Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hersenschudding, hoe lang opletten?

Bij de sportwedstrijd van oudste zoon (12 jaar) vanmorgen heeft hij nogal een dreun tegen zijn hoofd gehad. Hij heeft een scheur bij de aanhechting (achterkant) van zijn oor, een enorme bloeduitstorting op de zijkant van zijn hoofd en waarschijnlijk een lichte hersenschudding.
Bij de huisartsenpost werd door de arts het advies gegeven om hem vandaag overdag in de gaten te houden. Een verpleegkundige zei dat we hem ook in de nacht nog moeten checken.
Nou is onze zoon nogal een diepe slaper, die echt met geen kanon wakker te krijgen is als hij eenmaal slaapt. Vooral in het eerste deel van de nacht. Bovendien is tegen de tijd dat hij naar bed gaat het voorval alweer zo'n 10 uur geleden.
Zou het echt nog nodig zijn om hem wakker te maken?
Op dit moment gaat het redelijk. Hij heeft veel pijn van de bloeduitstorting en snee, maar geen pijn ìn zijn hoofd. Hij is ook niet duizelig of misselijk ofzo, maar ziet hij wel erg witjes...
Iemand nog advies over wat wel en wat niet te doen?


wekadvies

http://www.symptomen-behandeling.nl/1/hersenschudding_wekadvies_458127.html
Ik zou de eerste nacht wel het wekadvies aanhouden. Het is wel iets handiger als je ook weet waar je op moet letten. Dat staat in deze tekst.
"In de volgende gevallen moet er direct contact opgenomen worden met de afdeling Spoedeisende Hulp, hoe laat het ook is:
als de persoon die je wekt twijfelt aan je aanspreekbaarheid;
wanneer je steeds moeilijker gewekt kan worden;
als je duizeliger of misselijker wordt;
als je vaker moet overgeven;
bij schokken of beven (epileptische aanval);
wanneer er bloed of waterige afscheiding uit je neus of oor loopt;
bij ernstig toenemende hoofdpijn; en
bij zwakte of gevoelsverlies in arm of been."
Je kent je eigen kind vaak het beste. Dus als er afwijkingen zijn, bijvoorbeeld je kind gaat ineens hoorbaar ademhalen of snurken, dan even wekken en kijken of het wel goed gaat.
Meestal loopt het goed af maar er zijn gevallen waar het slecht afloopt, bijvoorbeeld bij de scheidsrechter Nieuwenhuizen. Niet om je bang te maken maar hersenletsel kan dodelijk zijn. Vandaar de controle. Niet goed, dan onmiddelijk bellen al is het maar voor overleg.

scheurtje

Er kan namelijk sprake zijn van een sluipende bloeding die steeds erger wordt.

Eens met AnneJ

Goed antwoord Anne.

Jippox

Jippox

16-11-2013 om 18:27 Topicstarter

dank

Ga hem toch maar wekken vannacht, of althans een poging wagen... Ik vind hem af en toe een tikje wazig. Maar hij is ook gewoon heel erg moe van het hele gebeuren. Het is ook weer niet zo erg dat ik denk we moeten er wat mee. Ik vertrouw maar op m'n intuïtie.
Eigenlijk moet hij dit weekend veel leerwerk doen voor toetsen komende week. Dat zit er in ieder geval vandaag echt niet in. Hij heeft eventjes wat maakwerk gedaan maar dat schoot ook al niet op, hij kon zich niet goed concentreren.
Leuk hoor, sport Nou ja, het is zijn eerste echte blessure in de 5 jaar dat hij deze sport doet. Dus dat kon rotter)

Rafelkap

Rafelkap

16-11-2013 om 18:42

he bah

He bah Jippox, wat naar voor hem. Heel veel sterkte voor jullie allebei vannacht.

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2013 om 19:31

jippox

Sterkte, je zit toch niet rustig in zo'n geval. Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.

wizzer

wizzer

16-11-2013 om 19:33

zes weken

De eerste nacht natuurlijk wekken, inderdaad vanwege een acute bloeding. Maar een bloeding kan ook ontstaan in de kleine haarvaten. Dan kan het wel zes weken duren voor je klachten krijgt (chronisch subduraal hematoom). Eerste verschijnselen kunnen op een griepje lijken. Omdat de symptomen dan vaak geruime tijd na de hersenschudding ontstaan wordt de link vaak niet meteen gelegd.

