Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hielspoor

Hallo, ik heb in het archief al wel eea gevonden over hielspoor.
Ik ben al bij de podotherapeut geweest en heb zooltjes gekregen. Ik draag alleen nog maar mijn wandelschoenen (want die zijn goed en daar passen de zooltjes in), ook in huis .
Hoe ik loop en zo is allemaal in orde. Ik heb ook wat oefeningen en die zijn fijn.
Ik probeer verder mijn voeten veel rust te geven.

Maar... hoe lang duurt het voordat ik echt effect van de zooltjes moet krijgen? Ik heb geen idee hoe ik het verloop voor me moet zien, ik weet dat het lang kan duren. Maar krijg je steeds minder pijn of is de pijn weg en kun je dan meer proberen of ...?
Ik mag wandelen zolang ik geen pijn krijg tijdens of na het wandelen, maar wat is pijn? (Of hoeveel pijn mag ik zien als alleen ongemak).
Mensen vragen hoe het nu gaat, maar ik weet het dus niet, want ik weet niet hoe het herstel hoort te verlopen, dus ook niet of het nu echt 'beter' gaat.

Misschien een beetje warrig verhaal, maar ik hoor graag wat ervaring in hoe het bij anderen beter werd.

Groet, Jesse

Hallo lotgenoot. Ik kreeg zooltjes en toen moest ik na vijf weken terugkomen. Bij mij was er van alles niet ok aan de stand en afwikkeling van beide voeten, althans volgens de podoloog. De zooltjes veroorzaakten de eerste anderhalve week vooral pijn op andere plaatsen in de voet (ik was gewaarschuwd), uiteindelijk nam na een paar weken de pijn rechts duidelijk af. Mijn rechtervoet is eigenlijk pijnvrij, bij mijn linkervoet helpt het zooltje helaas onvoldoende.
Wat voor oefeningen heb jij trouwens?

Groeten,

Temet
 

Jesse_1

Jesse_1

17-07-2021 om 00:09 Topicstarter

Ah, dus het kan wel een aantal weken duren voor je echt het effect van de zooltjes merkt? Ik heb ze ruim een week en ik merk dat lopen op zich wel oké gaat, maar om nu te zeggen dat het een revolutionair verschil maakt...?
En autorijden is vervelend, vooral als ik wat last heb, dan steekt de pijnlijke plek op mijn hiel eigenlijk pal tegen de grond.

Ik moet kuitspieren rekken (de klassieke opwarm-rek-oefening), als ik zit tenen naar me toe trekken en weer van me af (vergelijkbaar met de oefening op de traptrede denk ik) en masseren door over een bal heen te rollen. Ik merk dat mijn voeten daar wel echt van ontspannen.
Maar er is geen echo gemaakt, dus ik weet niet of het alleen overbelasting/ontsteking van de peesplaat of echte hielspoor is.

Groet, Jiska

maanden mag je er wel voor uittrekken. Ik ben sinds begin maart aan het herstellen van een peesplaatontsteking.
Eerste 2 weken zware pijnstillers met ontstekingsremmers. 
Daarna voorzichtig de oefeningen opbouwen, rekken van de kuitspieren maar met een rol onder de tenen zodat die omhoog staan. Aangepaste zolen.
En ik mag nu sinds een maand weer rustig wandelen. En dat kost moeite want 5km per uur is niet mijn normale tempo, dat ligt rond de 6. 
Wel mag ik heel langzaam hardlopen oppakken. 1 minuut hardlopen 2 minuten wandelen.
En bij de fysio krijg ik shockwave therapie. Pijnlijk maar wel helpend.

Ik heb helaas al bijna een 1,5 jaar last, peesplaatontsteking met wat hielspoor. Altijd al last van spieren en pezen die snel ontsteken.Oefeningen van rekken op de traptrede etc gedaan en de bal, hielp iets. De steunzolen deden alleen maar veel meer pijn en dat werd niet minder. Aangepast en toen ging t beter tot ik klachten kreeg aan de  zijkant van de hiel. Als ik in de hiel kneep aan beide zijde  ging ik gewoon door de grond van de pijn. Dat kwam door het weer anders lopen op de zooltjes. Ik heb ze nu bijna niet meer in omdat t dan toch snel erger wordt, af en toe doe ik het een dagdeel voor de afwisseling van de spieren. Wel heb ik andere schoenen, nu skechers arch fit ( met veters en de dikke zool. Niet charmant maar ik kan er wel bijna heel de dag op werken. Ik wissel ze af met mijn adidas gympen met zachte dikke zooltjes erin.
Ik keek op een gegeven moment filmpjes van dat masseren en rekken van de peesplaat. Je tenen naar je toetrekken en de hielomvatten en dan wrijven met de duim. Kijk maar eens op youtube. 
Wat bij mij wel goed gewerkt heeft is de oefening van strekken van het ene been, handen tegen de muur en dan de andere hak voorlangs je scheenbeen op de grond tikken. Dus kruisen zeg maar terwijl je spieren gestrekt zijn. Deed in het begin veel zeer maar nu gaat t steeds beter.
Het blijft een zwak punt die ineens opspeelt, rennen lukt niet meer. Dat geeft meteen pijn.

Ik heb een paar jaar geleden flink hielspoor gehad. Aan 1 voet, je zag het ook op de foto. Ik heb van alles geprobeerd, zooltjes, rust houden, shockwave bij orthopeed (gruwelijk pijnlijk), shockwave en oefeningen bij fysio (minder pijnlijk). Ik heb een half jaar met krukken gelopen. Wat uiteindelijk goed hielp was een gipsspalk. De gipskamer heeft die aangelegd. 's Nachts deed ik hem om. Na een tijdje werd er een strakkere gemaakt. Ik vond het vaak heerlijk 's avonds om die pijnlijke voet in die gipsspalk te doen. Al met al ben ik er 2 jaar zoet mee geweest. Ook 10 kilo aangekomen....

Sterkte met jouw hielspoor, ik hoop dat je er eerder vanaf bent!

Ik had het niet in extreme mate maar het ging wel die richting op. Bij mij is het proces gekeerd door het 's nachts dragen van een strassburg sock. 

Jesse_1

Jesse_1

18-07-2021 om 11:06 Topicstarter

Wat een verschillend verloop allemaal... Maar langdurige klus in ieder geval. Ik wandelde op zich nog niet heel lang, dus ik hoop dat het dan ook eerder weer over is .
Gisteren een goede dag, dus ik merk wel verbetering, dat is al heel fijn. Dat er niets lijkt te helpen lijkt me echt heel frustrerend!
Dank ook voor alle tips.

Zo te lezen heb ik geluk gehad, ik ben meteen naar de fysio gegaan, die heeft dry needling in 6 sessies toegepast, ik ben wel blijven lopen, eerst heel weinig, langzaam opgebouwd (moest wel, hond uitlaten). Ik heb denk ik 3 maanden pijn gevoeld, nu alweer een jaar volledig pijnvrij. Nauwelijks oefeningen gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.