Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

M

M

05-11-2013 om 11:30

Hernia bij een kind

Mijn kind van 11 heeft een rughernia, waarschijnlijk als gevolg van een verkeerde verplaatsing bij een operatie. Heeft iemand ervaring met hoelang dit duurt en of alles helemaal goed komt?
De artsen zeggen een herstelperiode van 6 tot 8 weken.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

06-11-2013 om 12:23

huh

verkeerde verplaatsing?
Kun je daar iets meer over vertellen? Wat voor operatie ging het om, was er al iets aan de hand met de rug van je kind?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-11-2013 om 14:23

Rughernia

Ach jee, arm kind;-( Ik heb zelf helaas veel ervaring met hernia's en het is heel naar. Hernia's bij kinderen zijn heel zeldzaam maar voor kinderen geldt hetzelfde als voor volwassenen; in de meeste gevallen (70%) gaat een hernia tussen de 6-8 weken vanzelf over met gedoseerde rust, fysiotherapie en goede pijnstilling zoals Diclofenac en Paracetamol of Tramadol (morfine-derivaat).
Zo niet en worden de uitvals- en pijnklachten erger, kan een operatie worden overwogen. Hier moet dan niet al te lang mee worden gewacht (binnen 6 maanden) omdat hoe langer je wacht, des te langer het herstel duurt. Bij ernstige uitvals- en pijnklachten kan men een spoedoperatie overwegen.
Hopelijk gaat de hernia vanzelf over! Hou er wel rekening mee dat een hernia een zwakke plek is en blijft en de kans op een recidive (herhaling) groter wordt. Om dit te helpen voorkomen is aangepaste beweging om het spierkorset te verstevigen heel belangrijk. Succes!

Marjoleine64

Marjoleine64

06-11-2013 om 15:34

Aiaiai