Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

alleen

alleen

25-09-2020 om 09:51

Huwelijksfeest tijdens corona

Ik zit er mee.
Wij zijn uitgenodigd voor een huwelijk om de gehele dag mee te gaan.
Ze geven ook een bruiloft
Overdag zon 30 dag mensen en dan savonds nog 20 mensen erbij.

Maar ik heb mijn twijfels om heen te gaan, omdat ik bang ben om corona te krijgen of nog erger om dit uiteindelijk door te geven aan mijn ouders / familie etc etc.

Wat zouden jullie in dit geval doen.


Triva

Triva

25-09-2020 om 10:04

hmm

als je zorgt dat je altijd 1,5 m afstand houdt van anderen en meer als ze gaan zingen etc dan is de kans niet veel groter dan de supermarkt in gaan.

Kennis

Kennis

25-09-2020 om 10:14

Lastig

Zit je zelf in een risicogroep?

Als je als daggast bent uitgenodigd, ben je iemand die ze er erg graag bij hebben. Het is voor hen al heel vervelend om in deze tijd te trouwen. Als er dan ook nog eens mensen afwezig blijven, afgezien van degenen die misschien al om verkoudheidsklachten thuis moeten blijven, is dat echt naar.
Ik zou dus gaan, goed op afstand letten en dat ook kenbaar maken en na de bruiloft een week niet op bezoek bij andere mensen/familie. Mocht het 's avonds allemaal te close worden, kun je de avond wel overslaan of eerder vertrekken.

Wij hebben binnenkort ook een bruiloft, maar ik weet niet precies hoeveel gasten er zijn uitgenodigd. Ze hebben de dagindeling de afgelopen maanden al aangepast. En de regio wordt genoemd als een van de regio's die mogelijk naar 'zorgelijk' gaat.
Mijn man heeft er ook geen zin in, vanwege corona. Het is wel zo dat de accomodatie zelf ook erg streng op de corona-regels staat, dus in principe zal het wel goed georganiseerd zijn wat dat betreft.
Maar ik vind het nu al lastig om te bedenken hoe ik iemand moet feliciteren met zijn huwelijk op 1,5 meter afstand. Dat is gewoon niet leuk .

Triva

Triva

25-09-2020 om 11:24

kennis

Nou precies zoals je iemand condoleert op afstand (maar dan een andere inhoud) of zoals je iemand begroet die je lang niet gezien hebt of als je kennismaakt met iemand voor het eerst.

Serieus na 7 mnd vind ik het al gek als ik in een film of serie zie dat mensen elkaar uitgebreid omhelzen

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2020 om 11:25

Buiten

Als het buiten is zou ik het overwegen. Binnen? No way.

Anderhalve meter is onvoldoende bescherming binnen. Tien minuutjes in een supermarkt is van een ander gehalte dan een paar uur in een ruimte met feestende mensen.

Moet het toch? Beperk dan je tijd.

Triva

Triva

25-09-2020 om 11:30

Als die feestende mensen gewoon op afstand van elkaar zitten en niet gaan dansen en zingen is het gewoon iets als de troonrede of uit eten gaan op afstand.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2020 om 11:42

Triva

De troonrede setting lijkt me vrij veilig, dus als je de Grote Kerk af kunt huren

Maar die mensen blijven echt niet zitten. Vraag maar aan Ferd.

(ik ga alleen buiten uit eten)

Lou

Lou

25-09-2020 om 11:50

Ik ga wel

Hier speelt dezelfde kwestie. Ik moet nog uitzoeken hoeveel gasten er komen maar wij mogen ook de hele dag komen en mee-eten en alles. En het bruidspaar zegt dat ze rekening houden met de maatregelen maar ik weet ook dat ze die maatregelen persoonlijk maar onzin vinden "want corona is gewoon een griepje". Dus ik moet nog zien hoe serieus ze het nemen die dag. Toch ga ik ze absoluut feliciteren op hun bruiloft. Ik zou echt niet weg willen blijven. Maar als het niet veilig is, dan ga ik na de felicitatie gewoon weer naar huis. Dan ben ik maar kort binnen. Het is gelukkig niet ver weg, een half uurtje met de auto.