Symptomen zijn: een toegenomen slaperigheid, een wisselend bewustzijn, verwardheidheid of gedragsveranderingen. Er kan ook sprake zijn van uitvalsverschijnselen zoals krachtsverlies van een arm of been en spraakstoornissen. Sommige patiënten hebben klachten van hoofdpijn, misselijkheid en/of braken of krijgen een epileptische aanval.

Jippox

Jippox

16-11-2013 om 19:43 Topicstarter

oeh

Wizzer, wil ik dit weten? Ja, maar eigenlijk ook liever niet... Zoon werd duizelige en misselijk toen hij ging liggen in bed (hij was zo moe dat we hem maar naar zijn bed hebben gebracht net). Nu zit hij even half rechtop, even zien hoe het dan gaat.
Oh bah wat is dit naar. Ik heb het niet op 'iets' met het hoofd, breek liever wat denk ik dan... Ga nu weer even kijken bij hem.

Sterkte Jippox

Kinderen zijn zo kostbaar en ook kwetsbaar!
Hoop morgen op heel goede berichten.

Heb 1x zo'n nacht meegemaakt.
Kreeg 4x als antwoord, ik leef nog mam, mag ik nu weer slapen?

bellen even Jippox

Ik zou nu even bellen omdat je zoon al misselijk is en duizelig. Dan kan een vervangend huisarts hem liever voor de nacht nog even controleren of al doorgeven hoe het nu met hem is na overleg dan dat je over een paar uur belt.
Het hangt van de beoordeling van de arts af maar ik zou hem zelf even willen zien.

Jippox

Jippox

17-11-2013 om 09:24 Topicstarter

nu

Vannacht was hij steeds goed wakker te maken en aanspreekbaar. Nu vanmorgen is hij nog steeds misselijk en duizelig. Hij heeft bijvoorbeeld ook niet ontbeten, wat heel ongebruikelijk is voor hem. Hij kan erg slecht tegen alle drukte van zijn broers en zusje.
Toch maar even de huisartsenpost gebeld. Die vonden dat allemaal wel passen bij een hersenschudding. Hij moet heel rustig aan doen (geen tv en computer, geen drukte om hem heen en alleen die dingen doen die de klachten niet doen verergeren).
Als er wat veranderd (in negatieve zin) moeten we weer contact opnemen en als hij zich over een paar dagen niet beter voelt dan nu moeten we ook naar de huisarts gaan.
Ga zo zijn mentor maar even een mailtje sturen. Zoon heeft een aantal toetsen komende week maar leren zit er nu echt even niet in. Ik moet ook nog zien of hij morgen naar school kan...

Fijn Jippox

Zat al op je berichtje te wachten, voorzichtig aan maar.

ziek

Gelukkig is je zoon de nacht goed doorgekomen. Sterkte Jippox.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2013 om 12:39

beterschap

Ik zou hem zeker thuis houden als hij de dag ervoor nog duizelig en misselijk is. Tot dat hij zich een dag goed voelt. Met hoofdletsel moet je gewoon erg voorzichtig zijn, dit is geen griepje.
Beterschap!

bertje1

bertje1

17-11-2013 om 14:03

thuis houden

ik zou hem laten liggen, zo veel mogelijk; je kunt hoofdpijn overhouden ook nog, erg vervelend.
succes.

Jippox

Jippox

17-11-2013 om 14:25 Topicstarter

bertje e.a.

Het advies aan ons was juist om hem niet te veel in bed te laten liggen, maar dat hij moet en kan doen wat hij zelf prettig vind. Hij heeft tussen de middag wel even een uurtje gelegen, maar is nu weer op.
Omdat hij nog steeds misselijk en duizelig is houd ik hem morgen inderdaad nog maar thuis. En dan maar weer zien hoe verder. Huiswerk maken hebben we ook maar even opgeschort.
Hij hangt rond en bladdert wat in Donald Duckjes. Maar dat is eigenlijk wat hij normaal gesproken ook het liefste doet
Dank voor jullie medeleven!

niet teveel liggen

Jippox, dat advies van niet teveel in bed kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Ik heb als kind ook een hersenschudding gehad - ik was 9 of 10 denk ik - en werd toen in bed gehouden, maar op een gegeven moment was ik lamlendig en misselijk van de verveling. Ik was toen overigens direct na de val ook misselijk, ik weet niet meer hoe lang die klachten precies aanhielden.

Alles is helemaal goedgekomen. Ik had mijn hersenschudding overigens in de zomervakantie, dus tegen de tijd dat ik weer naar school ging was ik een paar weken verder, dat kwam goed uit.

