Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoelang slikten jullie de pil door ?

Dit jaar word ik 48 en al jaren slik ik de pil. Helaas weet ik niet of ik al in de overgang zit. Bij een onderzoek van een jaar geleden bleek dat ik geen zichtbare eierstokken meer heb.

 Nu ben ik aan het twijfelen of ik zal stoppen met de pil of toch nog maar door ga met de pil. Heb trouwens absoluut geen kinderwens meer. 

Ik lees namelijk dat er geadviseerd wordt om het tot je 52ste te slikken maar mijn huisarts vertelde mij dat ik wel kon stoppen omdat de kans op zwanger worden weliswaar aanwezig is maar wel heel klein is.

Tot welke leeftijd gebruikten jullie de pil?


Snuggere huisarts. Mijn gynaecoloog vertelde dat ze ieder jaar wel een of twee vijftigers zwanger op consult krijgt. Meestal eindigen die zwangerschappen in een miskraam, maar die ellende wil je toch niet. Mijn spiraal mag volgens planning blijven zitten tot mijn 49e. Ik zie het niet zitten om er nog een te laten plaatsen, dat is geen feestje, maar helemaal zonder anticonceptie durf ik niet. Ik word tegenwoordig om de drie weken ongesteld, lijkt me dat daar dan ook een ei springt, dus dat zijn heel veel risicomomenten.

Ivm gezondheid gestopt met de pil, maar man was nog niet gesteriliseerd. Nu wel, maar in de tussentijd gebruikte ik een pessarium van caya. Wel wat meer gedoe, maar niet enorm en betrouwbaarheid icm zaaddodende gel was ook prima. (Vergelijkbaar met condoom meen ik me te herinneren)

Misschien is dat wat tot je zeker weet of je nog menstrueert?

Je kunt ook even een half jaartje bekijken wat er gebeurt als je stopt met de pil. In de tussentijd even condooms gebruiken of een koperspiraaltje. Anticonceptie zonder hormonen is sowieso gezonder na je 40e.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-06-2021 om 20:51

Ik ben rond mijn vijfendertigste gestopt met de pil. En dat was een zegen voor mijn mentale gemoedstoestand. Ik realiseerde het me daarvoor niet, want slikte m al sinds mijn twintigste, maar ik was opeens af van vrijwel contant aanwezige neerslachtige gevoelens . Depressie is een groot woord, maar ik was wel chronisch "depri" door de pil.
Samen met mijn partner besloten om condooms te gebruiken. Dat was even wennen, maar is nu gewoon deel van het voorspel.

Daarom heb ik een mirena genomen. Die hoeft na je vijftigste niet meer om de 5 jaar eruit. 

MMcGonagall schreef op 26-06-2021 om 19:53:

Snuggere huisarts. Mijn gynaecoloog vertelde dat ze ieder jaar wel een of twee vijftigers zwanger op consult krijgt. Meestal eindigen die zwangerschappen in een miskraam, maar die ellende wil je toch niet. Mijn spiraal mag volgens planning blijven zitten tot mijn 49e. Ik zie het niet zitten om er nog een te laten plaatsen, dat is geen feestje, maar helemaal zonder anticonceptie durf ik niet. Ik word tegenwoordig om de drie weken ongesteld, lijkt me dat daar dan ook een ei springt, dus dat zijn heel veel risicomomenten.

Nou lekker dan. Mij is door mijn eigen gynaecoloog en eentje die ik ken, verzekerd dat een zwangerschap met 52 vrijwel uitgesloten is. Daar zou je mee in de krant komen, was de uitspraak.

Ik moest dus met 52 stoppen met de pil en andere anticonceptie was niet nodig. Ik moet in november pas terug naar de gynaecoloog dan kan ik bij wijze van spreken al op de helft zijn 😱

Ik vind dat stoppen met de pil wel heel apart. Ik slik die al 20 jaar ofzo door en had geen idee wat ik kon verwachten na het stoppen. Nou, niets dus 🤣 Niet ongesteld geweest, geen verandering in lichaam of geest bemerkt, gewoon helemaal niets. Dat had ik echt niet verwacht.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-06-2021 om 22:12

QuercusRobur schreef op 26-06-2021 om 22:08:

[..]