Zou het niet doen

Als het binnen is, en hoe wil je in deze tijd nog buiten blijven?, dan is het afhankelijk van de ventilatie. En dat kun je moeilijk beoordelen als men daar zelf niet volslagen transparant over is of laat zien dat ramen tegen elkaar open staan of zo.

Er zijn inmiddels genoeg filmpjes op het net hoe 1 besmet iemand diverse anderen besmet in dezelfde ruimte.

En als je weet dat mensen ook zonder verschijnselen besmettelijk kunnen zijn dan heb je dus een risico. Wil je dat nemen? Prima, maar echt veilig is het niet.

Vooral niet omdat mensen niet consequent zijn. Hebben ze ook maar iets klachten dan moeten ze thuisblijven, maar ja, je laat het bruidspaar toch niet zomaar in de steek?

Er is geen consequente testing geweest, dus veel 'hangt in de lucht'.

Ik zou daar volstrekt duidelijk over zijn: niet binnen.

Angela67

Angela67

25-09-2020 om 12:35

Je bent helaas niet de enige daar

Dus je kunt inschatten hoe het bruidspaar is en je kent jezelf. Maar als er 1 superspreader bij is bij de gasten die je niet kent hebben alle 49 mensen pech
Gr Angela

waarom

Waarom gaan mensen uberhaupt trouwen in deze tijd? Ik snap dat handig/nodig kan zijn om voor de wet te trouwen, maar dat kun je in klein gezelschap doen. Maar een feest geef je toch als er weer echt gefeest kan worden.
Het moet tenslotte de mooiste dag van je leven worden.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

25-09-2020 om 12:57

'mooiste dag van je leven'

welnee. Dat zou treurig zijn zeg. Misschien wel de duurste dag van je leven

eind juli/begin augustus was het best te doen, een trouwfeest op enigszins bescheiden schaal en grotendeels buiten, maar nu lijkt het me vragen om ellende. Zeker met een bruidspaar dat het zelf allemaal niet zo zwaar inziet.

Lou

Lou

25-09-2020 om 13:55

Nou inderdaad

Nou inderdaad, waarom in deze tijd toch zo'n groot feest geven? Vraag ik me ook af. Ik zie liever dat ze het hele feest uitstellen.

Het zal inderdaad binnen zijn. Als er afstand wordt gehouden, dan kan het toch? Of zouden jullie überhaupt niet naar een binnenlocatie gaan?

Ik ben dus van plan om wel te gaan, maar als het te druk is (dus: te druk voor voldoende afstand) ga ik direct na het feliciteren weer naar buiten. En dan ook maar naar huis denk ik, hoewel ik ook nog voor een paar andere programma-onderdelen op de gastenlijst sta.

Lou.

Geen idee wat het mee-eten gaat inhouden, maar als er serieus een diner is geregeld zou ik het op tijd aangeven dat je daar niet bij bent.

Nicol

Nicol

25-09-2020 om 19:48

Niet gaan

Als je er geen goed gevoel bij hebt moet je niet gaan. Ik denk dat dit in het algemeen een probleem is nu. Mensen durven een uitnodiging niet te weigeren.

Isella

Isella

26-09-2020 om 09:18

Niet piepen

Gewoon gaan, maar dan niet piepen als daarna de ouders van het bruidspaar alle vier overlijden aan corona of als we door dit soort feestjes binnenkort weer in lockdown gaan en jij je baan kwijtraakt omdat je bedrijf failliet gaat.

Natuurlijk ga je niet. Jammer voor het bruidspaar, maar het kan gewoon even niet dit soort feestjes. Ze gaan maar trouwen met alleen hun ouders en broers en zussen erbij. Een trouwfeest is geen eerste levensbehoefte.

Waarom gelden de afstandsmaatregelen toch altijd voor anderen en denken velen dat zij wel even een uitzondering mogen zijn?

Lou

Lou

26-09-2020 om 11:28

Isella

"Waarom gelden de afstandsmaatregelen toch altijd voor anderen"

Je gaat er dus vanuit dat er geen afstand wordt gehouden. Maar dat weet je niet. Als iedereen netjes afstand houdt, dan kan het wel.

