Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Opvliegster

Opvliegster

03-08-2017 om 09:31

Help opvliegers:/

Al een paar jaar heb ik opvliegers. Ik laat ze meestal komen zoals het komt, gaat altijd weer over en niet zo'n probleem. De laatste weken zijn ze heel frequent en ik heb er superveel last van. Ik kan gewoon niet meer op de bank zitten want de stof voelt veel te warm. 's Nachts in bed idem dito. Als ik geen alcohol drink vermindert het maar een beetje, ik eet zo min mogelijk gekruid eten, ik heb geen stress, weinig koffie, maar toch zit ik het grootste deel van de dag het liefste in mijn hemd in de schaduw met ventilator op het balkon. Volgende week dinsdag heb ik een afspraak bij overgangsconsulente. Tot die tijd moet ik het volhouden maar ik ga een gezellig lang weekend met familie en vrienden tegemoet.
Ik lees over soja, saliethee enz. Wie weet een paardenmiddel/heeft een gouden tip om het weekend wat minder last te hebben? Iets wat ik vandaag nog ergens kan kopen? (En alcohol drinken zal ik niet of nauwelijks) Dank alvast!

Half a twin

Half a twin

03-08-2017 om 10:06

Laat het los

Hoe meer je er mee bezig bent hoe erger het wordt. Er niet aan denken helpt al. Laat komen zoals het komt, niet wapperen, geen aandacht geven.

Triva

Triva

03-08-2017 om 10:07

tja

Schaf een mooie waaier aan, natuurlijk helpt dat. Verder heb je koelmatjes waar je op kunt gaan zitten op de bank, voelt toch wat prettiger aan.

Maaike

Maaike

03-08-2017 om 10:10

Maandje vega proberen?

Ik lees de laatste tijd steeds vaker dat een veganistisch dieet een erg positief resultaat geeft op overgangsklachten. Misschien zou je dat gewoon eens een maandje kunnen testen? Werkt het niet, dan stop je er gewoon weer mee. Er zijn op internet voldoende lekkere recepten te vinden (ik eet nu 2 jaar zo en voel me er heerlijk bij) heb wel mijn eigen 'vega' regels bedacht hoor. Zo eet ik bij anderen gewoon wat de pot schaft en in een restaurant meestal vegetarisch (veganistisch wordt bijna niet aangeboden) en soms ook gewoon wel een keer iets met vlees of vis, maar gewoon al het feit dat ik 90% minder vlees/vis/zuivel eet, voelt heel lekker, ben minder snel moe, voel me actiever en gezonder. Zelf ben ik 48 en heb (nog) geen overgangsklachten.
Mijn schoonzusje van dezelfde leeftijd heeft wel klachten en heeft een lijstje in haar keuken hangen wat ze meer moet eten/doen: meer vis, noten, fruit, groente, granen, honing,vitaminen, 3x sport, en minder eten, staat er op haar lijstje

Dus ja, voor iedereen werkt wat anders, maar dit zijn even mijn tips (en die dan van mijn schoonzusje)
Ik weet niet of jij rookt, maar wij roken allebei niet (dat schijnt ook opvliegers te triggeren)

succes!

Opvlieger

Opvlieger

03-08-2017 om 11:14

Ruim een jaar geleden

postte ik ook hier. Nadat het steeds erger was geworden met die opvliegers was ik ten einde raad.

Ik ben de pil gaan gebruiken, terwijl ik me daar jaren tegen verzet had. Wilde geen hormonen meer en ook niet het beetje meer risico op borstkanker. Maar zo ging het ook niet.
En ik ben er enorm van opgeknapt. Opvliegers bijna helemaal weg, stemmingswisselingen ook grotendeels over en een stuk rustiger gevoel in het lijf en in de geest.

Voor mij is het een oplossing! Succes met het vinden van de beste oplossing voor jou!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2017 om 15:07

Zomer

Bij mij staat de opvlieger definitief in de hangar, maar ik weet nog wel dat ik vooral in de zomer last had. Niet enorm, ik hoor bij de bofferds die er mild van afgekomen is, maar wel opvallend. Misschien speelt dat bij jou ook mee. Dus een ventilator zou kunnen helpen en vooral kleding dragen die een zweetplekje kan hebben. Met een patroontje dus bijvoorbeeld, of wit of zwart.

Opvliegster

Opvliegster

09-08-2017 om 12:13

Update

Dank voor jullie reacties. In het weekend heb ik de opvliegers "gedragen" en "laten komen en gaan", dat kon ook niet anders.
Nu bij de overgangsconsulente geweest. Vanaf morgen slik ik Femoston 1/10. Ik heb geprobeerd mijn eetgewoonten aan te passen (Maaike) maar ik hou teveel van lekker eten en drinken. Ik eet trouwens ook maar hooguit 2x per week vlees.
Half a twin: loslaten lukt niet bij iets wat er bijna de hele dag is.
Ik ga de Femoston een maand proberen en dan zie ik wel weer.

Maaike

Maaike

09-08-2017 om 16:20

Lekker eten en drinken

Opvliegster, het is niet zo dat als je vega eet dat je dan niet meer lekker eet en drinkt hoor, dat is een fabeltje. Het is alleen anders en je moet inderdaad wel omschakelen, maar je kan nog steeds superlekker eten en drinken (ik hou daar ook van, wie niet trouwens)

Opvlieger

Opvlieger

09-08-2017 om 18:39

Opvliegers dragen

Ja, daar heb ik ook veel over gelezen, dat dat de manier is om er mee om te gaan. In de Libelle- en Margrietwereld lukt dat ook zo heerlijk.

Maar de werkelijkheid kan echt anders zijn.
Aanvankelijk lukte het me om er luchtig en met humor mee om te gaan. En het wat te negeren en over te gaan tot de orde van de dag. Of de nacht, als ik er dan last van had. Maar na verloop van tijd waren de opvliegers er te veel en te lang. Met name 's nachts werd het onhoudbaar. Dan duurde het uren. En al die uren 's nachts braken me enorm op omdat het berekende dat ik niet of nauwelijks sliep. Voor mezelf en het gezin werd het onhoudbaar. Relativeren, aanvaarden en luchtig doen helpt dan echt niet meer. Mij iig niet.

Zoek vooral naar wat voor jou werkt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.