Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anonymous

anonymous

06-02-2015 om 17:39

hoog sensitief

Ik heb een dochter van 10. We hebben met haar al redelijk wat problemen gehad, gelukkig niets ernstigs. Lange perioden met hoofdpijn, andere perioden met buikpijn/diarree, dat soort dingen. er is nooit iets uitgekomen.

toen ze klein was zei een kinderarts ooit dat het een erg sensitief kind was. Oke, prima, niks mee gedaan. Een paar jaar later een vriendin die ermee komt... en nu zegt een leraar zomaar dat ze hoogsensitief is, en dat alle buikpijn/hoofdpijn etc daar wel eens van kan komen.

eerlijk gezegd heb ik niets met hoogsenstief, ik vond het persoonlijk iets zweverigs. Een vage omschrijving om maar een plakkertje op een kind te kunnen zetten, een oorzaak vinden van vage klachten. Nu er meerdere keren mensen dit over mijn dochter zeggen ga ik me toch afvragen of ik misschien te bevooroordeeld ben? Kan ik hier wel iets mee? als ik er op google vind ik echt veel vage informatie. vragenlijsten waardoor volgens mij bijna elk kind sensitief is. En bedrijven die op de alternatieve toer zijn.

Ik kom al jaren op dit forum en weet dat het bekend staat om objectieve, duidelijke meningen (zoals bij de homeopathie discussie). in dit geval: graag!

Mijntje

Mijntje

06-02-2015 om 18:46

vel

Gelukkig is het niks medisch. Ze zit dus ws gewoon niet lekker in d'r vel, ik zou het zo noemen. Ik had vroeger ook hele perioden buikpijn.
Kijk wat je eraan kan doen, wat er misschien speelt op school, een schoolwissel kan veel helpen. Of toneelles om meer te durven en te uiten.

Amelie

Amelie

06-02-2015 om 22:25

Hoogsensitief

Ik zie eigenlijk niet echt wat er zweverig is aan hoogsensitief zijn. Ik ben zelf ook heel nuchter maar zie bij mijn dochter veel kenmerken van hoog sensitiviteit. Ze heeft bijvoorbeeld last van bonnetjes in haar kleding, houdt niet van drukte, is gevoelig voor sfeer, serieus, denkt veel na over dingen en piekert veel, kan daar ook hoofdpijn van krijgen of daardoor slecht in slaap vallen, ze houdt niet van onverwachte en onbekende dingen, heeft angsten omdat ze teveel nadenkt over het leven en zo zijn er nog wel meer dingen maar van genoemde zaken kan ze echt last hebben. Of je hiermee ook echt hoog sensitief bent weet ik niet en vind ik ook niet belangrijk maar we zijn ons hier wel bewust van en proberen hier rekening mee te houden.
Dit doen we door haar niet te overprikkelen, voldoende rust in te bouwen, haar voor te bereiden op veranderingen, bij nieuwe situaties extra aandacht aan haar besteden door er over te praten en een plan van aanpak te maken, door haar de mogelijkheid te geven zich terug te kunnen trekken, door er voor te zorgen dat ze haar ei kwijt kan in dingen waar ze goed in is (in haar geval, dans zang en muziek) enz.
Ik weet niet wat je er zelf mee zou willen? Waar je aan denkt?
Wij zijn met onze dochter naar een psycholoog gegaan, niet om te laten onderzoeken of ze hoog sensitief is maar wel omdat ze vast liep door een combinatie van bovenstaande punten in combinatie met haar perfectionisme en haar onzekerheid. Die psycholoog leert haar hoe ze hier mee om kan gaan. Ze krijgt echt praktische handvatten en leert voor zich zelf op te komen, haar eigen grenzen aan te geven, minder hoge eisen aan zichzelf te stellen etc.
Het heeft ons in elk geval geholpen om helder te hebben hoe dochter in elkaar zit en waar zw tegen aan loopt om haar daar vervolgens zo goed mogelijk bij te begeleiden. Dat doe je natuurlijk altijd bij je kinderen maar bij een kind wat erg gevoelig is en zich niet makkelijk uit is dat wel een grotere zoektocht dan bij een ander kind. Je moet je er steeds bewust van zijn en haar grenzen bewaken anders krijgt ze buikpij, hoofdpijn, stress, woede of huilbuien, slaapt ze slecht, wil ze niet naar school etc.

dc

dc

06-02-2015 om 22:51

ook

Ik ben zelf hoog sensitief. En heel erg nuchter. Het een sluit het andere niet uit. Het heeft me alleen veel tijd gekost om uit te vissen dat mijn zus bijvoorbeeld dingen gewoon niet zo heel sterk voelde, niet zoals ik. Ik heb in mijn leven ook veel buikpijn gehad, deels door stress en deels door dingen die ik at waar ik heel gevoelig op reageer, zoals witbrood of sinasappelsap.