Isella

Isella

26-09-2020 om 13:08

Dat gaat niet gebeuren

Afstand houden op een bruiloft gaat niet gebeuren. Toch altijd iemand die toch een knuffel wil geven ‘want ik ben niet ziek, dus het kan wel’. In het enthousiasme van de dag gaat er misschien worden gedanst.
Zelfs bij een minister met een voorbeeldfunctie ging het mis. Dan heb ik weinig fiducie in gewone mensen die geen paparazzifotograaf in de bosjes hebben liggen.
Maar goed, ik hoef niet te gaan, dus als jij genoeg smoezen voor jezelf kunt bedenken waarom je wel kunt gaan, dan ga je toch?

Lou

Lou

26-09-2020 om 14:10

Nou zeg

"Maar goed, ik hoef niet te gaan, dus als jij genoeg smoezen voor jezelf kunt bedenken waarom je wel kunt gaan, dan ga je toch?"

Ik doe niet aan smoezen hoor. Waarom zo onaardig? Ik zeg toch dat ik meteen weg zou gaan als het te druk is? Dat kan ook direct na binnenkomst. Dan heb ik toch de moeite genomen om nog even te kunnen zwaaien naar het bruidspaar.

Kennis

Kennis

26-09-2020 om 14:40

feliciteren

Ik vind het dus wel lastig om iemand met zijn huwelijk te feliciteren op 1,5 meter afstand. Ook al heb ik sinds medio maart geen handen meer geschud en me al door diverse ongemakkelijke bergroetings-, condoleance en felicitatie momenten heen geworsteld. Ik heb gewoon geen goede vervanging voor een stevige omhelzing.

Maar goed, dat is persoonlijk.

Kennis

Kennis

26-09-2020 om 14:45

Waarom toch trouwen?

Ik begrijp dat mensen op dit moment geen bruiloft plannen of hun bruiloft voor onbepaalde tijd uitstellen.

Maar ik kan ook goed begrijpen dat als je al lang voor de coronatijd je bruiloft hebt gepland, locatie en jurk hebt uitgezocht enz, dat het dan best wel een lastige beslissing is om het voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Dus als je dan je bruiloft op de gewenste locatie, in je jurk, maar op een iets aangepaste manier toch door kan laten gaan, dan kan ik me voorstellen dat je hier voor kiest.

Het kan ook zijn dat mensen willen trouwen voor ze aan kinderen beginnen bijvoorbeeld. En voor de wet trouwen en dan 'de bruiloft' later een keer naspelen? Dat zou mijn keuze ook niet zijn.

Maar goed, wij hadden een bruiloft die denk ik makkelijk ook coronaproef uitgevoerd had kunnen worden

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-09-2020 om 14:49

Wie?

Wie trouwt er?
Zou voor mij wel een belangrijke vraag zijn. Directe familie, daar zou ik wel graag bij willen zijn.
En wie komen er nog meer? Mensen uit de eigen ‘bubbel’ of overal vandaan?

Ik kreeg een uitnodiging voor een verjaardag. Van iemand die het erg belangrijk vindt dat ze 50 wordt. Hebben een grote tuin en kunnen echt wel wat mensen kwijt. Gaan overal van die statafels neerzetten. De gasten komen overal vandaan.

En ik ga dus niet. Heb ook duidelijk gezegd waarom.
Ik ben van mening dat mensen gewoon even in hun eigen omgeving moeten blijven. Dan heb je bewegingsruimte genoeg. Gewoon even afwachten tot februari/maart. Denk dat we dan een heel stuk verder zijn.

Mensen die nu perse een feest willen geven vind ik nogal kinderachtig.

Kennis

Kennis

26-09-2020 om 14:50

Aannames

Er worden wel veel aannames gedaan over hoe een bruiloft er uit zal zien. Zoveel variaties als er voor corona zijn, zijn er nu nog.

