dan een anti-transpirant odorex extra dry!

gr Angela

Goed water e.d. drinken, inderdaad katoenen kleding en mogelijk zit er iets in je voedsel dat nogal geur geeft? Sterke kruiden of zo of veel kool. En deo kan ook juist je huid en zweetklieren irriteren. Ik zou een tijdje juist geen deo gebruiken maar dan eventueel zonodig alleen op je bovenkleding een fris geurtje doen.

Vroeger ben ik heel zwaar geweest. Toen zweette ik veel meer en soms stond ik drie keer op een dag onder de douche om de geur kwijt te raken. Gewicht heeft er zeker mee te maken. Verder heb ik gemerkt dat het in sommige perioden erger is dus ik vermoed dat hormonen er ook mee te maken hebben. De puberteit en de overgang zijn daar de extremere voorbeelden van maar je kunt ook kleinere hormonale schommelingen hebben die van invloed kunnen zijn. Ik gebruikte jaren dezelfde deodorant tot die op een gegeven moment niet meer goed werkte voor mij. Na wat experimenteren ben ik nu heel tevreden met de Rexono Cotton Dry. Misschien eens wat verschillende merken uitproberen? Voor mijn voeten en onder mijn borsten gebruik ik bij warm weer Deoleen Sensitive Anti-transpirant Crème. Voor mijn oksels vind ik die niks maar voor de rest werkt die goed.

Ik merk zelf als ik langdurig dezelfde deo gebruik, dat de stinkbacterieën daar resistent tegen lijken te worden. Dus ik wissel soms van merk.

Verder heb ik geen ervaring met overmatig zweten, dus kan daar niks over zeggen.

Ik zweette niet per se veel, maar wat er uit kwam rook wel heel erg. Sinds ik geen douchegel meer gebruik, maar gewoon een ouderwets blok zeep gaat het stukken beter. Ik gebruik ook geen geurende deo's meer maar Borotalco.  Werkt ook als een tiet

Tegen de hoeveelheid zweet kun je Odorex extra dry proberen, maar dat zou ik bewaren voor bijzondere gelegenheden, want als je dat standaard gebruikt schijnt de werking af te nemen

Imi

Imi

28-06-2021 om 12:32

Bij mij werkt Rexona Active Protection+ het best. Het is een langwerkende, antibacteriële deodorant. 

Verder luchtige kleding van natuurlijke materialen dragen, zodat je zweet snel kan verdampen.

Je kleding ook warm genoeg wassen.

Is het extreem, praat dan eens met je huisarts.

volgens mij is zweten 1 ding maar komt de vervelende geur van wat bacteriën met dat zweet doen. ik snap wel dat als je overmatig zweten kunt voorkomen, je ook minder hoeft te werken aan het tweede deel. Maar het voorkomen van overmatig zweten is volgens mij moeilijker en kun je op korte termijn weinig aan doen.

Dus ook al klinkt het wat chemisch (ik lees elders dat vaccinaties niet helemaal je ding zijn), ik zou nu sterkere middelen gaan gebruiken tegen de geurvorming en parallel daaraan uitvogelen waarom je veel zweet en of daar wat aan te doen is. Dan kun je daarna weer besluiten of je doorgaat met sterkere middelen of niet etc. 

gr Angela

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

28-06-2021 om 12:34

Stampertjebloempje schreef op 28-06-2021 om 12:04:

Bedankt voor jullie antwoorden. Deo is toch juist bedoelt tegen zweet? Ik gebruik geen medicijnen. Mijn lengte en gewicht zet ik er bij, want misschien is het zo dat mensen met mijn 'bouw' sneller zweten. Als ik buiten even afkoel, dan is het zweten ook zoweer over, totdat ik weer in een warme/benauwde omgeving terecht kom.

Deodorant helpt niet tegen zweet. Dat maskeert hooguit milde geurtjes. Een anti-transpirant werkt wél tegen zweten.

Anti transparant! Odorex extry dry wordt hierboven al aangeraden. Zelf heb ik Syneo5 in het kastje staan, werkt super. (Ik gebruik het zelden overigens).

(Je sprayt 's avonds voor het slapen gaan, 's ochtends weer goed schoonmaken. Is alleen wel even timen, want je moet een schone droge oksel hebben en die mag niet kort daarvoor geschoren zijn.)

Angela1967 schreef op 28-06-2021 om 12:34:

volgens mij is zweten 1 ding maar komt de vervelende geur van wat bacteriën met dat zweet doen. ik snap wel dat als je overmatig zweten kunt voorkomen, je ook minder hoeft te werken aan het tweede deel. Maar het voorkomen van overmatig zweten is volgens mij moeilijker en kun je op korte termijn weinig aan doen.

Dus ook al klinkt het wat chemisch (ik lees elders dat vaccinaties niet helemaal je ding zijn), ik zou nu sterkere middelen gaan gebruiken tegen de geurvorming en parallel daaraan uitvogelen waarom je veel zweet en of daar wat aan te doen is. Dan kun je daarna weer besluiten of je doorgaat met sterkere middelen of niet etc.

gr Angela

Ik persoonlijk zou juist niet aan de sterkere middelen gaan, maar afbouwen in chemische geuren en milde producten gaan gebruiken, zoals parfumvrije zeep (of met natuurlijke geuren) en talkdeo's. Die bacteriën ontstaan vaak door overmatig gebruik van chemische producten, die verpesten je huidbalans

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.