Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

notje

notje

23-12-2013 om 11:56

iemand ervaring met hoortoestel kind?

Onze zoon van 7 blijkt aan één oor slechthorend te zijn.Nu vallen er wel wat puzzelstukjes op zijn plaats.
Nu moet hij aan een hoortoestel,ik heb net het recept binnen,het is een categorie 5.
Heeft iemand ervaring?
Onze zoon is nogal een onderzoekend en onstuimig ventje en ik ben nu al bang dat het toestel niet lang zal leven.Zijn ze wel bestand tegen een stootje?Ik schrik ook wel van de eigen bijdrage van €215 en dan komen de batterijen er nog bij waarvan ik begrepen heb dat ze nogal snel leeg zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2013 om 17:28

Slechthorend

Ik ben zelf zeer slechthorend en draag als sinds mijn vierde twee hoortoestellen. Slechthorendheid is een onzichtbare handicap die helaas voor veel onbegrip zorgt. Een hoortoestel maakt van een slechthorende geen goedhorende; het is slechts een hulpmiddel om iets beter te kunnen horen. Voor op school zijn er allerlei voorzieningen, net zoals voor thuis. Zorg ervoor dat je zelf duidelijk articuleert, vraag op school of je kind een goede plek krijgt (dichtbij de leraar; niet tegen het licht inkijken) en geef school informatie over slechthorendheid.
Hoortoestellen kunnen best tegen een stootje. Het hangt er een beetje vanaf of iemand een achter-het-oor of in-het-oor toestel heeft maar je kan er gewoon mee sporten en stoeien. In ieder geval mogen ze niet nat worden, dus als het regent, altijd een capuchon op en niet vergeten de toestellen uit te doen met douchen, badderen en zwemmen. Verder moet je kind het hoortoestel meteen zo vaak mogelijk dragen zodat hij er snel aan went. Laat hem zelf de batterijen vervangen en zorg dat hij altijd een reservebatterij bij zich heeft en het doosje.
Ja, de batterijen zijn duur maar je zou (als je audicien dit heeft) een all-in-pakket kunnen nemen waar de kosten voor reparaties en de batterijen bij inzitten. De eigen bijdrage is helaas sinds dit jaar zo hoog dus in aanschaf is een hoortoestel een stuk duurder geworden. Hou er alvast rekening mee dat er over vijf jaar weer een nieuw hoortoestel gekocht moet worden.
Verdiep je in slechthorendheid, vraag informatie aan en help je kind zoveel mogelijk. Je kan het beste lid worden van de NVVS. Hier wat informatieve links:
http://www.nvvs.nl/
http://www.doof.nl/nieuws/slechthorende-kinderen-tussen-wal-en-schip/25744
http://www.foss-info.nl/Slechthorend-201.html

verschillende kinderen die ik ken

hebben er 1,dragen m altijd behalve met zwemmen.Ik heb pas 1 x gehoord dat ie kapot was..in t zwembadje gesprongen Er is ook een waterproof hoortoestel hoorde ik van mijn vriendin die audicien is.De toestellen die ze hebben zitten in het oor dat scheelt denk ik wel.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-12-2013 om 21:33

Bij mijn zoon in de klas

zat een meisje dat in groep 3 een hoortoestel gekregen heeft. De juf had daarbij ook een microfoontje waarmee de uitleg direct op het hoortoestel binnenkwam, dus zonder verstoring van klasse-geluiden. Uiteindelijk is ze halverwege groep 4 toch naar een speciale school voor slechthorenden (en slechtzienden, dat was ze ook) gegaan, maar in groep 8 is ze weer teruggekomen. Ze doet nu gewoon VMBO-basis.
Marjoleine

Noor

Noor

24-12-2013 om 00:00

eenorige slechthorendheid

Mijn zoon is sinds zijn geboorte doof aan één oor. Hij is nu zes jaar en heeft pas onlangs een hulpmiddel mee gekregen om te proberen. Ruim zes jaar lang heeft hij dus alles met één (redelijk goed horend) oor gedaan. Zijn goede oor is in principe goed maar heeft wel vaak tijdelijk last van gehoorvermindering door vocht in het middenoor (ook als vaak buisjes gehad). Aan het slechte oor is niets te doen. Een normaal gehoorapparaat voor zijn slechte oor heeft geen enkele zin want als een oor niets hoort, hoort het ook geen versterkt geluid – vandaar dat hij sinds kort een Baha probeert.

