Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Babette1968

Babette1968

05-01-2017 om 10:07

Ik hoor graag jullie ervaringen; Mirena spiraal bij overgang

Sinds april van 2016 heb ik- op verzoek van de huisarts- een Mirena spiraaltje laten plaatsen.
Mijn menstruatie was altijd netjes op tijd en gaf totaal geen klachten.

Maar vanaf mijn 48e begon dat te veranderen.
Heftige bloedingen, stolsels en ook mijn stemming veranderde. Volgens de huisarts zit ik in de beginfase van de overgang. Om die reden is de spiraal geplaatst. Nu ruim 8 maanden verder ben ik er niet beter van geworden. De stolsels zijn wel verminderd, maar van alle dagen in een maand, ben ik er misschien 3 niet van ongesteld. Het zijn of bloedingen, of spotting. Mijn borsten (vooral de linker) doen pijn en ook mijn stemming is zeer wisselend. Zo kan ik de hele wereld aan en zo kan ik huilen of enorm boos/geprikkeld worden om niets.
In augustus ben ik bij de huisarts geweest en heb verteld hoe ik me ermee voelde. Er is een echo gemaakt om te zien of de spiraal goed zat en dat is het geval. Wel is er een kleine cyste te zien, maar dat zou geen betekenis hebben. De spiraal zou er zelfs voor zorgen dat deze niet groter groeit. Ik kreeg de pil mee, om dat voor 3 maanden samen te gebruiken. Heb ik gedaan, maar toch hielden mijn klachten niet op. Ik moest November afwachten en dan zou ze kijken of ik doorgestuurd kon worden naar de gynaecoloog. Bevriezing van de baarmoeder zou een optie kunnen zijn. Ik word niet goed van dit heen en weer gehannes en zit mezelf behoorlijk in de weg. Deze week heb ik de huisarts gebeld met het verzoek om de spiraal te verwijderen. Ik heb geen idee hoe het daarna voelt, waarschijnlijk komen mijn oude klachten gewoon weer terug? Op internet is veel te lezen over Mirena, maar het zijn veel berichten van jaren terug. Ik zou graag recente ervaringen horen. Vooral van leeftijdsgenoten die ook, om overgangsredenen een spiraaltje hebben gekregen.

Dymo

Dymo

05-01-2017 om 13:04

weg met dat spiraal

Ik ben om dezelfde reden als jij aan zo'n mirena begonnen, ik werd er ontzettend depressief en geïrriteerd van, met een vreselijk kort lontje.
Toen ik het ding had laten verwijderen was ik qua humeur al snel weer reuze opgeknapt. Om de heftige menstruatie tegen te gaan ging ik toen aan de pil, maar al snel was ik weer een chagrijnige jankerd. Ook mee opgehouden dus.
Inmiddels ben ik een paar jaar verder. De menstruatie is nog steeds een drama, maar wordt wel langzamerhand minder. Ik menstrueer ongeveer elke drie weken, maar dan maar een dag of twee, drie. In die dagen laat wel alles in één keer los, dus ik moet zorgen dat er altijd een toilet in de buurt is.
De huisarts vond overigens dat mijn humeur niet kon worden beïnvloed door de mirena, daar had hij 'nog nooit van gehoord'. Ik was zo chagrijnig dat ik hem 'met zijn arrogante minachtende rotbek bijna over zijn kakkineuze bureau trok'. Om maar even mijn humeur aan te geven. Mijn huisarts is een heel aimabele man en een prima arts. Ik denk dat hij inmiddels zijn ideeën over mirena wel heeft bijgesteld

Niki73

Niki73

05-01-2017 om 14:07

Overgangsconsulente?

Er zijn overgangsconsulentes. Die kunnen advies geven over leefgewoonten, vitamines en mineralen om je beter te voelen. Lijkt me in jouw geval beter dan hormonen.

Iemand ook ervaring met

een overgangsconsulente? Ik heb er wel over gelezen idd.
Ben ook liever niet bezig met hormonen of medicatie.

Ik moest er erg om lachen Dymo, met hoe jij je doktersbezoek omschrijft. Maar ik begrijp precies hoe je je voelde!

Niki73

Niki73

05-01-2017 om 17:50

Je krijgt al hormonen

Ja maar Babette, een Mirena geeft hormonen af hoor. Dus je bent er al mee bezig. Dat is niet erg, er zitten voordelen aan, zoals minder osteoporose en minder overgangsklachten. Als het voor de gebruikster werkt, is het mooi. Een vriendin van me zit in de overgang en is er heel blij mee.
Ik wil hem niet. Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb slechte ervaringen met de pil. Ik heb er heel veel geprobeerd, maar van het overgrote deel werd ik down, labiel, kreeg migraine, in het beste geval werd ik emotioneel vlak. Ik hoef geen pil-achtige hormonen meer.

