Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hooikoorts ook 's nachts?

Ik heb er de laatste weken weer regelmatig last van: niezen, traanogen en kriebelneus. Ik neem er geen medicijnen voor, daarvoor vind ik het niet hinderlijk genoeg. Nu vind ik het wel opmerkelijk dat ik sinds een week vooral 's nachts een verstopte neus heb. Vannacht heb ik binnen een half uur anderhalf pakje zakdoekjes volgesnoten.
Weet iemand of dit ook hooikoorts is of eerder een ander soort allergie?
Ik laat de ramen overdag op een kiertje staan en soms laat ik ze 'snachts ook zo.

simpel

Ik heb jaren rondgelopen met jeukende ogen, eczeem rond mijn ogen en achteraf bleek t simpel hooikoorts te zijn. Ik ben uit mezelf begonnen met Allerfree, simpel van de drogist. En hoera! Het was ineens opgelost. Ook het vele niezen en snotteren. Nu heb ik alweer jaren levocitrizine van de huisarts en slik het het hele jaar door. Ik ben voor al t rondwaaiende spul dus allergisch. Ook 's nachts kun je er last van hebben, de pollen in de lucht hechten zich aan je neushaartjes en die blijven zitten, ook 's nachts. Neem een weekje elke dag zo'n pil, net een rijstekorreltje, en merk het verschil. Of laat je testen bij de allergoloog, weet je ook of bijv. ook voor aanverwante producten allergisch bent.

Mango

Mango

08-06-2015 om 17:07

ramen

Ramen moet je "dus" gesloten houden, anders waaien de pollen naar binnen.
Als je ligt zakt het gevormde snot naar je holtes/keel ipv dat je het uitniest of een loopneus hebt. Het is dan niet verwonderlijk dat je snachts meer lijkt te snuiten dan overdag of een verstopte neus hebt van al dat opgedroogde snot.
De verstopte neus kan ook door de pollen komen die je kamer inkomen, maar ook omdat bv. je lichaam al allergisch reageert en daardoor bv op huisstofmijt gaat reageren.
Je wasgoed in pollentijd niet buiten laten drogen. De pollen landen op je natte wasgoed en bij het opvouwen krijg je ze fijn in je neus.
Als je even op google zoekt voor tips zie je dat je een hoop kunt doen, maar als je een zware allergie hebt helpen de meeste middelen toch maar weinig.
Ik zou eens naar de huisarts gaan en op recept (daar betaal je toch premie voor) wat middelen vragen en die uitproberen.
Wie weet is de hooikoorts bij jou van dien mate dat het goed helpt.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-06-2015 om 20:09

Ja hoor, juist 's nachts

In mijn geval is het zowel hooikoorts als huisstofmijt, ik slik dan ook het hele jaar door levocetirizine. En ik slik het 's avonds voor het slapen gaan, omdat ik er 's nachts vaak het meeste last van heb. Overdag werkt het dan ook nog prima, als het heel erg is met de hooikoorts dan merk ik dat het eind van de middag, begin van de avond uitgewerkt is en tijd voor een volgende.

Vogel

Vogel

08-06-2015 om 22:21

Extra gevoelig

Ik heb al sinds mijn puberteit last van hooikoorts, en merk dat ik de laatste jaren ook 's nachts veel last heb. Ik heb het gevoel dat ik in de periode dat de hooikoorts opspeelt, ook gevoelig ben voor huisstof. Ik ga midden in de hooikoortspiek altijd een week kamperen, en dan heb ik 's nachts totaal geen last. Volgens mij ligt het dus echt aan stoffig bed, gordijnen enz.

Zwelgje

Zwelgje

08-06-2015 om 23:41 Topicstarter

op naar de apotheek dus!

Als ik deze nacht weer zo belabberd moet doorkomen, ga ik zeker morgen even langs de apotheek. (Of moet ik voor de levocetirizine naar de ha?)
Bedankt voor de tips..

barvaux

barvaux

09-06-2015 om 06:40

nee naar de lidl

Die heeft ook cetirizine!

