Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Herfstdepressie

Mijn man heeft al een aantal jaren dat hij in het najaar erg sjaggereinig wordt.Hij kan er niets aan doen en vind het zelf heel vervelend (en rest van gezin ook natuurlijk, haha).
Ieder jaar overvalt het hem weer. Vorig jaar bedacht ik dat hij een herfstdepressie heeft maar hebben we er verder niets mee gedaan. Vanaf zondag zit hij er ineens weer in. Kouder weer en weinig zon.
Op internet lees ik veel over lichttherapie dat dat goed zou werken. Wie heeft zo'n lamp en welke lamp is dan het beste?

Niki73

Niki73

15-10-2015 om 11:59

Licht, vitamine D en beweging

Ik heb zo'n grote lamp van Philips. Heel goed ding! Hij staat in de wintermaanden naast mijn beeldscherm en ik laat hem 's ochtends anderhalf uur branden. Kost geen moeite en is heel fijn.

Het is ook raadzaam om in de winter extra vitamine D te slikken. Een flink percentage van de bevolking heeft een tekort, dat ook kan leiden tot depressieve gevoelens. Ik gebruik ampullen, die hoef je maar eens per maand te nemen. Reminder in je agenda en klaar.

Daarnaast zou je man elke dag een half uur tot een uur in de buitenlucht moeten bewegen. Wandelen is goed genoeg, intensiever bewegen mag.

mijk

mijk

15-10-2015 om 12:48

ik ben met lamp ook veel beter te pruimen

Ik heb niet zon dure van Philips... Zet hem sochtends half uurtje aan tijdens het werken. Helpt me enorm!

MamavanSenH

MamavanSenH

15-10-2015 om 15:37

Lamp

Ik heb ieder jaar last van een behoorlijke winterdepressie maar zo'n speciale lamp heeft mij nooit geholpen. Wel vitamine D. Ik slik pilletjes van 500% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid en daar kom ik de maanden van september tot maart mee door.

Knurf

Knurf

15-10-2015 om 19:34

bijwerkingen

ik heb 15 jaar geleden lichttherapie gehad, en had enorm veel last van bijwerkingen. Misselijk, gammel, nog depressiever dan daarvoor. Dat klaarde na twee weken op, maar die twee weken zou ik niet graag nog eens meemaken.

Sindsdien slik ik in de herfst en winter vitamine D. Geen last van bijwerkingen en wel een goed resultaat.

Moni

Moni

15-10-2015 om 20:10

Hier sinds kort een lichttherapie lamp

Dochter heeft een verstoord dag/nachtritme en gebruikt deze lamp op advies van de neuroloog. 15 minuten per dag in de ochtend (vroeg, bijvoorbeeld tijdens ontbijt) is voldoende.
Wij hebben deze gekocht: http://shop.goodlite.nl/litebook-edge-lichttherapielamp.html

Dochter is er erg van opgeknapt. Ze is veel fitter in de ochtend en met inslapen gaat het ook beter.

Bijwerkingen had ze nauwelijks. Je moet er niet recht in kijken. Oja, de eerste dagen had ze wel kort wat hoofdpijn maar dat is helemaal weg gegaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2015 om 14:05

Winterdepressie

Ik had altijd veel last van winterdepressie. Zoon sliep altijd slecht, kwam in de ochtend moeilijk op gang en vorig jaar heb ik op advies van zijn kinderpsychiater een Philips Daylight therapielamp gekocht. Vanaf half oktober zitten we er in de ochtend een halfuurtje voor tijdens het ontbijt en zowaar, zoon sliep beter en had meer energie en ik had voor het eerst geen last van een winterdepressie. Daarnaast nemen we het hele jaar door extra vitamine D. Belangrijk met zo'n lamp is dat je er niet recht in kijkt en het niet als enige lichtbron gebruikt. De eerste dagen kan je idd wat last van hoofdpijn hebben maar dat is normaal en verdwijnt snel. Voor ons werkt het perfect!