Ik weet dat voor de bruiloft waar wij heen gaan, strikt op de regels wordt gelet. Er zijn naambordjes voor de stoelen bij de ceremonie en bij het diner zodat mensen volgens coronaregels plaats nemen.
En hoe mensen er verder mee omgaan, dat ligt toch echt aan mensen zelf. En zo is dat ook buiten de bruiloft. Of is iedereen bij jullie op het werk of bij de sport op 1,5 meter?

Dus alleen, ik zou sowieso gaan, maar de lengte van het bijwonen laten afhangen van hoe de mensen zich gedragen. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen dat zie je hier wel.

Kennis

"öf is iedereen bij jullie op het werk of bij de sport op 1,5 meter?"
Ja. Zowel op werk waar wij slechts in beperkte mate mogen komen als bij sport - bootcamp- wordt gewoon afstand gehouden.

Kennis

Kennis

26-09-2020 om 15:36

Of in het restaurant

werk en sport waren maar voorbeelden .
In een restaurant (of waar dan ook) zie je mensen binnen de 1,5 meter die niet tot een huishouden behoren.

Bij een sportwedstrijd, genoeg stoelen, genoeg ruimte om op afstand te zitten en toch schuiven de mensen de stoelen bij elkaar en/of gaan pal naast elkaar zitten.
Of in de kantine om de tafel.
Niet iedereen hoor, maar het gros van de mensen wel. En dan bepraten dat men niet denkt dat de competitie deze keer wel afgemaakt kan worden.

Wal en schip

Zolang je nog dit soort discussie hebt kun je aan een kant zeggen: er wordt over nagedacht. Maar je ziet ook dat een aantal mensen zich onvoldoende realiseert dat de kans op verspreiding almaar toeneemt hoe je het ook 'ziet'.

Ik zie gelukkig om me heen veel mensen die zich serieus tot de genoemde eenvoudige maatregelen verhouden. De enkeling, of het groepje of de groep, die dat niet doet valt wel op ja.

Het is gewoon een kwestie van de wal die het schip keert.

Ben je blij als je buren covid-19 hebben gekregen nadat ze op jou bruiloft zijn geweest? Of ben je blij als je grootouders of ouders mogelijk covid-19 hebben gekregen nadat je op de bruiloft van de buren bent geweest.

Of denk je: nou 75 procent komen we er toch niet achter waar de besmetting vandaan gekomen is, dus het zal wel loslopen?

Kennis

Kennis

28-09-2020 om 10:51

Feliciteren

Het bruidskoppel heeft een mail rondgestuurd met de geldende coronamaatregelen en een suggestie voor contactloos feliciteren.
Superlief, attent en verantwoordelijk.

rutiel

rutiel

28-09-2020 om 14:14

Feest

Vooropgesteld: er kunnen goede redenen zijn om ook in deze tijd een feest te geven. Ik vind het dus nogal wat om het weg te wuiven als zijnde onverantwoord, onnodig of zelfs kinderachtig zonder ook maar iets van de achtergrond te weten.

Aan de andere kant moet het voor jou als feestganger een plezierige bijeenkomst zijn. Als je je zorgen maakt en alleen maar de hele bijeenkomst je billen bij elkaar knijpt uit angst voor een besmetting zou ik niet gaan.
Je zult echt niet de enige zijn.

Pooh Bear

Pooh Bear

28-09-2020 om 16:25

Minder mensen

Ik vrees dat er na de persconferentie van vanavond ineens een stuk minder mensen op de bruiloft mogen komen. En alleen misschien vanzelf niet meer uitgenodigd is.

Mijntje

Mijntje

28-09-2020 om 16:47

je kan ook gewoon gaan en dan twee weken niet naar je ouders gaan en cocoonen. Maar met mantelzorg is dit geen optie.
Je kan ook kiezen alleen overdag - en niet 's avonds.
Neem een paraplu mee.

Noord-Hollandse

Noord-Hollandse

28-09-2020 om 16:49

Alternatieve bruiloft

Gezien op het Noord Holland Journaal
Alternatieve bruiloft in coronatijd


https://youtu.be/zqne-A9McZM
Wel creatief, maar moet natuurlijk wel bij je passen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.