Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Dalarna

Dalarna

23-09-2013 om 18:06

Identificatieplicht voor kinderen in de zorg?

Tot mijn verbazing kwam ik er net achter dat ook kinderen een identificatieplicht hebben in de zorg terwijl ze onder de 14 geen algemene identificatieplicht hebben. Ook in het openbaar vervoer moet een kind boven de 11 een identificatiemiddel hebben.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-identificatieplicht-in-de-zorg-in.html

Hoe is dit mogelijk of wordt de soep weer niet zo heet opgediend?

patrica1966

patrica1966

23-09-2013 om 18:46

inderdaad

In het ziekenhuis in Zwolle moet elk kind inderdaad over een identiteitbewijs beschikken. Hiermee moet je je aanmelden voor elk bezoek aan een arts e.d.
De soep wordt inderdaad heet gegeten.

Marjoleine64

Marjoleine64

23-09-2013 om 20:02

Inderdaad ook OV

In het OV geldt vanaf 12 jaar een identificatieplicht. Daar kwamen wij dus achter na een controle in de bus... waar vrijwel niemand had ingecheckt. Dit was een bus die het jaar daarvoor als speciale scholierenbus gratis was, maar toen er eindelijk wel een chipkaart lezer was moest die dus kennelijk wel gebruikt worden. De chauffeur heeft hier nooit wat van gezegd, dus vrijwel niemand deed dit. Bij een heel drukke (overstap)halte zijn 3 controleurs ingestapt - en niemand mocht eruit. Ze hebben het opgegeven, was geen doen met zoveel. Wel met algemene waarschuwing dus, incl. waarschuwing voor dubbele boete als je geen identiteitsbewijs had. Vanaf toen hebben ze netjes ingecheckt, en we hebben direct jongste (een kopie van) zijn paspoort laten meenemen, en een ID-kaart aangevraagd (oudste was al 14 en had zijn ID netjes bij zich). Eigenlijk vind ik dat men je bij het aanvragen van een persoonlijke OV-chipkaart voor een 12-jarige er best op mag wijzen dat deze ook een ID nodig heeft in het OV.
Marjoleine

Oeh

Dat wist ik niet, mijn 12 jarige zoon reist iedere dag met de trein, met OV-chipkaart. Ik begrijp dat hij dus ook nog een ID nodig heeft. Bah, wat een gezeur.

overigens

Kom ik nogal eens met kinderen in het ziekenhuis, maar daar volstaat altijd de patiëntenpas. Alleen als je een nieuwe patiëntenpas aan wilt laten maken moet je kind zich kunnen identificeren (is tot nog toe mijn ervaring).

Dalarna

Dalarna

23-09-2013 om 21:40

Hier

Hier is in het ziekenhuis een paar jaar geleden de patiëntenkaart afgeschaft en gaat alles op ID bewijs maar de laatste keer mochten we gewoon op pas van één van de ouders maar we hadden wel de id pas van jongste bij ons.

Ik vind het weer te gek voor woorden dat mensen met een kleine beurs alleen hier om verplicht zijn om een id bewijs voor hun kinderen te kopen (en dan vooraf ook nog).

Jippox

Van de website van de rijksoverheid:

Controle door conducteurs
Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties zijn buitengewoon opsporingsambtenaar en hebben de bevoegdheid om aan zwartrijders een identiteitsbewijs te vragen. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) draagt een insigne waaraan hij duidelijk te herkennen is. Ook heeft hij een legitimatiebewijs, inclusief pasfoto, waarop te zien is dat hij boa-bevoegd is.

Zolang je zoon niet zwartrijdt heeft hij dus geen ID nodig.

skik

skik

Ah, dank je! Zwartrijden doet hij niet, hij is erg trouw in het in- en uitchecken, een van de weinige dingen die hij eigenlijk nooit vergeet

Puck

Puck

24-09-2013 om 13:00

ach welnee Patricia

Ik ben dit jaar meerdere keren met mijn kind in Zwolle in het ziekenhuis geweest en alleen de eerste keer bij het aanmaken van het pasje moest het ID-bewijs getoond worden, daarna geen enkele keer meer. Dus toch iets minder hetere soep dan jij schetst.

Puck

Puck

24-09-2013 om 13:01

aanvullend

En ik heb het over zowel de oude locaties Sophia en Weezenlanden als de nieuwe locatie.

Annelies B.

Annelies B.

24-09-2013 om 17:50

Regelmatig ...

