Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-05-2013 om 19:45
Sinds een week of zes heb ik een doof gevoel in mijn been. Door de fysiotherapeut is een hernia vastgesteld. Ik ben nu 2x in de week bij hem onder behandeling, want het kan vanzelf over gaan. Helaas merk ik tot op heden nog niet veel verbetering. Ook mijn andere been tintelt regelmatig, het lijkt of ik een zacht balletje onder mijn voet heb. Soms heb ik het gevoel dat mijn benen wat slapper zijn. Ik wandel veel en dan kan ik er zo maar doorzakken. Veel pijn heb ik niet, af en toe doet mijn been wel zeer, een soort kiespijn maar mijn rug niet echt. Ik heb al heel vaak spit gehad, dat ervaar ik als veel pijnlijker. Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon doorgaan met fysio of toch maar even een bezoekje aan de huisarts? Zijn er hier ervaringsdeskundigen?
mama32
04-05-2013 om 20:30
Hernia
Ik heb 2 keer een nekhernia en 1 keer een rughernia gehad. Aan beide nekhernia's ben ik geopereerd; de rughernia ging na 6 weken met rust over.
Wat ik door schade en schande heb geleerd is dit: als de klachten na 6 weken niet verbeteren en zeker als de klachten zoals pijn, tintelingen, doof gevoel en krachtsvermindering heviger worden, ogenblikkelijk naar de huisarts en je door laten sturen naar de neuroloog voor een mri. Een fysiotherapeutische behandeling is pas optimaal als je weet waar de hernia precies zit en hoe groot hij is. Een fysiotherapeut is trouwens geen arts dus hij kan en mag zo'n diagnose niet officieel stellen.
De meeste hernia's gaan idd vanzelf over maar niet alle. Te lang met deze klachten doorlopen kan leiden tot beschadiging van de beknelde zenuw of erger (permanente krachtsvermindering) en hoe langer je ermee rondloopt, des te langer het herstel.
De functionaliteit en kracht van mijn linkerhand zal ondanks intensieve en langdurige fysiotherapie nooit meer 100% zijn omdat de zenuw te lang en te vaak bekneld heeft gezeten. Dit heeft mij oa mijn grote passie (saxofoonspelen) gekost en mijn vermogen om snel en accuraat met tien vingers te typen.
Helaas nemen de meeste artsen een hernia niet al te serieus en voert men een te afwachtend beleid. Fijn als de hernia vanzelf overgaat, maar jij zit met de ellende als dit niet zo is. Ik zou je dus echt willen aanraden om naar de huisarts te gaan voor een juiste diagnose!
05-05-2013 om 23:25
Ik ook
Twee keer al geopereerd aan een lage rughernia en ook ervaring met injecties om de beknelde zenuwbaan tot rust te brengen.
Soms gaat het met rust over, en je moet eerst goed weten waar de hernia zit (en dus de fysio ook), om adequaat te kunnen handelen. Anders kan ie meer last veroorzaken dan dat je vooruit gaat.
In mijn geval had ik beide keren een hernia over de volle breedte van mijn wervel, die ging niet over zonder operatie.
Laat je bij de huisarts niet wegsturen en dring aan op een MRI als je klachten niet binnen een maand verbeteren. Op een MRI is goed te zien hoe je ervoor staat.
Soms kan een MRI in een ziekenhuis behoorlijk lang duren. Informeer dan even bij je verzekering, want er zijn diverse MRI centra in NL waar je binnen een week terecht kunt en binnen een week uitslag hebt. Been there did that, heel prettig.