Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iemand ervaring met operatie neusbijholtes en neustussenschot

Hallo allemaal,

Ik heb jaren lang laast van een verstope neus... jaren lang desloratadine gebruik en de symptomen waren onder controle. Maar toch regelmatig last van een verstope neus, pipende adem, kortademig, jeuk in neus/keel, soms rode ogen. Regelmatig last van bijholtenonsteking.

Bezoeken naar de longarts en KNO arts, verschillende pufjes dat mijn allergishe astma ondercontrole houden en verschillende neusprays geprobeerd. Volgends de KNO arts heb ik 1 poliep in mijn neus en een scheef tussenschoot, maar niet zo erg dat een operatie noodzakelijk is, wel een optie. Er is ook een allergietest (huid) gedaan maar er kwam niets uit.

Uiteindelijk gebruik ik foster for mijn astma en flixonase voor mijn vertope neus. Dit combinatie werk redelijk goed maar er zijn somige dagen/weken waar er geen einde is aan alle symptomen. Zoals deze dagen.

Ik weet niet wat ik allergish voor ben en overweeg wel de operatie van de KNO arts te nemen, maar ik ben doodbang van de tampons/plaatjes dat ze plaatsen in de neus en kan paar dagen niet ademen door mijn neus. Ik heb al paniekanvallen door mijn "gewone"verstope neus en benauwdheid... alleen om te denken hoe ik me ga voelen na de operatie word ik al heel erg paniekerig :S.

Graag jullie reactie of ervaringen...

Mok

Mok

05-09-2017 om 17:37

geen garantie

Mijn KNO wilde ook mijn tussenschot rechtplaatsen (zonder te kijken of deze scheef stond trouwens), waarop ik zei: staat 'ie scheef dan?
Geen idee zei hij, het is trouwens ook geen garantie.

De poliep zou ik in geval van nood laten verwijderen, het neustussenschot dat niet scheef genoeg staat en dus hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak van je klachten is, daar zou ik vanaf blijven. Het is best een pittige operatie en valt, naar wat ik hoor van patienten/bekenden, best tegen.

Ik heb zelf een heel scala aan antihistaminica geprobeerd, niets helpt afdoende. De neusspray, puffers, tablet, oogdruppels, heb ik allemaal geprobeerd en ben nog nooit zo goed als klachtenvrij geweest.
Mijn dochter heeft een desensibilisatiekuur gehad voor ik meen 3 of 5 jaar (ben het even kwijt). Het leek te helpen in de zin van vermindering klachten, maar alle klachten kwamen een paar jaar erna in volle hevigheid weer terug.

Aira

Aira

06-09-2017 om 09:54 Topicstarter

desensibilisatiekuur ?

Heb nog nooit van gehoord... in welke ziekenhuis of allergoloog zijn je dochter en/of jij behandeld?.

Het is gewoon heel vervelend. Gisteren ben ik bij de HA geweest en ie weet gewoon niet waarop ik allergish voor ben, zij had ook niet echt veel interese om het uitzoeken blijkbaar.

Na veel zeuren kreeg ik een brief om naar de dermatoloog te gaan omdat hier in de beurt geen allergoloog er is :S. Ik ben in de genade om naar het ziekenhuis in Gent te gaan ipv hier in Nederland. Het lijkt zoals mijn klachten niet serious worden genomen.

Mok

Mok

06-09-2017 om 15:41

achter

Vergeet ze, laat dat achter je, je gaat nu naar een dermatoloog, deze kan je zelf weer naar een allergoloog verwijzen.
Ook zij kunnen testen doen. Het is wel altijd lastig uitzoeken, dat is nu eenmaal zo.

Desensibilisatiekuur is nu nog makkelijker nu er geen injecties meer hoeven te worden gebruikt. Mijn dochter kreeg deze bij de KNO-arts hier in het streekziekenhuis in het westen. Je krijgt wat allergeen ingespoten, eerst elke week, daarna elke maand en dat 3 jaar lang. Zo bouw je weerstand op. Google er maar eens op, dan krijg je veel informatie. Mijn dochter heeft nu 7 jaar later wel weer uitbraken van allergie, uitslag, verstopte neus, kriebelhoest.
Ik heb het lichtelijk opgegeven. Maar er is denk ik nog genoeg wat je nog niet hebt geprobeerd. Dat neustussenschot zou ik als laatste redmiddel zien en nog even op de lange baan schuiven als ik jou was. Maar dat is uiteraard jouw beslissing.

Maria

Maria

07-09-2017 om 13:13

Wat ik niet begrijp

Dat neusschot heeft toch geen enkele invloed op je allergie? Als je de poliep laat weghalen, dan heb je een direct blokkerende factor weggehaald. Dat kan wat verlichting geven. Maar de allergie en de gezwollen slijmvliezen zullen zonder de juiste medicatie blijven.

Misschien is het ook een idee om wat te doen aan je paniek. Het is niet zo erg om een paar dagen door je mond te ademen, dat doet iedereen bij een fikse verkoudheid. Als je er paniekerig van wordt, dan maak je het jezelf wel erg moeilijk, en nog onnodig ook... Rondje therapie misschien?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-09-2017 om 13:17

tussenschotoperatie gehad

Ik heb zelf een tussenschotoperatie gehad en ja, ik liep een aantal dagen vol watten. Dat klinkt heel eng, net als de operatie zelf, maar ik had amper pijn en het was niet meer dan irrtant, al die watten waardoor ik door mijn mond moest ademen en mijn eten niet smaakte. Een bezoek aan de tandarts vind ik erger.

Los van het feit dat ik niet voor je kan bepalen dat dit het best voor je is, lijkt het me een goed idee professionele hulp te zoeken voor je fobie, want als zelfs een gewone verstopte neus al paniek geeft, lijkt me dat een meer dan vervelend probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.