Tot 1 januari 2013 was de wetgeving in NL zodanig dat er geen vergoeding voor hulpmiddelen verstrekt werd bij eenorige slechthorendheid of eenorige doofheid. Het criterium was nl. dat het beste oor een gehoorverlies van minstens 35 dB moest hebben. Ik wil het hier nu niet hebben over of dit een zinvolle of belachelijke maatregel was; daar heb jij nu niets aan. Sinds 1 januari jl. is het dus makkelijker om hulpmiddelen bij eenorige slechthorendheid vergoed te krijgen. Het audiologisch centrum heeft ons overigens verzekerd dat het feit dat ze nu een Baha aanboden hier niets mee te maken heeft, maar met de leeftijd van het kind – echter, ik vind het wel eeeeeerg toevallig....

Omdat we al vroeg wisten dat onze zoon eenorig doof was, hebben we dus van jongs af aan de "gewone" maatregelen getroffen: duidelijk articuleren, aankijken bij het praten, eerst aandacht vragen en pas als je de aandacht hebt zeggen wat je wil zeggen, creche/school inlichten, vooraan in de klas laten zitten, bedacht zijn op slechte akoestiek en omgevingslawaai, er rekening mee houden dat hij totaal geen richting hoort, altijd rustig en aardig reageren op de vragen "wat zeg je?' en "wat?" en dan gewoon rustig herhalen wat je net zei, etc. We hebben dit niet ervaren als heel speciale of zware maatregelen, integendeel. Deze maatregelen zijn eigenlijk voor iedereen zinvol en horen voor een deel gewoon bij goede omgangsvormen. Gelukkig heeft ons kind erg weinig last van de eenorige doofheid. Met zijn taalontwikkeling is het altijd heel erg goed gegaan, hij loopt flink voor. Hij zit nu in groep 3 en het gaat erg goed. Hij doet gewoon met alles mee. Hij heeft vrienden en doet ook sociaal goed mee op school. (Hij legt het gewoon uit aan andere kinderen, als hij iets niet goed verstaat/begrijpt.) Crecheleidsters, juffen, bso-leid(st)ers en zwemmeesters/-juffen zeggen steeds dat ze eigenlijk niet merken dat hij aan één oor doof is. Wij en hijzelf merken dit wel, maar hij vraagt het gewoon als hij iets niet verstaat, let extra goed op, kijkt de spreker goed aan, en gaat vooraan staan.

Ik besef dat we hiermee enorm geluk hebben. Maar hopelijk kan het bij jullie ook wel de bezorgheid over eenorige slechthorendheid wat verminderen. Er zijn veel mensen die goed kunnen functioneren met maar één horend oor (al is het natuurlijk veel fijner om twee goede oren te hebben).

We zijn nu al een paar maanden de Baha aan het proberen, die geluid van de "slechte kant" naar het schedelbot overbrengt, waardoor het naar het goede oor geleid wordt zonder dat er een gehoorapparaat in het goede oor zit. Het is een fantastisch systeem, en zoon zegt ook dat hij er beter door hoort (maar nog steeds niet met twee oren natuurlijk), maar hij gebruikt hem weinig. Hij heeft hem op school op, zet het hem op een gegeven moment af, en vergeet het dan weer op te zetten. Bij buitenspelen en gym hoeft hij hem sowieso niet op. Inderdaad, het apparaat mag niet nat worden, en we hebben het te leen, dus we zijn er voorzichtig mee. Het apparaat zorgt dus wel voor een lichte verbetering, maar is niet noodzakelijk om goed te functioneren, en kan ook hinderlijk zijn (knellen, mag niet zoek raken of nat worden). Het is dus een afweging van voor- en nadelen.

Wat voor jullie een belangrijk argument kan zijn om wel een gehoorapparaat te gebruiken, is dat een oor dat slechter hoort dan het andere oor, "lui" kan worden en daardoor nog slechter kan functioneren. Dat wil je natuurlijk niet, en daarom kan het goed zijn om met een gehoorapparaat het slechte oor wel functioneel te houden. (Bij ons was hier geen sprake van, omdat het slechte oor totaal doof is.)

