Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anneke

Anneke

25-07-2014 om 14:17

hoe vertel (mail) ik een hulpverlener dat ik graag iemand anders wil?

Dag,

Mijn man heeft diverse therapeuten om zich heen omdat hij revalideert na een ziekte. De mensen om ons heen zijn allemaal fijne mensen met wie het goed klikt en daardoor werkt het goed samen.
Nu echter, hebben we iemand toegewezen gekregen met wie het niét klikt. Nu hoef je het ook niet met iedereen te kunnen vinden, maar mijn man is een gevoelsmens en beide kanten op loopt het stroef. Dit zal de vorderingen van mijn man in de weg staan, zeker omdat we met deze mevrouw iets nieuws gaan beginnen.
Iemand van de thuiszorg vroeg mij (héél voorzichtig) of zij het goed zag, dat mijn man en deze therapeute stuurs op elkaar regeren. En toen zij mij dus de bevestiging gaf van wat ik al voelde, wil ik tóch gaan vragen om een collega. Ons contact is altijd per mail. Ik bel hier liever ook niet over, want dan klap ik dicht.
Wie heeft voor mij de juiste woorden om haar niet te kwetsen maar toch duidelijk te zijn in onze wens?

Anneke

Anneke

25-07-2014 om 14:23

overigens ...

... ga ik niet over 1 nacht ijs. We werken met enige tussenpozen al een jaar met deze mevrouw. Ze is op zich aardig genoeg maar veel te serieus en wil niks met onze humor, grapjes, grollen (die ons juist op de been houden). Mijn man gooit dus zijn kont tegen de krib en wordt als een melige puber en dan zie ik haar nog meer verstarren.

Maar goed, dat jullie niet adviseren dat we het wat langer aan moeten zien... Juist nu we met iets nieuws gaan beginnen dat een intensievere samenwerking gaat betekenen, lijkt het mij het best dat we naar een collega van haar vragen.

Katniss

Katniss

25-07-2014 om 14:29

Ze zijn wel wat gewend

Een goede hulpverlener zal zelf wel beseffen dat het moet klikken voor het beste resultaat. Ik zou dus gewoon mailen hoe het zit. Duidelijk vragen om een andere collega omdat jullie het gevoel hebben dat het niet goed klikt tussen jullie en die hulpverlener.
Het lijkt me trouwens wel handiger om te bellen, omdat het via een mail lastig op een aardige maar duidelijke manier te zeggen is dat het niet meer bespreekbaar is.

Mijntje

Mijntje

25-07-2014 om 14:55

voorzetje

Omdat je haar nooit belt, kan dat best per mail of brief. Het lijkt mij dat een professionele hulpverlener wel begrijpt dat die het niet persoonlijk hoeft op te vatten. Je kan nu eenmaal niet met iedereen opschieten. Als er nu nog geen klik is gaat de therapie ook niet werken.
Geef maar een voorzetje, dan koppen wij 'em in

lennest

lennest

25-07-2014 om 14:58

zoals Katniss

Idd, een goede hulpverlener weet gewoon dat het niet altijd klikt, eigenlijk raar dat ze dit zelf al niet eerder ter sprake heeft gebracht. Ik vind dat je wat je hierboven hebt verwoord, duidelijk genoeg is. Zeg in je mail bijv. wel dat je ervoor kiest om het per mail te doen, juist omdat je dichtklapt als je het persoonlijk of per telefoon moet vertellen.
Ik zou als volgt mailen: beste X, Ik vind het lastig om het volgende ter sprake te brengen, mondeling al helemaal, vandaar dat ik het toch per mail doe. Sinds -datum- ben je mijn behandelaar voor -ziekte-. Al vrij snel merkte ik dat het niet helemaal klikt tussen ons en dat maakt het dat ik, waarschijnlijk, niet uit de revalidatie haal, wat erin zou moeten zitten. Nu we aan -iets nieuws- beginnen, heb ik de keuze gemaakt om op zoek te gaan/jou te vragen / de dokter te vragen / ..... naar een andere therapeut, een die beter bij mijn persoonlijkheid past. Ik heb geen twijfels over jouw kennis en kunde, in tegendeel, het gaat hier alleen om de 'klik' en die is er niet en na een jaar weet ik ook zeker dat die er niet komt en voor mij is dat heel belangrijk, sterker nog, nu staat het mijn revalidatie in de weg en dat wil ik niet (meer).
Ik wil je heel erg bedanken voor alles wat je voor me gedaan hebt!
Met vriendelijke groet,
naam patiënt.
Zoiets dus.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-07-2014 om 15:07

Anders

Je zegt dat er iemand toegewezen is. Dan zou ik contact opnemen met de persoon die die toewijzingen doet en daar aangeven dat de klik helaas ontbreekt en dat de communicatie daardoor nogal stroef/niet prettig verloopt. Dat er overigens niets mis is het functioneren van de betreffende persoon. Maar dat je het ivm de intensievere samenwerking die gaat komen toch wel erg prettig vindt om iemand toegewezen te krijgen. Omdat je denkt dat dat betere resultaten op gaat leveren.
Lijkt mij overigens normaal. Toen ik kraamhulp had werd ik ook altijd na een paar dagen even gebeld om te vragen hoe het ging, of ik tevreden was over de kraamverzorgster. Ook met de insteek om, als het niet goed ging, iemand anders te kunnen sturen.

Barvaux

Barvaux

25-07-2014 om 15:08

Wat lennest zegt

Ik zou alleen hier wat weghalen:

"Ik heb geen twijfels over jouw kennis en kunde, in tegendeel, het gaat hier alleen om de 'klik' en die is er niet en na een jaar weet ik ook zeker dat die er niet komt en voor mij is dat heel belangrijk, sterker nog, nu staat het mijn revalidatie in de weg en dat wil ik niet (meer)."

in:

Ik heb geen twijfels over jouw kennis en kunde, in tegendeel, het gaat hier alleen om de 'klik' en die is er niet.

Dat laatste vind ik niet nodig.

Mijntje

Mijntje

25-07-2014 om 17:12

ja die twijfels weglaten

Ja, want als als ik een brief krijg met '..ik heb geen twijfels over jouw kennis en kunde,' dan zou ik meteen denken: die heb je blijkbaar wel. Een klik hoef je niet toe te lichten. Die is er, of die is er niet. Als die er niet is dan werkt de behandeling niet.

Anneke

Anneke

26-07-2014 om 07:05

dank! de mail is weg!

Jullie hebben me echt op weg geholpen en ik heb de mail gisteravond verstuurd. Ben heel benieuwd naar haar reactie. Laat ik jullie weten!

Anneke

Anneke

29-07-2014 om 09:24

prima reactie

Ze reageerde professioneel en zei dat het goed was dat we het hadden benoemd. Zonder dat ik in detail was getreden, wist ze ook waar het aan had gelegen. Ze heeft de geplande afspraken geannuleerd en ons aan de collega overdragen van wie wij hadden gehoord dat ze prettig werkt. Hopelijk gaat dat beter... Bedankt voor het meedenken!

Linda

Linda

29-07-2014 om 09:40

Fijn

Mooi dat je het met een beetje hulp van OO zo goed hebt kunnen regelen!

Anneke

Anneke

30-07-2014 om 17:23

linda

Dat vind ik ook zo super van OO, dat er mensen zijn die even met je meedenken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.