Nou lekker dan. Mij is door mijn eigen gynaecoloog en eentje die ik ken, verzekerd dat een zwangerschap met 52 vrijwel uitgesloten is. Daar zou je mee in de krant komen, was de uitspraak.


De lolbroeken  Vast mannen.🙄

Want je zult maar net die ene zijn die de krant haalt....

Nope. Allebei vrouwen. Inderdaad, dat zal ik dan net zijn. Ik maak me nu eigenlijk toch best zorgen. 

Ik slik sinds vijf jaar de pil niet meer, toen was ik 32 toen ik ermee ophield. ik heb een spiraaltje laten plaatsen wat ik ideaal vindt. Je vergeet de pil zo niet meer en het is superveilig tegen zwangerschap. En ik voel me ook beter. Ik slikte de pil al sinds ik 14 was.

Imi

Imi

27-06-2021 om 09:51

Ik ben op mijn 28e gestopt met de pil en overgestapt op koperspiraaltjes. Heel tevreden over. In ben nu de 50 voorbij, maar ik laat dit exemplaar nog even zitten, want ik word nog heel regelmatig ongesteld en heb echt geen zin in dat soort cadeautjes.

Vanaf mijn zestiende heb ik vaak ook nog doorlopend de pil geslikt, zo'n 15-20 jaar. Na de geboorte van de tweede heb ik lang borstvoeding gegeven en was ik mogelijk daardoor nauwelijks nog ongesteld en daarna hield het ook min of meer op. Nog een paar keer 1x per jaar een beetje, net als ik voor een uitstrijkje ging.

En gescheiden. Dus ja, tot halverwege de dertig dus. Later alleen nog met condoom die enkele keer en met testen bij twijfel.

Je zult maar die ene zijn die met 52 zwanger wordt, maar ja, risico is kans x effect en die kans is echt heeeeeeeeel klein. Ongesteld worden rond je 50e zegt ook niets over springende eitjes meer. En als die springen, zijn ze er te slecht aan toe. Zelf had ik mirena, laatste zat er zo’n 8 jaar en is er klein jaar geleden uitgehaald. Was door die mirena al nooit meer ongesteld maar sinds uithalen ook niet meer geworden. Volgens mijn gynaecoloog is de kans op zwangerschap zo verwaarloosbaar op je 52e dat je niks meer hoeft te gebruiken om het te voorkomen. Mag wel natuurlijk

Ik heb geprobeerd cijfers te vinden over oude zwangeren, maar het beste wat ik vond was dat in 2018 464 vrouwen boven de 45 een kind hadden gekregen. Sharon Dijksma heeft natuurlijk ook nog een onverwacht cadeautje gekregen op haar 48e. Ik durf er dus niet op te gokken.

Nu is 45 toch wel een groot verschil met 52, qua kwaliteit eitjes. Ook zijn 464 vrouwen weer niet zoveel, want hoeveel vrouwen staan daartegenover die niet zwanger werden en onbeschermd waren? Kleine kans dus, maar niet onmogelijk uiteraard. Ik zou het er ook niet op gokken als ik nog regelmatig ongesteld zou zijn.

Ik ben aan het dubben nu. De kans is klein want 52 jaar, niet ongesteld meer en maar een enkele keer seks want alleen een fwb die niet vaak kan. Al hoop ik dat ik in de Summer of Love los kan gaan 🤣 Maar dat is altijd met condoom. Aan de andere kant, ik ben wel altijd heel vruchtbaar geweest en de fwb ook. Zeg maar van het type, stoppen en de eerste maand raak. 

Dacht ik dat er eindelijk een tijd  zou komen dat ik me niet meer druk zou hoeven te maken over de anticonceptie, zit ik er nog over te denken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.