Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Racha

Racha

28-04-2019 om 17:26

Iemand ervaring met overstap van varifocaal naar unifocaal?

Man (60) heeft een nieuwe bril nodig. Heeft al jaren een multifocale bril, twijfelt nu over overstap naar een unifocale (en dan een leesbril er los bij). Vooral vanwege het grotere blikveld geloof ik, en het is stukken goedkoper.
Heeft iemand hier ervaring met de overstap? Kun je daar nog goed aan wennen?

Flavia

Flavia

28-04-2019 om 17:32

Zeker

Ik heb ze beiden en hussel ze naar gelang mijn kleding of activiteit dagelijks meerdere keren.
Geen idee waar jullie de bril kopen maar mijn multivocals was maar iets meer dan €100 bij Eyelove en zo zijn er tegenwoordig veel meer goede maar goedkope aanbieders.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2019 om 17:44

Flavia

"multivocals"

Nee, Flavia, het gaat hier over brillen. Dus je indrukwekkend versatiel stembereik is niet relevant.

(jullie dachten, AH is op vakantie, dus nu kunnen we er wel even met de pet naar gooien!)

Flavia

Flavia

28-04-2019 om 17:55

Dit was een oprechte autocorrect die is blijven staan.

Mijntje

Mijntje

28-04-2019 om 18:00

Andersom

Het lijkt mij dat je meer aan varicofale bril moet wennen, dan aan unifocale.
Ik heb zelf ook gewoon twee brillen, een lees/computerbril en een gewone. Dat vind ik gewoon veel prettiger.

Triva

Triva

28-04-2019 om 18:16

Idd

Hij kan toch testen door een goedkope leesbril te kopen? Ik heb varifocus en lees in bed met leesbril omdat het dan toch donker is en ik al liggend op mijn zij dat prettig vind maar ik word al duizelig als ik met leesbril naar de badkamer ga.

Racha

Racha

28-04-2019 om 19:52

test

Het probleem is vooral dat hij dan bij elke scheet (op horloge kijken bijv) die leesbril op zou moeten. Voor dichtbij heeft hij dan niks meer aan zijn unifocale hoofdbril. Uittesten kan pas als hij die unibril heeft. En daar twijfelt hij erg over.

Triva

Triva

28-04-2019 om 20:42

Nou

Ik zie weinig voordeel. Zorg dat je goedkoper uit bent en je voorkomt veel ergernis zou ik zeggen

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2019 om 21:27

Ja ook gedaan en spijt

In 2017 merkte ik dat ik "blinde hoeken" in mijn zicht had en daarom leek het mij een goed idee om over te stappen naar enkelvoudige glazen. Ik hoopte dat ik met één sterkte in het hele glas minder last te hebben. Dat bleek helaas niet het geval te zijn. Ik mis in deze bril heel erg het varifocus-kijken. Ik kan niet lezen net varifocus-kijken, maar kijken naar voorwerpen die dichterbij en verder weg zijn is prettiger. Denk aan winkelen, groente en vlees bekijken, of eten. Bord dichtbij, gezelschap iets verder. De bril is geen totale miskoop, ik gebruik hem wel als ik de straat op ga omdat ik er het beste mee in de verte zie, maar bij fitness gebruik ik liever de oudere varifocusbril, bij de computer een aparte computerbril (gewoon minder sterk). De volgende bril wordt weer varifocus.

Inmiddels is mijn gevoel dat ik "blinde hoeken" heb, geen vermoeden meer. Ik ben getest en op dit gebied slechtziend. Geen wonder dus dat "normale" glazen geen verbetering gaven.

Ik zie ook geen voordeel.

Moet er niet aan denken om de hele dag van bril te moeten wisselen. Ik zet een bril op mijn neus en ben klaar voor de hele dag. Een leesbrilletje uit de grabbelbak is leuk misschien voor mensen die verder een prima zicht hebben.
Ik kan niet lezen met zo'n brilletje.

Van één naar twee brillen zou voor mij zeker geen vooruitgang zijn. Stukken goedkoper, is dat zo?

Angela67

Angela67

28-04-2019 om 22:09

twee soorten multifocaal

ik had altijd correctie voor veraf nodig, maar toen ik ook een lees-correctie nodig had, kocht ik een multifocale bril. Toen leeftijd nog harder toesloeg, kocht ik een computer-multifocale bril erbij: óók veraf + dichtbij, maar veraf is 'computerafstand' (max 2 meter).
Dus ja ik heb twee brillen, maar de 'gewone' multifocale bril is voor 'alledag' en die andere alleen voor computer/laptop.
Wellicht een oplossing?
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2019 om 22:43

Monocle

Ik mis mijn contactlenzen. Multifocale contactlenzen werken niet (bij mij) en een losse leesbril ernaast is ook niet echt fijn.

Misschien moeten we terug naar de monocle, zo'n los eenlenzig brilletje aan een kettinkje om je nek. Ooit een statussymbool voor de betere standen. Even iets lezen, monocle in. Klaar? Ontspan je oog en de monocle valt weer uit.

