Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

huiduitslag, van top tot teen

Hallo,
na een hoop gegoogle gooi ik het hier in de groep: wie weet wat de volgende beschrijving betekent?

Man (42) is kok in eigen restaurant sinds 6 maanden.
3 weken geleden: De eerste rode pukkeltjes/bultjes verschijnen op 1 hand, lijkt op exzeem. Jeukt, irriteert. Als gauw ook op de andere hand. Allerlei crèmes geprobeerd tegen jeuk en exzeem, zonder resultaat. Na 10 dagen ook uitslag aan binnenkant elleboog en halsplooi. Dermatoloog geraadpleegd, die zegt exzeem.
Nog eens 3 dagen later: situatie verergert en breidt uit over armen, de dag erop
over hele lichaam. Vandaag ook oorschelp en neus. Er vormen zich overal blaasjes, gevuld met geel-transparant vocht en springen open.
Vandaag terug naar huisarts (en collega) die een bloedtest voorschreef. Morgen de uitslag maar iedereen tast in het duister.
Man ziet af, z'n hele lijf jeukt en prikt. Een ijsbadje voor de handen verlicht enigszinds maar niet voor lang.
Wie-o-wie wet wat dit nou kan zijn??

Pirata

Pirata

29-05-2017 om 16:50

allergie?

Zoiets heb ik eens gehad bij een allergische huidreactie. Heeft hij al histaminetabletjes geprobeerd?

Pirata

Pirata

29-05-2017 om 16:51

overigens

Wat naar voor hem!!! Ik kan me nog herinneren hoe gek ik er indertijd van werd.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2017 om 16:58

Mijn zus

had dit vroeger van aardbeien. Ik zou hem toch willen aanraden om een allergietest te laten doen. Het vervelende van het koksvak is dat je toch echt moet proeven hoe het smaakt, voor 'besmetting' via de handen kan hij nog voor handschoenen kiezen.

kan van alles zijn

Zon-allergie, stress, antibiotica, nieuw wasmiddel/verzachter, bepaalde bomen/planten die nu in de bloei staan, een bepaald kruid waar hij momenteel veel mee kookt. (etc. etc.)
Een allergie kan op ieder moment in je leven ontstaan.

Ik heb nu ook huiduitslag door antibiotica, heel vervelend met deze hitte.
Dochter ook over haar hele buik maar geen idee nog waarvan.
Wie weet zijn er meer momenteel.

Zwelgje

Zwelgje

29-05-2017 om 18:19 Topicstarter

histamine

Die tabletjes heeft hij al geslikt, zonder enig resultaat. Het lijkt erop dat vocht een versterkend effect heeft. Hij wilde me net helpen met afdrogen van de vaat en de warmte/vocht voelde meteen onaangenaam aan.
Hij heeft al gewerkt met handschoentjes en blijft dat doen. Maar ja, in de keuken is het altijd warm en de spoelkeuken ook heel vochtig.. Hij proeft geen 'nieuwe' kruiden en ingrediënten, er is niks veranderd.

Waterpokken?

https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/waterpokken/

Je kunt er Calendula opsmeren en goed schoon houden. Als het dat is gaat het vanzelf over. Kan even duren maar dan begint het in te drogen. Zoon heeft het bijna een maand gehad.

Milcham

Milcham

29-05-2017 om 22:00

Warmteallergie?

Zie titel. Zou dat het kunnen zijn? Echt heel naar zeg. Mag hij nog wel werken als die blaasjes open springen?
Inderdaad asap een allergietest.

Toch producten?

Aangezien de uitslag begon bij zijn handen, zou ik in eerste instantie toch aan een allergie voor bepaalde producten denken. Inderdaad iets seizoensgebondens zoals aardbeien of andere vruchten of zo. Zou het zoiets kunnen zijn?

Mijntje

Mijntje

30-05-2017 om 17:49

5de ziekte

Ik zag op school vandaag dat er 'de vijfde ziekte' heerst. Ook met bultjes. Ik weet niet precies hoe het eruit ziet, maar dat kan het ook nog zijn.
Is de uitslag er al intussen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-05-2017 om 18:31

Blaasjeseczeem

Als het warm is krijg ik vaak last van blaasjeseczeem. Dat begint met een rood bultje en twee dagen later zit je onder. En het jeukt verschrikkelijk, erger dan 'gewoon' eczeem. Gelukkig kan ik het binnen de perken houden door bij het eerste vlekje gelijk met hydrocortison te smeren. En als het koeler wordt is het ook vrij snel weg.
Ik krijg ook regelmatig impetigo. Dat heeft een andere naam in de volksmond, maar dan klinkt het nog viezer Het wordt veroorzaakt door stafylokokken die zich nestelen in een wondje. Begint met een rood vlekje en groeit uit tot afschuwelijke blaasjes en gele korsten.
Maar goed, als dat het is had de dokter het moeten herkennen, lijkt me. Ik gok op iets herpesachtigs, daar krijg je ook vochtblazen van.

