Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

evenzo

evenzo

14-05-2015 om 19:47

Hormonale disbalans? ervaringen?

Eigenlijk zou ik een kilo of 7 af willen vallen. Ik ben niet te zwaar maar voor de mooi. Iets minder buik en love handles. Ik eet al ruim een kjaar steeds puurder (minder onbewerkt), veel groenten, fruit etc. Ik snoep niet. Enige snaai die ik neem zijn noten. Ik sport al maanden 2 x in de week 1,5 uur in de sportschool. Ik ben geen gram! afgevallen. Maar ik ben 43 dus wees iemand me erop dat het wellicht ligt aan hormonale disbalans. Maar als ik daarop google kom ik tegen dat het kan helpen om puurder te eten, goed te slapen, te sporten. Dat soort zaken. Enige waar ik me volgens het rijtje misschien onvoldoende aan hou is water drinken, veel. Ik drink niet heel veel en al helemaal geen water. Iemand een idee? iemand ervaring met hormonale disbalans en het niet afvallen ondanks 'weinig' eten en sporten.?

Angela67

Angela67

14-05-2015 om 19:49

calorieen tellen

ik zou het gewoon eens tellen met behulp van weight watchers oid, of een soort streepjes dieet. Dus niet aanpassen wat je eet, maar goed bijhouden en dan uitrekenen of er meer ingaat dan uitgaat. Ik weet het, ieder lijf is weer anders, maar eerst maar eens kijken hoe je scoort in de algemene normen?
gr Angela

evenzo

evenzo

14-05-2015 om 20:20

angela67

Dat doe ik dus al tijden via een app. Ik had volgens de app al op mijn streefgewicht moeten zitten. Ik eet tussen de 1400 en 1600 calorieen per dag afhankelijk of ik ook sport. Minder kan bijna niet.

bieb63

bieb63

14-05-2015 om 21:15

Tja

je zegt dat je niet te zwaar bent. En je eet tussen de 1400 en 1600 calorien, daarnaast sport je 2x per week. Ik denk: that's it, blijkbaar vind jouw lijf dat het wel goed is zo. Minder eten is zeker geen optie. Hooguit kan je misschien in je dagelijkse patroon nog wat extra beweging toevoegen (alles op de fiets bijv.). Maar minder gaan eten? Nou nee. En bewerkt of onbewerkt heeft niet zoveel met calorien te maken lijkt mij, maar uiteraard altijd goed om zoveel mogelijk onbewerkt te eten. Voor je gezondheid dan, niet om af te vallen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-05-2015 om 21:38

Afvallen

Als je in of vlak voor de overgang zit kan iemand spontaan 5-10 kilo aankomen en dit extra gewicht gaat vaak rond het middel zitten. Het is idd hormonaal. Dit verklaart ook waarom het voor vrouwen boven de 40 zo ontzettend moeilijk is om af te vallen.
Je zou kunnen vragen om bloedonderzoek en dan die hormonen en ook schildklier etcetera mee kunnen laten nemen.
Nog minder calorieën eten heeft weinig zin en is ook niet gezond. Probeer wel water te drinken; zo'n 8 glazen per dag. Zeker als je sport. Meer bewegen helpt wel en dan vooral cardio. En kleine dingen als lopen, de trap nemen, fietsen en dit iedere dag dus sporten niet beperken tot 2 x in de week naar de sportschool.

Violetta

Violetta

14-05-2015 om 22:01

Vet worden spieren

Misschien ben je niet afgevallen maar is je figuur wel mooier geworden door het sporten? Spiermassa weegt zwaarder dan vet is me altijd wijsgemaakt.

Katniss

Katniss

15-05-2015 om 10:59

Leeftijd

Als je ouder bent, zeg 40 plus, heb je minder calorieën nodig om op gewicht te blijven. Ik weet niet hoe lang en zwaar je bent, maar mijn dagelijkse behoefte ligt rond de 1300 calorieën. Dat is dus vreselijk weinig en je zit er zo aan. Om af te vallen moet ik dus of meer verbranden (bewegen) of nog minder gaan eten. Met als gevolg dat ik in ruim 4 maanden een sneue 4 kilo kwijt ben. Het schijnt ook dat je door variatie je stofwisseling kunt versnellen.

evenzo

evenzo

15-05-2015 om 11:31

toch raar?

Ik weeg 70 kilo bij 1.70. Ik wil terug naar onder de 65 kg.
Ik snap er echt niks van. Veel leeftijd genoten vallen wel af omdat ze het ineens een beetje zat zijn. Een vriendin met dezelfde lengte ging door low carb van 66 naar 60. Waarom lukt dat bij mij dan niet? low carb heb ik ook 3 maanden gedaan maar geen gram!
Misschien is mijn lijf een pietsie strakker geworden dus met die spieren en vet zal wel kloppen maar toch zou ik verwachten dat ik na 6 maanden alleen groenvoer en 3 x per week sporten echt wel een groter verschil zou opmerken.
Maar helaas.
Stofwisseling kan ook een ding zijn ja maar hoe doe je dat dan?
En die hormonen daarvan lees ik dus dat dxie uit balans kunnen raken door stress slechte voeding weinig beweging. Nou dat slaat ook nergens op. Ik heb altijd bewogen en gesport, ik eet altijd gevarieerd en gezond, slaap goed, geen stress of heftige prive dingen.