Wat helpt is veel rustpunten inbouwen. Dus niet elke dag een clubje. En leren om jezelf te aarden. Klinkt ook zweverig, maar is niets anders dan niet alleen met je hoofd bezig te zijn, maar de rest van je lichaam te laten helpen. Dus als je zit, beide voeten plat op de grond en echt voelen. En qua gevoel, proberen haar te leren te relativeren. Humor kan heel erg veel helpen. Ik probeer mezelf te beoordelen zoals ik dat bij een vriendin zou doen, en dan ligt de lat opeens een stuk lager!

Het is zowel fysiek als emotioneel. Ik kan niet slapen als er ook maar een heel klein beetje licht is, en zelfs een bladzijde omdraaien van een boek maakt me wakker. Dus mijn man heeft nu een ebook Bij veel buikpijn, ook zoeken naar voedselintolerantie. Het kan je leven echt flink verzuren en je raakt helemaal uitgeput van de hele tijd buikpijn. Vaak is het melk, het handigste is eigenlijk om met behulp van een dietiste (m/v) stelselmatig dingen een paar weken uit te proberen. Het kan even duren voor je effect hebt.

Jip

Jip

07-02-2015 om 09:31

Zweverig

Voor mij is hoog sensitief zijn ook iets zweverigs. Wat ik de laatste jaren vooral heb geleerd is dat achter klachten zoals buikpijn en diarree vaak toch een serieus medisch probleem schuilt. Ik ken verschillende personen waarbij het jaren werd afgedaan als psychisch maar die later echt iets aantoonbaars bleken te hebben, zo ook bij mij.

Agatha

Agatha

07-02-2015 om 09:41

Autisme

Hoogsensitiviteit heeft veel raakvlakken met ASS. Weet jij de verschillen Amelie?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2015 om 13:21

Hoog sensitief

Ik heb het gevoel dat veel mensen wel érgens hooggevoelig voor zijn. Is het niet voor drukte, dan wel voor sfeer, bonnetjes in kleren, geluiden, geuren, e.d..
Als we het over 'nuchter' hebben, dan noem ik mezelf ook nuchter, geen gezweef met spiritualiteit en geloof en een pragmatische instelling. Maar ook voor nuchtere mensen kan de boog niet altijd gespannen zijn. Op een gegeven moment kan het gewoon even op zijn. Dan krijg ik ook buikpijn (stress slaat bij mij op mijn spijsvertering lijkt wel), krijg ik andere lichamelijke klachten e.d.. Met al mijn nuchterheid stoor ik mij aan kleine geluidjes en trek ik mij eens in de zoveel tijd de ellende van de wereld net even wat meer aan dan gemiddeld. Mijn man gaat sinds een aantal maanden in de huiskamer op de bank liggen als hij wakker geworden is (kan 4 uur 's nachts zijn) omdat ik wakker wordt van het licht van zijn telefoon, waar hij dan op gaat lezen of spelletjes doen. Ben ik met dit alles hoogsensitief... vast, ik zie het gewoon meer als een persoonlijkheid met een gebruiksaanwijzing zoals iedereen er wel een heeft. Mijn dochters en man hebben dat ook op hun manier. Of het nu hoogsensitief heet of gewoon naamloos is, als je weet hoe iemand is, kun je daar rekening mee houden.

Anna

Anna

07-02-2015 om 14:42

Hoogsensitief

Aan de term hoogsensitief hangt wel eens paranormaal begaafd of new age of hoge intelligentie en dergelijke. Voor mij is (hoog)sensitiviteit gelijk aan prikkelbaar zijn en daarmee iets neurologisch.
Dat je een andere sensitiviteit hebt na een slechte nacht of na een feestje of bij ziekte, overspannenheid, laat ik buiten beschouwing want daarvan krijg je de diagnose niet. Het heeft te maken hoe de indrukken die de zintuigen verwerken.

Hoogsensitiviteit valt sneller op maar er is ook laagsensitiviteit en doorgaans valt dat niet of nauwelijks op voor de leek. Het zien en interpreteren is een vak. Eigenlijk is er altijd een mix. Er is therapie voor die meestal volgt na de diagnose. Soms is sensitiviteit een gevolg van adhd, add en dergelijke. Er is meestal wel sprake van comorbiditeit voor zover ik weet maar er zullen vast uitzonderingen zijn.

