Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoevaak op de weegschaal?

onze dochter van 13 begint wat mollig te worden, mijn man en ik willen haar gewicht dan ook goed in de gaten houden. Alleen hoevaak kunnen we haar vragen zich te wegen want het moet zeker geen obsessie worden?

nooit. Het komt heel vaak voor dat kinderen even ietsje dikker worden en dan weer dunner worden als ze hard groeien. Zorg voor goed eten, haal geen snoep in huis en geef het goede voorbeeld . 

Inderdaad: niet. Ik zou ook focussen op gezonde eetgewoonten. Ik vind het eerlijk gezegd ook wat akelig en zelfs wat grensoverschrijdend klinken als je als ouders zo dicht op het gewicht van je kind zit dat je haar ‘vraagt’ zich geregeld te wegen. Kan ze daar dan nee tegen zeggen? Wegen omdat je haar te mollig vindt worden geeft toch een heel negatieve boodschap  over haar lichaam? Ik zou dat als kind afschuwelijk hebben gevonden en als ouder zou ik er niet aan willen beginnen. Ik zou nog eerder eens in mijn eentje naar de huisarts gaan om advies te vragen. 

Van op de weegschaal staan wordt ze niet minder mollig. Daarnaast kan het haar onzeker maken en inderdaad zoals je zelf aangeeft kan het een obsessie worden. En als jullie bepalen dat ze dit moet doen, denk ik dat 1x al te veel is.

Imi

Imi

22-10-2021 om 08:39

Het is compleet normaal dat kinderen in de breedte groeien voordat ze in de lengte gaan groeien. Zoals hierboven al gezegd werd: zet in op gezonde voeding (niet overdrijven!!) en voldoende beweging. Dat is veel belangrijker dan haar gewicht. Doe die weegschaal de deur uit!

Imi schreef op 22-10-2021 om 08:39:

Het is compleet normaal dat kinderen in de breedte groeien voordat ze in de lengte gaan groeien. Zoals hierboven al gezegd werd: zet in op gezonde voeding (niet overdrijven!!) en voldoende beweging. Dat is veel belangrijker dan haar gewicht. Doe die weegschaal de deur uit!

Exact dit.

Ik dacht dat de vraag over jouzelf ging toen ik de titel las . Zelf weeg ik me maximaal 1x per 3 weken, en nooit (nooit) in het bijzijn van mijn dochter, ook niet toen ze klein was. Ik wilde haar daar niet mee lastigvallen. Liever een gezonde levensstijl en eetpatroon.

Meisjes worden vaak iets molliger voor ze de groeispurt ingaan. Dat gaat er meestal vanzelf weer vanaf. Verder lijkt me wegen niet zo zinvol, je ziet zo ook wel hoe het met je kind gaat.
Zelf weeg ik nooit meer.

Ik heb er al spijt van dat ik haar gewicht heb laten controleren bij schoolarts, dochter werd er toen uitgepikt. 
Ze hoefde alleen maar een x extra op controle, maanden later. Maar men wat heeft dat een impact gehad op dochter. Zou het echt nooit meer doen. 

yom

yom

23-10-2021 om 03:23

veel komende probleem

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.