Of Aldi

Op dit moment liggen daar ook doosjes cetirizine. Maar dat is bij de Aldi maar tijdelijk. Kun je het uitproberen voor 0.99.

carootje

carootje

09-06-2015 om 08:32

ook voor kinderen?

Ik twijfel of mijn dochter van 9 hooikoorts heeft (ook laatste dagen snotterig en last van haar ogen) Zou ik het voor haar ook kunnen proberen of is het toch verstandiger om dan eerst naar de huisarts te gaan?

Mango

Mango

09-06-2015 om 10:08

uitproberen

Uitproberen kan altijd, maar je gaat met middelen aan de slag waarvan je niet weet of ze aanslaan en je zodoende een verkeerd beeld van je allergie kan krijgen. (het slaat niet aan dus ben ik niet allergisch bijvoorbeeld) Daarbij heb je de ene dag meer last dan de andere dag met hooikoorts, dus ook daar zou ik liever over langere tijd de medicatie nemen, weer vanwege de fout negatieve uitslag.

Vandaar dat ik persoonlijk liever naar de huisarts zou gaan en met hem/haar indien nodig diverse middelen (gratis) zou willen uitproberen.

Alleen als de allergie zo mild is dat je met af en toe een pilletje volstaat, dan zou ik zo'n doosje wel uitproberen.

Barvaux

Barvaux

09-06-2015 om 10:18

Mango

Medicijnen zijn via de huisarts ook niet gratis of je moet je eigen risico al hebben verbruikt.

Mijn zoon heeft een zeer zware allergie voor katten en als we het spul vergeten te geven als we gaan logeren zit hij al binnen 3 uur met rode ogen, niezen en de hele reutemeteut maar als we cetirizine geven is er helemaal niets aan de hand.

Mijn man gebruikt het als hij in de kwekerij een bepaalde werkzaamheid moet doen met bepaalde bloemen en het werkt perfect.

Je moet alleen opletten op de slaperigheid als bijwerking, sommige mensen hebben daar veel last van.

De hele drogisterij staat vol met allerhande huismiddeltjes bij hooikoorts en ik zou dus juist niet zomaar naar de huisarts gaan maar eerst eens kijken of er daar iets van helpt.

Mango

Mango

09-06-2015 om 11:10

Barvaux 11 cent of 14 cent

Bij mijn recept betaal ik (idd snel door mijn eigen risico heen) 11 cent per pil.
Met 7 pillen voor 99 cent betaal je 14 cent per pil.

Maar goed, ik ben grootverbruiker en het is niet het alleen het pilletje, misschien scheelt dat.

Slijmvliezen

In deze maanden heb ik altijd last van hooikoorts (hoewel het wel minder is geworden) en dan heb ik ook altijd extra last van stofjes enzo waar ik doorgaans niet allergies voor ben. Mijn slijmvliezen zijn geïrriteerd geraakt en reageren hypergevoelig op alles.

Je kan het beste je was in huis (zonder het raam open) drogen (of in de droger, als je er een hebt) en 's avonds voor het slapen gaan nog even douchen. Hou je slaapkamer raam dicht, zuig en dweil de vloer regelmatig. Als je veel buiten bent geweest, leg je kleren van die dag in een andere kamer.

Als je lichaam ook 's nachts moet vechten, ben je al moe voor je opstaat. Daarbij ligt een bijholte of voorhoofdholte ontsteking op de loer die pas weer over gaat als pollen-periode over is (bij mij tegen november).

Barvaux

Barvaux

09-06-2015 om 20:07

Mango

Ik heb voor iets anders een aantal keer moeten wisselen van medicijnen maar een groot deel van wat je betaalt gaat op aan het recept en daarmee betaal ik toch wel meer per pil volgens mij, zeker met kleine hoeveelheden om te testen.

