Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mabel Pines

Mabel Pines

18-12-2018 om 15:44

Hoofdkussen en matras

Ik heb sinds september vermoeidheidsklachten als gevolg van een trage schildklier. Ik ben echter wel goed ingesteld op medicatie en heb ook geen vitaminetekorten. Ik krijg nu fysiotherapie en spreek een psycholoog, allemaal met als doel beter met mijn energie om te gaan. Ik werk nu 50%, doe rustig aan, 's middags slaap ik, ik doe wat aan sport en bewegen, eet gezond, val rustig af en rook en drink al heel lang niet, maar ik merk geen verbetering.

Nu snurk ik ook vaak en mijn man zegt dat ik soms raar lig te ademen. Ik ga nu dus ook maar bij de huisarts vragen om een onderzoek naar slaapapneu. Ik heb na de Kerst een afspraak.

Nu de vraag waar het om gaat.
Ons matras is al zo'n 16 jaar oud en moet nodig worden vervangen. Ik heb het nooit een heel fijn matras gevonden, je voelt de veren zitten, maar ik slaap er verder prima op. Ik lig nooit wakker. Maar bij een nieuw matras wil ik dat niet meer.
Verder weet ik dat er speciale hoofdkussens zijn tegen snurken, in verschillende prijsklassen.
Ik heb me wel georiënteerd op matrassen en hoofdkussens, maar zie door de bomen het bos niet. Bovendien is het waarschijnlijk vooral marketing geneuzel.

Heeft iemand van jullie tips voor de aanschaf? Hoe weet je bijvoorbeeld hoe dik je kussen moet zijn? Is zo'n antisnurkkussen zinvol of onzin? Is Emma haar 750 euro waard of is het matras van de Lidl net zo goed of beter?? Is koudschuim fantastisch of echt koud? Graag word ik wijzer op dit vlak.

Pirata

Pirata

18-12-2018 om 18:27

Afwachten

Eerst de test maar eens afwachten. Een kussen helpt maar beperkt. Mijn man heeft een apneumasker en een kussen naar smaak.
Als je je matras nog lekker vindt: koop een dekmatras bij Ikea?

Pennestreek

Pennestreek

18-12-2018 om 19:13

Apneu

Man heeft sinds gisteren die diagnose, na een nacht met een meetkastje geslapen te hebben. De diepe onderbrekingen van de ademhaling treden vooral op bij slapen op de rug. Dat is bij de meeste mensen het geval. Dus je zou al kunnen beginnnen met proberen om minder op je rug te slapen. Bekende trucs zijn een tennisbal in je pyjama maken, zodat je op je zij moet blijven liggen. Maar goed, dat heeft niets met je vraag te maken.
Huisarts heeft hier niets gezegd over matrassen en kussens. Maar ik zou toch wachten tot een eventuele diagnose. Er zijn wel matrassen die beter geschikt zijn voor buik-, rug- of zijslapers. Hetzelfde geldt voor kussens. Daar kunnen ze je in een goede beddenzaak vast over adviseren.
Maar hoe dan ook zou ik een matras van 16 jaar oud wel gaan vervangen. Wij zijn ook weer aan de beurt, dus ik lees wel mee! Hier matrassen van Norma, liggen prima maar er begint nu toch een kuil te ontstaan, dus ik lig niet meer zo lekker. Verder zou ik nu kiezen voor een iets minder zwaar en onhandelbaar matras, ik kan onze (eenpersoons) matrassen niet in mijn eentje keren, en dat vind ik erg onhandig.

Mabel Pines

Mabel Pines

18-12-2018 om 21:44

Apneu

Met of zonder apneu heb ik een goed nieuw matras nodig en ivm het snurken misschien ook een beter kussen dan dat ik nu heb.
Ik probeer dus te zorgen voor een meer optimale slaapsituatie, los van wel of geen apneu. Maar graag voor een goede prijs en geen onzin.