Beterschap voor het joch, het is behoorlijk vervelend.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

17-11-2013 om 18:20

Twee weken

Toen mijn dochter een hersenschudding had is ze twee weken thuis gebleven van school. Ze had geen pijn maar haar concentratie en korte-termijngeheugen waren een stuk minder dan normaal. Daarbij was ze ook heel erg moe. Na het ongeval heeft is ze ook een nachtje in het ziekenhuis opgenomen omdat ze verward was. Ons werd verteld dat als je te snel gaat overbelasten, je maanden last kunt houden van hoofdpijn en verminderde concentratie.

ook

Jongste heeft ook wel eens een flinke hersenschudding opgelopen. En die heeft ook een dikke week thuis rondgehangen. En mooi wel de eerste 2 dagen in bed. Afwisselend iets lezen/tv kijken/kletsen en dan weer gewoon liggen. Dat lezen en tv kijken moest dan wel erg 'rustig' zijn en hoogstens 10 minuten hield ze dat vol. Zij mocht van huisarts doen wat het beste voelde, maar ze voelde zelf heus wel dat meer er niet in zat. Pas na 3 dagen ofzo was ze in staat tot wat anders...even een spelletje doen enzo. Van drukte werd ze helemaal erg slecht. Dat slecht was vooral erg misselijk, duizelig en wit in het gezicht. Rust om d'r heen was het beste van al, daarbij voelde ze zich het beste.
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

18-11-2013 om 08:42

Jippox,

Hoe is het nu?

Jippox

Jippox

18-11-2013 om 09:07 Topicstarter

hmm

Het gaat wel wat beter vanmorgen. Zoon wilde zelf perse naar school. Ik vind het geen heel goed idee, maar aan de andere kant kan hij zelf het beste voelen wat er wel of niet ken. Denk (en hoop) ik.
Wel heb ik met hem en met school afgesproken dat hij naar huis komt als het toch teveel blijkt te zijn. Gelukkig is het een korte dag (4 uur).
Zijn oor ziet er wel naar uit (dik, blauw, nare wond) maar dat valt gelukkig een beetje weg onder zijn haar. Tot nog toe mocht ik er nog niet naar wijzen, maar nu kon ik heel voorzichtig even kijken. Zoon zegt dat de pijn die hij heeft aan de buitenkant zit, en niet in zijn hoofd.
Ik ben heel benieuwd hoe (en wanneer) hij weer thuis komt uit school. Helemaal gerust ben ik er toch ook weer niet op...

Jippox

En hoever wonen jullie van de school? Kan hij er zelf lopend heen, of moet-ie fietsen?

Je zal wel op hete kolen zitten vandaag. Nou ja, je merkt het wel. Als-ie vanmiddaglijkbleek en totaal afgedraaid thuiskomt dan was het dus nog teveel.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

18-11-2013 om 11:41

Pffft, naar school

Hier ook ervaring met kinderen met een hersenschudding en als ik jou verhaal zo lees dan zou ik hem geloof ik met grof geweld tegengehouden hebben om naar school te gaan bij wijze van spreke.
Ik vind het veel te vroeg, zou hem minstens een paar dagen thuis houden. Heb je hem verteld dat als hij te vroeg weer te veel dingen gaat doen hij maanden lang last kan houden van hoofdpijn, concentratiestoornissen e.d.

Jippox

Jippox

18-11-2013 om 11:51 Topicstarter

tja hm

Voel me een ontaarde moeder
Ik heb eigenlijk ook wel spijt dat ik hem heb laten gaan. Maar hij was zelf zo stellig. Zoon herstelt altijd onwaarschijnlijk snel van alles, en ik heb geen enkele ervaring met hersenschuddingen. Misschien dat ik het onderschat...
We zullen zien hoe hij thuiskomt. Als dat niet al te fris is, dan houd ik hem in ieder geval morgen thuis!

Jippox

Ik vraag me oprecht af of de altijd gegeven waarschuwing "pas op, als je forceert kan je nog maandenlang/je leven lang last houden van hoofdpijn" wel klopt. Volgens mij valt dat in dezelfde categorie als de waarschuwing dat je blind kan worden van een val op je stuitje, of het verhaal dat je een maagzweer krijgt van stress.

Dus probeerde ik het even na te zoeken, het verlossende antwoord vond ik zo snel niet, maar het valt op dat zowel op de site van de Hersenstichting als op de site van het AMC zo'n waarschuwing helemaal niet staat. Er staat wel dat je rustig aan moet doen, precies zoals de dokter ook in het geval van je zoon gezegd heeft, maar geen dreigende taal dat als je toevallig teveel van jezelf vergt, je daar nog tot in lengte van dagen last van zal houden.