Zou een smartphone met ingebouwde lenscorrectie wat zijn?

Paasei

Paasei

28-04-2019 om 22:49

Ik zet mijn multifocale bril vaak af

Ik had, net als Angela, al jong correctie voor veraf nodig. Dat resulteerde in een enkelvoudige bril, die ik alleen droeg met auto rijden. Voor rest kon ik prima zonder bril, al zag ik dan in de verte wat minder scherp. Een goed jaar geleden merkte ik dat ik met mijn bril op weliswaar goed de weg zag, maar het dashboard minder scherp zag. De correctie die je ogen moeten maken van ver weg door een bril naar dichtbij is nl veel groter dan zonder bril. En mijn ogen konden dat niet meer aan. Toen heb ik ook moeten kiezen voor een multifocale bril, zodat ik en kon autorijden en dan ook nog fatsoenlijk dichtbij kon zien. Kortom, een bril om constant te dragen. Al gooi ik m binnenshuis nog steeds vaak af. Ik hou gewoon niet van bril dragen en ik zie dichtbij nog prima zonder.

Ik denk dat jouw man last krijgt van hetzelfde; met bril voor veraf kan hij niet dichtbij kijken. Dat is erg vervelend; zodra je bv je telefoon een keer pakt heb je al een probleem. De hele dag bril op/bril af lijkt me erg vervelend. Een waarmee alles kan is veel handiger. En die kun je altijd af zetten als je wilt..

Kaaskopje

Kaaskopje

28-04-2019 om 23:35

Ad Hombre

Waarom is een leesbril over lenzen niet prettig? Ik vond dat best goed werken.

Lente

Lente

28-04-2019 om 23:51

Mijn ervaring

Ik draag lenzen omdat ik niet de hele dag een bril op wil. Bril gaat te veel irriteren, qua zicht en qua comfort.
Voor in de ochtend heb ik een multifocale bril met -7 sterkte, kleine cilinder en +1,75 voor het lezen. De rest van de dag draag ik lenzen.

Ik herken de problemen die op een gegeven moment ontstaan met kijken op zeer korte afstand (lezen), op korte afstand (het computerscherm) en veraf.
Ik heb eerst een computerbril geprobeerd. Die werd vergoed door het werk. Qua zicht werkte dat perfect om te lezen en te computeren. Breed zicht, juist omdat het geen leesbril is. Maar het betekende voortdurend wisselen, bril op en bril af. Ondertussen had ik lenzen in voor veraf.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een linkerlens voor veraf, multifocaal, zonder cilinder. (Met cilinder gaf te veel problemen voor dichtbij). Daarmee kan ik veraf goed zien.
De rechterlens is een unifocale lens (oftewel gewoon) maar dan 1 punt minder sterk dan gewenst voor veraf. Daarmee kan ik op een beeldscherm goed zien. En ik kan lezen.
Met deze combinatie kan ik ook bijna alles lezen. En ik kan met autorijden veraf goed zien maar ook de navigatie volgen op het scherm.
Ik heb nu wel een bril besteld voor in de auto, om toch de cilinder erbij te hebben. Daar heb ik vooral in het donker veel profijt van.

Ik weet niet of je met een bril ook op die manier e.e.a. kunt uitproberen. Bij een opticien kun je wel allerlei glazen met verschillende kenmerken combineren. En dan kijken of het werkt. Dat is dan wel een korte test ter plekke maar misschien voldoende.

Qua kosten zou ik een multifocale bril niet laten. Inderdaad bij Eyelove 100 euro. Maar ook op meerdere plekken online goedkoop, 50 euro is ook haalbaar.

.

Racha

Racha

29-04-2019 om 07:32

Duur

Man heeft helaas een dure smaak wat brillen betreft. Is ook bij Eyelove geweest maar hij kon niks vinden tussen die modellen. Maar groter probleem is het kleine gezichtsveld. Het leek hem zo fijn weer eens het hele kijkglas te kunnen gebruiken. Maar als ik het zo lees, denk ik dat hij beter bij deze opzet kan blijven: multifocaal + pc-bril.

Biebel

Biebel

29-04-2019 om 08:45

hier in huis 2 verschillende oplossingen

Man heeft 2 brillen: 1 multifocale die voor zowel ver weg als dichtbij is. Omwille van het gezichtsveld (letterlijke tekst opticien: u bent nogal lang, dus bijvoorbeeld de trap aflopen is eigenlijk al ver weg kijken) met glazen die geleidelijk van sterkte veranderen. Daarnaast heeft hij een zgn. beeldschermbril: eentje die precies de juiste sterkte heeft voor de afstand die bij een beeldscherm hoort. En omdat ik hem de mf bril steeds vaker zie opzetten, en de beeldschermbril ook altijd meemoet, denk ik dat hem dat prima bevalt

