Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

M

M

05-11-2013 om 11:30

Hernia bij een kind

Mijn kind van 11 heeft een rughernia, waarschijnlijk als gevolg van een verkeerde verplaatsing bij een operatie. Heeft iemand ervaring met hoelang dit duurt en of alles helemaal goed komt?
De artsen zeggen een herstelperiode van 6 tot 8 weken.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

06-11-2013 om 12:23

huh

verkeerde verplaatsing?
Kun je daar iets meer over vertellen? Wat voor operatie ging het om, was er al iets aan de hand met de rug van je kind?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-11-2013 om 14:23

Rughernia

Ach jee, arm kind;-( Ik heb zelf helaas veel ervaring met hernia's en het is heel naar. Hernia's bij kinderen zijn heel zeldzaam maar voor kinderen geldt hetzelfde als voor volwassenen; in de meeste gevallen (70%) gaat een hernia tussen de 6-8 weken vanzelf over met gedoseerde rust, fysiotherapie en goede pijnstilling zoals Diclofenac en Paracetamol of Tramadol (morfine-derivaat).
Zo niet en worden de uitvals- en pijnklachten erger, kan een operatie worden overwogen. Hier moet dan niet al te lang mee worden gewacht (binnen 6 maanden) omdat hoe langer je wacht, des te langer het herstel duurt. Bij ernstige uitvals- en pijnklachten kan men een spoedoperatie overwegen.
Hopelijk gaat de hernia vanzelf over! Hou er wel rekening mee dat een hernia een zwakke plek is en blijft en de kans op een recidive (herhaling) groter wordt. Om dit te helpen voorkomen is aangepaste beweging om het spierkorset te verstevigen heel belangrijk. Succes!

Marjoleine64

Marjoleine64

06-11-2013 om 15:34

Aiaiai

Dat is wel heel naar zeg! Heel pijnlijk heb ik van schoonfamilie vernomen die er meerdere gehad hebben. Onze jongste (14jr) is net met cesartherapie begonnen juist om een toekomstige hernia te voorkomen. Bij een workshop (houding bij muziek maken) werd bij hem geconstateerd dat zijn rug niet de soepelheid had die normaal is voor jongens van zijn leeftijd, en de therapeut die de workshop gaf adviseerde een cesartherapeut te zoeken bij ons in de buurt voor preventie. De intake daar bevestigde dit, en omdat het dus ook in de familie zit... Anyway, ik denk dat ik je zou aanraden om nadat deze hernia over is ook een goede cesartherapeut te zoeken om gericht te werken aan preventie.
Marjoleine

oei!

jeetje, dat klinkt ernstig! ik weet niet of het vergelijkbar is, maar ik heb na de val van mijn paard 1,5 jaar geleden ook een hernia opgelopen. na 4 weken waarvan 2 weken in bed en stevige pijnstilling en fysio, was de ergste ellende achter de rug. nu heb ik nog een pijnlijke plek in mijn onderrug die bij aanraking doortrekt aan de zijkant van mijn been, en een flink stuk zonder gevoel. maar dat is het dan ook. hopelijk komt je kind er ook zo goed af!

hernia met 11 jaar

Hee,
Ik kan je misschien wel wat meer vertellen ik ben zelf op mijn 11de ook geopereerd aan een hernia. Nadat ik van de een op de andere dag ineens scheef liep. Een hernia aan beide kanten tussen l4 en l5. Heel vervelend omdat ik moest stoppen met paardrijden. ik ben geopereerd in het WKZ en heb daar ongeveer 5 dagen gelegen na de operatie ben ik nog een tijd thuis geweest en daarnaast heel wat bezoekjes aan de ceasar therapeute en heb het opgebouwd met halve daagjes school. In het begin wad het voor mij heel erg wennen aan een litteken op m'n rug maar gelukkig reageerde iedereen er goed op! Het is vlak na de operatie wel even flink doorbijten omdat thuis zitten natuurlijk niet iets is waar je op zit te wachten en al helemaal niet als je 11 bent.. gelukkig kan ik wel zeggen dat ondank dst het een zwakke plek blijft ik nu op m'n 18e sinds een half jaar weer paard rij met veel plezier ondanks dat ik het springen moet laten. Wat misschien nog verassender is dat ik nu inmiddels eerste jaars student fysiotherapie ben en ondanks mijn hernia operatie niet veel verschil merk met de andere studenten. Ik hoop dat dit misschien wat oplucht om te horen! Als er nog iets is wat u wilt weten hoor ik dat graag

Heel veel sterkte!
Sharon

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.