Cat

Cat

09-06-2015 om 22:22

uitproberen

dat is bij de huisarts toch niet anders? Ook die kan niet meer dan uitproberen. Het is wel ontzettend duur als iedereen met hooikoortsklachten gelijk bij huisarts op de stoep zou staan. Gelukkig doet niet iedereen dat, was bij drogist vandaag en de zelfzorgmiddelen voor hooikoorts waren ver uitgekocht.

neteret mut

neteret mut

09-06-2015 om 23:01

loratidine

dat haal ik bij de apotheek

Mango

Mango

10-06-2015 om 00:31

Cat

"dat is bij de huisarts toch niet anders? Ook die kan niet meer dan uitproberen. Het is wel ontzettend duur als iedereen met hooikoortsklachten gelijk bij huisarts op de stoep zou staan. Gelukkig doet niet iedereen dat, was bij drogist vandaag en de zelfzorgmiddelen voor hooikoorts waren ver uitgekocht."

Dat is het handige van de apotheek, daar wordt het bijbesteld en heb je het vaak sneller dan in de winkel.
Ik heb voor een milde allergie waar je af en toe kunt volstaan met een pilletje niet anders gezegd dan dat je het dan best kunt kopen.
Verder zijn mijn klachten te ernstig om aan het zelf-dokteren te gaan.
Daarbij mag iedereen dat natuurlijk zelf beslissen, maar vergis je niet hoe ernstig allergieen kunnen zijn en dan is het verstandig om eerst een en ander uit te laten zoeken.

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 07:46

en toch ben ik het daar nog steeds niet mee eens

Zoals ik al zei heeft mijn zoon een ernstige allergie voor katten en omdat dat aan het begin zo ernstig was in combinatie met hooikoorts en we toch al bij de huisarts liepen voor hem hebben we het lang met medicijnen van de huisarts gedaan maar toen we hem eens cetirizine gaven bleek dat voor de katten dé oplossing.

Hier gaat het om een volwassene en dan vind ik toch echt dat je eerst eens bij de drogist moet kijken. Als dat niet voldoende helpt ga je pas naar de huisarts zoals met eigenlijk alles. Eerst kijken of je het zelf niet kunt oplossen en pas daarna naar de huisarts. De huisarts moet inderdaad ook gaan trial en errorren en dan kan hij/zij al een stap overslaan.

Of je hebt je eigen risico al verbruikt en gaat de rest van het jaar overal voor naar de huisarts, kan ook. Dat vind ik ook het kromme aan het systeem moet ik zeggen.

Mango

Mango

10-06-2015 om 11:22

dat kan, dat mag

Je hoeft het op geen enkel punt met me eens te zijn.

Mijn voorbeeld en dan zelf-dokteren brengt me tot astmatische bronchitis, benauwdheid, een longontsteking en als leek (en ik ben geen leek op medisch gebied) breng je dat niet in verband met allergie. Dus je loopt wekenlang te hoesten, benauwd zijn, en het niezen breng je in verband met je andere klachten van een zware verkoudheid. Klachten heb niet binnen 3een paar uur, maar binnen een paar seconden/minuten, waarbij mijn hoornvlies gevaarlijke dikte blazen vormt en ik gewoon geen klap meer zie. Of chronisch, soms dagen achter elkaar met hooguit 2 rustdagen of het begint weer.

Ik ben niet zo voor zelf-dokteren omdat je als leek vaak vele symptomen dan wel niet met elkaar in verband brengt of een verkeerde conclusie trekt zoals ik hier vaak lees. En via een forum is dat des te moeilijker.
Zoals TS nog niet zeker weet óf het een allergie is en welke dan en dat wannéér het hooikoorts is, ze zich zelfs afvraagt of je hooikoorts in de nacht ook hebt als het raam openstaat... (en de pollen gewoon naar binnen komen).

Ik ben ook niet voor het verstrekken van bepaalde geneesmiddelen bij de drogist waar de verkopers in het algemeen geen benul hebben van wat sommige middelen kunnen doen en de kopers geen idee hebben wat ze binnen krijgen. Ik zou liever zien dat die alleen bij een apotheek te krijgen waren. Maar dat is een andere discussie.

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 12:07

Mango

Jij denkt werkelijk dat elke verkoper geen benul heeft van medicijnen die ze verkopen bij de drogist? Nou dat klopt dus niet. Dat weten ze heus wel en daarbij, iedereen kan een bijsluiter lezen en dat lijkt me ook slim om te doen.

