Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

houdbaarheidsdatum ORS- waarom eigenlijk?

Ik ga op vakantie en ik neem mee... ORS. Want we gaan met de kinderen naar de tropen. Nu zijn we jaren geleden met oudste ook al eens die kant op geweest en toen had ik ORS gekocht, en niet hoeven gebruiken. Volgens de opdruk op de zakje zou de houdbaarheidsdatum zijn verstreken (ergens in 2010 ofzo). Maar hoezo dat? ORS = suiker + zout, dat kan toch niet bederven? Of maken die paar hulpstofjes die er ook bij zitten dat ik die zakjes nu weg moet gooien?

Weet iemand hoe dit zit?

Groeten,

Temet

Tine Winkel

Tine Winkel

03-07-2014 om 14:24

geen idee UHT

maar hoe oud zijn je kinderen?
Ik weet wel dat ORS echt niet te hachelen is en ik destijds veel liever zout van mijn vingers likte en dat dan wegspoelde met cola (ik zou dan niet de lightvariant kiezen). Makkelijker dan ergens een ORS-oplossing aanmaken met een bedenkelijke kwaliteit drinkwater, cocacola kun je overal kopen (en flesjes spa o.i.d. vaak niet, als je echt primitief zit) en werkt bovendien kalmerend op je maag/darmen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-07-2014 om 14:32

dat vroeg ik mij ook al af

Dat is toevallig, hier precies dezelfde vraag. Heb deze week de reisapotheek eens even doorgenomen en constateerde ook dat de ORS over de datum is. 'slechts' een jaar, maar toch. Ik had al besloten om maar nieuwe te halen, wil er geen risico mee lopen.
Tine, cola en zout is zeker een goed idee. Als je steeds in de bewoonde wereld bent, dan kun je daar prima op vertrouwen volgens mij. Als je echter niet altijd in dorpjes komt, dan vind ik ORS wel een doeltreffend alternatief. Maar inderdaad: niet te hachelen

Tine Winkel

Tine Winkel

03-07-2014 om 14:39

maar hoe is het drinkwater in die dorpjes?

maar goed, dat kan je natuurlijk (laten) koken.
Ik zag trouwens net op internet ook een advies hoe zelf ORS te maken: 1 tl (of was het een eetlepel? ik weet het niet meer) zout op een liter cola... dan krijg je weer zo'n vieze vloeistof. Nee, aflikken en wegspoelen, wel zo 'lekker'.

nieuwe

http://www.drogisterij.net/gezondheid/gezondheidsprod/ontgiftiging_detox/care-plus-ors-citroen-zakje-12stuks-8714024311005

Ook al geen antwoord op je vraag. Maar ik zou nieuwe zakjes kopen. Tegenwoordig zijn er veel betere smaken te krijgen.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-07-2014 om 16:45

2 jaar geleden

Haha Temet,

Zocht nog wat verder en zag dat je 2 jaar geleden al dezelfde vraag hier had gesteld? Toen leidde een cola-advies nog tot flinke discussie

http://www.ouders.nl/forum/gezondheid/houdbaarheid-ors

Gooi nou gewoon die ouwe meuk maar eens weg, hoor, voordat je in 2016 weer een discussie aanzwengelt

groet,
Tine

Brianna F

Brianna F

03-07-2014 om 17:03

Geen Ors

Cola en chips, prima combi en de kinderen zijn je dankbaar.

Temet

Temet

03-07-2014 om 19:05 Topicstarter

Haha

Ja dat krijg je, als je niks meer terug kan vinden in het archief...
Hoewel, je kan nu beter zoeken dan een paar maanden geleden, begrijp ik. Nou ja, hoe dan ook, de dementie dient zich vroeg aan kennelijk.

Ik beloof plechtig dat ik niet nog een derde draadje start. Tenzij ik het vergeet natuurlijk...

Groeten,

Temet

Toch de discussie aanzwengelen

Goedemorgen,

Toch nog een keer de discussie aanzwengelen. Coca cola is geen vervanging voor ORS. De grote hoeveelheid suiker kan osmotische diarree veroorzaken en de caffeine is een vochtafdrijver.

Voor het gemiddelde Hollands welvaren kindje op bezoek in de tropen maakt het waarschijnlijk niet veel verschil omdat ze de ORS waarschijnlijk niet echt nodig hebben voor een beetje reizigersdiarree.

Maar ORS is heel belangrijk voor kindjes in de tropen die vaak al een beetje ondervoed zijn en die echt hun suiker, zout, zetmeel en kalium in de juiste hoeveelheden nodig hebben. Hier in Zuid Afrika zien we maar al te vaak uitgedroogde kindjes die op de verkeerde manier huis behandeld zijns. ORS is dan echt levensreddend.

Dus drink vooral lekker je cola en eet er wat chips bij maar wees voorzichtig als je of je kinderen echt ziek zijn en geef het niet als algemeen advies uit.

Mariel (arts in ZA)

Tijgeroog

Tijgeroog

04-07-2014 om 07:54

Hee Mariel

Lang geleden! Verhuisd?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-07-2014 om 09:23

Mariel

Mariel, wat fijn dat je reageert. Goede aanvulling!

amk

amk

04-07-2014 om 09:58

klontvorming

het zal niet zo snel niet meer werken, maar mogelijk wat langer duren om op te lossen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.