Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bertje1

bertje1

19-10-2019 om 13:26

hoffitis (knie)

hallo.
mijn moeder (75) heeft waarschijnlijk hoffitis, ontsteking van holte achter knie + alles er om heen.
ze kan zowat niet lopen. Ze heeft geen artrose of zo.
wie heeft een goed idee naast rust en fysio wat ze al doet??

en: waarom ontsteekt iets toch in het lichaam????

Ja, vervelend

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/chronische-ontsteking/item37473

Je kunt er van alles van zeggen maar het is hier verstandig dat je moeder het vooral overlegt met de fysiotherapeut. Die kan het effect direct samen met haar beoordelen.

Verder kan er van alles meespelen, vooral een verkeerde houding, een verkeerde opvatting van je, soms toch door leeftijd dalende, mogelijkheden.

Voeding kan ook nog wel een dingetje zijn.

Het kan zin hebben om wat extra naar rust te kijken. Het ging mijn dikke knie al heel snel stukken beter nadat ik eens op ging letten waar ik de zaak zat te stressen. Van mijn fiets springen in plaats van rustig je been laten dalen. Kracht zetten bij het de heuvel opfietsen. Rustig de trap oplopen in plaats van twee treden tegelijk te nemen. De trap af met twee voeten steeds per tree. Een brace als ik langere einden moest lopen of reizen.

Ik dacht dat ik de spieren in mijn knie juist moest zien in te zetten, maar het bleek toch echt rust en gewichtarme belasting te zijn.

Maar nogmaals, doe het met de fysiotherapeut. Ik besprak het met mijn behandelaars. Door hun tips ging ik er anders naar kijken.

Doorbloeding

Hier is mijn moeder in korte tijd flink aangekomen. Ze houdt veel vocht vast als gevolg van een verminderde doorbloeding in het ouder wordende lichaam (80plus).
Daardoor ook meer moeite met lopen zodat met name de knieën de eerste plekken zijn die zeer doen.
Grote kans dat ze door de slechte doorbloeding, reeds wat ontstekingen in haar knieën aan het kweken is.

Nu is het een idee om een hometrainer te huren. Dan kan je moeder veilig werken aan een goede beweging van de benen, op een weerstand die niet te veel haar knie belast.
Trouwens, fietsen op een hometrainer en tegelijk televisie kijken is een methode die je best lang kan volhouden. In ieder geval veiliger voor iemand die slecht ter been is en buiten ook risico’s loopt op valpartijen.

Heeft ze ook een grip buizenverband; een stuk elastische band die ze om haar bovenbeen/knie kan optrekken om zo de vocht uit de knie te ‘drukken’ en als support?
Even overleggen met de fysio.

Voorbeeld van buizenverband. Beter bekend als tubigrip of hepagrip.
https://www.premed.nl/catalog/partdetail.aspx?partno=01807

AnneJ, (ot)

Toen ik vocht in mijn knie had agv een nieuwe kruisband, moest ik juist oefeningen doen om de quartercept in de bovenbeen te versterken. Sterkere quartercept zorgt voor ontlasting van de knie waardoor er ook minder irritatie en zwellingen terug komen.

Ja Flanagan

Maar inspanning kan ook de irritatie aanjagen en je knie dikhouden. Daarom zou ik het altijd doen in overleg met de fysiotherapie. Bij mij heeft het dus niet goed gewerkt dat spieren versterken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.