Dus schiet mij maar lek. Ik vind het irritant.

Katniss

Katniss

15-05-2015 om 11:42

Wat eet je?

Wat eet je zoal op een dag? Misschien krijg je ongemerkt toch teveel calorieën binnen. Van drie keer in de week sporten krijg je niet zoveel spieropbouw dat dat zoveel invloed heeft.

Charlie vo

Charlie vo

15-05-2015 om 13:00

Uit ervaring

Er kunnen verschillende oorzaken zijn:
- je eet misschien combinaties die het afvallen beletten
- je slaapt misschien niet iedere nacht minstens 7u
- je drinkt geen 1,5l water per dag
- je spieren hebben je vet vervangen

Ik zou nu eens niet naar de kilo's kijken maar naar je kledingmaat.
Welke kledingmaat heb je? Voor een vrouw van onze leeftijd mag een 40-42. Ikzelf heb nu een bijna 46

In de 'spaarstand'

https://drogespieren.nl/vetpercentage/te-weinig-eten

"Maar als je lichaam te weinig eten binnenkrijgt, zal het denken dat er niet genoeg voedsel beschikbaar is en zal het er alles aan doen om het voedsel dat er is vast te houden. Of beter gezegd, ons lichaam zal dan juist vet vasthouden, omdat het als het ware in de ‘overlevingsmodus’ overgaat. En een logisch gevolg daarvan is natuurlijk dat we niet zullen afvallen. Tevens breekt je lichaam door het gebrek aan voedsel spiermassa af voor het produceren van energie. Dit heeft een vertraagd metabolisme als gevolg, iets wat je wilt voorkomen."

Marie

Marie

15-05-2015 om 13:43

vetpercentage gemeten?

Heb je ook je vetpercentage gemeten? Op de sportschool waar ik naar toe ga staat zo'n speciale weegschaal, waarmee dat gemeten kan worden.
Het kan dan soms lijken dat je niet afvalt, maar dat vet is omgezet in spieren, wat dus veel gezonder is.

Je zegt dat je 2 x 1,5 uur naar de sportschool gaat. Wat doe je dan? Cardio, apparaten? Heb je een schema? Weten ze op de sportschool wat je doel is? Heb je al eens een fietstest gedaan?
Wat en wanneer eet je precies op een dag?

Ik ben een paar jaar geleden 13 kg afgevallen door de combi sport en anders eten. Ik kreeg daarbij hulp van de voedingsdeskundige op de sportschool. Ik was afgelopen winter toch weer een paar kg aangekomen (daarvoor dus niet) en ben weer een paar keer bij haar geweest om weer even de knop om te zetten en naar mijn eet- en beweegpatroon te kijken. Daar kon nog wel wat aan geschaafd worden en ik ben alweer bijna op mijn streefgewicht. Het mooie is dat deze consulten ook nog eens vergoed worden door de zorgverzekering.

Mijn tip is dus - zoek hulp!

Dat water altijd maar

Je valt echt niet af door veel water te drinken. Je hoeft ook geen 1,5 of 2 liter water per dag te drinken. Iemand heeft eens berekend dat je voor elke calorie die je inneemt 1 ml water nodig hebt. Alleen was hij vergeten dat in het meeste voedsel ook al water zit, dus je kan voor je gezondheid met een stuk minder af. Bovendien hoeft het geen puur water te zijn. Koffie, thee of sap is ook gewoon vocht. Als je van het toevoegen van water aan je lijf zou afvallen dan dronk ik elke dag een paar liter.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-05-2015 om 19:56

Water

Als richtlijn kun je een water/vochtbehoefte aanhouden van 30ml per kg lichaamsgewicht. Meer natuurlijk bij fysieke inspanning en als het warm is (meer transpireren). Je kan ook als richtlijn aanhouden dat je urine heel lichtgeel of bijna kleurloos moet zijn.
Teveel water drinken is ook beslist niet goed ivm een verstoring in de elektrolytenhuishouding.
Natuurlijk zit er ook water/vocht in voeding als fruit en groenten en telt ander vocht (koffie, thee, melk, sap) ook mee. Maar een mens heeft voor allerlei lichaamsprocessen absoluut ook gewoon water nodig. Denk aan de mineralen in water, de fysiologisch juiste pH enzovoorts. Zeker als je sport en/of veel transpireert.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/147069-is-water-gezond.html

evenzo

evenzo

15-05-2015 om 20:17

ok eten

Misschien spaarstand heb ik ook weleens aan gedacht en ja misschien ga ik toch maar es hulp zoeken omdat mijn spijsvertering op de een of andere manier ook te traag is denk ik.
In de ochtend eet ik havermout of soyayoghurt met zaden, als lunch 2 boterhammen met kaas en een cracker, als avondeten gewoon een bord bv aardapeltjes met veel groente en een stukje vlees of vis. Sausjes ed eten wij nooit. Of een bord pasta met salade, of bv een curry met rijst en veel groente en kip dat soort dingen. S Avonds nog wat noten of een stukje pure chocola. Qua drinken koffies met warme melk, thee of water.