Guppie

Guppie

18-12-2018 om 23:33

De term koudschuim

heeft te maken met de productie ervan; niet zozeer dat het koud zou aanvoelen.
Heb een keer proefgelegen op een matras waar een bepaalde vulling ingespoten was.. Lag heerlijk. Weet niet hoe het heet, zou je moeten navragen.
Het soort matras hangt ook af van je budget en voorkeuren. Twee matrassen of een groot matras. Misschien twee verschillende hardheden. En wat wil je man? Wat voor ondergrond. Aan te bevelen is een bed en matras zonder metaal erin, voor een betere aarding en ontspanning.
Bij een bloedonderzoek wordt maar op een paar stoffen getest en waardes zeggen niet zoveel, worden vaak laag bepaald.
Schildklierproblemen zitten dieper dan alleen de schildklier; daarbij spelen factoren van diverse aard een rol, zoals insulineresistentie. Bij apneu is magnesium belangrijk.
Gestopt met roken en drinken zegt niet zo heel veel want de daardoor ontstane ontregelingen verdwijnen niet zomaar. Alcohol zorgt, zeker als je er niet bij eet, voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel en zeker overmatig alcoholgebruik zorgt voor tekorten aan voedingsstoffen als zink, magnesium en vitamine B.
Roken zorgt voor verzuring van het lichaam, voor gifstoffen, voor tekorten aan stoffen als zink en vitamine C. Ook werkt het ontregelend op je hormonen en neurotransmitters. Roken blokkeert de opname van jodium.
https://www.vgns.info/blogs/voeding/item/de-relatie-tussen-roken-en-de-schildklier
https://www.matras.info/matras-artikelen/voelt-koudschuim-koud-aan/
Naast medicatie je gezondheid ondersteunen kan zinvol zijn.

Mabel Pines

Mabel Pines

19-12-2018 om 08:00

Op verschillende plaatsen gelezen

Dat koudschuim, door de goede ventilatie van het matras als een koud matras kan worden ervaren.

Verder noemde ik de alcohol en het roken alleen om aan te geven dat daar geen winst meer mee te behalen valt. Ik ben daar respectievelijk 16 en 24 jaar geleden mee gestopt. Dus de genoemde effecten lijken me inmiddels wel uitgewerkt.

Jasmijn

Jasmijn

19-12-2018 om 08:24

Ikea

Ik heb mijn matras gekocht bij Ikea, ik weet inmiddels dat ik een voorkeur voor een hard matras heb. Ik logeer wel eens bij mijn schoonouders waar op de logeerkamer een zacht matras ligt, dat ligt ongeveer een halve nacht lekker en daarna begin je een soort 'knak' in je rug te krijgen.

Zelf ben ik nu met mijn tweede matras van Ikea bezig, ik slaap er toch minimaal 10 jaar op en zo'n matras kost iets van 350,-
Onlangs wilde mijn zoon een matras, net zo hard als het mijne en hij moest weer naar een ander model van Ikea omdat de mijne niet meer bestond en ook hij is heel tevreden, maar moest wel een paar dagen wennen.
Het fijne bij Ikea is, dat als het écht niet bevalt je hem mag komen omruilen voor een ander type.

Tip; ga kijken bij Ikea op een doordeweekse ochtend want op zaterdag is het zo druk dat je het zelf allemaal moet uitzoeken, veel te druk om op een verkoper te wachten.

En voor kussens; ik heb er eentje van Silvana. En mijn zoon is toen voor een kussen naar een beddenspeciaalzaak gegaan. Daar wees hij een veel duurdere aan, dat hadden we via via gehoord, dat dat een fijn kussen was, maar hij kreeg een goedkopere mee omdat ze vonden dat dat beter bij zijn nek paste. (maw. ze kijken echt naar de klant en proberen niet een dure verkoop er doorheen te duwen)

Kleintje

Kleintje

21-12-2018 om 10:24

Traagschuim is koud

Waarschijnlijk heb je terecht gehoord dat traagschuim (of memory foam) koud is. Dus niet koudschuim, hoewel de naam dat doet vermoeden.
Traagschuim wordt pas zacht nadat het opgewarmd is door jouw lichaam. Als je net als ik vrij kouwelijk bent, is dat helemaal niet prettig. Alles is wel afhankelijk van de temperatuur in je slaapkamer. Als het daar altijd 20 graden of hoger is, dan zal dat effect wel meevallen. Bij mij is het 's winters 14-15 graden in mijn slaapkamer, dan is een traagschuimmatras niet te doen. Dan lig je het eerste uur op een koud, hard blok beton terwijl je jezelf steeds kouder voelt worden. Ik heb het mijne binnen 14 dagen ingeruild voor een ander matras.

juf Ank

juf Ank

22-12-2018 om 17:50

, valt mee,

ik heb ook een traagschuim matras maar ik heb helemaal geen last dat het koud zou aanvoelen. Ik lig er prima op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.