Opvlieger

Opvlieger

05-01-2017 om 17:56

Ben ruim

6 maanden geleden begonnen met het slikken van de pil om overgangsklachten tegen te gaan. Dat van die ellenlange, veel te snel weerkerende menstruaties had ik ook gehad maar dat was gelukkig uit zichzelf gestopt. Gynaecoloog had daarvoor drie opties: mirena, pil of het wegbranden van het baarmoederslijmvlies. Raadde in mijn situatie nr 1 of 2 aan, maar ik wilde er niet aan, aan hormonale middelen. Ik had geluk dat het vloeien uit zichzelf stopte.
Bij mij waren het mn de opvliegers die me nekten. Ben uiteindelijk dus toch begonnen met de pil en het bevalt me over het geheel genomen goed. Ik voel me veel meer in balans. Wel wat aangekomen, maar dat was zonder de pil mss ook wel gebeurd en zo niet, dan heb ik het er wel voor over.

54

54

05-01-2017 om 19:55

Babette

Ik heb rond mijn 47e ook Mirena laten plaatsen tegen overgangsklachten. Wel nadat ik de pil had geprobeerd, maar dat was heeeeel slecht voor mijn humeur. Na een aantal jaren was ik minder tevreden over Mirena, met name omdat ik idd meer wel dan niet ongesteld was.
Ik loop nu bij een overgangsconsulente die ook orthomoleculair therapeute is. Het is een verademing, ik heb geen klachten meer, geen opvliegers, geen pms, geen buitensporing bloedverlies, geen gewrichtsklachten, geen stemmingswisselingen, geen......ga zo maar door. Ik ben helaas nog wel elke maand een paar dagen ongesteld, en dat op mijn 54e, maar dat komt niet door de voedingssupplementen die ik gebruik.
Ik kan je sterk aanbevelen daar eens te gaan praten. Pil en Mirena kunnen helpen, maar het blijven voorbehoedsmiddelen en geen overgangsmiddelen. Andere doelgroep zeg maar , niet voor iedereen goed dus. Veel huisartsen weten er ook weinig van.

Sandra

Sandra

05-01-2017 om 20:22

Hier ook

Ik heb de spiraal nu 3 jaar ook om overgangsklachten tegen te gaan. Tegen de pil kon ik niet dus dat was geen optie. Met de Mirena vanaf dag 1 totaal geen klachten meer gehad. Geen bloedverlies , geen stemmingswisselingen hoofpijn enz meer. Nu3 jaarlater vraag ik me af of hij er al uit zou kunnen, ik ben 55 jaar dus misschien heb ik alles al achter de rug. Aan de andere kant heb ik nu geen klachten dus voorlopig laat ik het maar zo.

Babette1968

Babette1968

05-01-2017 om 22:57

Fijn om te horen

dat de Mirena ook als positief ervaren wordt. Toen ik eraan begon had ik er goede hoop op. Ik zou de pil nog kunnen proberen, maar die heb ik jaren geleden gewoon als anti conceptie gebruikt en onlangs nog 3 maanden samen met de spiraal. Nee, dus dat liever ook niet.

Morgen heb ik een doktersafspraak om de Mirena te laten verwijderen. Eens kijken wat het advies dan nog is en of er eventueel een consulente in mijn buurt zit.
Ik veronderstel dat je met voedingssupplementen overgangsklachten kunt onderdrukken?

helga

helga

06-01-2017 om 01:14

hier gaat

Ik heb mirena jarenlang tevreden gebruikt als voorbehoedsmiddel.
Nu kom ik langsaam in overgang, en na een poosje stoppen toch weer mirena.
Deze keer ben ik minder tevreden en ook meer bloedverlies. Maar zonder mirena was het helemaal een bloedbad
Ik laat het maar zo. Was ook het geklungel met condooms wel zat. Hoe doen jullie dat dan??

54

54

06-01-2017 om 09:44

Helga

Geen condooms meer voor mij. Technisch gezien is er nog een te verwaarlozen kans op zwangerschap, maar die verwaarlozen we dan maar. De kans op een soa is groter.

Babette1968

Babette1968

06-01-2017 om 15:24

Man is gesteriliseerd

Dus als voorbehoedsmiddel heb ik het niet nodig.

Vandaag ben ik bij de huisarts geweest. De Mirena is niet verwijderd. Advies is toch eerst nog naar de gynaecoloog.
Die kan dan uiteindelijk (met mij!) ook nog beslissen of het zinvol is om ''m eruit te halen.
Eind volgende week heb ik daar nu een afspraak.

