Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Virusje

Virusje

11-03-2020 om 22:15

Hoesten, koorts.. huisarts bellen?

Mijn dochter (12 jaar, groep 8) is sinds vanmiddag aan het hoesten en heeft sinds vanavond koorts (38,2).
Uiteraard houd ik haar morgen thuis van school.

Ik twijfel nu echter of ik morgen de huisarts moet bellen. We zijn niet op vakantie geweest (in een risico-gebied) en naar mijn weten heeft ze geen contact gehad met iemand die besmet is. Helemaal waterdicht is dat natuurlijk niet, omdat ik niet weet "wat" er allemaal op school rondloopt.

Op de site van het RIVM staat bellen bij koorts hoger dan 38,0 en luchtwegklachten, in risicogebied geweest en/ of contact met een corona-patiënt. Maar goed, ik weet dus niet zeker of ze wel of geen contact heeft gehad op bv school, de manege waar ze paardrijdt (daar trouwens wel iemand die in Noord-Italië is geweest, maar geen ziekteverschijnselen)

Morgen voor de zekerheid bellen of afwachten? Wat zal wijsheid zijn?


Niki73

Niki73

11-03-2020 om 22:19

Ja, bellen

De meeste nieuwe gevallen hebben niets meer te maken met reizen, die zijn "gewoon" besmet geraakt. Of je contact hebt gehad met een coronapatiënt kun je onmogelijk weten, omdat er te weinig getest wordt.

Ja bellen.

Gewoon omdat het om je kind gaat. Dat is reden genoeg.

Adelaide

Adelaide

11-03-2020 om 22:31

Uit Volkskrant

“Het virus is los. De eerste de beste steekproef onder ‘gewone’ Brabanders met lichte verkoudheidsklachten wijst uit dat een aanzienlijk deel van hen geen normale verkoudheid, maar hét coronavirus uit Azië onder de leden heeft. In Brabantse ziekenhuizen heeft 4 procent van de medewerkers met milde klachten het coronavirus; in sommige steden is dat zelfs 9 procent.”

Dus wel even bellen en ik verwacht dat ze niet meteen de ggd met een testkit op je afsturen, maar dat je haar moet thuishouden en het hele gezin goed in de gaten moet houden en als de klachten erger worden je weer moet bellen.
Misschien heeft ze het virus en wordt ze er bijna niet ziek van, maar besmet ze wel anderen. Dus opa en oma buiten de deur houden.

Virusje

Virusje

12-03-2020 om 19:48

Gebeld

Vanmorgen de huisarts gebeld. Voor nu (inderdaad) geen actie. Wel thuis houden en in de gaten houden, evenals de rest van het gezin. Wat ik uiteraard al doe.
Vanochtend was de koorts niet gestegen. Wel nog aan het hoesten en snotteren. Voorlopig houden we haar thuis tot ze opgeknapt is.

Adelaide

Adelaide

12-03-2020 om 21:43

Goh

Volgende keer kun je mij bellen 😜. Ik had goed voorspeld wat de dokter zei. Hopelijk wordt ze niet zieker dan nu.

Julia

Julia

12-03-2020 om 22:12

Geen snotneus

Snotteren schijnt niet te gebeuren met corona. Ik begreep dat je neus droog is en je hoest ook.

Achteraf vermoed ik dat ikzelf last heb gehad van milde corona klachten. Flinke keelpijn en 39,4 graden (heb normaal rond de 36) dat hield 2 dagen aan, en was ineens weg kort daarna paar keer een flinke hoestbui.

Reactie

Reactie

13-03-2020 om 15:08

Adelaide

haha, nou inderdaad Adelaide... mag ik je telefoonnummer voor de volgende keer?!

Ik denk inderdaad ook dat het meer een "gewone" verkoudheid is bij mijn dochter.

Vandaag moest ze naar de orthodontist. Die vanmorgen ook maar even gebeld, omdat ze nog wel flink hoest: "Nou mevrouw goed dat u belt, het zal wel niks zijn, maar kom toch maar niet"
Ook de paardrijles van morgen maar afgezegd. Lijkt me ook geen succes zo hoestend op een paard.

Virsuje

Virsuje

13-03-2020 om 15:10

Oeps... bovenstaande reactie is dus van mij

Titel per ongeluk op plek naam gezet

Anja

Anja

13-03-2020 om 20:12

Julia

Is dat zo?
Dan heb ik dat volledig gemist. Hoe kom je aan de info dat Corona zorgt voor 'droge neus' etc?