Allergie?

Nieuwe zeep,shampoo,of zo iets gehad. Of iets op t werk qua schoonmaakmiddel?

V@@s

V@@s

30-05-2017 om 20:30

blaasjes gevuld met geel vocht?

Is een bacteriële huid-infectie al uitgesloten?

Zon

Zon

30-05-2017 om 22:22

dermatoloog

Ga ajb naar een dermatoloog. Ik heb zelf zoiets meegemaakt en weken zitten tobben met enorme jeuk. Kon niet meer slapen en daardoor niet meer functioneren. HA gaf alleen maar histaminetabletjes en metholzalfjes. Hielp niets. Na 1 bezoek aan de dermatoloog was ik ervan af. 1 keer smeren met een 3e klasse hormoonzalf bleek voldoende en het is daarna nooit meer terug gekomen.

Bij mij had het was te maken met een verminderde leverfunctie a.g.v. zwangerschapshormonen. Kortom, het kan van alles zijn.

Teuntje

Teuntje

31-05-2017 om 14:11

Zwelgje

Je man is bij een dermatoloog geweest zeg je, en die zegt eczeem. Ik neem aan dat daarbij ook een behandelingsvoorstel is gegeven ? En als die niet helpt, waarom gaat je man dan terug naar de HA?
Terug naar de dermatoloog en die een behandeling laten zoeken die wel werkt!

Zwelgje

Zwelgje

02-06-2017 om 11:20 Topicstarter

Vervolg

Intussen heeft hij ook enorme blaren op z'n voeten gekregen, kan geen schoenen dragen dus loopt op sandalen.
Weer bij de ha geweest, die heeft hem nu een kuur Amoxicilline (3x 1 gr per dag) gegeven. Het lijkt al beter te gaan maar heeft nog wel jeuk en de huid prikt op bepaalde punten. De huid is overal aan het schilferen en kortsjes vallen zo van z'n handen af. Misschien een teken van genezing?
Bloedonderzoek: alles redelijk normaal, de C-reactief proteïne is licht verhoogd (8,2 - zou 5 of minder moeten zijn)
Man rookt al 28 jr en heeft een BMI-score van 32. Ik dring al jaren aan om te stoppen met roken en gezonder te leven, en nu heb ik zo'n zie-je-nou-wel gevoel naar hem toe. Terecht nof niet?

V@@s

V@@s

02-06-2017 om 11:26

als de amoxicilinne helpt

Dan was het waarschijnlijk inderdaad een bacteriële huidontsteking.

Li

Li

02-06-2017 om 11:29

Niks met BMI te maken

maar kan wel gevaarlijk zijn, meteen terug naar de dokter als het niet weg is na de kuur!

Asso

Asso

02-06-2017 om 23:11

Mond/klauwzeer?

Is het dat niet?

Asso

Asso

02-06-2017 om 23:13

Ik verzond voordat ik klaar was:
Met roken en bmi heeft het in elk geval niets te maken, jammerdebammer voor je ergernis

Zwelgje

Zwelgje

08-06-2017 om 08:09 Topicstarter

En ze zeggen:

Roodvonk.
Nou ja, niet dat de symptomen overeenkomen maar ze zeggen dat dit op volwassen leeftijd er heel anders uit kan zien. Man is nog steeds an het afzien, het vel ontbreekt op meerdere plekken, waaronder ook zijn voeten en dat maakt lopen een heel. Ikzelf dacht eigenlijk aan de ziekte Stevens Johnson, daar lijkt het meer op. Laten we hopen dat de huisartsen gelijk hebben..

hopelijk is t roodvonk

en geneest t snel, heeft hij medicijnen gekregen?