En wat betreft stemmingswisselingen, dit zou samen kunnen hangen met o.a. bloearmoede. Nu bloed geprikt en daar volgende week de uitslag van.

helga

helga

06-01-2017 om 21:48

oooohh

Dat maakt de zaak wel anders
Heb wrs nog wel een paar jaar te gaan tot we veilig zijn maar wil echt geen zwangerschap meer.
Daar heb ik wel wat bijwerkingen voor over.
Maar eerlijk gezegd, weet ik het gewoon niet zo met de bijwerkingen.
Ja, ik héb last van stemmingswisselingen. Maarja, dat hoort toch ook bij overgang dus wat is precies wat...Last van onregelmatig bloedverlies maar dat was dus erger zonder, weet niet hoe dat nu zonder zou zijn. Slaap heel slecht maar of dat nu door mirena komt...(had ik voorheen dus zeker niet met mirena)
Ik probeer het allemaal maar een beetje te nemen zoals het gaat, perfect zal er toch wel niet inzitten. (maar extra onderzoek om andere factoren uit te sluiten kan natuurlijk geen kwaad.

helga

helga

06-01-2017 om 21:50

bloedarmoede

Moet je natuurlijk sowieso goed in de gaten houden als je zoveel bloed verliest. Zonder mirena was het bij mij ook echt heftig en at ik af en toe wel wat extra vlees oid. Maar sinds mirena is dat extreme er wel vanaf. Wel vaak, maar niet veel.

Paasei

Paasei

06-01-2017 om 22:05

hier goede ervaring

Na jaren een koperspiraal te hebben gehad, ben ik op mijn 45ste op advies van mijn huisarts overgestapt op een Mirena. Dat was toen ik bij haar (vrouwelijke arts, misschien scheelt dat) klaagde over mijn toen al zo'n 2 jaar rommelende menstruatie. Steeds sneller op elkaar ongesteld, plots hevige bloedingen.

Heb de Mirena laten zetten door een gyneacoloog. Volgens hem (dat dan wel weer..) werd de Mirena veel toegepast bij mijn type (overgangs)klachten. Het was duidelijk dat ik al aardig in het proces zat, maar hoe ver precies is nooit te zeggen. Hij stelde voor de Mirena 7 ipv 5 jaar te laten zitten; tot mijn 52e. Dan zou ik wel overal vanaf zijn.

Dit jaar word ik 50. Het eerste jaar met de Mirena was elke dag spotten/beetje bloedverlies. Heel vervelend, maar dat heb ik voor lief genomen omdat het alternatief 'terug naar het bloedbad' was. Na dat jaar af en toe nog wat druppels, om de paar weken, en er zit steeds meer tijd tussen. Geen idee of dat natuurlijk proces is of de Mirena. Geestelijk ben ik redelijk stabiel. Ik heb mijn momenten of mindere dagen, maar lang niet zo extreem als hier wordt beschreven. Lichamelijk valt het ook mee.. ik heb af en toe last van nachtzweten. Opvliegers ken ik (nog?) niet. Wel hartklopping-aanvallen. Ook niet fijn trouwens..

Ik vraag me af of de psychische klachten die TS omschrijft van de Mirena of gewoon door de overgang zelf komen.. maar dat zal een kwestie zijn van uitproberen. Ik laat de mijne althans nog lekker 2 jaar zitten.

Babette1968

Babette1968

10-01-2017 om 16:22

Mirena

was bij mij ook ivm overgang te overbruggen.
Ipv heftige menstruatie nu dus zowat een hele maand ongesteld plus stemmingswisselingen.

Uitslag bloed wijst geen bloedarmoede aan.

Nu dus vrijdag een afspraak bij de gynaecoloog. Het kan zijn dat er meteen een behandeling plaats zal vinden. Wat dat wordt...? Geen idee.

Niki73

Niki73

10-01-2017 om 17:27

Meteen behandeling?

Als je het verwijderen van de Mirena bedoelt, ja dat kan meteen. Maar het wegbranden van baarmoederslijmvlies is een echte ingreep, daar moet je een afspraak voor maken.

Maar even terug naar je bloedonderzoek, zijn de vitamines B-12, D en schildklierwaarden ook getest? Anders heeft het allemaal niet zoveel zin...

Babette1968

Babette1968

10-01-2017 om 20:00

Voor zover

ik in de gekregen papieren lees, is dat er wrs direct een behandeling volgt als dat nodig is.
Dit is een nieuwe efficiëntere manier van werken in het ziekenhuis.

Een poosje geleden heb ik hetzelfde bloedonderzoek gehad, daar was ook getest op schildklier en vitamines. Toen had ik alleen bloedarmoede en kreeg ik daar tabletjes voor.
Nu is alleen op bloedarmoede getest.

Babette1968

Babette1968

23-01-2017 om 15:52

Je hebt gelijk Niki73

De behandeling die ik kreeg was een algeheel onderzoek. Nu krijg ik over 2 weken een telefonisch consult met alle uitslagen. Zoals het er op de echo uitzag leek het allemaal wel in orde. De Mirena is verwijderd. Een paar dagen na verwijdering had ik bloedverlies, maar dat is nu helemaal over. Ik weet niet waar ik ben! Maar ik juich niet te hard, want tenslotte kreeg ik de Mirena ivm veranderde en heftige menstruatie. Dus wanneer mijn menstruatie weer aan de beurt is, kan het goed zijn dat de klachten weer erg zijn.

Drie opties zijn nu mogelijk:
-pilgebruik
-NovaSure of
-verwijderen baarmoeder.

De laatste optie zal het niet worden. Maar wrs zal de Novasure na alle uitslagen aangeraden worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.