Mijn man is nu zo'n 3 jaar hartpatiënt. Hij komt om de zoveel maanden op controle bij dezelfde cardioloog. Of het lab om bloed te prikken.En eens in de zoveel tijd willen ze toch weer zijn ID zien. Rijnlandziekenhuis in Leiderdorp.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

24-09-2013 om 20:24

Eigen ID

Kind heeft eigen ID nodig, bijschrijving in paspoort volstaat niet. Beetje zonde als kind onder de 14 is.

amk

amk

24-09-2013 om 23:15

rosa

bijschrijvingen in een paspoort zijn in de zorg nog geldig zolang het paspoort van de ouder nog geldig is. De wet is hier speciaal op aangepast.

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2013 om 07:24

jeetje

Ik moest laatst met mijn zoon naar het ziekenhuis, voor een gebroken hand. Ik verbaasde me eigenlijk dat hij zich helemaal niet hoefde te legitimeren, de brief van de huisarts volstond. Zelfs toen ik zijn gegevens ging wijzigen bij de administratie hoefde ik me niet te legitimeren of een zorgpas te tonen.

Hanne.

Hanne.

25-09-2013 om 09:00

nooit

In 'mijn eigen' ziekenhuis heb ik een patientenpas laten aanmaken waarbij ik me moest legitimeren, en bij het maken van de pas van mijn kinderen voldeed ook mijn legitimatie. Sindsdien hebben we ons daar nooit meer hoeven legitimeren. Noch bij de EHBO nog bij geplande bezoeken.

Puck

Puck

25-09-2013 om 09:00

Fio

Toen wij met kind op de SEH in Zwolle binnen kwamen werd ook van geen van ons de legitimatie gevraagd. En wij hadden zelfs geen brief van de huisarts bij ons, helemaal niets.

Dalarna

Dalarna

25-09-2013 om 19:35

skik

Skik, als je kind gaat tienertoeren MOET het een ID bewijs bij zich hebben, zo'n kaartje print je namelijk uit op naam en geboortedatum en het ID bewijs moet er dan bij.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2013 om 18:40

Puck

Ik kwam wel via de huisarts binnen, dus we moesten eerst naar de rontgen, en toen naar de SEH, toen bleek dat het niet goed was.
Ik verbaasde me wel dat nergens om gevraagd werd.

100%mama

100%mama

01-10-2013 om 12:26

Geen ID

Hoe moeten kinderen zich identificeren als ze zorg nodig hebben?

Ook voor kinderen geldt een identificatieplicht. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. Ouders moeten voor hun minderjarige kinderen een geldig identiteitsbewijs hebben. Een bijschrijving van een (minderjarig) kind in het paspoort van de ouder kan worden gebruikt ter legitimatie van het kind. Deze ouder moet dan mee naar de arts of het ziekenhuis, om het kind te kunnen identificeren.

Bijschrijving in paspoort ook na 26 juni nog geldig

Kinderen kunnen vanaf 26 juni 2012 niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van de ouder. Een bijschrijving in een geldig paspoort kan echter nog wel gebruikt worden als identificatie in de zorg.

Kinderen jonger dan 14 jaar en identificatie in de zorg

Een kind tussen 12 en 14 jaar kan aan de zorgverlener duidelijk maken dat het niet wil dat zijn ouders weten van de behandeling. Ook dat kind moet in beginsel een identiteitsbewijs kunnen tonen. De zorgverlener kan een pragmatische oplossing zoeken als dat echt niet mogelijk is, bijvoorbeeld een schoolpasje accepteren als identiteitsbewijs. Bij een kind jonger dan 12 jaar is altijd toestemming van de ouders nodig voor een medische behandeling.
Bron rijksoverheid.

Toch raar...kom met beide kinderen regelmatig bij diverse artsen en heb nooi, nog nooit ook niet bij inschrijving enig ID hoeven laten zien. Ik heb voor beide (9&2) een ID ivm vakantie maar die liggen veilig opgeborgen!

patrica1966

patrica1966

01-10-2013 om 13:27

naleven van de wet

Met dochter polikliniek in de Isala Zwolle bezocht. zij moest zich aanmelden met ID kaart. (kan nog zonder bij de pantienten registratie, maar daar werd verteld dat het eigenlijk wel verplicht is om een legitimatiebewijs te tonen)
Onlangs me kind HAP bezocht, ook daar werd om ID kaart gevraagd.
Zelfs voor het lenen van krukken was een ID kaart nodig.

De wet is er wel, maar worden dus niet overal nageleefd.

hier wel voor zoon.

In Nijmegen staat het ook steeds in de brieven voor de oproepen die we krijgen. Vergaten we steeds en als we zeiden dat t vergeten was,was t ook goed.De laatste x wel meegenomen en toen hebben ze ze even gekeken iets ingetypt en was t goed.

Man heeft bij de SEH niets hoeven laten zien toen we daar naar toe gestuurd werden, hij mocht zo doorlopen naar de behandelkamer na de vraag of hij meneer ... was.
Ook bij de opname die volgde werd er niks gevraagd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.