Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vogel

Vogel

06-08-2016 om 13:03

Hoe verloopt een repatriëringsvlucht?

Iemand hier toevallig ervaring of in de omgeving meegemaakt?
Ik zit met een ziek kind in Toulouse. Komende week mogen we naar huis. Hij moet liggend vervoerd worden dus dat zal wel vliegen worden. Maar hoe gaat dat eigenlijk?
(Eurocross is ingeschakeld dus we hoeven niets zelf te regelen.)
Ik weet dat we in Nederland in het ziekenhuis in isolatie moeten i.v.m. MRSA, maar gaat het vervoer dan ook al met maskers en handschoenen e.d.?

Fruitella

Fruitella

06-08-2016 om 13:55

Sterkte

Wat een vreselijk nare toestand!
Ik denk dat vanaf het moment dat er overgeplaatst wordt in de ziekenauto, er al extra voorzorgsmaatregelen worden genomen, zoals jij noemt. Ze zijn zo vreselijk huiverig voor MRSA, vooral uit het zuiden van Europa. Met name Frankrijk had een slechte reputatie voor ab-resistente bacteriën omdat het gangbaar was iedereen meteen vol te proppen met antibiotiva bij aankomst in het ziekenhuis.

Ik heb zo iets niet meegemaakt (en niet vanuit Frankrijk). Ik knapte genoeg op om van het ziekenhuis in het buitenland met onze eigen auto naar huis te worden gereden. Maar anders was het een vreselijk gedoe geweest.

De verdere behandeling werd wel lastig in Nederland. Eerst de behandeling gedaan bij de huisarts maar er zat geen progressie in en hij verwees mij door naar het ziekenhuis. Daar werd vreselijk moeilijk gedaan vanwege MSRA: feitelijk wilden ze mij niet hebben (wat ik ook wel snap). Het had tot gevolg dat ik een paar weken tussen wal en schip verkeerde omdat het ziekenhuis in Nederland maar nee bleef zeggen en de huisarts de nodige behandeling niet kon geven. Uiteindelijk kwam er heel langzaam wel progressie en hoefde ik uiteindelijk alleen bij de polikliniek van het ziekenhuis te komen.

Dus, ik neem aan dat er al afspraken zijn gemaakt met een ziekenhuis in Nederland? Welke afspraken zijn dat? Heb je ook al contact met de afdeling daar gehad? Is de huisarts op de hoogte? Wat vindt die ervan?

Wij moesten vooral veel zelf bellen omdat de verzekering het te druk had en het ziekenhuis op z'n strepen ging staan. Het voordeel was dat wij gelijk al onze vragen zelf konden stellen. Ik weet niet of je zelf al veel hebt moeten bellen maar misschien is het een idee om daar een middag (ja, ik weet het) aan te besteden.

Sterkte!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-08-2016 om 14:49

Nee gelukkig geen ervaring

Wat naar voor je zoon en voor jullie! Heel veel sterkte en beterschap voor je zoon.

Helena

Helena

06-08-2016 om 17:59

Of ziekenauto

Vriend van zoon is van de winter uit Oostenrijk teruggegaan met ziekenauto omdat hij zijn rug gebroken had. Dus dat kan ook. Dan mag een van de ouders mee in de auto.

Elfje65

Elfje65

06-08-2016 om 19:59

Vogel

Ik zou voor deze en andere vragen even bellen met de desbetreffende alc., in dit geval Eurocross. Ik denk niet dat er met kapjes etc tijdens de vlucht gewerkt wordt. De MRSA bacterie kan gevaarlijk zijn op het moment dat de patiënt het ziekenhuis inkomt.

Vogel

Vogel

07-08-2016 om 09:45

dank

Voor het meeleven en de info.
Ik heb er alle vertrouwen in dat Eurocross ons er goed doorheen gaat brengen, maar ik vroeg me gewoon af hoe e.e.a. gaat. Of je meegaat met de EasyJet van half tien, of dat er speciale ambulance vliegtuigen bestaan ofzo.

Mii

Mii

07-08-2016 om 10:44

Ervaring van lang geleden

Heel lang geleden (25 jaar geleden of zo) moest mijn man gerepatrieerd worden van Portugal naar Nederland ivm een hernia. Hij heeft niet in het ziekenhuis gelegen in Portugal dus geen risico voor MRSA. Het verliep bij ons als volgt :

Opgehaald door ambulance bij Hotel vandaan. ( inclusief ik en onze koffers gingen de ambulance in)
Met ambulance naar het vliegtuig gereden.
Wij vlogen toen bussinessclass omdat we niet wilde wachten op een vlucht waar 7 stoelen vrij waren. 6 stoelen waren nodig om een bed van te kunnen maken en 1 stoel voor mij .
Op Schiphol werd hij met een rolstoel opgehaald en naar de gereed staande ambulance gereden en toen naar het ziekenhuis.