Angela67

Angela67

13-03-2020 om 20:37

Anja

ik zocht even op rivm site, bijgewerkt vanmiddag

Symptomen nieuw coronavirus
Mensen met het nieuwe coronavirus hebben koorts en luchtwegklachten. Denk aan hoesten of kortademigheid. Dit nieuwe coronavirus wijkt af van de bekende coronavirussen die bij mensen voorkomen.

ik lees inderdaad niet over snotteren.

gr Angela

Anja

Anja

13-03-2020 om 21:06

Angela

Je neus is ook een luchtweg!

Angela67

Angela67

13-03-2020 om 23:22

anja

'denk aan hoesten of kortademigheid'.
dus eventuele semantische kritiek graag bij RIVM indienen in drievoud dank u.
gr Angela

Pluk

Pluk

13-03-2020 om 23:47

Verkoudheid

Is ook een symptoom. De ernstige klachten betreft vaak de longen, maar bij de meeste mensen blijft het hangen in de bovenste luchtwegen. Keel en neus dus.

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 00:11

Pluk

Vraag: als je het al niet eens bent met wat op RIVM site staat, waar werk.jij dan? Kun jij een bron noemen waar ik e.e.a. kan lezen?
Gr Angela

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 00:19

Poeh

Dat weet ik niet meer hoor. In ieder geval moet je van het rivm thuis blijven met verkoudheid, dus dat moet dan ook zeker een symptoom zijn. Van de bovenste luchtwegen heb ik op meerdere plekken gehoord en gelezen. Ik heb me daar wat in verdiept omdat ik zelf ook klachten heb. De website van het rivm vind ik trouwens niet overzichtelijk en is ook niet altijd up to date.

Anja

Anja

14-03-2020 om 00:32

Jee Angela

Wat reageer je aangebrand.
Ten eerste betekent 'denk aan klachten _zoals_...' dat die lijst dus niet volledig hoeft te zijn. . Bovendien vind je in andere tekst op site van Rivm 'loopneus' gewoon onder de (milde) klachten staan. (bij de avdviezen rondom Corona)

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 00:38

Jee pluk en anja

Wat dragen jullie fijn bij aan feitenvrije berichtgeving.
Ik geef informatie die van betrouwbare site komt. Anja reageert lacherig en gaat er niet op in en komt pas daarna met mededeling die zij al eerder had kunnen geven. En pluk weet het allemaal niet meer maar het is toch gewoon duidelijk.
Zeg dan gewoon dat je het echt beter weet, dan is dat meteen duidelijk.
Gr Angela

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 00:51

Tja

Die info komt gewoon van het rivm. Je kunt ook zelf zoeken op de site van rivm of 1 van de talloze filmpjes van rutte of die rivm directeur kijken. Wordt elke keer duidelijk gezegd dat ook neusverkoudheid een symptoom is. De website van het rivm heeft verschillende info op verschillende plekken staan, maar als je zoekt dan vind je het wel.

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 01:16

Hallo pluk lees of je erbuiten

Ik citeer letterlijk van de 1e pagina van RIVM omdat Anja (!) er naar vraagt in posting 10.
Ik begon er niet over.

RIVM is betrouwbaar genoeg om.bij te starten en als Anja het niet gelooft of meer wil, prima. Zij was zelf te lui om te zoeken en jij bemoeit je ermee zonder te kijken wie nu eigenlijk een probleem heeft.
Ik niet, het was mijn vraag niet. Maar toen jij er eens even arrogant overheen ging vond ik het te gortig.

Gr Angela

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 08:01

Hmmm

Dus #14 was arrogant? Ik zie het wel vaker in deze discussie dat er ineens op de persoon gehakt wordt. Ik snap dat niet helemaal.

Anja

Anja

14-03-2020 om 09:15

Angela

Gaat ie lekker?

Pluk

'Ik zie het wel vaker in deze discussie dat er ineens op de persoon gehakt wordt. Ik snap dat niet helemaal.'

Aangezien je het zelf ook doet, zou dat voor jou niet zo moeilijk te snappen moeten zijn.

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 09:42

op de man/vrouw spelen vs inhoud

Anja, ik kan beter aan jou vragen waarom jij in #10 dan eigenlijk die vraag stelde.

Ik dacht echt: ok, Anja heeft nog niet gegoogled en het klonk mij als een interessante vraag waarover ik niets gelezen had (ik heb weinig gelezen over symptomen) dus ik kijk bij rivm.nl en pats boem op de eerste pagina staat dit.