Zwelgje

Zwelgje

10-06-2017 om 22:10 Topicstarter

vervolg

Ter info: wij wonen in Frankrijk
Woensdag weer terug gegaan want hij kreeg dikke voeten en een pijnlijk been. Arts vond het vreemd maar kon het niet plaatsen. Resultaten 2e bloedonderzoek lieten geen verbetering zien (integendeel, sommige waardes waren gestegen) en dus Augmentin gekregen. As. maandag een nieuw bloedonderzoek laten doen. Mocht die weer niks tonen, dan naar het ziekenhuis. Maar naar het ziekenhuis zijn we zojuist al geweest want de pijn is nu in beide benen en wordt nu wel heel erg. Voeten nog steeds gezwollen, huid nog steeds jeukerig en branderig. We dachten dat we op de eerste hulp wel gezien konden worden, maar we werden terug naar huis gestuurd (geen dr beschikbaar), mede omdat er op dat moment (voor onze ogen) meerdere spoedgevallen per ambulance binnenkwamen. Ze zeiden dat we de Hulpdienst 15 moesten bellen en telefonisch consult konden hebben met een arts. Heb ik gedaan. Geen dokter beschikbaar die aan huis kon komen, geef maar een pijnstiller en morgenochtend bellen als het niet beter gaat.
Het is echt huilen met de pet op, hier in de Charentes...

Terug!

Zwelgje we kunnen/mogen/willen geen diagnoses online stellen maar het lijkt me toch dat dit niet helemaal goed gaat. Je moet terug naar de SEH. Tip: overal ter wereld is het om half vijf 's ochtends op zondag betrekkelijk rustig op de SEH.

Een SEH arts stelt waarschijnlijk niet gelijk een diagnose als de dermatoloog het niet kon maar kan wel enge dingen zoals Steven Johnson uitsluiten en adviseren wat de beste volgende stap is; terug naar de HA, dermatoloog of een opname.

Ga er heen met een duidelijk verhaal en het liefst goede foto's van de afgelopen weken. Je zegt bijvoorbeeld niets over hoe je man zich verder voelt. Zet dat even duidelijk op een rijtje samen met de tijdlijn en veranderingen van de uitslsg en de medicijnen die hij al geslikt heeft. Op reis geweest? Inentingen? Werk hij samen met veel mensen van buiten Europa. Vertel het even allemaal en ga terug.

Succes Mariel

wondroos?

Heeft hij geen wondroos opgelopen? Die dikke voet en been herken ik wel van man die een explosie van wondroos had. Het ziet er dan rood en wat glazig uit en man had ook overal schilfers waardoor te lastiger was te ontdekken. Ik zou terug gaan hoor!!

Zwelgje

Zwelgje

14-06-2017 om 21:26 Topicstarter

vervolg

We zijn maandag eind van de middag naar een kliniek gereden omdat de maat vol was. Bultjes kwamen terug op hand en arm, onderarm keihard en dik, jeuk... We hebben ons beklag gedaan bij een dermatoloog die we heel toevallig op eigen houtje vonden. Zij vond het wel degelijk een serieus probleem en wilde man het liefst naar een academisch zh sturen voor een paar dagen om daar allerlei onderzoeken te laten doen, met daarbij de juiste huid/wondverzorging. Helaas kon zij niet de juiste persoon aan de telefoon krijgen, dus besloot ze zelf een biopsie te doen, op te sturen en met spoed om uitslag te vragen. Dinsdag om 9u de afspraak; we staan te popelen!

Zon

Zon

14-06-2017 om 22:14

top!

Goed hoor, voor dit soort dingen kan je toch echt beter naar een dermatoloog. Fijn dat het jullie gelukt is en hopelijk volgt snel een uitslag.

Zwelgje

Zwelgje

22-06-2017 om 17:41 Topicstarter

Uitslag dermato: syndroom van Wells

https://www.huidarts.com/huidaandoeningen/syndroom-van-wells-eosinofiele-cellulitis

Waarschijnlijk niet heel bekend, vandaar de link.

Wat een narigheid

Oké. Dan weet je dus eigenlijk nog niks. Ik bedoel niks over hoe lang het nog duurt en wat er precies gedaan kan worden om het te stoppen.
Kan hij er wel mee door blijven werken?

Er zijn vast ergere dingen op de wereld, maar dit is toch ook van het soort dat je wereld nogal op zijn kop kan zetten.
Sterkte.

Half a twin

Half a twin

22-06-2017 om 22:30

Fijn om te weten wat het is

Ook al is je man nog niet van de klachten af, het beestje heeft een naam.
Alleen weten wat het is kan al zo'n opluchting zijn. Dan kan je "verder" hoe moeilijk ook.
Sterkte ermee!

Oei sterkte

Even gekeken naar je link, het is heel erg vervelend, vooral het gebrek aan kennis wat de duur en de ernst van de symptomen.
Veel sterkte
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.