Sterkte met je zoon.

Vogel

Vogel

07-08-2016 om 14:04

Mii

Dank. Dat maakt het al iets makkelijker voor te stellen.

Mijntje

Mijntje

07-08-2016 om 14:19

sterkte Vogel

Sterkte Vogel, wat naar dat je kind ziek is geworden zo ver weg. Ik hoop dat de terugreis goed verloopt, wat een gedoe allemaal!

Mams

Mams

07-08-2016 om 18:08

Hier ook ervaring....

Lang geleden is mijn zusje gerepatrieerd vanuit Italië vanwege epileptische insulten die telkens te lang duurden. Zij had een infuus (om direct medicatie toe te kunnen dienen) en is met een klein vliegtuigje vanuit Italië naar Nederland gevlogen. Onder begeleiding van een verpleegkundige die eerst vanuit nederland naar ons toegekomen was. Alleen zij, de verpleegkundige, onze moeder en de piloot. Vanaf het vliegveld direct naar het ziekenhuis in een ambulance, 5 dagen quarantaine en toen met een ambulance naar een epilepsiekliniek in Heeze. Maar is wel 20 jaar geleden ofzo....

lennest

lennest

08-08-2016 om 12:41

met de ziekenauto vanuit Oostenrijk

Mijn neef is met de ziekenauto van Oostenrijk naar huis vervoerd, hij mocht niet vliegen. Het hangt ook af van het letsel en hoeveel haast erbij is. Ik zou Eurocross gewoon bellen om te vragen hoe het allemaal in z'n werk gaat?

Vogel

Vogel

08-08-2016 om 16:32

ambulance

De artsen vinden vliegen nog te gevaarlijk i.v.m. de verwondingen van zoon, dus het wordt toch een ambulancerit van 1200 km.
Dat wil zeggen, zodra er een bed vrij is waar hij geïsoleerd verpleegd kan worden.
Eurocross zoekt dit voor ons uit.

Dank voor het meedenken.

Elfje65

Elfje65

08-08-2016 om 20:54

Vogel

Hoe oud is hij? Kan je niet naar hem toe evt in overleg met de reisverzekering. Hij ligt daar toch niet alleen hoop ik. Dat is niet ongebruikelijk namelijk.

Elfje65

Elfje65

08-08-2016 om 21:01

Sorry

Ik lees nu pas goed. Jullie waren daar al.

Vogel

Vogel

14-08-2016 om 20:01

Zo verliep onze repatriëringsvlucht

Uiteindelijk werd er zo lang gesteggeld tussen Nederlandse en Franse artsen dat zoon direct naar huis kon (waarmee het MRSA-probleem werd omzeild) en was hij al weer zo mobiel dat hij gewoon op een stoel kon.
Dus gingen we uiteindelijk toch vliegen.

De dag voor vertrek werd een Nederlandse verpleegkundige van Eurocross ingevlogen, die met ons kennis kwam maken en afspraken voor de volgende dag maakte. Ook moesten we nog even een Fit to flyverklaring regelen vanwege zijn gipsarm.
Tickets e.d. had ik inmiddels digitaal gekregen.

Op de dag van vertrek haalde zij ons bij het ziekenhuis op. Op zowel Toulouse als Schiphol stond een rolstoel klaar voor zoon, maar daar wenste hij geen gebruik van te maken.
De vlucht verliep voorspoedig, bij aankomst stonden man en andere zoon ons op te wachten en zijn we met onze eigen auto naar huis gereden. (Anders had de verpleegkundige ons met een taxi naar huis begeleid.)

Hij moet deze week nog wel even bij de huisarts op MRSA gecontroleerd worden, maar ik neem aan dat dat niet zozeer vanwege zijn eigen gezondheid is, als wel voor de veiligheid in het plaatselijke ziekenhuis waar nog vervolgbehandelingen moeten plaatsvinden.

Eind goed al goed. Zucht...
We moeten maar snel plannen maken voor een zonnig weekje weg in de herfstvakantie. Dan gaat zoon (13 jaar) aan een tuigje mee, om te voorkomen dat hij nog eens een spectaculaire val van 5 meter hoog maakt!

Never a dull moment....


XXX

Elfje65

Elfje65

15-08-2016 om 20:52

Gelukkig

Weer thuis. Sterkte met zijn arm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.