Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe wordt kinkhoest vastgesteld?

Hoe wordt kinkhoest vastgesteld? Kan de huisarts dat zo 1,2,3 bekijken? Of moet er iets op kweek gezet worden?
Ik heb nu ruim een week een erg vervelende en uitputtende kriebelhoest. Voornamelijk droge hoest, er komt geen slijm mee, alleen 's ochtends een heel klein beetje. Verder geen klachten, behalve veroorzaakt door de hoest zelf (hoofdpijn, pijn in ribben etc). Vziw heerst hier geen kinkhoest. Gaat het altijd gepaard met die gierende uithalen waarover ik lees?
Ik weet dat er weinig aan te doen is ALS ik het zou hebben, maar wil met kerst bepaalde mensen niet besmetten.

kweek

Om het zeker te weten moet er een kweek gemaakt worden (met een wattenstaafje halen ze dan wat slijm weg achter uit je keel) en/of wordt er bloedonderzoek gedaan.
Wel kan een huisarts natuurlijk de typische gierende inademing herkennen. Volgens mij hoort dat er wel altijd bij.

oh ja

Antibiotica verkort wel aanzienlijk de tijd dat je besmettelijk bent, ook al helpt het bij jezelf dan verder weinig meer.

en kijk

Heb even voor je gezocht, hier vindt je meer info:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Pertussis_kinkhoest

Ik heb het 7 jaar geleden gehad. Besmet notabene door mijn eigen huisarts! Ik had toen 3 jonge kinderen die allemaal meteen aan de antibiotica zijn gezet. Zelf ook een kuur gehad om de besmettelijkheid te verkorten. Ik heb ongeveer 6 weken echt vreselijk gehoest, met ook steeds zeer pijnlijke ribben enzo, en daarna nog een maand of 2 een wat minder hevige hoest gehouden. Geen lolletje, kinkhoest.

Anneque

Anneque

21-12-2014 om 14:40 Topicstarter

Dank je wel Jippox

Ik denk nu toch van niet. Heb geen gierende uithalen, het begon niet met een verkoudheid (het begon helemaal nergens mee, opeens hoest ik gewoon ontzettend) en er komt geen taai helder slijm mee.

Pien

Pien

21-12-2014 om 21:02

Geen kinkhoest

Zonder slijm is het vrijwel zeker geen kinkhoest.
Ik heb het zelf ook gehad, al een jaar of 18 geleden. Veel slijm en idd die gierende uithalen waren de ergste symptomen.

Als je erge last blijft houden van kriebelhoest, kun je evt iets van codeïne aan de huisarts vragen.

Anneque

Anneque

21-12-2014 om 22:00 Topicstarter

codeinetabletten

Heb ik al gehad, maar die zijn op. Zit nu aan de Natterman forte, maar dat doet ook niet zo veel. Ik kijk het nog even aan, ben al blij dat het ws geen kinkhoest is.

Typische hoest

Het is wel een bepaalde typische hoest. Dat mijn dochter kinkhoest had, werd opgemerkt door haar juf in groep 2. Wij ouders dachten dat ze weer haar winterhoest te pakken had, want het jaar daarvoor hoestte ze veel harder.
Het schijnt wel dat als de intenting kinkhoest niet voorkomt, het verloop wel milder maakt en als je 5 bent, is het natuurlijk wel korter geleden dat je ingeent ben dan als volwassene.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.