Anna

Anna

07-02-2015 om 14:48

Agatha

Voor zover ik begrepen heb is sensitiviteit altijd aanwezig bij AD(H)D, ASS en dergelijke. Dat wil niet zeggen dat als je sensitief bent, je daar meteen wel iets van zal hebben. Voor zover ik weet wordt er doorgaans wel naar gekeken als er sprake van is. Die sensitiviteit hoeft niet heel erg in het oog te lopen, wat niet wil zeggen dat je er geen last van hebt maar dat je juist ondergevoelig bent (en te weinig reageert) of dat je je gevoeligheden niet vaak tegenkomt.

Mijn zoon is heel gevoelig voor geluiden maar we wonen in een heel rustig stukje Nederland voor hem dus komt het niet vaak naar boven. Hij kan een kwartje drie straten verderop horen maar als je naast hem staat en zijn naam zegt, hoort hij je vaak niet. Hij kan slecht zijn evenwicht houden, behalve als hij in beweging blijft.

anonymous

anonymous

07-02-2015 om 16:42

bedankt voor jullie reacties, in heb ze gelezen en moet er even over nadenken. vooral over jullie tips en ideeën over hoe er mee om te gaan.

als allereerste reactie: de docent gaf dit als mogelijke oorzaak omdat dochter regelmatig ziek is. volgens mij heeft ze toevallig nu echt iets wat heerst (met buikpijn, koorts etc) maar ze is vaak aan het einde van de week ziek…zou overprikkeld kunnen zijn.

zoals iemand al zei, vinden wij de manier waarop we met haar om gaan al heen gewoon. als ze nieuwe kleding heeft knip ik daar de labels al uit, en ik weet dat ik ik geen sokken met randjes of stugge kleding voor haar hoef te kopen. Op vakantie hebben we middelen zodat ze minder last heeft van heimwee. ze spreekt als sinds groep 1 nauwelijks met vriendinnetjes af omdat ze thuis echt even bij moet komen van school. thuis is haar rustpunt. ik weet niet beter dan dat dit zo is, en vind het ook niet vreemd. niks om mee naar een psycholoog te gaan ofzo, dit is hoe ze is.

overigens is dochter niet stil en verlegen, maar meer extrovert, een allemansvriend en meestal vrolijk. ze zit op toneelles, muziek en op een sport, geen hoogvlieger maar ze vindt het leuk en geniet er van.

maar op school loopt het op dit moment niet lekker, sociaal gezien. ze zit in groep 7, er worden kliekjes gevormd en veel buiten gesloten. een erg slechte, geïrriteerde leraar er bij die regelmatig tegen de kinderen uitvalt. dochter heeft het nu erg moeilijk. en dan ga ik nu denken: kan dit dan ook met het sensitieve te maken hebben? ik heb het gevoel dat ik niet zal worden begrepen als ik daarmee aan kom op school, ik begrijp het zelf nauwelijks.
Net als Mijntje heb ik de oorzaak bij de objectieve zaken neergelegd, wat ik hier boven noemde. we waren inderdaad aan het kijken voor een nieuwe school. en de buikpijn kwam vast ook door de situatie op school, zou wel beter gaan als het op school beter gaat.

ik ga er ff over nadenken en nogmaals doorlezen wat jullie geschreven hebben.

Anonymous

Hier een hsp-kind. Als baby als gevoelig voor wasmiddelen. In de vakanties door het opdoen van alle indrukken last van migraine. En heel diep slapen omdat alle indrukken en gevoelens zo vermoeiend waren. Op de bs snel merken wanneer iets onrechtvaardig er aan toe ging en niemand dat bemerkte. Op dergelijke momenten voelt een kind zich zo onbegrepen en eenzaam. Dergelijke momenten leiden tot emoties.
Zo weet ik dat mijn kind al maanden eerder vertelde dat de juf mijn kind negeerde. Eerst geloofde ik het niet. Later had het wel gelijk.
Sommige reacties benoemen de nuchterheid. Alleen vraag ik mij af of ze ook al nuchter waren toen ze nog jong waren. Hier noem ik het eerder koppig, zo standvastig blijven bij de conclusies opgedaan uit de binnenkomende prikkels. Op dergelijke momenten is het ook belangrijk dat de kind-ouder relatie open staat voor het verschil in inzicht, voor het begrip in de gevoelens van de hsp-er.
Opvallend dat de meester het ook aangaf. In de link staan tips voor een ouder, maar ook tips voor een leerkracht. Misschien kan je er wat mee.
En niet iedere hsp- er reageert steevast emotioneel. Ze kunnen ook dwars doen, uit onbegrip.
In moeilijke tijden, kijken ze je heel direct in de ogen om te zien of wat je zegt hetzelfde is wat je hart zegt. Ze letten meer op lichaamstaal.. Dus als die meester in de klas uitvalt, hebben ze eerder aan de lichaamstaal aangevoeld dat er onweer opkomst is. Misschien is de meester wel blij met de tips, geeft hem handvatten om rust in de klas te herwinnen..

