Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nimbo

Nimbo

24-02-2016 om 17:23

hoestprikkel door sporten

Sinds kort ben ik weer fanatiek aan het sporten. Merk ook dat dit mij goed doet en ik daar stress en boosheid in kwijt kan (ik heb problemen met mijn zoon van 17, die weg is van huis en bij zijn vriend ingetrokken, nog steeds). Maar nu merk ik dat ik, vooral als ik het uiterste probeer te vergen van mijzelf, dat ik last krijg van enorme kriebelhoest. Deze houdt ook nog een hele tijd aan als ik gestopt ben met sporten.(ruim half uur in afnemende mate)
Ik herinner me ineens dat ik dat eerder had toen ik in een vorige periode fanatiek aan het sporten was geslagen.
Weet iemand hoe dat kan, of dat te maken heeft met het sporten en of je er iets aan kan doen? Het belemmert me nu eigenlijk om tot het puntje te gaan.

Inspanningsastma?

Dat is mijn kort-door-de-bocht-lekendiagnose.
Sport je buiten? Dan kan het nog wel zijn dat het hoesten getriggerd wordt door koude/vochtige lucht. Of je gaat erg door je mond ademen, waardoor je keel geïrriteerd raakt...
Maar als je dit vaker hebt bij grote inspanning, en je hebt het ook binnenshuis, dan zou je dit eens aan je huisarts voor kunnen leggen: inspanningsastma.

Overigens lijkt het me, wat het ook is, verstandig om idd niet tot het uiterste te gaan als je zo moet hoesten.

Moni

Moni

24-02-2016 om 17:35

Kan ook hyperventilatie zijn.

In ieder geval niet tot het uiterste gaan. Bouw liever langzamer je conditie op.

Noet

Noet

24-02-2016 om 18:00

het 1500m kuchje

bekend fenomeen bij schaatsers.

http://www.schaatsen.nl/nieuws/archief/2012/12/onderzoek-naar-1500-meterkuchje/

http://www.sportknowhowxl.nl/achtergronden/archief/nieuwsberichten/item/90946/

de tweede geeft ongeveer halverwege ook nog een verklaring.

Bellefleur

Bellefleur

25-02-2016 om 09:24

Nimbo,

Wat voor sport doe je?

Niki73

Niki73

25-02-2016 om 14:05

Ik ken het

Ik ken het, maar ik heb nooit verder gedacht dan dat mijn longen hard hebben moeten werken en er daarom wat diep slijm loskomt. Het gaat altijd vanzelf weer over.

Nimbo

Nimbo

26-02-2016 om 12:03

bellefluer

een beetje groepslessen en daarna hardlopen op de band. En daar begint het.

Marga

Marga

26-02-2016 om 14:14

Maagzuur?

Bij mij bleek kucherigheid van maagzuur te komen. Mijn luchtpijp raakt geirriteerd door het maagzuur. Ik had zelf niet door dat dat de oorzaak was omdat ik het zuur niet 'proefde'.
Zelf had ik die klachten niet persé na of tijdens het sporten, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dat wel kan.

Bellefleur

Bellefleur

26-02-2016 om 15:13

Ademen

Kan het zijn dat het komt door de mond ademen? Dat past natuurlijk wel bij hardlopen.

Nimbo

Nimbo

04-03-2016 om 09:29

maagzuur

kan zeker meespelen. Heb ik geregeld last van

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.