Sporten doe ik met name ivm revalideren ivm ernstige blessure. Uur cardio (interval fietsen, roeien en cross trainer) en half uur apparaten.
Eet ik te weinig?
Ik eet eigenlijk nooit tussendoortjes....ik vergeet het altijd zeker op een drukke werkdag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-05-2015 om 20:28

Advies

Ik zou als ik jou was naar een dietiste of voedingsdeskundige gaan. En evt toch bloed laten prikken op hormonen, schildklier enzovoorts. Dan weet je zeker dat er lichamelijk niets mis is en ook hoe je verantwoord kan eten en toch kan afvallen. Je kan ook advies vragen in de sportschool. Daar kunnen ze ook je vetpercentage meten en bepalen wat voor jou qua beweging en afvallen het beste is, ook je blessure in acht nemend.
Maar ik zou me toch vooral eerst richten op revalidatie.

Elisa

Nou, dat wordt doordrinken voor mij dan, bijna drie liter water op een dag.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-05-2015 om 21:28

Skik

Die 30ml is inclusief het vocht uit voeding en andere drankjes dan water http://www.myfooddiary.com/resources/ask_the_expert/recommended_daily_water_intake.asp

GS

GS

15-05-2015 om 23:10

jemig

Dat klinkt toch als een prima menu? Zou er eigenlijk niets op weten wat je zou moeten aanpassen. Als ik er wat aan zou moeten sleutelen zou ik zeggen geen noten en chocola 's avonds. (en hoeveel eet je daar dan eigenlijk van want beiden zijn natuurlijk wel heel erg calorierijk.) En ook kaas is nogal vet. Je eet 3x op een dag? Beter is het om vaker te eten en dan minder. Eet je wel fruit?

teveel water

Wat de valkuil is bij veel waterdrinken en af willen vallen is het volgende. Hoe meer water, hoe lager je zoutgehalte in je lijf wordt. Dan ga je je slap voelen, dus ga je weer snaaien/eten om wat aan te sterken. Dus drink je gewoon niet teveel water?

Marjoleine64

Marjoleine64

16-05-2015 om 15:44

Als je geen water drinkt

wat drink je dan wel? Misschien vruchtensap of frisdrank? Daar zitten veel calorieën in.

Ik worstel overigens met hetzelfde 'probleem' als jij, zelfde maten (69 kg en 1.72) en wil graag een paar kilo minder 'om de mooi'. Ik doe alleen niet aan sportschool, wel probeer ik 2x per week te sporten (uur groepsfitness en uurtje hardlopen), en zoveel mogelijk de trap ipv de lift te nemen. Maar de kilo's willen er gewoon niet af. Waarom? Ik weet het niet.

Pieter

Pieter

16-05-2015 om 18:38

zout?

Als je veel water drinkt gaat je zoutgehalte wellicht omlaag maar dat past je lichaam gewoon aan door meer te gaan plassen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-05-2015 om 19:43

Moeilijk afvallen

Naarmate we ouder worden, heeft ons lichaam minder energie nodig. Met het ouder worden verliezen de meesten onder ons spiermassa en stapelen we meer vet op. Zo is het dus mogelijk dat je op de leeftijd van 45 jaar nog evenveel weegt als toen je 25 was, maar dat je lichaamsgewicht anders is samengesteld. Aangezien vetweefsel minder calorieën verbruikt dan spiermassa, daalt het basaal metabolisme (het energieverbruik in rust) en hebben we in totaal minder energie nodig. Veel vrouwen bewegen ook minder als ze ouder worden en daardoor verbruiken ze ook minder energie.
Om haar gewicht te behouden, heeft een vrouw met een leeftijd van 45 jaar ongeveer 300-500 calorieën per dag minder nodig dan op 25-jarige leeftijd.
Als tijdens de overgangsjaren minder vrouwelijke hormonen worden aangemaakt, kan dat ertoe leiden dat er meer vetmassa wordt opgestapeld en dat de lichaamsvorm verandert. Veel vrouwen krijgen dan een dikkere buik.
Uit onderzoek blijkt ook dat een kwart van de vrouwen boven de 45 jaar een vertraagde schildklier heeft. Dit heeft tot gevolg een toename van lichaamsgewicht en vermoeilijkt het afvallen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-05-2015 om 19:44

Water

Dat valt ook wel mee hoor, dat zoutverlies. Dan moet je wel heel veel water drinken en in je voeding zit meer dan genoeg zout en andere mineralen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/39782-water-te-veel-water-drinken-kan-ook.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.