Verder zei je dat jouw huisarts ook meerdere dingen heeft moeten voorschrijven, tenminste dat begreep ik, en dan zal die huisarts ook gewoon beginnen met dat spul wat vrij verkrijgbaar is bij de drogist of apotheek en pas als dat niet helpt zoek je naar wat anders.

Het is geen hogere wiskunde hoor

Mango

Mango

10-06-2015 om 14:20

Barvaux

Met de jeugdige verkopers van kruidvat/trekpleister die geen enkele bijscholing krijgen? Denk het niet. Verder leren ze alleen algemeenheden en weten ze niet wat ik slik en wat daar wel of niet bij gebruikt mag worden. Lezen van een bijsluiter daar hebben ze geen tijd voor.

Ik heb hier nergens gezegd dat mijn huisarts verschillende dingen heeft uitgeprobeerd. De eerste keer dat ik daar met klachten binnenkwam ben ik meteen doorgestuurd naar de KNO-arts.
Wat ik vast in een ander draadje gezegd kan hebben is dat ik met de middelen die ik inmiddels heb gebruikt ik nog steeds verre van klachtenvrij ben en dat is zacht uitgedrukt.(dagelijks desloratidinetablet, neusspray, oogdruppels, 2 puffers en af en toe een antibioticakuur)

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 16:31

uitproberen

Ik doelde op deze zin: "Vandaar dat ik persoonlijk liever naar de huisarts zou gaan en met hem/haar indien nodig diverse middelen (gratis) zou willen uitproberen."

Daar heb je het over uitproberen en de meeste huisartsen sturen je met deze klachten niet door naar een KNO-arts hoop ik en ze zullen je dus eerst datgene voorschrijven wat je zelf ook al had kunnen kopen.

Verder moet er in elke drogist minstens iemand rondlopen die het wel allemaal weet en zijn die jonkies voornamelijk de vakkenvullers die als je vragen hebt er wel iemand bij halen. Daarnaast gaat het gewoon om medicijnen waarbij we met zijn allen besloten hebben dat het zelfzorgmedicijnen zijn dus ja: lees de bijsluiter voor het kopen lijkt me toch niet zo heel ingewikkeld.

Maar goed, laten we het hierbij houden.

Tango

Tango

10-06-2015 om 22:16

Hooikoorts

Hier in het gezin ook hooikoortspatienten. Man heeft het al enige tijd, bij dochter begint het nu erger te worden.
Man krijgt elk jaar 1 keer in het voorjaar een injectie bij de huisarts (assistente), Kenakort of zoiets heet het. Dit helpt ongeveer 3 tot 4 weken en dan heeft hij vaak net de piek gehad. Met Cetirizine en oogdruppels kan hij de rest dan wel opvangen. Met dochter van 14 zijn we nu een beetje aan het uitproberen wat bij haar helpt. Ze heeft nu Aerius, alleen dan ander merk volgens mij. Gaat redelijk, maar in de avond heeft ze nog wel flink last. Ze neemt de tabletten 's avonds.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-06-2015 om 22:20

(Levo)cetirizine

Let op: cetirizine is echt wat anders dan levocetirizine. Het eerste haal je bij iedere drogist, volgens mij moet je voor het tweede met recept naar de apotheek. Dus inderdaad even je huisarts vragen. Mijn ervaring is dat levocetirizine veel beter werkt, ik was een keer op vakantie mijn medicijn vergeten dus iets bij de drogist gehaald, werkte nauwelijks.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-06-2015 om 22:22

Kinderen

Ook kinderen mogen levocetirizine gebruiken. Wij kregen het voor onze 6-jarige zoon voorgeschreven ingeval van een milde aanval van pinda-allergie. Hij mocht toen maar een half pilletje, vanaf het moment dat hij ca. 50 kg woog hebben we zelf besloten dat hij (bij noodgevallen) een hele zou krijgen. Proberen kan geen kwaad dus, en het effect is echt uitstekend merkbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.