Ik vond deze tekst van het AMC heel helder en uitgebreid, dus voor het geval je het nog niet gezien hebt:

http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Afspraak-op-de-polikliniek/Neurologie/Patienteninformatie/Hersenschudding.htm

De verschijnselen van een hersenschudding kunnen overigens best lang aanhouden. Ik ben na die eerdere hersenschudding nog eens een keer keihard op mijn (achter) hoofd gevallen, dat was volgens de huisarts geen hersenschudding maar achteraf denk ik dat hij zich vergiste. Ik had nog wekenlang sporadisch afasie-achtige klachten (die staan niet in het AMC-lijstje): dan wilde ik woord x zeggen en kwam er y uit. Vrij bizar, maar het is helemaal overgegaan. Bedenk me nu trouwens dat ik die keer na een of twee dagen weer naar school ging. Was wel basisschool, geen huiswerk en amper toetsen.

Groeten,

Temet

Jippox

Jippox

18-11-2013 om 12:24 Topicstarter

temet

Dank je wel! Dat stelt weer een beetje gerust. Ik had al wel begrepen dat het nòg een keer je hoofd bezeren kort na een hersenschudding risicovol is. Dat de gevolgen daarvan heel wat meer dan '1+1" kunnen zijn. Dus trainen of wedstrijden sta ik voorlopig echt niet toe.
Klinkt wel angstaanjagend, wat jij had. Vond je dat niet eng?
Zoon mag trouwens alles toetsen van deze week uitstellen, dus hij 'hoeft' op zich niet zo veel. 't is ook echt geen stilzitter, dus ik zie hem zich ook niet zo snel beter voelen van nog een paar dagen thuishangen...
Ik hoop gewoon dat hij goed luistert naar zijn lichaam. Met dat proces zijn we al een poosje bezig. Juist omdat hij veel sport (12 uur per week) benadrukken we steeds dat hij goed naar zijn lijf moet luisteren: is het moe, heeft het honger, doet het ergens zeer, enz. Voor zijn 12 jaar gaat hij daar vaak heel verstandig mee om.

neteret mut

neteret mut

18-11-2013 om 13:23

hier ook hersenschudding

gehad dan, niet nu. Een paar van mijn kinderen hebben een lichtere hersenschudding gehad, kwestie van 's nachts wakker maken en het leven ging verder. Maar zoon 3 was buitenwesten na een val en heeft de nacht in het ziekenhuis doorgebracht, volgende dag liep hij weer vrolijk rond en we hebben daarna nooit iets aan hem gemerkt (hij was toen 3) en zoon 5 moesten we ophalen op school. Leek redelijk overdreven, zoon was normaal maar toen hij op de bank zat begon hij over te geven en te klagen dat hij niets meer zag. We zijn toen maar met spoed naar de ehbo gegaan en hij heeft een nacht in het ziekenhuis doorgebracht (kreeg medicijnen tegen braken). Hij heeft zich een week rustig gehouden, niet buiten spelen of sporten maar hij is wel degene die af en toe zware hoofdpijn heeft (1 of 2x per jaar). Ikzelf ben een keer gevallen met de fiets, ben naar huis gefietst, heb heel gedronken en ben in bed gekropen. Geen idee of ik wakker gemaakt ben 's nachts.

neteret mut

Moet wel ff lachen om je laatste stukje

Ikzelf ben een keer gevallen met de fiets, ben naar huis gefietst, heb heel gedronken en ben in bed gekropen.

(feestje gehad

Puck

Puck

18-11-2013 om 14:01

Temet

Ik vraag me oprecht af of de altijd gegeven waarschuwing "pas op, als je forceert kan je nog maandenlang/je leven lang last houden van hoofdpijn" wel klopt.
Uit eigen ervaring weet ik dat dat wel degelijk kan kloppen. Ooit heb ik zelf een hersenschudding opgelopen op de dag dat mijn naaste collega promoveerde op onderzoek dat we samen hebben uitgevoerd en ben dus ook doorgelopen. De dag erop naar de dokter geweest maar ja, druk druk druk, dus gewoon doorwerken. Ik heb echt maanden last gehad van met name concentratieproblemen en hoofdpijn tewrijl ik normaal zelden hoofdpijn heb. Dus ja, wat mij betreft gaat het wel degelijk op. Maar ja n=1 dus statistische onderbouwing kan ik je niet geven.

neteret mut

neteret mut

18-11-2013 om 14:59

jasam

oeps, toch te snel geweest met versturen. Ik was op de fiets van school naar huis, thuis veel water ed gedronken. Je kunt het idd anders lezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.