Ciska22

Ciska22

18-10-2015 om 15:31 Topicstarter

gekocht

Afgelopen week direct een lamp gehaald. Inderdaad zo'n litebook-edge. Is even een uitgave maar beter dan het humeur. Hij heeft er tot nu toe geen bijwerkingen van. Gaan wel alsnog naar huisarts voor vitamine D.
Hij schaamt zich ook wel voor de lamp, niemand mag het weten...maar vanmorgen zei hij wel dat hij wel effect merkt als de lamp een half uurtje aan heeft gestaan.
Maar vanmorgen zag hij ineens dat er in het doosje ook een bril zit met oranje glazen. Is dat om het nog te versterken? Iemand die dat weet die ook zo'n lamp heeft??

Meta

Meta

18-10-2015 om 17:09

nee dat is

om je ogen te beschermen, je mag niet recht in de lamp kijken.

Niki73

Niki73

19-10-2015 om 11:58

Niet schamen!

Nou ja zeg, dat is toch helemaal niets om je voor te schamen. We hebben op deze breedtegraad gewoon te weining daglicht als de r in de maand zit. Daar kan je man toch helemaal niets aan doen! Jullie hebben gewoon een geniale oplossing voor een probleem waar veel mensen mee kampen.

mirreke

mirreke

22-10-2015 om 08:43

Nee Ciska22! bril is niet voor gebruik bij lamp zelf!

Deze bril moet je NIET samen met de lamp gebruiken. Dat is juist slecht voor je ogen.

Je krijgt de bril er als een soort cadeautje bij, het zijn blue blocking glasses.

Ik kopieer even van de website: "wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het langdurig gebruik van digitale beeldschermen als laptops, tablets en smartphones een negatief effect kan hebben op het slaap-waakritme. Zeker als u inslaapproblemen ervaart, is het gebruik van blue blocking glasses in de avond aan te raden. Deze bril beschermt uw ogen tegen blootstelling aan blauw licht op dit late tijdstip. Ervaar zelf het effect!"

Maar als je hem samen met de lamp gebruikt, is het slecht voor je ogen. Kun je lezen op de website. De lamp bevat ook andere kleuren licht, die je niet ziet, speciaal ter bescherming van je ogen. Als je die bril erbij opzet, filter je juist die kleuren weg die extra zijn toegevoegd.

Waarom zou hij zich schamen? Hoeft echt niet hoor. En wat fijn dat het zo snel werkt...

Ciska22

Ciska22

22-10-2015 om 10:12 Topicstarter

Mirreke

Dank je wel. Ik kon op de site niets vinden over de bril. Heb je voor mij de link?
Deze week bij huisarts geweest en die denkt aan gewone depressie en niet aan herfstdepressie. Daar werd het niet beter van...
Maar juist hierdoor werkt hij nu heel erg aan zich zelf. Met het idee dat hij een herfstdepressie niet zelf kan veranderen maar met een gewone depressie (in wording) kan hij zelf dingen veranderen. Hij blijft de lamp wel gewoon smorgens gebruiken...

mirreke

mirreke

22-10-2015 om 12:20

Ciska22

Het staat hier:

http://shop.goodlite.nl/litebook-edge-lichttherapielamp.html

Doorscrollen naar beneden. Onder de productspecificaties (wel met tab Productomschrijving aangeklikt) vind je het onder: BONUS Tijdelijk met Blue Blocking Glasses...

Ciska22

Ciska22

22-10-2015 om 13:22 Topicstarter

Mirreke

Bedankt! Wel raar dat de bril Blue Blocking Glasses heet maar de bril oranje is...Ach ja, hij blokt het blauwe licht natuurlijk...

Puck

Puck

29-10-2015 om 16:06

Ciska22

Waarom dacht de huisarts aan een gewone depressie en niet aan een herfstdepressie. Vind het namelijk wel frappant dat de klachten juist ieder najaar opkomen dan.

Daglichtlamp

Heb zelf twee daglichtlampen, wat anders dan die lichttherapielampen. Het zijn een soort spaarlampen maar deze benaderen het daglicht zoveel mogelijk. Die heb je dus gewoon aan in huis en je hoeft er niet in te turen. Ze schijnen ook nog te helpen vitamine D aan te maken. Ze kosten circa 15 a 25 euro per stuk dus wat goedkoper dan de lichttherapielamp.
Eenzelfde effect krijg je met een speciale zonnebank met blue lite. Bij mijn weten alleen bij Sundays. Moet zeggen dat ik daar zelf erg van opknap.
Goeie dosis vitamine D kan ook schelen. Plus misschien wat andere stoffen. En beste is seizoensgroente te eten. En weinig suiker is ook beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.