Er is een speciale folder over eenorige doofheid/slechthorendheid. Deze was laatst "in herdruk", maar met googelen konden we deze wel als pdf vinden. Nuttig om deze te lezen. Wel vond ik dat het in deze folder erger wordt voorgespiegeld dan wij het ervaren. Maar het is bekend dat de last van eenorige doofheid/ slechthorendheid per persoon heel erg kan verschillen.

Wat belangrijk is om te weten, ook voor anderen, is dat eenorigen het ene moment goed lijken te horen, en het andere moment niet. Dat kan voor de buitenwereld verwarrend zijn, men denkt bijv. "net hoorde hij het wel dus als hij het nu niet hoort dan let hij gewoon niet op / negeert me / etc." en dat kan dan tot onterechte beschuldigingen en onbegrip leiden.

Ook goed om te weten is dat eenorigen meer moeite moeten doen om te horen en te luisteren, en daardoor erg moe kunnen worden van drukte. (Overigens merken wij dit niet bij ons kind, behalve natuurlijk dat alle kinderen moe kunnen worden van drukte...)

Grote gezelschappen, drukte en galmende ruimtes zijn voor eenorigen extra moeilijk en extra vermoeiend.

Nogmaals, onze situatie is anders dan die van jullie, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat me gerust weten als je nog vragen hebt.

Hier

Onze dochter van 7 bleek begin dit jaar slechthorend te zijn, waarschijnlijk al vanaf d'r geboorte. Het ene oor heeft een verlies van ongeveer 70 db en het andere ongeveer 30. In het slechtste oor heeft ze een hoortoestel. Ze is er zelf enorm blij mee, er ging een wereld voor haar open. Omdat het een slimme dame is heeft ze door enorm te compenseren wel goed leren praten en op school doet ze het ook erg goed. Maar wel vaak moe, dat wel.
Wij zijn na testen in het audiologisch centrum naar een kleine hoorwinkel gegaan. Wel aangesloten bij een keurmerk maar echt superbegeleiding en goed advies. Ze heeft ook geen kinder-hoortoestel maar een heel fijn klein Siemens toestel met een sportdraad zodat ie goed blijft zitten. We hebben er voor de zekerheid wel een verzekering voor afgesloten maar het lijkt niet nodig te zijn. Zelfs een keer onder de douche gestapt ermee, beetje nat geworden, volgende dag direct laten drogen bij hoorwinkel en toestel mankeert niks. Er zit sowieso een coating op zodat ie best tegen een klein beetje vocht kan.
Wat wel een issue voor ons blijft is school. Omdat ze het erg goed doet zien ze geen reden voor aanpassingen. Maar ze is nog steeds vaak moe en klaagt thuis over de 'herrie' in de klas als de juf even het lokaal verlaat. We moeten binnenkort dus wel weer in gesprek daarover. Want vanwege alle geluiden in de klas die haar storen is ze snel afgeleid en krijgt vaak d'r werk niet op tijd af. En helaas lukt het me niet om het de juf duidelijk te maken hoe dat werkt voor mijn dochter. Weet het zelf natuurlijk ook niet goed. Dus dat blijft nog even zoeken......
Ook twijfelen we nog over een tweede hoortoestel. Ze geeft zelf aan dat nog niet te zien zitten maar ik hou er rekening mee dat we daar wel naar toe gaan in de toekomst.
Nog iets: wij hebben vanwege het hoortoestel een extra aanvullende verzekering afgesloten waardoor we uiteindelijk niks zelf hoefde te betalen.

notje

notje

29-12-2013 om 15:04

fijn

Al jullie reacties!
Zoon praat prima en hoort met het andere oor goed,daardoor is het misschien ook nu pas ontdekt.Hij krijgt ook een apparaatje waardoor hij op school direct de juf kan horen.De juf heeft er al ervaring mee dus dat is al erg prettig.We moeten nog naar een arts in Nijmegen voor een scan omdat niet duidelijk is waar het probleem zit,en om uit te vinden of het misschien progressief is.
Komende dinsdag een afspraak om een afdruk van het oor te maken en het toestel te bestellen.Het afstellen doen ze in het audiologisch centrum.Heel fijn dat dat bij ons om de hoek is en zij zeer ervaren zijn.Het is een doveninstituut,dus zitten we wel op de goede plaats.De kno arts heeft ons daar ook direct naar toe gestuurd vanwege de complexiteit van het gehoorverlies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.