Ik denk: nou dat is in ieder geval een bron die de essentële klachten opnoemt.
Niet het hele rijtje, maar de meest belangrijke. Anders zou RIVM dat niet opschrijven, daar ga ik vanuit (als RIVM niet betrouwbaar wordt gevonden, o.k. dan prima, dan is dat aan Anja om daar iets van te vinden).

En wat er dan gebeurt vind ik zo raar: ik beantwoord Anja's vraag omdat zij niet wilde googlen en dan vinden Anja en Pluk dat ík rare dingen zeg. Beetje subtiel natuurlijk, niet direct, maar wel even duidelijk laten merken dat Anja niet echt een vraag stelde in #10 maar eigenlijk de oorspronkelijk stelling (wel hoesten, niet snotteren) in twijfel trok. Tenminste, dat denk ik nu? Als ik dat nou gezien had, dan had ik me echt verre gehouden hiervan. Maar ik zag het niet en dan hoppa voor je het weet gaat het over 'ja maar dat klopt niet'.

Fijn, prima, dan ga je verder zoeken. Ik stelde de vraag niet, dat was Anja.

Ik heb niet het idee dat ik op de vrouw/man aan het spelen was totdat zowel Anja als Pluk schreven dat ik het niet zo goed weet en me over m'n bolletje aaiden.

Dat voelt bizar want ik weet inderdaad heel veel niet, maar ik dacht dat dat voor Anja ook gold? Anders zou ze toch niet zo'n vraag stellen, denkt naïve Angela...

Ik had eigenlijk verwacht dat er kwistig met linkjes gestrooid zou worden met allerlei symptoomanalyses. Bijvoorbeeld van Anja en Pluk. Maar het enige inhoudelijk dat gepost werd was: 'pfoeh ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar ... ' en 'luchtwegen is ook je neus'. Ja me neus

Dus, wijze les: als er een vraag gesteld wordt ga ik niet meer googlen voor een antwoord. Dat mag de TS zelf doen .

gr Angela

Angela

'Dus, wijze les: als er een vraag gesteld wordt ga ik niet meer googlen voor een antwoord. Dat mag de TS zelf doen .'

Hmmm, dat heb ik een keer voorgesteld in een ander draadje, toen kreeg ik het halve forum over me heen ...

Anja

Anja

14-03-2020 om 10:06

Misverstand

Angela, wat maak je het allemaal groot zeg.
Blijkbaar begreep je me niet of was ik te onduidelijk.
Ik vroeg Julia hoe ze kwam aan info over verband Corona en 'droge neus'.
Natuurlijk ben ik niet te lui om even te kijken bij Rivm ofzo. Ik gaf toch juist aan dat ik dat 'droge neus' niet snapte. (omdat ik overal lees over natte neus)

Ik wilde niet lacherig doen maar het wat luchtig houden.

Angela67

Angela67

14-03-2020 om 10:22

prima Anja

groet,
Angela

Pluk

Pluk

14-03-2020 om 15:11

Bolletje

Ik wilde gewoon snel ff antwoord geven op Anja’s vraag. Niks meer, niks minder. Geen geaai over bolletjes of zo. Ik vond dat ik onterecht een sneer kreeg.

Emmawee

Emmawee

15-03-2020 om 00:42

Facebook

Zonder verder op bovenstaande discussie in te gaan... Ik heb een gedeeld bericht gelezen afkomstig van Desi Tjon. Terug te lezen op zijn tijdlijn op 6 maart. Daarin wordt genoemd dat je bij corona geen loopneus hebt. Toen ik het bericht van Julia las, herkende ik wat ik daar had gelezen. Ik heb overigens geen reden om aan te nemen dat het hier om feiten gaat.

Anja

Anja

15-03-2020 om 00:51

Maar

Ik las weer (factcheckers uni Leiden?)
dat het om nepberichten zou gaan.
Het lijkt me toch wel belangrijk.
Officiële advies is en blijft OOK bij loopneus binnen blijven. Ernstig als (veel) mensen gaan denken dat loopneus 'wel onschuldig zal zijn'.

Emmawee

Emmawee

15-03-2020 om 00:56

Anja

Het bericht lijkt me grotendeels onzin of op z'n minst niet bevestigd. Maar ik herkende deze bron in de reactie van Julia. Gevaarlijk idd om dit soort informatie te verspreiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.