Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe lang mag een oor dicht zitten bij verkoudheid?

Ik ben nu al een hele week zwaar verkouden. Het vervelende is dat mijn oor al 4 dagen dicht zit. Ik gebruik goede neusspray en snuit veel om die huis van Eustachius open te houden (Of open te krijgen)
Het voelt of er een bel in zit. Slikken of door een dichte neus blazen helpt ook niet. Na snuiten schiet mn oor nog verder dicht voor mn gevoel.
Ik vind het wel lang gaan duren nu. Is dit normaal? Het is erg vervelend en Ik hoor soms ook mn hartslag in mn oor.
Ik wacht met smart op een 'plop '.

zebra

zebra

17-12-2017 om 12:15

geen idee

maar meestal krijg ik het advies om bij dit soort klachten een week regelmatig te druppelen met olie. Als de klachten dan nog niet over zijn, dan ga ik langs de doktersassistente die mijn oor (of oren) eventueel dan nog uitspuit.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-12-2017 om 12:20

Klinkt alsof

het oor een prop heeft die uitgespoten moet worden. Wat jij als bel omschrijft, dat gevoel, herken ik en blijkt altijd die prop te zijn.
Zoals Zebra zegt: ik zou beginnen met druppelen en een afspraak maken om het oor te laten uitspuiten.

Aagje

Triva

Triva

17-12-2017 om 12:59

twee verschillende dingen

Het probleem kan in het binnenoor zitten en dan helpt neusspray of in het buitenoor en dan helpt uitspuiten/druppelen.

Je kunt het een niet met het ander aanpakken.

Triva

Triva

17-12-2017 om 13:00

overigens

zet ik altijd de douchestraal in mijn oor. Sinds ik dat doe heb ik geen problemen meer met mijn buitenoor gehad (en die waren hier heel groot omdat ik extreem smalle gehoorgangen heb).

Sukke

Sukke

17-12-2017 om 13:05

Vocht of vacuum

Het klinkt of er vocht achter zit of een wat ingetrokken trommelvlies. Heel normaal bij een verkoudheid die tenminste 2 weken duurt en dat lost het lichaam 9 van de 10 keer gewoon zelf op.
Afwachten dus tenzij je pijn krijgt.
TS is verkouden dus van een prop, overmatig cerumen, had ze de week ervoor ook al last van moeten hebben.
Als je verkoudheid weg is en je nog doof bent, als je ergens onderweg van je herstel oorpijn krijgt, als het langer dan 2 à 3 weken duurt, als je koorts krijgt, dan zou ik je oren even laten nakijken, maar niet midden in je verkoudheid voor een doof gevoel dat nog maar 1 week duurt. Het hoort er gewoon bij.
Als je nu met een doof oor druppelt en er geen prop inzit maak je jezelf alleen maar dover.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-12-2017 om 13:13

Sukke

Die prop kan er zitten zonder dat je direct klachten hebt, maar als ‘ie iets veschuift door bv water of door snuiten kan hij ineens de boel afsluiten en geeft dat een naar gevoel.
Maar dat hoeft het niet te zijn natuurlijk. Het kan iets anders zijn. Maar beginnen met druppelen en dan laten kijken of het een prop is die weggespoten kan worden, kan volgens mijn huisarts nooit kwaad.

Aagje

Tulip

Tulip

17-12-2017 om 17:36 Topicstarter

@Triva

Ik heb ook extreem nauwe gehoorgangen! Geeft het jou ook veel problemen? Ik ben driekwart jaar geleden geweest om uit te laten spuiten. Hebben mensen met nauwe gehoorgang hier sneller last van?
Ik had ook altijd gedacht dat je niet met een douche in je oor moet...

Triva

Triva

17-12-2017 om 18:03

haha

Ik ga ook niet met mijn douche in mijn oor hoor... Gewoon de douchestraal, als het even kan flink hard want uitspuiten gaat altijd met nog meer druk. Ik heb geen last meer gehad in 15 jaar tijd en daarvoor was ik telkens aan de beurt dus bij mij helpt het in ieder geval. Ik trek mijn oor wat naar achteren en naar boven om de gehoorgang wat te openen en dan dus de straal erin.

Sukke

Sukke

17-12-2017 om 18:41

Aagje

Ik weet het, ik spuit dagelijks oren uit op mijn werk
Het is alleen niet de meest voor de hand liggende oorzaak bij een verkoudheid die pas 7 dgn bestaat, waarvan 4 dgn pas het dove oor. Dat wil niet zeggen dat er geen overtollig oorsmeer kan zitten, maar dat de kans groter is dat een probleem in het binnenoor door de verkoudheid de oorzaak is. Dan kun je een propje wegspoelen, maar dan blijf je doof.
Ik zou zeggen even volhouden en afwachten, alles is nog volgens het boekje, alleen hebben mensen tegenwoordig weinig geduld en tijd om iets (simpele) te mankeren

Sukke

Sukke

18-12-2017 om 00:04

Tulip

Sneller last van de gevolgen
Soms zie je dat halverwege de gang een vernauwing zit. Bij overmatig oorsmeer kan dat er niet altijd even makkelijk uit, zeker niet bij propvorming die uitdroogt en/ of zich " vastzet" aan de zijwanden.
Soms ook een geheel nauwe gehoorgang, waarbij een kleinere hoeveelheid al snel een afsluiting veroorzaakt.

Vogel

Vogel

18-12-2017 om 18:46

Bel de huisarts

De assistente kan je vertellen of je je zorgen moet maken of (nog) niet.
Overigens zweer ik zelf bij spoelen met zout water. De apotheek verkoopt een handig soort klein theepotje daarvoor. Het is even een handigheidje maar ik vind het effectiever dan neusspray.
Sterkte er mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.