http://www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm

Pietje

Pietje

07-02-2015 om 19:28

Hier ook nuchter

Ik zag ' hoogsensitief' ook als iets zweverigen. Beetje modeterm.

En nu schijnt ons kind 'hoogsensitief' te zijn. Het loopt emotioneel vast op school; gedoe met andere kinderen, diep nadenken over de zin van ons bestaan en daar niet uitkomen, zich onbegrepen en hierdoor eenzaam voelen.
Het werd behoorlijk zwaar voor kind daarom een psycholoog ingeschakeld.
Hij kwam na een aantal testen met de term ;hoogsensitief'.Is er van overtuigd. Er schijnen veel mensen in zijn praktijk te komen die zichzelf afvragen of ze hoogsensitief zijn. Schijnt nogal een gewenst verschijnsel te zijn. (kan ik me niks bij voorstellen; ik zie dat het nu het leven van kind flink beïnvloedt- en niet vaak positief). Hij vertelde dat hsp mensen meegaan in een stemming- is er een sombere verdrietige stemming dan nemen ze dit over. (schijnen veel mensen te hebben). Maar is de stemming luchtig en vrolijk dan neemt een hsp dat ook over. Dit schijnt veel minder voor te komen en vertelde hij; is voor hem een indicatie voor hsp. Naast de andere criteria.

Ik zie inmiddels wel dat kind veel 'kenmerken' heeft. Ik zie ook dat kind het er moeilijk mee heeft. Ik geloof dat het later, als kind ermee heeft leren omgaan , het mooie eigenschappen kunnen zijn.

Het meegaan in stemmingen zien wij ook sterk en 'gebruiken' we ook. Bij moeilijke dingen kan man dit luchtiger oppakken dan ik. Dus trekt hij dan meer met kind op en doe ik een stapje terug. Dat werkt goed zie ik.

Amelie

Amelie

07-02-2015 om 22:04

Agatha

Ik ben bekend met de kenmerken van autistische spectrum stoornissen. Ik denk inderdaad dat veel kinderen met autisme ook hoog sensitief zijn maar mijn hoog sensitieve dochter is zeker niet autistisch.

Amelie

Amelie

07-02-2015 om 22:11

Flanagan

Bedankt voor de website. Er staat goede, duidelijke informatie op. Ik ga dit zeker delen met de juf van mijn dochter.

janne

janne

08-02-2015 om 10:16

ach

Heb twee zeer gevoelige kinderen. Bij eentje speelt misschien wel wat meer mee (autisme) bij de ander zeker niet. Bij de ander spelen ook totaal geen problemen. Ik zie het als persoonskenmerken.

Mijntje

Mijntje

08-02-2015 om 11:19

maakt niet uit

Maakt toch niet uit of je er dat label op plakt of niet? Als je maar kan kijken hoe ze zich weer wat beter gaat voelen. Aan dat label heb je verder niks.
Elk kind wordt overgevoelig door zich niet prettig te voelen.
Ik ook.

Agatha

Agatha

08-02-2015 om 11:34

Verschillen

Ik vroeg alleen maar naar jouw idee over de verschillen, ik zeg niet dat jouw kind autistisch is, Amelie.
Ik heb inmiddels gegoogled en ben wel wat wijzer geworden.
Hier nl.ook een kind dat eerst als hoogsensitief werd gezien en later zijn we meer richting ASS gaan denken. Het grootste verschil dat bij mij blijft hangen is dat een hoogsensitief kind zich beter kan aanpassen aan veranderingen en een kind met ASS niet.

Overigens hoeven van mij die labels ook niet, hoor. Pas als het beter is voor het kind kan het nuttig zijn.

