Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

linnie

linnie

10-11-2015 om 14:08

Het gaat niet goed met mijn moeder

Hey allemaal,

Mijn ouders hebben een aantal jaren geleden een auto ongeluk gehad (van achteren aangereden terwijl ze stil stonden). Mijn moeder heeft daar een fixe whiplash aan over gehouden. Op dit moment heeft ze al maanden lang constante pijn. Normale pijnstillers helpen niet. Van mijn broertje en zijn vriendin (wonen beide thuis bij mijn ouders) heb ik vernomen dat mijn moeder nu heel vaak thuis zit te huilen. Ze praat hier echter weinig over. Zowel mijn vader als mijn schoonzusje hebben beide geopperd om misschien eens een afspraak te maken bij de psycholoog (via de huisarts). Hier reageert ze niet op.
Afgelopen weekend was ik ook thuis en heb ik met haar hierover geprobeerd te praten. Ze gaf zelf aan dat het op dit moment niet goed gaat met haar en dat ze veel aan het huilen is. Zelf heb ik ook aangegeven dat ze gewoon een afspraak kan maken met de praktijkondersteuner van de huisartsenpraktijk (zonder dit eventueel via de huisarts te spelen). Ze gaf aan dat ze probeert het zelf op te lossen. Heb gezegd dat dit nu in ieder geval niet (meer) werkt.
Ik heb hier ook met mijn vader over gesproken, maar hij meent niks te kunnen doen, zolang mijn moeder dit ook niet wil/aangeeft.

Wat zou ik nog meer kunnen doen? Er is mij ook geadviseerd om haar huisarts te bellen en mijn zorgen te delen, zodat hij in ieder geval op de hoogte is.
Een afspraak maken voor haar speelt ook door mijn hoofd, dan moet ze wel heen. Maar voor hetzelfde geld is ze hier helemaal niet blij mee.

Dees

Dees

10-11-2015 om 14:14

Vriendin

Heeft ze geen goede vriendin die haar kan sturen richting een afspraak?

Zelf een afspraak maken bij de huisarts lijkt mij niet zo'n goed idee, de huisarts op de hoogte brengen wel. Je zou wel in overleg met haar een afspraak kunnen maken, dan hoeft ze die drempel niet te nemen (dus niet te bellen en uit te leggen waarom ze een afspraak wil maken).

iets anders?

Zou je moeder wel naar de huisarts te krijgen zijn als je met haar bespreekt dat die pijn ook van iets heel anders kan komen dan van die whiplash? Weet niet of het zo is, maar je kan je voorstellen dat iemand er met het ouder worden allerlei toestanden bij krijgt en dat daar dan te lang niks aan gebeurt omdat alles op een al langer bestaande aandoening geschoven wordt. Dan zijn er gemiste kansen.

En licht het wel aan de whiplash, dan is doorverwijzing naar een pijnpoli allicht iets. Maar goed, eerst maar eens naar de huisarts.

Groeten,
Temet

linnie

linnie

10-11-2015 om 14:33

Vriendin

Ze heeft er een paar gehad, maar dat is ondertussen al erg verwaterd. Mede doordat ze altijd te moe was. Ze kwamen wel bij mijn moeder, maar andersom (bijna) nooit.

Daarom vind ik het ook zo lastig. Ze heeft niemand van buitenaf, die haar daarin kan sturen. En ze reageert niet echt op de mensen, die haar het dichtst bij staan (1ste graad familie).

Dat laatste zou ik nog kunnen proberen, heb alleen het gevoel dat ze niet naar haar huisarts wil (heb het idee dat ze op het moment geen fan van hem is, hij heeft laatst ook een verwijzing naar een neuroloog geweigerd).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.