Zelf heb ik dezelfde oplossing als Lente. Ik heb -5 en cilinder, en loste dat altijd op met nachtlenzen (lenzen die je 's-nachts draagt, waardoor je overdag alles gewoon ziet. Werkt alleen bij min sterktes, omdat ze gedurende de nacht eigenlijk je oog terug 'in model duwen' waardoor je ogen weer op sterkte zijn). Maar mijn armen waren steeds meer te kort, dus heb ik een periode lopen moeilijk doen met goedkope brilletjes van de Act.ion. Dat werd steeds vervelender, waardoor de optometrist mijn lenzen nu heeft aangepast: de lens in mijn dominante oog is net iets sterker, zodat ik ver weg goed zie, en in mijn niet-dominante oog is de lens minder sterk. En dat werkt perfect voor mij.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2019 om 12:16

Kaaskopje

Dan moet ik weer steeds wisselen tussen bril op en bril af en de hele tijd een losse koker meezeulen. (deze man heeft geen tasje)

Ik heb eigenlijk niet veel te klagen. Mijn multi-F bril bevalt eigenlijk in bijna alle omstandigheden prima. Als ik echt priegelwerk heb (0603 SMD o.i.d.) zet ik mijn bril af an dan werkt het op ca 30cm afstand perfect.

http://www.forcestrades.co.uk/images/cate_6/640/T0603-20pcs-0603-SMD-LEDS-Presoldered-micro-litz-wired-leads-BLUE-GREEN-ORANGE-RED-YELLOW-SMD-Led-NEW-Figurines-Miniatures-F74136472-hps0.jpg

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2019 om 12:28

Als het echt moet doet deze vrouw de bril gewoon in een doekje in de jaszak . Of in een veel te grote tas, dat komt ook voor, haha. Laatst had ik een overleg en toen had ik niet veel meer mee dat een pen, kladblok en extra bril. Dat alles in een hutkoffer model cowboybag. Mijn rugtasje is dan weer net te klein.

Priegelwerk bekijk ik ook met het blote oog. Ik lees ook zonder bril.

Mijntje

Mijntje

29-04-2019 om 14:01

vrouw met tas

Bij echt priegelwerk of in geval van nood (lees: te lui om mijn bril te pakken) kijk ik als een schooljuf over mijn (gewone) bril heen.
Ik ben een vrouw en ik heb een tas. Daarin zit in een koker altijd de andere bril dan die ik op mijn neus heb. Soms vergeet ik om te wisselen en vind ik het buiten ineens wat onscherp. Dan heb ik mijn tas bij me en wissel ik de brillen om.
Voor mij zijn twee brillen fijner. Mijn gewone bril is een hele leuke kleine bril en ik wil geen jaren 80 bril met grote glazen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2019 om 21:54

Mijntje

Haha, het gebeurt mij te vaak dat ik met de verkeerde bril de deur uit ga 😃. Als ik weet dat ik in de zon ga zitten, neem ik nóg een bril mee, de zonnebril op sterkte.

Tihama

Tihama

30-04-2019 om 12:33

Grotere blikveld

Ik sla even aan op het ' grotere blikveld'. Toen ik mijn (multifocale) lenzen niet meer kon verdragen, heb ik gekozen voor een multifocale bril. Nu moet ik er wel bij zeggen: ik heb een kleine + voor in de verte. Dus geen - zoals blijkbaar de meesten.

Ik kon bij de optometrist kiezen uit 4 kwaliteiten geslepen glas. De duurste had ook het kleinste blurry deel. Dus het grootste zuivere blikveld. Als ik er niet aan kon wennen, dan mocht ik de bril na een half jaar ook omwisselen voor 2 brillen, 1 uni en 1 lees. Die garantie hoorde ( uit mijn hoofd) bij de 2 duurste opties.

Ik heb gekozen voor de duurste optie. Na aandringen van mijn man, die vond dat ik niet moest bezuinigen op mezelf.
http://www.egma.ae/lenses/rodenstock-lenses/rodenstock-progressive-lenses/

In bovenstaande link staat ongeveer het verschil uitgelegd.

Bovenin heb ik +0,5. Onderin iets van +1,5 . Dit verloopt dus tussen die 2.

Ik heb inderdaad nooit last van het blurry deel. Die belofte is nagekomen. Ik heb ook geen last van een te klein blikveld. Op mijn werk is hij ideaal: of ik nu vergader en mensen aankijk, of ik achter de PC zit of dat ik lees. Hij schakelt met me mee.
Ook met het autorijden: ik kan zowel de weg goed zien ( bovenin) als de instrumenten en navigatoraanwijzingen lezen.

Het enige nadeel van een bril vind ik dat je wereld ingekaderd is. Je ziet altijd de rand van de bril. Daarom gooi ik hem bij het fietsen of wandelen altijd af. Maar dat kan omdat ik met +0,5 ook prima kan zien. Ik krijg er alleen hoofdpijn van als ik dat de hele dag moet doen omdat mijn ogen inspannen om te accommoderen.

Racha

Racha

30-04-2019 om 21:22

Oké dank allen!

Veel dank voor de tips, zeker ook Tihama. Ik stuur het draadje ff door naar man, dan kan hij er eens op broeden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.