Overigens herken ik de verhalen wel, van anonymous en ook Amelie. Het ging bij ons kind ook zo op de basisschool als bij kind van anonymous. Groep 7 is vooral vaak zo'n onrustige groep.

janne

janne

08-02-2015 om 12:43

verschillen

Dat is wel het grootste verschil tussen mijn beide kinderen; degene met vermoedelijk ass past zich slecht aan en bij wel aanpassen heeft hij er vreselijk veel last van. Degene zonder ass past zich juist ontzettend goed aan. Ook merk ik bij haar dat ze min of meer vanzelf leert omgaan met haar gevoeligheden en er strategieen voor ontwikkelt. Doet de ander ook wel maar minder succesvol.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-02-2015 om 13:58

Hoog sensitief

Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate hoog sensitief is. Mijn zoon is ook hoog sensitief en hij heeft ook ADHD. Hij is dus snel overprikkeld. Zijn "antennes" zijn gewoon heel gevoelig en hij pikt meer dingen op dan anderen. Zie het als een spons die alles opneemt. Soms wordt hij als het ware overweldigd door al die prikkels (geluiden, mensen, emoties etc.) en de wereld om hem heen. Dat uit zich dan door zich niet lekker voelen. Hoofdpijn en buikpijn kunnen heel goed door spanning komen. Als je er wat meer over wilt lezen is dit een goed boek: Elaine N. Aron "Hoog Sensitieve Personen". Dat biedt ook tips en handvaten om er beter mee om te leren gaan.

HSP weekend

Ik ben sinds kort vrijwilliger bij HSP Vlaanderen en ik heb de verantwoordelijkheid gekregen om een weekend te organiseren voor jongeren tussen 15-25. De grootste moeilijkheid waar ik voor sta is het aantrekken van jongeren die hoog sensitief zijn. HSP Vlaanderen zelf heeft begeleid enkele jongeren in deze situatie, maar ik zou graag ook nog wat nieuwe jongeren vinden. Heeft iemand een idee hoe ik ze het best aanspreek, of er een database bestaat op nationaal niveau of dergelijke?

Hoogsensitief is inderdaad geen diagnose of stoornis, zoals Autimse of ADHD. Het is een omschrijving van karaktereigenschappen van een kind of een volwassene. Het is op zich niet zweverig, want het is omschreven door een Amerikaanse Psychologe Elaine Aron. Maar het kan wel door psychologen of leerkrachten als zweverig worden gezien, omdat het dus geen officiële diagnose is. Veel kinderen hebben een aantal kenmerken van hooggevoeligheid. Volgens Elaine Aron komt het bij 20% van de kinderen voor, maar meer onderzoek hiernaar is nodig. 

Wat mij dan weer bezigdhoudt is: Wat wil die leerkracht met de opmerking dat de dochter van TS hoogsensitief is? Is het niet een teken van onvermogen van hem; hij constateert dat het meisje niet helemaal gelukkig is in de klas, vaak ziek aan het einde van de week. Misschien hoort ze er niet helemaal bij (TS heeft het over kliekjes) en daaruit concludeert leraar dat ze afwijkt van klasgenoten en daar kan hij niks aan doen. Dus gooit hij er wat kretologie tegenaan. Eigenlijk zegt TS zelf al dat haar dochter normaal gesproken niks mankeert maar de klas niet zo leuk is en de meester ook niet. Zal daar niet het grootste probleem zitten?

arauky schreef op 16-12-2021 om 10:27:

Hoogsensitief is inderdaad geen diagnose of stoornis, zoals Autimse of ADHD. Het is een omschrijving van karaktereigenschappen van een kind of een volwassene. Het is op zich niet zweverig, want het is omschreven door een Amerikaanse Psychologe Elaine Aron. Maar het kan wel door psychologen of leerkrachten als zweverig worden gezien, omdat het dus geen officiële diagnose is. Veel kinderen hebben een aantal kenmerken van hooggevoeligheid. Volgens Elaine Aron komt het bij 20% van de kinderen voor, maar meer onderzoek hiernaar is nodig.

En 20% van de kinderen, dat komt aardig in de buurt van 'ooit een normaal mens ontmoet'? Allemaal leuk hoor, ik heb zelf ook wel eens een test ingevuld met wat collega's (deden we een beetje voor de lol, deels serieus) en iedereen bleek hoogsensitief. En autistisch, en add'er en hoogbegaafd....  allemaal heel wel mogelijk, maar als iemand verder functioneert, is het belangrijk? En bovendien, stel dat iemand niet functioneert en het gaat om zulke grote percentages, dan zou je iets aan het systeem moeten doen en niet het kind moeten psychologiseren of nog erger, er pillen in stoppen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.